Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

BeeKaa

"bubblephonic-stekbak"

Recommended Posts

@narcotica

 

He, ja ik deed het ook altijd met een propagatortje en steenwol of root riots of iets dergelijks..

in de zomer geen probleem met de lekkere temperaturen.. maar in de winter iets te koud..

 

ik moest dus bodemverwarming hebben.. toen had ik 2 keuzes

of een verwarmde stekbak online bestellen (€55 euro)

of zon systeem als dit bouwen (35 euro)

 

ik heb uiteindelijk voor het 2e gekozen en hoop dat mijn herijuanas bewijzen dat het lukt!

 

@midian

 

Er hangt nu maar 1 TL boven op zon 40cm afstand, en ze krijgen nog wat daglicht mee..

dat is net genoeg om in leven te blijven en worteltjes te maken.. dat is al getest vorig jaar ;)

 

Zodra ze wortels hebben zet ik ze in turfpotje in de GK.. 4x coolwhite TL op 2-4cm afstand..

 

gr

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressante koek BK.

Al hoewel ik liever met zaden kweek is de gelijkheid van stekken soms beter dan het ongewisse zaad met z'n vele pheno's.

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

tsja ik kweek ook het liefst uit zaden.. maar ik houd de zaailingen meestal als moeder..

omdat die het beste klappen kunnen opvangen...

 

ik bloei stekjes van elke moeder af en bepaal dan welke mij het meeste beviel..

dan houd ik die moeder voor een tijdje natuurlijk en die stekjes geven me een mooie uniforme oogst ;)

EN van de soort die JIJ wilt.. dus niet stekkenboer gebonden..

 

 

Als je dit goed inpland dan hoef je dus maar eigenlijk de helft van je zaden te kiemen.. want als je 1 vrouw hebt is het al goed :wOOt

dan zorg je dat ze genoeg tijd heeft om het aantal stekken te genereren die jij wilt..

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

als het allemaal goed gaat, raad ik je het aan om in de ''mogelijke'' 2e ronde, CO2 Tabs te gebruiken van Nomercy.

 

Erg leuk in iedergeval, en succes in 2008 ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

he bruut,

 

die heb ik nog een zooitje liggen...

ik zal het in mijn hoofd houden..

 

is het ergens bewezen dat het werkt?

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag de Bak even een beetje bijgevuld met water ph 6,0, iets minder dan 0,5L ofzo..

 

alvast 1 tip:snij je stekken lang genoeg, zodat ze een cm of 2 onder het water steken minimaal.

Want anders kun je de bak dus dagelijks bijvullen om de kleinste stekkies niet uit te laten drogen!

 

Verder heb ik gemeten dat de ph op 7 staat.. in principe niets aan de hand

Want de ph moet goed zijn om bepaalde voedingsstoffen op te kunnen nemen.. P en K hebben ze op dit moment nodig voor de worteltjes en dat is goed op te nemen bij ene ph van 7.

 

Dus ik heb er niets aan gedaan!

Want de plantjes zelf zien er ook nog gezond uit...

 

ik zie nog geen duidelijke wortelgroei, maarja wat wil je na 2 en halve dag ;)

 

verder blijft de bak mooi op temperatuur en krijgen de dames een uur of 18 licht.

De verwarming en bubbler staan 24/7 aan maarja dat is logisch he :wOOt

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo

 

antwoord op tip 1; maak een drifter waar je de stekken in plugd, zodat ze op alle momente de stengeltjes even diep in het water hebben zitten :wOOt Denk dat ik dit al eens ergens heb gezien, niets nieuws... eenvoudig en doeltreffend, gewoon stuk witte isolatie plaat of piepschuim ofzo, gaatjes er in maken voor je steenwol pluggen en klaar, niks meer aanvullen maar lekker met de flow mee gaan driften... ;)

dit is echt wel een leuke bak dan, stekken snijden, plaatsen en wachten op wortels, planten en je bent weer vertokken ;)

 

mazzel

Share this post


Link to post
Share on other sites

He tuinkabouter,

 

weer een goeie tip!! bedankt man..

aan het einde van de run zal ik alle do's en don'ts ff op een rijtje zetten.

