Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Hi,

 

Ik ben begonnen met een kweek op quantigo een soort mapito achtig iets.Het zijn blokjes steenwol met een soort vlokken en schuim spul..ec en ph neutraal.

 

De op stelling: kweektent DR120 =120cmX120cmX200cm

inlaat passief

afzuiging 350m³ p/u

lamp philips T-son 600 watt

koolstoffilter 125 mm

 

Plantjes: 5 NLX stekken waren niet de aller beste maar het moest maar...

 

Het opstarten

Het medium goed spoelen en voeding inbrengen.Met de start begin ik op een ec van 1.7/1.8 ph zuur ik af op 5.5.

Hier onder plaatjes van de eerste week.Start 18 januari 08 t/m vaandaag 27-1-08.Voorgroeien doe ik 24 uur per dag.De lamp heeft nu op zijn hoogste stand gehangen afstand 1mtr + en heb ik vanndaag laten zakken naar zo'n 80 cm.

Volgens mij gaan ze nu lekker.Ik denk er aan om over een dag of twee over te gaan naar 12/12..

 

med_gallery_15467_4466_391109.jpg

 

med_gallery_15467_4466_100757.jpg

 

med_gallery_15467_4466_801002.jpg

 

med_gallery_15467_4466_802805.jpg

 

med_gallery_15467_4466_1054868.jpg

 

med_gallery_15467_4466_497196.jpg

 

 

 

tot zo ver ..reacties opbouwende kritiek welkom

GGR T&K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi

Vandaag heb ik de klok op 12/12 gezet.Ze hebben nu 10 dagen op 24 uur gestaan.

Het plastic op de blokken heb ik juist laten zitten omdat de blokken er niet echt in maar op staan.

 

Q: Is het nu beter om water bij te vullen of al het water verversen?

 

 

links

med_gallery_15467_4466_475665.jpg

 

rechts

med_gallery_15467_4466_1368325.jpg

 

 

28-01-08

med_gallery_15467_4466_1137171.jpg

 

 

 

 

GGR T&K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi je plantjes zien er goed uit,maar heb toch een vraagje:Is dit mosvorming,dat groene boven op je substraat quantigo?en is dit niet slecht of juist goed voor je plantjes?Ikzelf kweek op aarde en heb met hydro geen ervaring,maar vroeg me dat af.tot later

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi,

 

Thanx , Het is alg men zegt dat het geen kwaad kan.Ik kan het zelf nog niet weten aangezien dit ook voor mij nieuw is.

 

Vanavond heb ik het water en de voeding ververst 10 ltr deze keer nog niet gespoelt.Ec 1.9 ph 5.5.

Er zat nog maar 3 liter ;)

 

GGR T&K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Algen hebben licht nodig om te leven, daarom zijn ze ook groen... ;) Je kan het makkelijk verhelpen door wat zwart-wit-folie oid eroverheen te leggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heerlijk om ook een hydro verslagje te lezen ;)

Succes met je meiden

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi

 

Ik kan iid wat folie gebruiken om het af te dekken...Maar hoe was dat ook al weer :''blaat het niet,schaapt het niet''

 

@sannie

 

Dank je , voor mij ook best spannend maar het zal wel goed komen,with a little help from my friends ;)

 

 

GGR Taft from Taft & Kelcher; Kelcher is dead

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spannend! ik heb zelf vorig jaar heel erg staan twijfelen tussen dit systeem en aeroflo en ben uiteindelijk voor aeroflo gegaan, dus ik blijf je toppic zeker volgen! Ik wil weten wat ik allemaal mis ....

 

Trouwens, ff 1 vraagje ec van 1,9 is dat niet wat hoog??? Als ik zo op de foto kijk lijkt het wel of ik "verbrande" puntjes zie op je bladdertjes ....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Quote van wikipedia:

Over het algemeen zijn algen een indicator voor de kwaliteit van het milieu waarin zij voorkomen. Een te veel aan algen duidt op (te) voedselrijk water. Als hier niet tijdig verandering in gebracht wordt zullen de algen 's nachts zoveel zuurstof verbruiken dat andere organismen niet kunnen overleven.

Alleen al omdat ze zuurstof - en voeding verbruiken uit het water, zou ik iets tegen die algen doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi,

 

@ evilbert

Ja er zitten wel wat puntjes,ik denk dat ik een puntje terug ga..Ik moet dit nog ff finetunen.Het is allemaal wennen, zo heb je een week niets te doen en dan werk je je een avond de pleurus..

is aeroflo niet een beetje het zelfde? of is het verschil tussen watersysteem en watersysteem groot,kweker niet mee gerekend?

