Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Anne

Wat Bladproblemen.

Recommended Posts

Hoi!

 

Ik heb een vraag, misschien hebben jullie een id.

Ik ben voor de eerste keer stekken aant snijden geweest.

Met het uitgeprinte verslag van het forum ernaast heb ik van mn 6 moeder shacks stekken genomen.

Schuin afgesneden, in het water, daarna in de strekpoeder gedoopt, voorzichtig in de stekblokken gedaan, zodat de stekpoeder en niet bleef hangen boven aan de plug. (rhizopon)

De groene fanleaves zijn bijgeknipt.

 

Eiland methode, in een propagatortje met bodemverwarming (18 graden), onder 8xTL 33W (4 wit en 4 geel) op 24 uur licht, 20 cm van de stekken, deksel erop, ventilatie na 3 dagen op een kiertje.

LV 95% temp 23 graden. ( gemiddelde)

Ik sproei ze regelmatig ruim met water 6.0 met een beetje wortelstimulator.

De eerste dagen zag ik ze mooi groen blijven.

Al zag ik her en der wel wat gele verkleurde bladeren ontstaan afgelopen dagen, dacht ik dat ze het redelijk goed deden..

Maar nu na 6 dagen worden de bladeren steeds geler. :verrygood

Ik heb gelezen op het forum dat je als alles goed gaat al na 1 week wortels ziet groeien door de plug, en kan overpotten.

Ik heb 50 stekken gemaakt, ruim voldoende om er zo af en toe 1-tje te killen om te kijken wat er in de plug gebeurt.

 

Ik zie dus nu, na 6 dagen nog geen enkele wortelvorming.

Volgens mij hebben ze afgelopen dagen alleen water opgenomen via de bladeren, en lukt dat ze nu niet meer.. er zijn geen wortels dus sterven ze langzaam af???

Het lijkt me dus geen goed idee om ze te gaan overpotten.

 

Hoe gaat dat bij jullie? Na hoeveel tijd komen de wortels bij jullie door de plug?

 

Wat kan ik doen om ze nog te laten slagen?

 

seramis.jpg

bak_2_perlite.jpg

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->bak3perlite.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi anne

 

Hoe heb je de stekken gesneden? Zo te zien heel vreemd....heb je de tak zo afgesneden?

 

gallery_12381_2967_4388.jpg

 

gallery_12381_3287_52284.jpg

 

Hoe vochtig is de stekplug?

 

Bij mij duurde t zo'n 2 weken voor de wortels onder t blokje uitkwamen.

 

Of gewoon geluk?

gallery_12381_3804_0.jpg

 

Succes verder met je kleintjes....

 

CD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat heb je precies gesneden ?

Die eerste bak lijkt wel of er gewoon een plant in stukjes instaat. :verrygood

Dat zijn toch geen stekken ?

 

Heb je na het snijden van elke "stek" deze ook meteen even in een bakje water gezet ?

Gesneden stekken mag je niet lang laten liggen.

 

Ik denk dat het grootste probleem de stek zelf is.

Ik zie stukken plant staan, geen stekjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben het 100% met Soca eens, je moet een complete actieve scheut pakken, en niet zomaar een plant in stukken snijden.

Verder heb ik het gevoel dat hoe jonger de scheut is hoe beter hij aanslaat.

En dan bedoel ik dus een minder houtachtige zachte jonge scheut.

 

Gewoon alles wegmikken en opnieuw beginnen, ook als slaan ze aan dan nog lijkt het nergens op.(sorry)

 

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ook heel belangrijk is:

 

eerst dippen in poeder.. en DAN pas snijden... zodat het afgesneden stuk vrij van poeder is!

dit belemmert de wortelgroei ook!

 

En mijn eerste indruk van de plaatjes is: te nat!

 

En waarom besproei jij de stekken??? das helemaal niet nodig hoor!!

 

sproeien doe ik pas als ik een onverwarmd bakje vochtig wil krijgen.

en dan besproei ik het deksel lichtjes en probeer ik de plantjes niet te raken.

want dit veroorzaaakt gele plekken op de bladeren.

 

Stekken wortelen van 7 tot 14 dagen.