 

en idd een ideale manier van stekken, je hebt er bijna geen omkijken naar...

en het staat wel gezellig haha

(staat op het moment op het aanrecht)

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey bk zoals belooft ff langs wippen wist ik verdomme dat er al 3 pagina's getypt waren ;) dat was duzz lezen geblazen :P maar vidn het een leuk topicje

 

maar vraag me tog af of de boel niet in de war raakt :wOOt die wortels bedoel ik heah :no

 

en tsjaa 18 stekken dit is een leuk aantal voor het micro werkt tot en met 2 x 600 watt maar voor meer gaat het niet op ;) cka dus wel een handig apperaatje hoor maar te klein ( bedenk me trowens terwijl ik dit typ je dit ook gewoon kan doen ik van die verrijbare plastic bakken die je bij blokker kan halen in die krengen kun je er wel makkelijk 150 kwijt :P grotere bakken zijn dus ook wel degelijk mogelijk maar moet je wel alles op aanpassen :P )

 

ik ga het zien of het zooitje niet in de war raakt en of alles tegelijktijdig wilt wortelen. denk alleen dat die wel een dag of 10 tot 12 nodig heeft, en zoals gezegd zla het niet verkeerd zijn om een tweede bak er dus naast te hebben.

 

maar je bent er weer in geslaagd om een leuk topic te openen wat ik weer met veel bewondering en (on)geduldig zal gaan af wachten :P

 

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Beekaa, had dergelijk bak bij Rataplan in zijn topic gezien "Moeders Grootbrengen,van Zaadje Tot Potente Moeder" maar daar zijn jammerlijk genoeg de foto's uit verdwenen. :no

 

Had zelf ook sexbakje in elkaar geknutseld, omdat het overbrengen van waterwortels naar grond medium toch voor de nodige problemen zorgt, dient deze hier enkel om het geslacht te tonen. DameBlanche had er ergens in een topic van hem een tip voor gepost, iets met veel water tijdens inplanten als je ze toch zou willen inplanten, "dacht ik" want heb topic niet zo direct terug gevonden. ;)

 

In elk geval werd daar een drijver gebruikt ipv gaten in je deksel, zodat de stekken altijd in het water hangen ook als er wat verdampt. Er werd in elk geval bij rataplan ook stekpoeder in het water gedaan om het wortelen te bevorderen. ;)

 

Er zijn ook paar kant en klare modellen zo te koop, misschien nog een wat tips en ideeën.

 

cloneur20%20600.jpg

 

Is te vinden op link

 

en lijkt me wel een aanwinst, in mijn geval voor de sexbak want die had ik ondertussen alweer voor iets anders aangeslagen :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beekaa heb je de zijkanten al geisoleerd?

 

je weet dat wortels beter geen licht kunnen hebben?

 

mooi project ;)

 

mzzl

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee trash

 

goed zo.. zit die luie BK maar achter zn vodden aan!

 

ik ga zo eerst even de Bloeikamertje wateren en dan zal ik het ff doen...

ik was het eerst niet van plan, maar wil toch wel graag alles op alles zetten om het te laten lukken.

 

ik heb nog wel wat spul ervoor...

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me niet te lastig om te bouwen, gaan standaard al 105 potjes in ;)

gallery_9381_2898_23902.jpg

 

Link

 

Zit zelf aan zoiets te denken gaan 3 standaard stek trays in (dus 231 of 315 pluggen) en is ook verwarmd.

gallery_9381_2898_1583.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee bram,

 

dat is een aerophonisch systeem, dat werkt met sproeikopjes en fijne mist!

Dat is ook wel na te bouwen idd... het is alleen iets duurder...

 

hier een linkje op Icmag van een zelfbouwsysteem.

