Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Fristi

Top 44 Krult Op

Recommended Posts

Hallo,

 

ik heb 5 Top 44's staan die in hun 4e week groei zijn.

Ze zijn nog maar 1 week overgepot en in een growbox gestoken, dus ze zijn nog niet te groot.

 

Ze zijn gepot in gewone potgrond voor kamerplanten, krijgen dagelijks 20 cl regenwater met om de 2 dagen 5% BN Nova Grond Supermix.

 

Er hangt een 250 watt HPS lamp op 25 cm boven het hoogste punt van de planten en als afzuiging heb ik een badkamerzuigertje die 990 kub per uur afzuigt.

 

De temperaturen verschillen van 13°C ('s nachts als lampen uit zijn) en 30°C (lampen aan overdag).

 

EC of PH meter heb ik niet.

 

Gisteren hingen de blaadjes omlaag (had het opgezocht en het leek op te veel water). Dus heb ik ze geen water meer gegeven.

 

Vandaag op ik mn box en zie ik de blaadjes opkrullen.

 

Iemand enige suggesties?

 

P.S Het zijn enkel de 3 sterkste groeiers die zo krullen, de 2 die minder groeien hangen hun blaadjes nog omlaag

 

gallery_15223_4356_427446.jpg

 

 

gallery_15223_4356_169898.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal nog n paar foto's bijvoegen voor duidelijkheid

 

algemeen

 

het plantje rechtsvoor en de achterste links en midden krullen hun bladeren naar beneden

 

gallery_15223_4356_639260.jpg

 

 

close-up van zo'n blad (in het midden begint het blad ook geel te worden)

 

gallery_15223_4356_43442.jpg

 

 

algemene foto van plant met blaadjes nr beneden

 

gallery_15223_4356_187991.jpg

 

 

gallery_15223_4356_71447.jpg

 

 

En hier krullen de blaadjes dus naar boven

 

gallery_15223_4356_437666.jpg

 

 

gallery_15223_4356_398750.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het overvoeding is....misschien is het een goed idee om je potten door te spoelen om zo de overvoeding weer een beetje rech te trekken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een andere topic te lezen schiet me nog iets binnen:

 

als verwarming gebruik ik een "kacheltje" speciaal voor kleine serres die een ietwat hogere CO2 afstoot heeft en die brand constant onder de kast, waar de warmte via de gaten in de vloer bij de plantjes komt.

 

Mss dat het iets te maken heeft met te hoge CO2...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me onwaarschijnlijk , CO2 zorgt ervoor dat een wietplant meer hitte kan verdragen en meer voeding en water op zal nemen door meer fotosynthese , dus CO2 zou bevordelijk moeten wezen voor je plantjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik denk dat het overvoeding is....misschien is het een goed idee om je potten door te spoelen om zo de overvoeding weer een beetje rech te trekken

Dat is een heel erg slecht advies. Met hydro zou je kunnen spoelen maar als je dat bij aarde gaat proberen krijg je modder en stikken de wortels. Overigens uit overvoeding zich vaak in gele bladpunten en niet in opgekrulde bladeren.

 

Het lijkt mij ook 'verbranding', zoals kobus zei. De plant heeft te snel water moeten verdampen om maar niet te verbranden waardoor de turgor (stevigheid van de cellen) is afgenomen. Wat is de temperatuur en luchtvochtigheid?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik denk dat het overvoeding is....misschien is het een goed idee om je potten door te spoelen om zo de overvoeding weer een beetje rech te trekken

My fault :verrygood je hebt gelijk spoelen is niet zo goed idee op aarde maar gekrulde bladeren kan best komen door overvoeding of PH-problemen na mijn weten , en door hitte treedt eerder verwelking op dacht ik zo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Temperatuur schommelt tussen de 13°C 's nachts (met lampen uit) en 30°C met lampen aan.

 

Heb wel direct na het zien dat het 30°C was de lamp verhoogt en de verwarming wat lager gezet.

 

Dus als het gewoon oververhitting is zullen ze er met lagere temperatuur (nu met lampen aan gemiddeld 210C) weer door moeten komen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bladeren zien er niet zo slecht uit, gewoon warmte probleem lijkt mij, meet eens de temp bij deze bladeren.

 

ZeMeC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er verwelking optreedt na een te warme periode ben je al te laat en is de warmte te intensief geweest. Dit betekend namelijk dat de plant niet genoeg water meer op kan nemen. Als er opkrullende bladeren komen betekend dit dat de plant met volle macht water probeert te verdampen uit de bladeren (soort zweten) om maar niet te verbranden. Tijdens dit verdampen wordt er nieuw water opgenomen door de wortels (capillaire werking).

