Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
pukkeltje

Praten Met Je Plantjes?

Recommended Posts

Al veel over geschreven...

Leuk stukje van de msn nieuwspagina,

 

Nieuw onderzoek suggereert dat planten kunnen horen. Is dit het begin van akoestische landbouw?

 

 

Prins Charles werd door het Britse publiek twintig jaar geleden belachelijk gemaakt, nadat hij op de televisie had verklaard dat hij praatte tegen zijn planten. 'Het is belangrijk om met ze te praten', zei hij. 'Ze reageren toch zeker?' Irene van Lippe veroorzaakte eenzelfde verbijstering toen zij in de jaren negentig in haar boek Dialoog met de natuur schreef dat zij met bomen sprak.

Maar wat eens werd afgeserveerd als curieuze excentriciteit, begint langzaamaan wetenschappelijke erkenning te krijgen. Onderzoekers van het National Institute of Agricultural Science and Technology in Suwon, Zuid-Korea, hebben twee genen in rijst ontdekt die reageren op geluid. Het Koreaanse onderzoek dat de bevindingen van vergelijkbare, maar controversiële studies in de afgelopen decennia onderschrijft is relevant, want als het waar is dat de groei van gewassen wordt beïnvloed door geluid, kan dat het begin betekenen van een nieuw, ecologisch terrein: akoestische landbouw.

De Koreaanse onderzoekers begonnen hun onderzoek met het spelen van veertien verschillende stukken klassieke muziek inclusief de Mondschein Sonate van Beethoven voor rijstplanten in hun laboratorium. In eerste instantie stelden zij bij de rijstgenen geen reactie vast op de muziek. Dat veranderde toen zij de rijst specifieke frequenties te horen gaven. De genen rbcS en Ald werden actiever bij frequenties van 125 en 250 hertz en juist minder actief bij een lagere frequentie van 50 hertz. Om uit te sluiten dat licht invloed had op de resultaten, werd het onderzoek ook in het donker herhaald. Dat leverde dezelfde resultaten op.

Het onderzoeksresultaat toont aan dat boeren specifieke genen van gewassen met geluid aan en uit zouden kunnen zetten bijvoorbeeld genen die het moment van bloeien bepalen. Dat zou goedkoper en milieuvriendelijker kunnen zijn dan het thans gangbare activeren van bepaalde genen met behulp van chemicaliën. 'Deze resultaten suggereren dat geluid een alternatief kan zijn voor licht als regelaar van de genen', aldus de onderzoekers in het wetenschappelijke tijdschrift Molecular Breeding (online gepubliceerd op 20 juli 2007).

De gevolgen kunnen vérstrekkend zijn. Als het mogelijk is om met geluid de groei van gewassen te regelen, biedt dat gezonde perspectieven voor de landbouw. Geluid kan kunstmest vervangen om groei te stimuleren. En geluid zou ook in de plaats van bestrijdingsmiddelen kunnen worden ingezet om de groei van onkruid tegen te gaan.

Diverse wetenschappers hebben sceptisch gereageerd op de intrigerende resultaten van het Koreaanse onderzoek. Zij wijzen er onder meer op dat buiten het laboratorium de wind het geluidseffect teniet kan doen. Ook zouden winderige omstandigheden op een boerderij de effecten van geluid teniet kunnen doen. Die kritiek gaat voorbij aan de grote vraag: kunnen planten horen? Planten hebben diverse andere zintuigen. Ze reageren op licht. Ze hebben 'smaak' ze groeien beter met betere voeding. Ze reageren ook op de wind door 'stijver' te groeien. De gedachte dat ook geluid een invloed heeft op planten is minder vreemd dan het lijkt. Uiteindelijk bestaat geluid net als licht uit frequenties. Het beslaat een ander gedeelte van het elektromagnetische spectrum.

De idee van het beïnvloeden van de groei van planten door middel van geluid is niet nieuw. De Franse natuurkundige en musicus Joel Sternheimer baarde in 1994 opzien met het deponeren van een patent op deze aanpak. Sternheimer claimde dat hij in staat was met bepaalde 'composities' bepaalde aminozuren en proteïnen te beïnvloeden. In zijn proeven werden tomaten tweeëneenhalf keer zo groot en zoeter. Van Sternheimer en zijn werk is sindsdien niet veel meer vernomen. Het lijkt vooral voort te leven in esoterische kringen als een bewijs voor de holistische visie op het universum waarin alles met alles samenhangt.

