Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Thomson

Eerste Buitenkweek 2008

Recommended Posts

Zoals ik in het voorstel forum al stelde: Ik begin deze lente aan mijn eerste buitenkweek.

Even een herhaling:

Ik ben nu al eventjes bezig met wat hennepzaden, om te kijken hoe alles werkt en wat de beste methodes zijn. Rond april/mei krijg ik van een maat van me 1 stekje (of meerdere, maar ik wil er denk ik een want ik heb een plan)

 

Mijn plan:

Het stekje wat ik krijg laten groeien en daar dan 2 stekjes vanaf halen, zodat ik uiteindelijk 3 planten heb. Voor zover ik hier heb rondgekeken moet dit geen probleem zijn? Iemand opmerkingen hier over? Kan ik hier tegen problemen op lopen?

 

Als alles goed gaat heb ik eind mei dus 3 stekken, die ik in de volle grond in mijn tuin zet. Ik woon in een vrijstaand huis met een aardig grote tuin. Mijn maat heeft zo'n 6 jaar kweekervaring en zal me helpen als dat nodig is.

 

Dit is een soort van voorbeschouwing op het grote spektakel over een paar maanden. Heeft iemand op- of aanmerkingen, zeg het alsjeblieft. Alle kritiek is welkom!

 

Ik heb vrij veel op de fora rondgelezen en probeer hierdoor dan ook op alles voorbereid te zijn. Ik plaats bijvoorbeeld denk ik bij voorhand al bekertjes met bier rondom mijn planten, tegen de slakken. Zodat ik het risico van een misoogst zo laag mogelijk kan houden.

 

Bij voorbaat dank voor de reacties,

 

Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je je stekje vroeg genoeg krijgt, gebruik je hem beter als moederplant om er alleen maar stekken van te nemen... Zo ga je veel meer planten hebben!

 

Alle info kan je hieromtrend vinden op het forum. Gewoon eens even zoeken.

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probeer via die vriend een paar extra stekken te regelen voor evt een paar euro.

 

Stekken snijden is zelf wel te doen, maar zou jammer zijn dat ze niet aanslaan en je alsnog met 1 plant zit.

 

Vooral succes in je tuin, kunnen bomen worden in vollen grond

 

Gr Vw ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat was ik ook van plan ja. Ik denk dat ik dan maar 3 stekjes koop.

 

Ondertussen is er ook een binnenkweek project bijgekomen, dus we moeten even kijken hoe dit alles gaat lopen!

 

Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je die stek krijgt eerst voorgroeien in een hokje ( deze later niet buiten zetten )

tot dat je er meerdere stekken van kan halen die stekken doe je eerst in potjes met zaai en stekgrond

of pitpots iets waar ze makkelijk in aan slaan deze stekjes ga je een paar weken voor groeien binnen in een hokje

tijdens het voor groeien maak je een paar plant gaten in de tuin op een plek waar veel zon komt

die vul je met potgrond het beste is om dit mengsel te maken http://www.wietforum.nl/Grondverbeterenoutdoor-t22701.html

 

dan laat je ze groot groeien en kun je hopelijk aan het eind van het kweek seizoen oogsten

 

wanneer krijg je de stek dan

ik denk dat die wel een weekje of 3 moet groeien binnen dan kun je stekken van die plant snijden

om die voor te laten groeien zou ik er voor zorgen da ze zo rond 1 april zijn gewortelt kun je ze nog voor groeien en druk je ze als ze te groot worden naar buiten zo ongeveer 1 mei

 

nog veel lezen op het forum maar heb je wel een hokje waar je kunt voorgroeien want op de vensterbank lukt het niet

en wat is de soort van het stekje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben momenteel een hok aan het bouwen, voor zowel binnenkweek als voorgroei van stekken! Ik kan de stekken vanaf begin april krijgen, de soort weet ik nog niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik plaats bijvoorbeeld denk ik bij voorhand al bekertjes met bier rondom mijn planten, tegen de slakken. Zodat ik het risico van een misoogst zo laag mogelijk kan houden.