 

En als de plant dus begint te verwelken kan de opname van water door de wortels niet op tegen de verdamping die nodig is om de bladeren te koelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen potgrond is al veel te zuur je kunt beter een grond mixje bij de growshop halen

Ook is het verschil in temperatuur te groot, het is beter dat dit verschil niet groter

is dan 5 graden.

trouwens 13 gr is wel erg koud, en 30 graden erg warm.

beter tussen de 25 en 28 graden en met lamp uit niet kouder dan minimaal 18.5 gr

 

Spoelen met grond hoeft overigens ook geen problemen te geven,

zorg er alleen wel voor dat je de grond na het spoelen goed laat opdrogen

alvorens weer water te gaan geven.

 

Zorg voor een beter grond en pas de temperatuur aan en zo veel mogelijk lezen op dit forum.

 

 

Suc6..... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien is het geen probleem als er nog geen planten instaan dat spoelen van aarde, maar als er planten instaan zou ik dit dus echt niet doen...! Je zal zien dat er maar bar weinig water onderin uit de potten komt en dat je modder overhoudt.

 

Een overschot aan water in je medium zal de plant zo snel mogelijk proberen op te nemen waardoor de verdamping van water in de cellen het niet bij kan houden en de cellen knappen, waardoor de plant z'n stevigheid (turgor) weer zal verliezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
trouwens 13 gr is wel erg koud, en 30 graden erg warm.

beter tussen de 25 en 28 graden en met lamp uit niet kouder dan minimaal 18.5 gr

sluit me met slick aan wat hierboven betreft helemaal aan

 

ik persoonlijk denk dat het aan de luchtvochtigheid kan liggen teminste ik had het pas precies hetzelfde me LV was nog niet eens meetbaar meer zo droog en mijn blaadjes zagen der precies zo uit wat weer verklaart het "zweet"verhaal ;) me LV aardig kenne opschroeven +-40% met zaadlingen en toen was het probleem opgelost hoop dat het bij jou ook zo is want lv is wel makkelijk te verhogen

 

succes en keep on growing them :verrygood

chris

Share this post


Link to post
Share on other sites
Misschien is het geen probleem als er nog geen planten instaan dat spoelen van aarde, maar als er planten instaan zou ik dit dus echt niet doen...!

 

Echt nog nooit last van gehad !! en daar stonden toch echt wel planten in.

Ook het water liep er gewoon uit ( schoon geen modder ) wel goed uit laten lekken

en daarna een dag of 2 a3 laten drogen even wachten, en weg blokkades.!!

Misschien dat jij een ander soort grond bedoelt?, ik heb het hier over bat-mix

En het proces wat jij beschrijft is pas van toepassing als de plant al

aan het verzuipen is.

Maar dan moet de plant toch echt wel een paar dagen in klets natte grond staan.

Een wiet plant kan heus wel een stootje hebben,

Maar beter nog voorkomen en niet te veel voeding geven.

 

Gr, Slick :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties

 

@ LORDQUAS

Dus jij denkt dat het al te laat is om die plantjes te redden? Of snap ik als domme Belg jouw uitleg niet goed? Zou het helpen mocht ik de verwelkte blaadjes afsnijden (de plant is wel nog volop nieuwe blaadjes aan het maken dus ik denk dat hij nog te redden valt)

 

@Zemec

Temperatuur bij de bladeren is nu 21°. Maar het is maar 1 malig geweest dat de plantjes 30° hebben moeten verdragen (gisteren). Het is toen heel snel beginnen verergeren en voor ik het zag waren ze al gekruld.

 

@ Slick

De potgrond kan ik nu niet meer vervangen zonder de wortels te beschadigen. Van 1 plant heb ik bij het opnemen de rand van de pot wat naar buiten geplooid en de wortels zitten al tot aan de zijkant.

Om de temperatuur zo stabiel mogelijk te houden is het moeilijk. De box staat in een slecht geïsoleerd tuinhuis waar de temperatuur dus veel schommelt. Mocht ik het kacheltje niet hebben staan zouden de temperaturen nog meer schommelen (waarschijnlijk tss 3° en 21°). Maar ik zal mn best doen de temp wat stabieler te houden.

 

@ Chrizzie na

LV meter heb ik niet, maar je voelt dat het idd droog is in het hok. Hoe verhoog je LV? Natte handdoeken aan de wanden hangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tussen 2 en 6 vannacht gaan de lampen uit. Zal om 5u n fotootje gaan nemen (heb toch de vroege shift)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan met natte handoeken maar die zijn vrij snel weer droog.

ik gebruikte gewoon diepe borden en waar ruimte was een apart neergezet werkte goed.

en als je eenmaal beetje bladerdek heb dan gaat je toch wel omhoog(teminste dat had ik)

 

LV meter met min/max geheugen kosten ongerveer een tientje en denk toch dat dat geen slechte investering is maar goed ken je budget niet.

 

succes en zeker niet die mooie plantjes weggooien (of moet richting mij zijn :verrygood )

die gaan het wel overleven als je het probleem heb gevonden

 

gr

chris

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Fristi, Nee deze plantjes redden het zeker nog wel hoor...