 

@ LordQuas

Thanx , Ik ga er zeker iets aan doen

 

Bedankt voor het commentaar en de tips

 

 

GGR Taft from Taft&Kelcher Kelcher is dead

Share this post


Link to post
Share on other sites

quantigo ken ik niet maar het lijkt inderdaad verdacht veel op mapito als ik het zo zie en dat is heel makkelijk om mee te werken. die algen maken niks uit, hebben ze geen last van. vind dat ze lekker bijgetrokken zijn als ik zo die eerste foto's van die stekken zag zeg... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi,

 

Quantigo lijkt veel op mapito ja.Het verschil is volgens mij dat quantigo nieuw is.Het is een mix van PU vlokken en blokjes steenwol.

Nieuw in de zin van ;dat het niet uit autostoelen enzo komt, een paar jaar geleden zou het de ''hit'' worden..

Opzich is het best makkelijk werken ja..en als je iid ziet hoe ze zijn gaan groeien.Op aarde heb ik ze zo nog niet zien gaan..

 

 

GGR T&K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Taft en Kelcher,

 

Blij dat Kelcher weer in het land der levenden is. ;)

 

Quantico kent inderdaad die toevoeging van schuim aan mapito. Hierdoor is het de bedoeling dat de structuur van het medium verbeterd wordt. Zelf hebben we ook een paar rondes hiermee gedraaid om te kijken, maar vonden het niet iets om verder mee te gaan.

 

Aanleiding daarvoor kan het bewateringssysteem zijn geweest. Sommigen zetten dergelijke bewateringssystemen continue aan. Hierdoor wordt het medium nogal nat en kan verzadigd raken. Hierdoor kan weer verstikking optreden. Met de quantico is het de bedoeling dat de structuur van je medium luchtiger blijft.

 

Zelf waren we in onze hydro tijd, geen fan van continue bewatering. Meer afgestelde bewatering verspreid over de periode dat de planten ook drinken. Dus pas een uur nadat de lampen uitgingen en ook nog even doorgaan als de lampen uit gingen.

 

Dan geef je het medium de gelegenheid om te drogen en dit kan de ontwikkeling van de wortels stimuleren. Maar dan moet wel worden opgepast dat het medium niet uitdroogt.

 

Het mos is niet direct schadelijk. Maar het bedekken van je medium met witfolie, zorgt wel voor beperking van de opwarming en opdroging van de bovenste laag. Hierdoor kan meer wortelontwikkeling ontstaan. Een beperking van de temperatuur van je medium is sowieso goed. En de reflectie van onderen van je planten is ook nog mooi meegenomen.

 

En het verversen van het water in je systeem,

Hoe vaker hoe beter, dat is net hoe actief of lui je bent. Voedingselementen kunnen zich ophopen, ook met het gebruik van enzymen. Hoe zuiverder je voedingswater, hoe gelukkiger je dames, zou jij toch ook zijn?

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi,

 

Bedankt voor de reactie...Ik lees :''zet een schakelklok tussen je lucht pompjes'' ;)

 

Uiteraard begrijp ik dat vers water belangrijk is maar is ééns per week verversen en één maal in de twee weken door spoelen niet afdoende?

 

 

Wat het alg betreft, ik heb begrepen dat het evt nutriele waarde zou hebben..denk aan verschillende voedingslijnen van de diverse fabrikanten.

Ok geloof nl niet dat de algen die ze daarvoor gebruiken perse uit het meer van Gigalagowallahola op 4300 mtr moet komen ;)

 

Groeten uit vlakbij eindhoven, Taft from Taft&Kelcher Kelcher is dead.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi

 

Zes dagen terug de klok op 12/12 gezet.De dames doen het lekker ec terug gebracht naar 1.8 en dat vinden ze goed.Ze staan er echt goed op ..denk ik

Water krijgen ze nu 18 uur per dag snachts krijgen ze 6 uur rust.De bakken heb ik niet afgedekt,ik moet zelf uit zoeken wat ik er van vind, ik krijg(gevraagd)zoveel verschillende antwoorden dat ik dit proef ondervindelijk moet uitzoeken..

