Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
stonedheid

Relais Bij 250 Watt?

Recommended Posts

hallo tuinmannen.

 

Ik ben van plan om een 250 watt lampje te gaan kopen om mezelf van eigen rookwaar te voorzien. Dit hokje komt in een logeerkamer, dus ik wil zo veilig mogenlijk te werk gaan. Nu word geaviseerd bij lampen van 400 en 600 watt en relais te gebruiken, maar is dit ook nodig voor een 250 watt lamp? En als dat veiliger is kan ik dan ook zown kant en klaare relais van 2x 600 watt gebruiken?

 

gegroet..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou ik ook wel eens willen weten.

 

Gr

Emilio

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou wel een relais gebruiken, of minstens een goede (bijv. legrand) tijdschakelaar. Hier is ook eens een tijdklok doorgebrand bij een 250W waarna de lamp te lang heeft aangestaan.. better safe than sorry ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kees is ook aan de relais !

 

Relais, 20E. Goede tijdklok, 30E. Een afgebrand huis, onbetaalbaar... Voor de rest, keesthemadCard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar kun je bijv deze 250 Watt lamp op deze 600 Watt schakelkast aansluiten, of heb je daar een 250 Watt schakelkast voor nodig? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die kan je daar gewoon op aansluiten.

De schakelkast is berekend op een vermogen van MAXIMAAL 4 x 600 Watt. Dus je kan hier ook bijvoorbeeld 2 x 400 Watt mee schakelen of in jouw geval 1 x 250 Watt..

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja dat snap ik, maar kan ik daar gewoon zown kant en klaare relais van 4x 600 wat voor gebruiken?

om je vraag te beantwoorden: ja hoor, dat kan. Je kunt altijd een te grote schakelaar gebruiken om je last te schakelen, nooit een te kleine. "Ik zou het gewoon doen" om maar in reclame termen te blijven ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reactie ;)

Nu weet ik wat ik kan bestellen in 2008 :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nooit geweten dat je voor 400 of 600 watt al een relais moet gebruiken. Mij was verteld dat je met een kwalitatief goede (vrij dure) tijdschakelaar al goed zat...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er bestaat een vrij grote kans dat ie het blijft doen, maar je kan beter het zekere voor het onzekere nemen.

Het is ook nog eens veiliger ook, en de kans dat je je oogst verneukt omdat de lamp te lang blijft branden is ook een stuk kleiner...

 

Gr, AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK

 

Dus na je tijdklok gewoon een relais plaatsen? Ga ik ook maar doen dan. Veiligheid voor alles toch? Helemaal in je eigen woning. Daarna nog ff een thermodimmer voor de afzuiger en ben ik helemaal klaar :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelfs mijn 70watt heeft tijdens het opstarten een tijdklok gemolt, vast gelaste contactjes.

Het heeft dus niet direct zo zeer met het wattage als wel de opstart spanning te maken, die ook bij lagere wattages nog flink hoog is. just my 2 cents

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoiets zou je op kunnen lossen met een flinke condensator natuurlijk... Dat is niet bepaald een goedkopere oplossing dan een relais, want een relais kost geen drol, maar het is een oplossing.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eh.. die grote condensator in de vsa is juist het probleem Kees! Die gedraagt zich bij inschakelen kort als een kortsluiting. We hebben het over wisselspanning he, hoe wilde jij het oplossen met een condensator?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een voldoende grote condensator over de tijdklok heen. Deze kan zich wel volledig laden wanneer de tijdklok geen stroom door laat maar ontlaad zich pas wanneer de stroomkring compleet is (tijdklok open). In hoeverre dit een stroom door de tijdklok remt is nog de vraag.

 

Het was ook maar een brainwave hoor.

 

Kees. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe dat werkt alleen bij gelijkspanning, maar geeft dan zo mogelijk nog een groter probleem: Een condensator kan zich zeer snel ontladen hetgeen nog een grotere stroom door je contacten geeft waardoor ze extra snel zullen vastbranden :verrygood

 

Het kan dus niet bij wisselspanning, ik denk dat je je vergist met die condensatoren die in de auto gebruikt worden om grote stroompieken in de audio installatie op te vangen. Daar is het inderdaad een buffer, maar met het doel op stroompieken op te vangen (te kunnen leveren aan de afnemers).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...