 

EDIT: die 2e niet he ;) maar das wel een mooie!

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht (1e foto) als je de plaat iets kleiner maakt, dan kan hij mee op en neer dalen met je waterniveau. Heeft ook een mooie hoge bodem, kan dus een lekkere plens water in. :no maar is wel wat prijzig,... ;)

 

Shit...die link :wOOt Ik had een hele grote plastic palletbox staan van 120Lx120Bx75H en een flink aantal verschillende vijverpompen, daar had ik prachtig zo'n ding van kunnen maken,......voor weinig.

Maar heb die spullen weggegeven,.... ;) Shit, Shit Shit :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even iets wat DR. L aan haalt, water wortels en aarde is niet zo'n goede combi ,heb ik hier op het forum wel eens gelezen,

vanwegen dat je slecht aarde tussen de wortels krijgt en daar door een kluitje wortels krijgt met lucht er tussen wat weer voor uitdroging zorgt.

 

Of heb je andere plannen ?

Zodra je wortels komen meteen overplanten naar aarde ?

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey BBB,

 

jammer man... dat zul je net zien.. heb je iets nodig? dan heb je het net weggedaan..

 

en FF over die 1e bak van je,

ik heb eerder een keer in de SS gelezen dat je in zon netpotje wel een stekkie of 4 kwijt kan,

dan beetje hydrokorrels erin zodat ze blijven staan.

 

Dus dan heb je 105 potjes.. maar 420 stekkies!!!

kijk DAN wordt het wel een stuk rendabeler niet>?

dan is de prijs een stuk makkelijker te slikken.. ;)

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Met dank aan Trash ben ik van mn luie reet afgekomen..

en ik heb de stekbak even lichtdicht gemaakt en tegelijkertijd een beetje warmte geisoleerd..

 

dit heb ik gedaan door underlayment (3mm dik foam met reflecterende bovenlaag)

om de bak heen te plakken.. fluitje van een cent ;)

gallery_7458_3497_339932.jpg

 

uiterard met een kijkgaatje :wOOt

 

zo heb ik dus 2 vliegen in 1 klap :no

gallery_7458_3497_479985.jpg

 

 

nogmaals thanx trash voor de schop onder mn reet!!

 

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey allemaal,

 

Ik ben een beetje afwezig geweest, ik heb dit gemist denk ik...

 

Maar goed, uhm leuk topic !

 

Ik wil ook een seksbak...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

he kees,

 

tof dat je er weer bent

 

@buble

 

ja dat is nou de 2e keer dat ik het hoor...

maar ik ben van plan de plantjes te vertpotten als de wortels nog niet zo heel groot zijn..

in een turfpotje met seramis of stekgrond dat weet ik nog niet..

in ieder geval iets met weinig tot geen voeding erin..

 

dat zou ik dan losjes tussen de wortels strooien terwijl ik het stekje op zn plekje houd ;)

 

als de stekken eenmaal geworteld zijn,

geloof me dan komt dat verplanten helemaal goed..

zal ik er dan meteen maar wat fotos van laten maken? (want ik zit met mn handen vol op dat moment)

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi BK,

 

Kijk hier al een tijdje passief mee op dit forum.

Heb enkel ervaring met het buitengebeuren.

Heb dus geen ervaring met jou 'bubblephonicssysteem' maar bekijk dit draadje vol bewondering.

Steeds fijn als je inventieve, technisch begaafde wietprofessors aan het werk ziet.

Met zulke bagage en toewijding zal dit zeker tot succes leiden.

 

Wel vind ik spijtig dat er nog steeds controverse bestaat rond het cannabisgebeuren, terwijl

dit een plantensoort is die een zeer rijk verleden heeft en altijd als normaal gewas beschouwd werd in

de landbouw.

 

Echter op fora zoals het deze wordt hij terug in al zijn kunsten verheven en zo hoort het.