Knip de aangetaste bladeren maar niet af, ze zijn niet zozeer beschadigd dat ze hun werk niet meer kunnen verrichten.

Ik denk zelf dat het niet zozeer de LV is maar eerder de warmte...

Zolang het vanaf nu niet boven de 28°C uitkomt zal het nieuwe blad gewoon gezond zijn.

 

@Slick, dat zou dan wel is kunnen komen doordat de buitenlaag van je aarde zo is uitgedroogd, dat het door de oppervlakte spanning op de grond blijft liggen (ziet er een beetje zilverachtig uit dan). Als dat het geval was zal je dus ook wel niet veel 'weggespoeld' hebben. Als je een grote hoeveelheid water bij verse aarde gooit wordt het wel degelijk modder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het zijn toch zaailingen?

Dan hoef je je niet echt druk te maken om de lv.

 

Ik denk dat je toch je bij zaadplanten je LV enigsinds op peil moet houden. Hoeft niet hoog te zijn lv van 30% is denk ik voldoende. In mijn tentje had ik laatst een LV < 10% en een te hoge tempratuur. Onderstaande foto was het gevolg.

 

med_gallery_11399_4335_920105.jpg

 

 

Correct me if I'm wrong!

 

Gr. BleZZzZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

He fristi je kan best wat 'schoon' water gebruiken om het je plant iets lichter te maken maar zoals lord quas al zei niet teveel...

 

Maar waarom haal je geen luchtbevochtiger? dan sla je 2 vliegen in 1 klap je RV gaat omhoog en je ruimte temp. daalt en zolang je nog geen topvorming hebt werkt dat uitstekend!

 

Je planten zullen dan minder gaan verdampen wat perfect is voor de 'kleine' plantjes omdat ze nog niet zoveel kunnen verdampen en of dat nou een stekkie is of een zaadplant dat maakt niks uit....

Een zaadplant kan het beter verdragen die lage RV omdat het zeer groeikrachtig is... stekkies minder wat logisch is omdat die van de moederplant afkomen wat uit zaad is opgetrokken en daardoor minder groeikrachtig zijn.

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, ben vanochtend 10 minuutjes vroeger opgestaan om fotootjes te trekken met de HPS lamp uit.

 

Dit is de lichtste kruller.

 

gallery_15223_4356_525468.jpg

 

 

En dit de ergste (sorry, foto is wat onduidelijk, maar de camera focust niet in het donker)

 

gallery_15223_4356_499256.jpg

 

 

En van deze maak ik me wat zorgen over die gele vlekjes (het is maar 1 blad die vlekjes krijgt). Kheb de plant al gecontroleerd op beestje maar nix gevonden.

 

gallery_15223_4356_379294.jpg

 

 

@ Chrizzie

OK, diepe borden dus.

Waar kan je zo'n LV metertje kopen? 10 euro kan er wel van af, maar het probleem is dat ik voor de dichtste growshop (Alien) zo'n 70km moet rijden. Is het 10 euro voor het metertje en 10 voor de diesel :D

 

@ Silver

Jup, het zijn zaailingen hoor (toen ik de zaadjes bestelde wist ik ni eens hoe, wat, waar stekken waren - maar heb reeds veel bijgeleerd :specool )

 

@LordQuas

de temperatuur hangt nu rond de 25 graden, ze hebben eigenlijk maar iets van 4 uur 30 graden te verduren gekregen (kacheltje stond te hoog denk ik), en toen is het heel snel verergerd

 

@osmoose

Ze krijgen nu enkel zuiver regenwater hoor. Besefte niet dat er zoveel voeding in potgrond zat.

Het budget is nu iets te krap voor een luchtbevochtiger, zal het proberen op peil te houden met diepe borden zoals Chrizzie zei.

 

Alleszins bedankt voor al jullie reactie :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit zijn echt wel temperatuursproblemen.

Gekruld blad krijg je door te hoge temperaturen. Dit trekt ook niet zomaar in een dag weg. Als je je lamp iets omhoog gedaan hebt, trekt het meestal langzaam weg. Als dit niet helpt moet je verder kijken.

Die bruine vlekjes lijkt op roest. De oorzaak daavan kan het grote temperatuursverschil zijn tussen dag en nacht, samen met tocht. Dit zie je ook bij plantjes die een tijd te dicht bij een ventilator staan.

 

De weerstand tegen hoge temperaturen kun je verhogen door de LV iets omhoog te brengen.

Maar dan ben je nog niet van dat temperatuursverschil af.

Heb je een of andere reden om tussen 2 en 6 (20/4?) de lampen uit te doen ? Op het koudst van de nacht ?

Lijkt me dat de ideale tijd om de lampen uit te doen juist op het warmst van de dag is.

En puur vraagje uit nieuwsgierigheid; waarom draai je 20/4 en niet 18/6 ?

 

@Blezzzz: Dat blad op die foto is niet het gevolg van een te lage LV.

@slick: Op aarde moet je niet spoelen. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...