Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Jeroen_V

Licht En Fotosynthese

Recommended Posts

Ben bezig voor profielwerkstuk.

Moet alleen een grafiek hebben m.b.t. lichtintensiteit en de O2-productie.

De bedoeling is dat ik een lichtintensiteit te pakken krijg waarop de plant (kies maar zelf, wij kozen ook een willekeurige uit de tuin ;)) een drempel heeft bereikt...

Kortom, een intensiteitwaarde (waarde hiervan weet ik ook niks vanaf) waarop de plant niet meer O2 gaat produceren.

 

Het komt erop neer dat we een proef doen met bladgroen (zonder het blad of de plant zelf).

Fotosynthese laten plaatsvinden gaat dus nog wel met de bladgroenkorrels.

Als een zijproef doen we nu iets met de lichtintensiteit (alhoewel het doen-proces niet echt... gebeurd :D).

 

Als iemand een grafiek/tabel tussen de oude LP-platen kan vinden, kan ik 'm wel gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey Jeroen,

 

Er is niet zoiets als een lichtintensiteit waarbij er niet meer gephotysynthesist wordt (prachtig woord), het hangt helemaal af van de hoeveelheid bladgroen die de plant heeft en nog belangrijker de hoeveelheid voeding welke de plant aan kan dragen, verder is temperatuur van belang.

 

Je kunt dit zelf wel testen eventueel door verschillende plantenhokjes te maken met willekeurige planten, zeg dat het tomaat is en zet een wietplant, dat verschil ziet je docent waarschijnlijk niet en doe in één hokje één spaarlamp en ga dat opschroeven tot 10 spaarlampen op een kleine oppervlakte, je zult dan iedere dag de groei van enkele planten (5 per hokje oid) bij moeten houden en moeten kijken welke de meeste groei boeken (gemiddeld gezien). Als een hokje met 7-8-9-10 lampen allemaal hetzelfde resultaat geven mag je er redelijkerwijs vanuit gaan dat in DEZE situatie qua voedseltoevoer en watergift de intensiteit de beperkende factor is.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Jeroen toets eens in op google: grafiek relatie tussen fotosynthese en licht + temperatuur

Het eerste artikel pag. 37 als ik me niet vergis...

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eerste keer dat in een plaatje in een post doe dus beters is et gelukt :D

 

maar volges mij is dit wat je zoekt

succes met je po, ik ben nu ook druk met bio bezig. morge een proefwerk over aerobe dissimilatie en citroenzuurcyclus enzo. en volges mij heb k een beetje teveel naar buiten gekeken ;)

dus ik snap er de akers van xD

 

2000628440290414879_rs.jpg

 

 

 

ow ehm na het plaatje een beetje beter bekeken te hebben zie ik dat het nogal verschild per blad, laat staan per plant enzo.

nja kijk maar of je er wat aan hebt ofzo anders haal ik et wel weer weg.

Edited by O-town smoker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je alleen bladgroenkorrels gebruikt is dit grafiekje over chlorofyl en hoeveelheid geabsorbeerd licht bij een bepaald kleurenspectrum misschien nog wel interessant voor je. Misschien... ;)

 

chlorofylabsorptionspecjx1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...