 

foto's 1 feb en 4 feb.De laatse is van vanmorgen dames in diepe rust vlak voor de klok aan gaat :lol:

 

 

GGR T&K ...

med_gallery_15467_4466_1282975.jpg

 

med_gallery_15467_4466_633458.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé T and K,

 

Gaan jullie nog een netje spannen of op een andere manier de planten ondersteunen.

 

Ze zien er in ieder geval goed groen uit. Dat veldje komt nog wel vol. :lol:

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey T&K het ziet er wel mooi groen uit in je hokje. Tis misschien alsnog wel raadzaam een stukje zwartwit folie over de potten heen te leggen, de algen bovenop kunnen namelijk ook door een selectief verbruik van je voeding (die er boven op valt) voor een verzuurd of juist caustisch millieu in je recirculerende systeem zorgen. Juist door dat het continue circuleerd zegmaar.. als je begrijpt wat ik bedoel, zegmaar een beetje.. :D Ik draai door, druk, druk teveel tegelijk waah.. werk zucht.. :D

Verders mooiu werk en een leuk systeem!! :lol:

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij is dat groene gewoon resten van je groene spuitbus :D

je planten staan er lekker groen bij dus dat moet je wel gelakt hebben :D

 

 

geef het nou maar gewoon toe haha :D

 

nee hoor grapje..

 

ondanks de algen doen je plantekes het wonderwel!!

 

ik denk dat een stukkie lichtdicht folie idd wonderen gaat doen.. algen hebben ook licht nodig om te groeien.

 

keep it green :lol:

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi

 

Bedankt weer zo ver voor de reacties..

 

 

@ BK

Photoshop :lol: :D

 

@Snowy

ja tuurlijk snap ik dat :D :D

 

@asgrow

Zo juist de seance afgesloten....en we hebben besloten de potten af te dekken en een rek/net/kippegaas of zuks op te hangen

 

med_gallery_15467_4466_896439.jpg

..

 

 

GGR Taft from Taft&Kelcher Kelcher is dead

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi

 

Taft&kelcher's A

Taft&Kelcher's B

:D

 

Daar komen we nog op terug als er een naam bekend is .... :lol:

 

 

:D

GGR T&K

Share this post


Link to post
Share on other sites

tof om es een verslagje te lezen van iemand die voor het eerst hydro (is dit wel hydro?)

kweekt

terwijl ik bezig ben een paar noobvragen

kzou ook graag van die troep van aarde veranderen naar een ander medium die ik kan hergebruiken

misschien die Quantigo of wat kan ik nog zoal gebruiken , Kleikorrels?

Keep us posted :lol:

grtz

Flandrien :D :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi

 

Ja ik d8 wel flandrien :D

Quantigo is herbruikbaar ik weet niet wat goed/beter is en of het beter is dan aarde.Het groeit wel harder heb ik de indruk.Wel denk ik dat je op aarde veel ervaring op kan doen.

Het valt mij best een beetje tegen wat er bij komt kijken niet dat het niet leuk is om te doen.Het is een hele mooie hobbie. :lol:

 

Gisteren heb ik gespoelt met enzymen ph 5.5 voeding gegeven ec 1.9.Het rek komt later deze week.Dag 10 van de bloei everything is A oké

 

med_gallery_15467_4466_152503.jpg

 

med_gallery_15467_4466_292483.jpg

 

med_gallery_15467_4466_1426650.jpg

 

 

Er zitten wat plekken op een paar bladeren onderaan , dat komt doordat ze op het medium hebben gelegen enof zijn ze nat geworden.... no problemo..

 

GGR T&K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi

 

Hier ff snel een kleine update.

Het alufolie heb ik weg gehaald.De reden is dat er twee slangetjes losgechoten waren wat ik niet direct kon zien omdat ze afgedekt waren.Tweede reden is dat de vens best irritant geluid maakten tegen die folie aan.

Ik ga er van uit..ik hoop dat het bladerdek de functie van de folie overneemt.Voor de op lettende lezer, ik heb er ook een rekkie over heen geplaatst.Er is één klein nadeel en dat is die hulk rechts achter.De middelste plant steek nauwelijks boven het rek uit,hulk al 35cm...

 

med_gallery_15467_4466_330582.jpg

med_gallery_15467_4466_236827.jpg

med_gallery_15467_4466_510616.jpg

 

GGR T&K

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo te zien krijg je scrognet wel vol einde kweek

ik ga voorlopig toch maar bij het bekende blijven

zijnde aarde

keep me posted :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...