 

 

 

Doe zo voort BK. Oogstvol 2008 gewenst.

 

Grtz

 

Isan

Edited by Isan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja eigenlijk is bubbleponics de ideale combinatie tussen aeroponics en hydroponics. Planten willen namelijk water opnemen door de wortels, maar ook lucht. Door die lucht er tussendoor te pompen kunnen de planten dat ook daadwerkelijk goed...

 

Dit is als een hydro systeem an sich misschien ook al een heel goed idee om eens te testen.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

He isan

 

thanx man.

tjsa ik hoop dat het lukt op deze manier.. zo kan iedereen eenvoudig stekken maken voor een paar centen :wOOt

 

dat de wietplant controversieel is.. tsja dat komt omdat 90% van de mensen op de wereld bange kuddedieren zijn.

Zij volgen het gros zonder ook maar na te denken over hoe of wat!

 

Maar ik zeg je...

 

Als je overal ter wereld cannabisplanten in de natuur zou zetten,

die zouden met hun snelle groei en grote Co2 absorbtie een grote verandering kunnen brengen in het broeikas effect!!

ja men plant bomen, die er 20 jaar over doen om 3 meter te worden!!!

plant een handjevol sativa zaadjes, en na 20 jaar staat het hele plek vol met 3m hoge bomen!

(en van de vezels kun je van alles maken, van kleding tot touw tot papier en meubels.. dus dat zou ook weer een heleboel houtkap schelen ;)

 

oftewel: wereldleiders putten liever de aarde uit dan dat ze een klein plantje legaal maken..

 

ja ik weet het ik lijk zo wel een hippie

maar zo denk ik erover.

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja heb je gelijk in BK, maar het broeikaseffect bestaat (licht) niet. Dat is een economische list om iedereen een nieuwe auto, nieuwe set lampen, nieuwe kleding, nieuwe koelkast etc. te laten kopen, waar de regering lekker geld over vangt.

 

Ook de nieuwe "energielabels" op huizen zijn enkel bedoeld om geld in het laatje te brengen, niet om het milieu te verbeteren, want iedereen die in een D E of F woont gaat denken, godverdomme, we moeten verhuizen... Dat doen ze om de huizenmarkt op te peppen, want wie zijn huis verkoopt betaald 6% belasting over het verkoop bedrag ;).

 

Er is over broeikasgerelateerde vraagstukken maar één ding bekend, en dat is dat we zeker weten dat zonnevlekken er iets mee te doen hebben, wat weten we niet precies, maar we weten in ieder geval zeker dat we niet zeker weten dat CO2 er iets mee te doen heeft.

 

Ik vraag me af of het mogelijk is om bio-diesel te maken van de cannabisplant, anders stel ik voor om brazilië vol te zetten met herma's, iedereen blij. Of voor mijn part de woestijn bewateren met een grote ontziltingsinstallatie die werkt, jawel, op de zon (spiegels op een groot glas met zeewater om het te laten verdampen zegmaar). En zet die woestijn dan maar vol, om lekker een beetje water daar kwijt te kunnen. Als er eenmaal genoeg groen is daar, dan zal er ander groen bij komen, en voor je het weet heb je bos, en waar bos staat valt vanzelf regen, zo werkt het gewoon!

 

Zo dat was mijn hippy bijdrage weer :wOOt.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze moeten gewoon heel de sahara volzetten met zonnecollectoren ;)

daar schijnt de zon de gehele dag toch>?

 

kees ik kan me wel vinden in jouw theorie,

Dat het de overheid alleen maar om eigenbelang gaat was ik allang achter.

 

Het gaat daar alleen om geld,macht en imago.

en als Gereedschap wordt gewoon doodleuk de burger gebruikt.

En de overheid zou de overheid niet zijn, als ze deze geldtrekkerij in een mooi beschuldigend jasje hebben gestoken.

Zodat wij denken dat we zo onze wereld redden.. maar uiteindelijk redden we alleen de overheid..