Die boodschap spreekt ook uit misschien wel het standaardwerk over 'het leven' van planten: The Secret Life of Plants van Peter Tompkins en Christopher Bird, uit 1973. De ondertitel van het boek 'een verslag van de fysieke, emotionele en spirituele relaties tussen planten en de mens' spreekt voor zich. In het boek, dat uiteenlopende experimenten van wetenschappers en onderzoekers beschrijft, speelt de Amerikaanse leugendetectorexpert Cleve Backster een vooraanstaande rol. Backster voerde in de jaren zestig met zijn leugendetector experimenten op planten uit. Backster was benieuwd of planten net als de mensen die hij dagelijks ondervroeg ook op fysieke bedreiging reageerden. Hij besloot om bij wijze van proef een van de bladeren in brand te steken. Tot zijn ontzetting zag hij de pen van de grafiek met een zwieper omhoog bewegen. En dat terwijl Backster nog niet eens was opgestaan om lucifers te halen! Had de plant zijn gedachten gelezen? Toen Backster terugkwam met de lucifers, zag hij weer een scherpe uitschieter op het papier. In een ander experiment liet Backster vijf studenten in een kamer langs twee dezelfde planten lopen. Een van de studenten had de opdracht gekregen een van de twee planten te slopen. Backster zelf wist niet welke van de vijf studenten het sloopwerk had verricht, maar kon  aan de heftige uitslag van de leugendetector die was aangesloten op de nog levende plant  feilloos zien wie de boosdoener was, toen de studenten daarna afzonderlijk opnieuw de kamer betraden.

Backster, directeur van de Backster School of Lie Detection in San Diego in Californië, publiceerde zijn onderzoek destijds in de International Journal of Parapsychology. Meer recent heeft hij zijn werk gepresenteerd op wetenschappelijke bijeenkomsten van onder meer het Institute of Noetic Sciences en het Institute for Transpersonal Psychology, beide in Californië. Dat neemt niet weg dat zijn werk nog steeds omstreden is. Dat is niet zo verbazingwekkend. Planten die kunnen horen en zelfs kunnen waarnemen, passen nog niet zo goed in het gangbare mechanistische wereldbeeld.

 

Groetjeszz z

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Oke, even wat spirituele talk dan he. Ik denk namelijk dat het er niet om gaat wat je zegt, en misschien niet eens om het geluid van je stem. Maar door te praten tegen je planten richt je dus je aandacht op ze. En ik denk dat de energie die je daarin stuurt, ze wel heel goed zal doen. Dus positieve gedachten zenden positieve energie.

 

Bovendien richt je zelf ook je aandacht meer op je planten en zullen je dingen eerder opvallen.

 

De beste kwekers zijn de mensen die eens lekker tussen de plantjes gaan zitten en gewoon eens in alle rust alles bekijken. Die nieuwsgierig zijn naar elk stukje, en zich afvragen waarom de planten zijn zoals ze zijn. Waarom strekken ze nu? Waarom is dat blaadje zo bol/hol? Hoe de blaadjes staan, de kleur van de plantjes, dikke/dunne stelen, groeiwijze, wat het toppen,buigen,scroggen nu allemaal bij de plant doet enz. En die aandacht doet de planten weer goed.

 

Ik denk echt dat er een soort energie uitgewisseld wordt.

 

Toen ik in Californie in de Muir Woods een 100 meter en 800 jaar oude Redwood boom aanraakte, toen kon ik me voorstellen dat je daar wel een poos tegenaan wilt zitten en je bewust wilt zijn van de energie van zo'n boom. Reken maar dat die wat uitstraalt. Echt ongelooflijk

 

med_gallery_5822_86_4273193.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is moeilijk om niet lacherig hierover te doen, maar toch wil ik serieus reageren.

 

Genen aan of uit zetten met geluidsfrequenties vind ik niet ongeloofwaardig. Ook al zou het voor de plant geen functie hebben, toch sluit ik niet uit dat het kan. Met nieuwsgierigheid zal ik vervolgonderzoek lezen als ik het tegenkom.