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze hebben gewoon veel te vochtig gestaan, waardoor ze niet gepushed werden om wortels aan te maken.

Ik heb dit zelf ook een paar keer gehad.erg herkenbaar dus.

In vervolg deksel er af laten als je de propagator ook nog in een afgesloten kast hebt staan.

Seramis bijna onder het water zetten en in de gaten houden dat dit niet uitdroogt. 1x per dag luchten.

En in vervolg de wat grotere bladeren ook in korten.

Suc6 verzekerd.

 

Citroax

Share this post


Link to post
Share on other sites

:rofl

Allereerst iedereen bedankt voor de opbouwende kritiek!

 

@ canadanny, 2 weken ook bij jouw..oke. Geluk, ik zie op dit forum een beetje wat je kweekt.. lijkt me geen geluk!

@ soca, ja er staat een plant in stukjes :verrygood Ik had dat gezien in het boek "I love it!".

ik geef toe, het zijn niet de mooiste :nerd

@ StealthMen, :punk: waar en hoelaat?

@ lagushka, ja het zijn allemaal houtachtige stelen, niet goed dus..

@ BeeKaa, eerste in de poeder dippen dan snijden.. kijk dat heb ik dus niet gedaan.

en besproeien, daar zijn dus die gele plekken van.. :punk:

@ citroax, gelukkig ben ik niet de enige! Ik ga ze als expiriment proberen te redden ;)

 

Ik heb de deksel van de propagator af gehaald, zibro aan op 16 graden, luchtbevochtiger op 60%

 

De middelen heb ik wel.. nu de kennis nog :P

 

Ondertussen staan mn moeders 1,5 week op 12/12 , kan ik daar dan nog stekken van snijden?

 

Dankjullie wel voor de hulp!!

 

XAnne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat eerst dippen in poeder en dan snijden is gewoon de grootste kul.

Daar hebben we het op HD ook uitvoerig over gehad met de nodige foto,s erbij.

Wortels komen niet aan de onderkant van je stek maar uit de zijkanten van de steel.

De stek zal waar hij gesneden word direct zichzelf gaan "beteren".

Anne jij hebt gewoon meerdere stekken gesneden uit 1 tak/scheut, normaal wil dit prima.

Het ziet er minder fraai uit maar voldoet prima.

Probeer in vervolg de wat versere scheuten te gebruiken.

Die stekken wat je nu hebt staan in de kliko ermee en opnieuw beginnen.

Beginnen met goed vers materiaal is de halve kweek :verrygood

 

Citroax

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de kliko :punk: ?

Ik kan op dit moment toch niets vervangen.. dus laat ik ze het nog een aantal daagjes proberen :verrygood

Ik kan toch nog stekken snijden van mn moeders die nu op 12/12 staan 1,5 week?

 

XAnne

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan wel, maar goed is het niet. Het bloeihormoon is immers al aanwezig

Krijg je regeneratie als je overgaat op 18 of 24 uur licht.

Die ouwe stekken is de kans klein dat daar nog een goede plant afkomt. Probeer het, je hebt nu ff niets te verliezen.

Maar bij mij gingen ze de kliko in.

 

Citroax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Citroax.. ik geef niet zomaar op :punk: Ik zie net een minuscuul haarwortelje na er weer 1tje uit zn bed getrokken te hebben!

En ja.. ik heb even niks teverliezen.. dus ga ik maar een weekje door :verrygood

 

Ik houd jullie op de hoogte!

 

X anne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk niet dat wat je gezien hebt een worteltje is :verrygood

Als je een soort van witte knobbels op het onderste deel van de stengel ziet zit je goed :punk:

dit is het beginstadium van de wortels.

Hier nog wat info over het maken van stekken.

 

Groeten

Emilio

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat eerst dippen in poeder en dan snijden is gewoon de grootste kul.

Als een stekje gesneden is en deze wordt in de poeder of gel gedoopt dan bestaat de kans dat het buisje verstopt raakt waar het vocht omhoog gezogen wordt.De moeite om na het dippen nog een klein stukje af te snijden vind ik te verwaarlozen.

 

Zo dienen de stekken na het snijden van de moeder ook direct tijdelijk in water gezet te worden,dit om een luchtbel te voorkomen in hetzelfde buisje als waar we het net over hadden.

