Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
High and Mighty

Schizofreen Rokertje

Recommended Posts

Kwam eens aan de praat met een psychiater die beweert dat na langdurig cannabis gebruik er een lichte vorm van schizofrenie kan ontstaan ...en dit soms gepaard met depressieve buien ?

 

 

Heeft er hier iemand ervaring mee?

 

 

Ik hoop van niet... :no

 

 

 

Of wel , of niet, of wel , of niet :P :P B) :j :) :D :( :spliff: :P :D ;)

 

 

 

 

 

 

My music: http://www.myspace.com/futureprimitivetunes , influenced by cannabis ;)

Edited by High and Mighty

Share this post


Link to post
Share on other sites

Persoonsafhankelijk en vooral de combinatie met tabak.

 

En iedereen die gestudeert heeft denkt iets hierover te mogen vertellen...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Persoonsafhankelijk en vooral de combinatie met tabak.

 

En iedereen die gestudeert heeft denkt iets hierover te mogen vertellen...

 

Kees.

 

 

 

wat bedoel je precies met persoonsafhankelijk?

 

uw vrienden vasthouden , of eerder een afhankelijkheid van een liefde/relatie?

 

schizogreetz :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sommige mensen die misschien schitzofrenie in de genen hebben kunnen door het blowen hier eerder in getrokken worden. Maar er is tot op het heden geen duidelijk aanwijzing gevonden van het ontwikkelen van schitzofrenie als gevolg van blowen.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik en al die blauwe draakjes en die geel groene ronde beestjes hebben hier geen last van en ze roken ook gewoon mee hoor.

Al moet ik wel bekennen dat die blauwe draakjes en die andere gekke beestjes hier net twee jaar zijn terwijl ik zelf al een jaartje of 15 rook.

Niets aan de hand lijkt mij.

 

Had ik al verteld dat die gestreepte een complot tegen mij beramen! Volgens mij willen ze dit huis voor hun alleen :spliff:

 

En dan nu on topic:

Volgens mijn vrouw die in de Psychologie werkzaam was voordat onze kindjes er waren zegt dat je het dan waarschijnlijk al bij je had. Het wordt als het ware getriggered door iets. Dit kan veelvuldig cannabis gebruik zijn maar ook een goeie pil of een aangrijpende gebeurtenis o.i.d.

Indien het zich openbaard is het wel zo dat het versterkend werkt. Een patient kan m.b.v. medicatie (soms) tijden goed functioneren en na het nemen van drugs volledig flippen.

Ik denk dat keesthemad ook zoiets bedoelde.

 

Maar inderdaad: En iedereen die gestudeert heeft denkt iets hierover te mogen vertellen

Het menselijk brein is nogal gecompliceerd naar het schijnt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je 'aanleg' hebt om schizo te worden kun je dat triggeren door druggebruik maar ze zijn er nog niet helemaal uit hoe te bepalen of je aanleg hebt of niet dus ik zou er mij niet al teveel zorgen over maken..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar inderdaad: En iedereen die gestudeert heeft denkt iets hierover te mogen vertellen

Het menselijk brein is nogal gecompliceerd naar het schijnt.

 

 

volledig mee eens ;) voel me nog steeds zuigelingv/h leven :spliff:

en telkens je denkt genoeg te hebben gezien ,is er altijd wel iets die het oude overtreft>

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook gestudeerd (studeer nog, 2e studie...). Maar ik bedoel te zeggen dat iedereen er een mening over heeft zonder er iets van te weten. En dat een arts snel zal concluderen dat het slecht is omdat het in de taboesfeer ligt. En dan is schitzofrenie iets waarmee ze lekker mensen bang denken te maken.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sorry, was een heel flauwe reactie van mijn kant Kees. Ik vatte het verkeerd op en dacht dat zelfs iemand die psychologie gestudeerd heeft geen recht van spreken zou hebben, maar nu snap ik wat je bedoelt en ben het er geheel mee eens. Nogmaals excuses voor de kortzichtige reply... :bier

 

 

P.S. Nu ik hier dan toch aan het posten ben, twee vroegere vrienden van me hebben een tijd lang met allerlei soorten drugs geëxperimenteerd en ze hebben nu beiden te kampen met ernstige vormen van schizofrenie. Als ik hier dan mijn persoonlijke niet wetenschappelijk onderbouwde visie op mag geven denk ik dat ze inderdaad aanleg hadden die door deze middelen getriggerd is. Van de ene weet ik dat er meerdere gevallen van vrij ernstige geestelijke stoornissen in de familie bekend zijn, de ander was / is hoogbegaafd. Ik kan het niet bewijzen, maar ik heb het sterke vermoeden dat deze condities invloed hebben gehad op hun 'vatbaarheid' voor schizofrenie. Maar m'n moeder is psychologe en die twijfelt aan mijn vermoeden. Ik denk dat de schizofrenie of de omstandigheden voor het ontstaan ervan altijd sluimerend aanwezig zijn geweest. Voor zover ik weet is de wetenschap er nog niet in geslaagd dit soort verbanden aan te tonen, dus de waarheid blijft nog even in het ongewisse.

