Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Optimaal Ontkiemen? Test Met Bacto En Humuszuur

Recommended Posts

wat minder interessante input..,maar die eerste foto is werkelijk fantastisch :verrygood

 

nieuw bureaublad achtergrondje is ingesteld!

Share this post


Link to post
Share on other sites

inmiddels is er al veel verschil zichtbaar, zal vanavond als ik thuiskom weer een paar foto's maken. Zoals verwacht gaan de zaden in het bacto / humic acid mengsel het best, maar verrassend genoeg doen ze het met alléén humic acid ook niet verkeerd, zeker niet slechter en mogelijk zelfs iets beter dan alleen met Bacto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey whazzup,

 

Ik ben met iets soortgelijks bezig... Alleen mijn manier is ook voor mensen zonder "humic acid" zo uit een potje...

 

Kijk maar eens in me topic.

 

Kees.

 

PS, we hebben het er al over gehad, maar humus/fulvine zuur heeft zeker potentie !

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ganjamens,

dat zat ik ook al te zuchten....

een wel heel mooie foto...

 

Ondertussen davert de informatie ook binnen, very intresting indeed...

10 kuubjes kast.

10 set upjes.

mij zou je nooit meer buiten zien....

 

weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey weetje,

 

Je kunt natuurlijk ook een nieuw "buiten" creeëren, binnen.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat lekker hier , en dat wat TK zei over die notenbomen kweek klopt ook, ik deed af en toe verse noten licht kraken en dan potten en dat werkt

Een kennis van me die gooit oud zaad eerst hard op de grond en dan ontkiemen ,dit werkt op het zelfde principe

 

Ben eigenlijk ook wel benieuwd of je met die zuren nog M/V kan be-invloeden tijdens voor ontkiemen ?

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee, weet niet of dat genetisch bepaald is al in het zaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In teorie zou je meer dames krijgen als ze net uit de vriezer komen

 

In het voorjaar willen ze graag dames hebben die de later opkomende heren dan kunnen bestuiven

de link naar de kou en het voorjaar zal dus wel kunnen werken

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee whazzup,

 

Dat is niet genetisch bepaald. Dat hangt af van de hoeveelheid hormonen in de plant:

 

Veel hormonen: Vrouw

Weinig hormonen: Man

 

Vanaf zaad is dit dus deels bepaald, alleen er kan wel invloed op worden uitgeoefend.

 

Zo valt op te merken dat zaden die onder verneukte omstandigheden worden gekweekt zoals lage temperaturen en veel temperatuursschommelingen meer vrouwen vertonenen.

 

Dit valt te verklaren door een voortplantingsdrang, de plant wil zaden maken, een man kan dit niet, een vrouw wel.

 

Dus ja, er valt wat mee te doen.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

toch nog maar even een update van vanavond 7 uur

 

Overzicht

gallery_5211_4302_453013.jpg

 

Links Bacto, midden HA, rechts de HA en Bacto.

gallery_5211_4302_287833.jpg

 

Detail

gallery_5211_4302_292826.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie ik nou in de rechter-rij de meeste worteltjes of ligt dat aan mij?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou goed kunnen Lordquas...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, klopt ;)

 

Alle 40 ontkiemd trouwens, hoewel we een paar achterblijvers hebben. Maar goed, dit was ook verkregen uit een premature zaadlozing, nog aardig dat ze allemaal ontkiemen.

 

Resultaten:

 

Alles ontkiemd, maar de twee samples met humuszuur waren het snelst, die met alleen water het traagst. De combinatie Bacto/Humuszuur werkte het beste, daarna alleen humuszuur, gevolgd door alleen Bacto.

 

Hier de foto's. Temperatuur is momenteel ivm kapotte verwarmingsmat niet echt ideaal overigens. Survival of the fittest :verrygood

 

Links HA/Bacto, daarnaast HA, daarnaast Bacto en aan de rechterkant alleen water

gallery_5211_4302_7342.jpg

gallery_5211_4302_248.jpg

 

 

 

Hello ;)

gallery_5211_4302_15864.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey whazzup,

 

Probeer voor mij nou eens zo'n lijntje er bij te zetten waar je gewoon een liter aarde geaxtraheerd hebt zoals ik dat gedaan heb... Gewoon om te vergelijken...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zal ik een volgende keer meenemen, als jij eens gaat uitzoeken wát je geextraheerd hebt, en ik zou natuurlijk ook dezelfde grond oid moeten gebruiken.

 

Overigens staan alle HA/Bacto nu boven de grond, experiment is wel geslaagd. Gaan we dus nog een keer doen, maar nu met uitgezochte zaden "voor eggies" :verrygood

 

Spaarlamp is binnen! Fitting onder spiegelkap wat verzet, dus maak je op voor Batch 2 ;)

 

Zal vanavond nog wat foto's van de ontluikte zaailingen van gisterenavond posten - effe druk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil je een exacte lijst met stoffen hebben!? Dan ben ik nog wel even bezig whazzup...

 

Ik kan je wel de info op de zak met aarde geven. Maar voor het "gemak" mag je van mij ook best een liter ALL-Mix gebruiken of een Liter Lava-Aarde van BAC. Dat is allemaal grond.