 

Hierna het steeltje een ruime cm in de poeder douwen an het overtollige poeder eraf kloppen,een teveel van deze poeder zal voor wortel/stengelrot kunnen zorgen.De plugjes waar de stekken in komen mogen niet te nat en ook niet te droog staan en deze dienen regelmatig nagekeken te worden in de loop van de dagen dat ze niet uitdrogen!

Zorg dat een propagatortje gebruikt wordt zodat de rv lekker opgeschroefd kan worden.De stekken niet nat spuiten,dit kan weer rot veroorzaken tussen de stekken en de stekken kunnen lui worden.

Elke dag even dekseltje eraf en verse lucht erin blazen.

 

Aarde is wat minder geschilt om te stekken en duurt in het algemeen wel lang,beter zijn steenwol pluggen of een ander inert medium.

Werk nauwkeurig en hygeinisch en je zult zien dat het best te doen is om je plantjes te vermenigvuldigen.

 

Het wortelen van een stek zal gemiddeld een dag of 8 duren tot een week of 2 maar als je het in de vingers hebt en de juiste genetica is het mogelijk te wortelen in 4 dagen.

 

Veel succces Anne

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@emilio santos: Ja dat veslagje heb ik aangehouden, daar staat ook in regelmatig sproeien ( ik zie daar ook een propagator met verwarming :punk: , maar al doende leerd men. Al ziet zijn resultaat er wel prima uit.. dus ligt het zeker aan mij :verrygood

Al zie ik wel knobbeltjes onstaan aan het stammetje!!!

 

@Sannie: Wat je zegt over verstopt buisje klinkt erg aanemelijk... Vreemd genoeg doen de stekken die staan op stekgrond het nu het best..

De stekjes staan er wel een beetje lui bij ja.. krom, als hangjeugd hier om de hoek :nerd

Gelukkig had ik nog wat freebees- en jackflashzaadjes in de wacht liggen die gaan dienen als aanvulling :punk:

 

 

Bedankt voor alle reacties! Zonder jullie hulp waren ze zowiesoo al verloren ;)

 

XAnne

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als een stekje gesneden is en deze wordt in de poeder of gel gedoopt dan bestaat de kans dat het buisje verstopt raakt waar het vocht omhoog gezogen wordt.De moeite om na het dippen nog een klein stukje af te snijden vind ik te verwaarlozen.

 

Vochtopname gebeurt toch via het blad, vandaar die hoge luchtvochtigheid?

Stekblokken worden nat gehouden om de steel zacht te houden en dat het niet gaat verhouten. En dus de wortels makkelijk kunnen doorkomen?

 

 

Groeten Citroax

Share this post


Link to post
Share on other sites

30 stekken in de kliko, 15 hoopvolle over... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

je mag ze ook wel wat kaler knippen de blaadjes

 

dit vraagt teveel energie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer van die 30 stekken, nu maar hopen dat de 15 overige stekken het wel gaan redden :verrygood

 

Gr

Emilio :punk:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@emilio santos: die 15 zien er redelijk uit, met wat liefde krijg ik die er nog wel bovenop!

 

Al doende leer ik!

 

:verrygood Anne

Share this post


Link to post
Share on other sites

veel nuttige informatie hier ! ;) ben zelf ook wat aan het prullen met stekken maar lukt niet 100% en ik besproeide de stekken ook, ze zien nog niet geel, maar ik zie ook nog geen wortels :verrygood

veel succes nog !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Anne,

 

hoe staat het er nu met je stekken voor, hebben ze al wortels?

 

Gr

Emilio :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Halllo!!!

Vanochtend heb ik ze alle 15 overgepot, bij 3 kwamen er wortels door de plug groeien.

Ik heb ze in een mengsel gezet van seramis, lightmix, wormenmest, cocopeat en stekgrond.. ingewatert met Sannies bacto en wat schimmels erbij!

 

Echt mooi staan ze er niet bij ;) Er moeten betere tijden komen als de wortels in de goed bemeste aarde komen...

 

(al komen er morgen wel 15 pp stekken van een vriend als buffer bij :verrygood)

 

Groene groeten!

 

Anne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...