 

Als je van jezelf of familieleden weet dat je geestelijk wat bijzonderheden hebt of zou kunnen hebben is het natuurlijk altijd verstandig een beetje op te passen met het gebruik van elk willekeurig verdovend middel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar zeg je wat "geestelijk wat bijzonderheden"

 

Ik kan me voorstellen dat iemands psyche in handen krijgen een grote verantwoordelijkheid met zich meebrengt.

U hebt last van "psychosen en Paranoia schizofrenie" Zei ene (leuke naam) Dr.Hellebuyck ..

Na relatiebreuk en Jobstop ff onderuit..

Legt me direct een "Abilify"neurotransmitter programma met daarop een hoop Temesta's /1mg. om goed tegen kaak te gaan.

Toen begreep' k de uitdrukking : Leven als een plant..

Mijn cannabisgebruik was aan zijn gelaat te zien onvermijdelijk DE oorzaak van alles, en terecht ook de "aanleg-trigger" theorie was hier van toepassing. Het moet verschrikkelijk moeilijk zijn denk ik om als "nooit blower" een "ingesneeuwd blower" te begrijpen als ie praat over zijn verslaving. <laat nog staan wat een diploma beweert..

hopelijk zijn er ervarene die echt voeling hebben met wat ze doen en talent hebben in de psychologie met mensen. Maar je weet pas of iemand goed klikt eens je ermee hebt gepraat, en dat kan een aardige duit schelen+/-

Zo kwam k terecht bij Aster , een realtime" lifecoach! "kvind die term leuk,stond ook op zijn gepolijste plaat aan de deur.Klonk zo van, gaan er wr tegenaan! En beter nog, die man is blind. Dat was voor mij een opluchting. Geen vooroordelen rond uiterlijk dus.

(Dyctafoon op gang)

Gerichte vragen stellen met een makkelijk doelbereik is zijn tactiek, zo ga je zelf op zoek naar oplossingen en voor je t weet zit hij jou te "triggeren". Het kon hem geen reet schelen hoeveel wiet ik rookte, waar de spijker lag waar ik ooit eens over had gereden, of wat dan ook van gezinstoestand..

na enkele sessies begon er toch een lampke te branden, 2 om precies te zijn.

Lamp 1 , De man zag niks maar wist opvallend vlug waar zn handen moesten liggen alst op betalen neerkwam/ en moest telkens zekerheid in Euro's krijgen voor de volgende 4 sessie's!?

Lamp 2: de geest hersteld zichzelf na een depressieve bui/verlies/of traumatische gebeurtenis mr om nuchter licht te zien op het moment zelf lijkt nie zo simpel.

Een wereld van verschil dus..

Lamp 3 brand nu al 7uur

 

Eind goed al goed Hé

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mac Scientist,

 

Ik ben ook HB, maar heb volgens mij geen aanleg voor schitzofrenie geloof ik. In ieder geval vind ik dat iemand er alleen iets over mag zeggen als die persoon er onderzoek naar gedaan heeft cq meerdere papers en of onderzoeken over zoiets gelezen heeft.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar ho ho ho......

 

De minst ontrafelde wetenschap is die van de psyche...

De minst ontrafelde kennis is die van de geeste verruiming en werking....

 

Elk mens is hier echter continue aan onderhevig: de werking van de geest en "ziel"

Ik denk dat het dus niet zozeer een juiste belezenheid in het onderwerp is die uitmaakt of je ergens iets over kunt vinden.

Eerder een doordachte en overwogen optelling van de informatie die je tot je neemt is hierbij belangrijk.

 

Blijf je bewust verhouden met je leven en de data die tot je komt.

 

Wistje behoort wel zeker tot deze probleem groep, hij heeft door drugs gebruik zeker zijn ziekte symptomen getriggerd. Nu een 13 jaar later,(na opname etc) leeft hij dagelijks met zijn ziekte.