 

Andere verhalen zijn uiterst zwak onderbouwd. Die leugendetector zou best op electromagnetische straling kunnen werken en iedereen die een transistorradio heeft gehad weet dat als je beweegt of rondloopt het signaal verstoord kan raken. Helaas leggen overdreven zwevers de nadruk teveel op deze incidentele, slecht uitgevoerde experimenten. Het probleem is dat wanneer iets in de krant verschijnt omdat het iets vreemds is het bij mensen in hun hoofd blijft hangen als de waarheid en het serieuze commentaar van goede wetenschappers wordt niet gelezen. Zo gaan die dingen een eigen leven leiden.

 

Ik heb bomen geknuffeld. Tijdens mijn opleiding een workshop gevolgd en ik moet bekennen dat ik die boom toen keihard gedumpt heb. Ben nooit meer teruggeweest. In mijn hoofd kan ik bedenken dat ik van een boom hou, en daarin een beetje meegaan, maar ik geloof niets van een spirituele band met planten. Ja, als je je dat jezelf wijsmaakt... Net zoals geloven in god.

 

De kop slaat natuurlijk nergens op. Praten met planten heeft niets te maken met genen aan of uit zetten door geluidsfrequenties. "Bloei dan, bloei dan, bloei dan..."

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Een band met planten vind ik ook wat ver gaan. Emoties zal ik een plant niet van beschuldigen. Maar dat alle levende organismen energie uitstralen en dat je die kan uitwisselen of er een bepaalde invloed van kunt voelen, dat geloof ik wel.

 

Dat er mensen zijn die hier niet in mee kunnen gaan is ook het geval :bier Is ook prima. Dat maakt het niet minder waar voor beide kanten.

 

Zo'n boom doet je wel even bewust stilstaan bij je eigen nietigheid. Die staat daar al 800 jaar en zal er nog staan als ik (ondanks al onze wetenschap) deze aarde alweer verlaten heb. Ik vind dat indrukwekkend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie reactie MissJ.......en mooi verwoord.

De wisselwerking van een soort energie...ga ik helemaal in mee. :bier

Whitetooth,de kop slaat op de eerste alinea van het artikel. :specool ,

Wellicht dat een hoop mensen vinden dat heel het bericht nergens op slaat,maar ik vond het interresant genoeg om te posten. :D

 

 

groetjeszz en laters

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga hier voor een groot gedeelte in mee. Ik ben zelf niet het zweverige typ dat overal in gelooft maar heb meerdere keren dit soort dingen in de praktijk gezien en het is mij te toevallig. Ik ben wel een wetenschappelijk typ, dus niet bewezen is niet bestaand, maar niet bewezen dat het onmogelijk is is een kans op een feit.

 

Reageren op geluid kan voor planten juist ZEER nuttig zijn, waarom zal ik uitleggen:

 

Sommige dieren kunnen zeer goed reageren op bepaalde weersomstandigheden, als je kippen midden op de dag op stok gaan dan is er regen op komts. Voor een plant kan het handig zijn als die aan drukverschillen (wind) en het daarbij behorende geluid een storm kan voorspellen, dan kan de plant zijn stengel versterken of juist verslappen om te zorgen dat de plant deze storm overleefd.

 

Dit klinkt misschien raar maar planten hebben wél emoties, een komkommer die kapotgesneden wordt laat stresshormonen los. Van komkommers is dat al lang bekend. Een hormoon is een emotie, planten hebben dus emoties.

 

@White tooth, leugendetectors werken over het algemeen op een weerstand welke de huid van de ondervraagde meet. Ik denk dat ze gewoon 2 electroden aangesloten hebben op de planten en deze gebruikt hebben om metingen uit te voeren. Planten hebben net als mensen een zenuwstelsel, ze hebben wel geen centraal centrum zoals wij - de hersenen - maar kunnen wel potentiaalverschillen opbouwen om een bericht van de ene kant van de plant naar de andere kant over te brengen. Dit soort dingen zijn meetbaar.

 

Het is zo dat ieder mens een magnetisch veld om zich heen heeft. Ieder levend wezen heeft dit. Levende wezens hebben potentiaalverschillen en daarmee ook energievelden. Er wordt zelfs geloofd dat mensen die aura's kunnen zien zo'n magnetisch veld kunnen detecteren met de hypofyse maar dit niet als zintuig herkennen en daarom het in het visuele zien. Dit is volledig verklaarbaar, als je een week lang door een prisma kijkt zie je in het begin de wereld op zijn kop maar na een paar dagen wordt het weer recht, dit doen de hersenen, wissel je weer terug, zal het een paar dagen duren en je ziet weer normaal.