 

gr

 

BK

 

EDIT: ff duidelijk het is vandaag dag 3 dat de stekken te water zijn...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonne collectoren is de grootste vorm van hypocriet kutgejank. Mensen die op hun huis een paar van die dingen plakken zijn meteen een held. Die dingen zijn extreem duur om te maken, niet duurzaam en vooral, ze nemen veel plaats in.

 

Een zonnecollector heeft 20 jaar nodig om zichzelf energetisch gezien terug te verdienen, daarmee bedoel ik dat dat ding 20 jaar moet draaien om genoeg energie op te wekken om alle energie die er in is gestopt om hem te maken terug te verdienen. Een windmolen heeft hier maar 6 jaar voor nodig, en die levert per oppervlak tientallen keren meer energie.

 

Kerncentrales, dat is de oplossing, die hebben maar een weekje or so nodig om alle fossiele brandstoffen die nodig zijn om ze te maken (beton maken, metaal omsmelten, vrachtwagens, heftrucks etc.) terug te verdienen. Veiligheid is geen issue meer, tegenwoordig zijn ze 100% veilig, maar ja dat wil niemand geloven. De brandstof die er in zit is nu namelijk niet zo potent meer als vroeger, toen konden temperaturen zo hoog oplopen dat de kern kon smelten en de centrale ontploffen. Tegenwoordig wordt het AFVAL van vroeger door de nieuwe brandstof gemengd en hierdoor heb je zegmaar een 2e rangs brandstof waarvan geen doorsmeltgevaar meer is. Een tweede voordeel is dat het afval dat je nu verkregen hebt in plaats van honderdduizenden jaren nog maar enkele honderden jaren radioactief is, eigenlijk perfect dus, aangezien er in de nieuwe generatie centrales die er nu aan zit te komen weer de mogelijkheid is om dit in te mengen en dan houden we isotopen over die nog maar enkele jaren/tientale jaren radioactief zijn, en dan is het probleem geloof ik opgelost ?!

 

Maarja kerncentrales zijn goedkoop, duurzaam, milieuvriendelijk (HET MILIEUVRIENDELIJKST) en zo lang er nog geen kernfusiecentrales zijn de enige oplossing om ons allen in onze energiebehoefte te voldoen. Maarja, een stel hippy's maakt mensen bang en de regering ziet de bui al hangen als iedereen zijn benzineauto om gaat ruilen voor een auto met een verbrandingsmotor op waterstof of brandstofcel. (verbrandinsmotor met waterstof: Krachtiger, maar 150km/tank). Dit om te illusteren wat er zou gebeuren als er meer electriciteit is, waterstof moet je namelijk maken met electriciteit... En er gaat altijd verloren, dus zolang die electriciteit niet uit een kerncentrale komt ben je met een waterstofauto een hypocriete homo.

 

Maar goed, electrische auto's, zie je het voor je ? Geen accijns meer, want stroom uit kerncentrales is vele malen goedkoper dan de stroom uit conventionele centrales, dus als de prijzen ineens gaan stijgen door accijns is er iets goed mis. Ofwel de regering krijgt een stuk minder geld omdat ze allemaal van die bullshit dingen niet meer kunnen heffen. Aangezien kernenergie volledig schoon is zijn spaarlampen ook ineens bullshit geworden, het enige is dat je een lagere energierekening krijgt, maar voor het milieu ? Maakt geen fuck uit.

 

En voor diegene die gaan zeggen "Ja maarre eh die uranium enzo, raakt dat niet op ?", jawel, maar dat maak jij niet meer mee, je kleinkind niet en diens overachterondernaastvoorkleinkind ook niet. Persoonlijk denk ik dat niemand dat mee maakt want tegen de tijd dat het op is, een kleine 200.000 jaar verder (met een steeds vergrotend gebruik natuurlijk) heeft de mens zichzelf écht wel uitgeroeid.

 

Kees.

 

En nu weer over stekbakjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...