Op deze manier lok je alle slakken in de omgeving naar je planten toe (waar ze vervolgens verdrinken, dat wel). Als het toch om je eigen achtertuin gaat is het misschien wat respectvoller voor de slakken en voldoende om regelmatig (ook 's avonds/'s nachts) de slakken bij en op je planten op te pakken en weg te gooien/zetten. Succes met de planten.

Grt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed, weer wat nieuwe dingen die het vernoemen waard zijn:

 

Ik heb een viertal zaden in de ontkiemopstelling staan. Áls deze uitkomen en er blijken vrouwen tussen te zitten, dan plant ik die ook in de tuin! Zo niet, dan ga ik alleen voor de stekjes.

 

Ik heb al wat plekken geselecteerd waar de planten komen te staan en over een paar dagen ga ik daar gaten graven en een mengsel van verschillende aarde in doen. Dit wordt het mengsel:

 

Potgrond 40%

Aarde uit tuin 30%

Aarde van brandnetels 30%

 

Waarom aarde van brandnetels en wat bedoel ik hiermee?

Ik bedoel de aarde waarop een veld brandnetels staat. Aangezien brandnetels familie zijn van de wietplant leek het mij wel zo voor de hand liggend dat de aarde waarop deze brandnetels groeien geschikt is voor een wietplant. Ik denk dat de aarde vrij veel goede ingrediënten heeft voor mijn kweek. Correct me if I'm wrong, it's just a theory.

 

Ook ga ik proberen zo weinig mogelijk met boosters en "speciale" voeding te werken. Ik ga proberen het N-gehalte (stikstof) te verhogen door een brandnetelmengsel te maken, deze staat hier ergens op het forum. En ik ga proberen het K-gehalte (Kalium) te verhogen door het as van een dode loofboomtak te vermengen met water (ook hier ergens op het forum te lezen).

Verder heb ik hier een aantal soorten kunstmest liggen en stekpoeder en dergelijke. Hier zal ik binnenkort een foto van posten, met de vraag of ze geschikt zijn voor mijn doeleinden.

 

Mijn doel is trouwens niet om zoveel mogelijk te oogsten, maar om een leuk kweekje te draaien, zonder al te veel poes pas. Ik wil wel proberen de kosten sowieso eruit te halen, maar dat moet denk ik wel lukken met +/- 4 planten. Als ik 50 gram van alle 4 haal, dan ben ik al blij.

 

Ik ga verder ook nog alle planten meerdere malen toppen/fimmen, zodat ze mooi in de breedte groeien en ik dadelijk niet een lange stengel van een boom heb. Het moet natuurlijk wel een mooie volle plant worden.

 

Ook kan ik eventueel nog een scrogg experiment uitvoeren, maar dat zie ik dan wel weer.

 

Ik heb een kastje gemaakt, met een aantal spaarlampen om hiermee de stekjes voor te groeien, voordat ik ze in de wijde wereld zet.

 

Ik wil proberen om zo vroeg mogelijk te beginnen met mijn kweek, laten we zeggen: eind maart, begin april. Dit omdat ik op die manier de plant genoeg tijd kan gunnen. Aangezien het hier nu al zo'n 16 graden buiten is, lijkt me dit opzich geen probleem. Ik kijk even aan wat het weer doet rond die tijd, als het echt slecht weer is, wacht ik uiteraard nog even!

 

@ SPace-c-boy

Bedankt voor je bericht en sorry dat ik zo laat pas reageer:

Ik denk dat ik dan toch maar niet bij voorhand die bekertjes daar naar zet, ik zal even aankijken hoe ik dit ga doen!

 

Bedankt voor alle reacties, keep them coming!