 

Voor planten is het dus wellicht goed mogelijk om mensen uit elkaar te houden. Planten zijn zeer complexe wezens en hebben duizenden miljoenen jaren gehad om te evolueren. Net als wij. Aangezien wij mobiel zijn en ons kunnen verdedigen is de noodzaak om wezens om ons heen te detecteren naar aanleiding van een magnetisch of ander veld minder belangrijk geworden en dus weggevallen (er van uit gaan de dat zoiets bestaat). Voor planten is het nog altijd wél belangrijk en die kunnen zo'n eigenschap in die miljoenen jaren dan ook zeer sterk verbeterd hebben.

 

Dat praten tegen je planten goed is was al duidelijk, je ademt CO2 uit en dat doet de plantjes goed. Maar nu er stemmen op gaan dat het ook een emotionele zijde heeft wil ik er wel meer van weten.

 

Ik heb altijd geloofd dat alle levende wezens zintuigen hebben dus planten ook, bewijs eerst maar eens dat het niet zo is, tot die tijd, lul ik er gewoon op los.

 

:bier

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet niet of dit met alle planten zo is maar dat is vroeger al meermaals gemeld geweest,

 

niet met hetzelfde artikel, maar mensen die zelf es proef op som nemen, hebben ze ooit es geen proeven gedaan met platen die enkel klassieke rustige muziek, en andere plant die harde/metal muziek te horen kreeg of hetzelfde met lieve woordjes fluisteren tegen ene plant en roepen en schreeuwen tegen de andere, volgens mij zat er ook duidelijk verschil tsssn die planten.

 

blijft interessant , als die nu es konden praten dit zou pas handig zijn :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgende punt wordt je planten als grote dataopslag gaan gebruiken, als flash geheugen ofzo...

 

"Als je dit onthoudt krijg je lekker water vannavond"

 

Kees :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

petje af kees!

 

pure logica...

 

ik ga voortaan zorgen dat ik met een goed humeur naar mijn plantjes ga...

ik ga ze niet toespreken dat gaat me te ver... ik zal wel met mn mond open ademen :bier

 

maar ik ben er ook heilig van overtuigd als de planten weten wanneer het baasje er is :specool

vanaf dag 1 horen ze een klik en krijgen ze wat koudere lucht onder hun blaadjes..

soms krijgen ze water, soms worden ze wat gebonden.

altijd een tijdelijke verhoging van het aanwezige co2 bij hun blaadjes.

 

Dat ze ook voelen wat deze in de zin heeft aan hun magnetisch veld was me nog niet bekend!

Duis voortaan vrolijk de kast in :D gen haast meer en geen chagerijnige gedachten..

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikzelf kietel altijd de mannetjes aan hun ballen tot ze er niet meer tegen kunnen. :specool

 

Ik vind het prachtig hoe sommige mensen hun verhaal in tekst om kunnen zetten :bier ,Keesthemad

Ben zelf nogal beperkt wat het schrijven betreft.Ben zelf een lezer. :D

Dus mensen bedankt voor de mooie reacties.

 

Groetjeszz

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe deden ze vroeger al ,en het blijkt te werken ook

muziek

Share this post


Link to post
Share on other sites

hormoon is een emotie?

je plant als flashcard gebruiken? er zit geen brein in niet eens opslagcappieciteit.

een plant heeft smaak? iets lekker vinden smaken is een aangeleerde emotie en plant kijkt alleen of iets zuur is of niet waardoor die niet verbrand.

een leeuw bijvoorbeeld is niet kieskeurig wat ie eet eet, en als je dan bij een reptiel kijkt

zijn die ook niet echt kieskeurig om wat ze eten als ze maar genoeg binnen krijgen.

en als er ergens een pinkenees(hondje) kieskeurig is met eten is omdat dat aangeleerd is

 

om angst te begrijpen moet je eerst kunnen redeneren wat pijn veroorzaakt nou sorry hoor.