 

Waar het mij eigenlijk om gaat is dat er in aarde ook al humuszuur zit, en ook bacto. Er is namelijk bodemleven aanwezig in zo'n zak, of je het leuk vind of niet.

 

Dus wellicht had ik een miezerige hoeveelheid aarde, maar ik had ook maar 75ml water om de watjes mee in te wateren. En het feit dat ik zo'n grote hoeveelheid ontkiemers binnen 24u had (19/25) en dan nog met lowryders ook zegt voor mij wel iets. Natuurlijk had ik geen vergelijkend warenonderzoek maar de vorige keer met kraanwater ging het een stuk minder, (4/10) terwijl alle andere omstandigheden hetzelfde waren...

 

Maar goed, als ik nog eens veel van die zaden over heb straks wil ik wel een test doen als deze...

 

Kees.

 

BTW: Iemand wel eens ontkiemd in OASE ? Of gaat dat snel schimmelen ? Ik zat daar ineens aan te denken laatst.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waar het mij eigenlijk om gaat is dat er in aarde ook al humuszuur zit, en ook bacto. Er is namelijk bodemleven aanwezig in zo'n zak, of je het leuk vind of niet.

 

Dit zal minimaal zijn, daar potgrond tijdens het productieproces meestal ontsmet wordt om ziektekiemen en organismen te doden..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja weet ik tomas. Heb jij wel eens gezien hoe snel een bacteriekolonie zich verdubbeld in een uurtje als het lekker warm is ?!

 

:verrygood

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu heb ik niet al de links van whazzup over de werking en het ontstaan van humuszuur doorgelezen, maar ik dacht niet dat dit zich so snel vormde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Humuszuur is gewoon een organisch zuur, dat is geen levend materiaal, dat zit in iedere vruchtbare grond. Waarschijnlijk meer in vruchtbaarder grond. Potgroond is dus een substraat waar redelijk wat van dit zuur in te vinden zal zijn.

 

De bacteriën en schimmels kunnen binnen enkele dagen een zak met potgrond helemaal doorleven, dat is niet slecht, eigenlijk alleen maar goed, want bodem leven = planten leven. Maar de humuszuren die zijn al aanwezig en zullen na stirilizatie nog aanwezig blijven.

 

Nu ben ik even abuis over het ontstaan van deze zuren, maar voor zover ik weet wordt dat door het bodemleven aangemaakt... Dus dan is je kringetje rond.

 

Kees.

 

PS: De zak met aarde die ik gebruikte lag al een half jaar (open).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Owase gaat goed kees, moet wel goed nat blijven want het heeft de neiging om van binnenuit op te drogen.

 

 

Zover ik dan begrijp;

humuszuren tbv pH en enzymen,

bacterien tbv nitrificatie van nitriet en nitraat

,

 

dan missen we de schimmels nog,maar die doen ook niet mee in deze test. Zijn die dan voor de fosfaat huishouding?

 

Kben idd ook benieuwd of dit kiemen met of zonder ook invloed heeft op het m/v ratio..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wist dat oase kon als stekmedium, maar voor ontkiemen had ik nog niet getest. Zal het wel eens proberen.

 

Alles ligt iets gecompliceerder meuk, bacteriën doen meer dan alleen nitrificatie, en humuszuren zijn er niet alleen voor de pH, maar ook als enzymatische werking zoals je zei. Schimmels zijn er onder andere voor het tegenhouden van "slechte" schimmels en het in leven houden van de bacteriën etc. Je bent een studie van 4 jaar verder en een proefschrift van minstends 5 tegen de tijd dat je precies kan vertellen hoe het werkt...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Humuszuur is gewoon een organisch zuur, dat is geen levend materiaal, dat zit in iedere vruchtbare grond. Waarschijnlijk meer in vruchtbaarder grond. Potgroond is dus een substraat waar redelijk wat van dit zuur in te vinden zal zijn.

dat is dus een veel gemaakte vergissing. Humuszuur is geen zuur, maar in zuur oplosbaar. Het is zelfs sterk basisch zoals je hebt kunnen lezen. De stof die ik heb is zeer sterk gecontrentreerd. Een kwart theelepeltje is omgerekend voldoende voor een flinke pot aarde. De conclusie die je trekt deel ik niet. Potgrond hoeft niet rijk te zijn aan humuszuur. Sterker nog, het wordt gebruikt om potgrond te verrijken.

 

@meuk: dan heb je toch niet helemaal goed gelezen! Het zit wat complexer in elkaar. Bacteriën produceren enzymen, slechts een van de eigenschappen van humuszuur is dat het het grondleven stimuleert.

 

Kijk eens bij de vele links die ik in dit topic geplaatst heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meschien bij de volgende test ook zaden weken in pies van een zwangere vrouw voor de hormonen ?

Of is daar een andere oplossing voor

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat hebben jullie nou allemaal met die pies? ;)

 

@ Whazzup: Zeer interessante test,ga gelijk aan(lastige!) zaadjes uit de oude doos denken! :verrygood

 

kusjes fotografe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...