 

Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even over je brandnetelverhaal.. Ik denk dat je het beste alle brandnetels plukken kan en deze in de groei meegeven als voeding...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@KTM

Dat was ook mijn bedoeling, excuses als ik dat wat vreemd heb vertaald. Die brandnetels dus versnipperen en met kokend water mengen, dat laten staan en dan met zoveel delen water aan de plant geven.

 

@z44dje

Ik hou je niet tegen ;)

 

Thanks voor jullie reacties!

 

Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker bezig, maar begin niet te vroeg buiten, dat heeft echt niet veel zin.. Zoals je in m'n kas ziet groeit het als het te koud is nog voor geen meter!! Voor een betere start begin eind april/begin mei.. En je zal zien, dan worden het nog bomen ;)

 

Groet PK

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk voor de grap eens bij het kippenmest topic van Dame Blanche.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor jullie berichten,

 

@plantkas:

Als het in april al goed weer is (wat nogal eens vaak voorkomt) kan ik dan ook nog beter niet beginnen?

 

@whazzup:

Ik had het kippemest topic gezien ja, moet nog even kijken of ik dat kan gebruiken. Waar kan ik kippemest kopen?

 

Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ thompson: tsjaa beginnen in april ??? het kan volgens mij wel vorig jaar was het oo kwel mogelijk maar zeg ik er wel bij achteraf gezien !!!!want april doet wat die wilt !!!

 

maar ja als je maar weinig zaden of stekken heb zou ik gewoon beginnen halver wege mei!! gewoon op safe spele!!!!

 

wormen mest is ook een heel goed goedje om mee te kweken er word zelf beweerd dat het beter is voor de plant dan kippenmest maar ja heb met beide goede resultaat gezien!!!

 

daarnaast een beetje perliet door je grondje mengen en goede aarde halen, die van de praxis voorbemestte en universeel werkt prima heb ik vorig jaar maar weer gezien !!!

 

geloof dat 3 x voorbemeste aarde van 40 liter 3euro zoveel was en 3 universele van 40 liter voor 5 euro zoveel in toaal nog geen 10 euro dus !!!! wat een grondje van canna bijv al gauw kost voor maar 1 zak 40 liter.

 

ik had vorig jaar een kuil gegraven van denk 40 cm diep en een vierkante meter rondom in het begin gooide ik er de bemestte grond met wormen mest gemeng in de kuil , daarna de bovenste 10 cm had ik gedaan met univesele grond dit omdat daar neit of nauwelijks voeding in zit.

 

kleinene plantjes ( stekkies ook ) kunnen neit zo goed tegen een zwaar bemestte grond !!! de worteltjes meot eerst wat sterker worden ( kijk maar een baby eet ook niet in eens biefstuk maar is vloeibare doeing e.d ).

 

ik gebruikte dit jaar duzz ook geen perliet maar ja we hebben wat regen gehad aan het einde dus is het wel raadzaam om het te halen !!!!

 

enigste wat ik erbij gebruikte was rhizotonic 250ml flessie van canna dit is wortel stimulator wat in het begin zorgt voor extreme wortel aanmaak waardoor de plant sterker word , en af en toe als de plant te weinig water had gehad als een soort vitamine !!! meer heb je dan ook niet nodig en verzeker je dat planten het heerlijk vinden.

 

ph meten deed ik ook neit wel meten ik natuurlijk de hoeveelheid voeding !!!!

 

al met al zal je denk ik dus 20 euro kwijt zijn maar dat haal je er zeker uit !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor je bericht masteryero!

 

Die 20 euro heb ik er graag voor over hoor, dat maakt me verder niet veel uit. Ik heb hier een heleboel mest e.d. staan, ook wortelstimulator, dus dat is wel handig.

 

Over die wormenmest: Hoe kan ik daar aan komen? Kan ik die gewoon ergens kopen, of moet ik de wormen uit de grond gaan trekken?

 

En vanwaar de perliet?

 

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

 

Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...