beetje zweefen mag maar je zit nu toch wel in orbit :D

engiste rede dat een plant zon uitslag krijgt op een leugendecktor is omdat er nogal wat reacties terweeg gebracht worden door bladverbranding (vochtontreking uit andere delen), en ja planten kunnen wel reageeren.

en alleen de vocht afnamen veranderd de weerstand van een plant ook al en een leugen detecktor is zeer gevoelig ingesteld op weerstands veranderingen

een komkomer laat hormonen los als reactie dat ie ze water druk verliest en dan reageerd ie, hij denkt niet na

van ik ben bang dat ik dood ga dus laat ik dat gat maar dichten :lol:

en dat ze iemands elektro veld herkende is ook niet gek ooit wel is ven resonatie gehoord.

zo straalt iedereen een specefiek magnetisch veld uit wat mogelijk ook te deteckteren valt door een plant als antene te gebruiken :D :bier

en bij mythbuster bleek idd dat heavymetal het beste effeckt had maar dat is ook te verklaren aan

grote hoeveelheid lucht trillingen en het brede spectrum van geluidstrillingen en electromagnetische golfen

en de tuinbonen waar tegen gescholden en geschreeuwt werd hadden daar nou niet echt last van :specool

maar alle levende wezens hebben idd een electromagneties veld wat ook te veranderen valt

Share this post


Link to post
Share on other sites

heeft hett nie t gewoon te maken met wat wij uitademen planten ademen toch juist wat wij uitademen (overdag periode dan he)

er werdt mij altijd verteld dat je neit teveel planten (geen wiet)

in je slaap kamer moest doen ivm dat de plant in de donker periode ook zuurtstof verbruikt

of ben ik nu helemaal de weg kwijt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planten gebruiken in de donkerperiode inderdaad zuurstof, zij doen dan net als wij aan verbranding via glucose. In de zuurstofperiode doen zij dit ook, maar dan wordt er meer zuurstof geproduceerd bij het aanmaken van de glucose dan er gebruikt wordt dus hou je netto zuurstof over.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

We doen erg ons best om het optimale klimaat en omstandigheden te creeren voor onze plantjes.

Geluid is een component wat hierin vaak wordt vergeten.

 

Andersom:

Is er een plek in de natuur waar het stil is?

Ik denk van niet.

 

Veel kwekers bewijzen dus dat planten mooi kunnen afbloeien zonder geluid, nou ja

zonder???

 

ventilators,afzuigers, en als het meezit wat gebrobbel van een vernevelaar. Een steriele sfeer dus. geen lol te beluisteren.

 

Stel dat dat je werkomgeving is, dan zet je toch oorkleppen op? Zou nie zo blij worden dan...

 

Ik lees mijn plantjes voor uit een boek: Geschiedenis van de buitenplant.

 

neej stil is te stil, een kleine wekker radio doet zijn dienst, klassiek vinden ze fijn. Tangerine dreams nog beter.

 

dus geluid voor je plantje? NATUURLIJK.........

 

 

groetels weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

med_gallery_7713_557_179033.jpg

 

 

 

Ik moest het even overleggen met wistje of hij deze info wel bekend wilde maken.

Vorig jaar hadden we een test opstelling in het minilab.

De oogsten waren aantoonbaar hoger met het gebruik van een dolby surround system.

 

Horror vonden ze nix.

Vooral sannies soortjes deden het goed bij science fiction.

 

Bambi was hun geliefde dvd voor het slapen gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Damn geil weetje, die plantjes hebben het nog luxueuser dan ik zelf...

 

*Kees koopt ghettoblaster voor zijn plantjes en hoopt dat ze van kneiterharde metal houden...*

 

Kees.

 

Nee serieus, een speaker ophangen vind ik wel een tof idee... Gebruikt een paar wattjes...

Share this post


Link to post
Share on other sites

whoah weetje!

mag ik ook onder jouw lampie kruipen... offeh miss wel wonen??

mag je mijn haren wel knippen en roken ;)

 

ik heb ooit eens ergens gehoord dat krekelgeluiden ook goed zijn voor de plant.

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heheh weetje

 

Vergeet je niet dat je plasma ook veel stroom neemt ;) of het voor de gram de wat verhouding goed is denk ik niet maar het kijkt wel leuker film

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Renate dorrestein heeft een voorleesboekje voor planten geschreven. Is vast in de bieb te vinden...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...