Geholpen door medicijnen..... en......

Wiet.

Zijn behandelend team heeft zijn marihuana gebruik in zijn behandeling erkend, dit zorgt ervoor dat hij beduidend minder medicijnen hoeft te slikken.

 

 

Mag ik de probleemstelling omdraaien?

 

Het is onmogelijk dat bewustzijns verruimende middelen voor sommige gebruikers geen schadelijke gevolgen kunnen hebbben.

 

Het is onmogelijk dat bewustzijns verruimende middelen voor iedereen een positief gevolg heeft.

 

 

De psyche is zo fragiel.

Onze emoties zo moeilijk te kanaliseren.

En dan ga je die ook nog twisten met een drugs...

Natuurlijk komt dit niet elke ziel ten goede !!!!

 

 

Greetz Weetje(Ba)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je al aanleg hebt voor enige psychische stoornis, is blowen in sommige gevallen een optie als medicijn, maar in andere gevallen helemaal niet.

Mensen die last hebben van schrizofenie en paranoia kunnen beter van elke drugs afblijven, het wordt alleen maar erger. Het enige wat telt is wat in hun gedachten omgaat en daar kan niemand in kijken, medische onderzoeken zijn leuk maar zoals gezegd elk mens is anders.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Keesthemac: Ik bedoel ook niet dat iedere hoogbegaafde aanleg zou hebben voor schizofrenie, maar in mijn beleving werken de hersenen van een hoogbegaafd persoon 'anders' dan die van iemand met een gemiddelde intelligentie. Ik zeg niet dat ik de missing link heb gevonden, alleen dat ik vermoed dat er in sommige gevallen een verband zou kunnen bestaan.

 

Ik ben dan niet schizofreen maar ik heb wel de nodige psychische klachten gekend en in mijn bestaan is wiet zowel een vloek als een zegen geweest, afhankelijk van de periode waarin ik het gebruikte. Voor mij staat vast dat veel en langdurig blowen een concreet waarneembare invloed kan hebben op de werking van je hersenen, wat dus niet betekent dat dit ook daadwerkelijk in alle gevallen zo is. Ik heb alleen bij mezelf bepaalde veranderingen waargenomen die ik aan niks anders kan toeschrijven dan aan wietgebruik. Omdat ik me besef dat jarenlang dagelijks blowen de huishouding van chemische stofjes in de hersenen kan beïnvloeden wil ik niet uitsluiten dat mensen met aanleg voor bepaalde psychische stoornissen hier gevoelig voor zouden kunnen zijn. Het is dus niet onomstotelijk vastgesteld dat blowen bij mensen met aanleg ook daadwerkelijk tot problemen leidt, maar dat is nog geen reden om aan te nemen dat dit in alle gevallen niet het geval is. Vandaar mijn reactie, simpelweg omdat ik geloof dat de hersenen niet totaal ongevoelig zijn voor de stoffen die we tot ons nemen, zeker wanneer dit stelselmatig gebeurt.

 

Wat wel wetenschappelijk bewezen is, is dat je door het innemen van stoffen die dezelfde lichamelijke reacties teweeg brengen als die van lichaamseigen stoffen op den duur de eigen aanmaak van die eigen stoffen kunt beïnvloeden. Je lichaam kan gewend raken aan de toevoer van buitenaf en past zich aan door de eigen aanmaak te verminderen en zo de balans in stand te houden. Denk aan die Yakult-achtige drankjes, zodra je ermee stopt kan je weerstand afgenomen zijn tot beneden het niveau van voor het gebruik. Het is niet onaannemelijk dat de hersenen op een soortgelijke manier reageren op lichaamsvreemde stoffen die behalve het vervangen van een bepaalde lichaamseigen stof daarbij ook andere stoffen met zich meebrengen. Die meegebrachte stoffen blijven misschien onopgemerkt door ons immuunsysteem, maar kunnen wel degelijk invloed hebben op andere functies van ons lichaam. Bijwerkingen die we met de huidige kennis van de exacte werking van de hersenen nog niet kunnen voorspellen. Dit is één hypothese, er zijn er natuurlijk vele.

 

Al lees je duizend proefschriften en rapporten, er blijft een bepaalde onzekerheid schuilen in elke uitspraak die je publiekelijk uit op dit niveau over dit onderwerp zolang de werking nog niet voor 100% vastgesteld is. Ik heb me er behoorlijk in verdiept vanwege mijn eigen besonjes maar ben niet in het vakgebied afgestudeerd en heb dus ook geen doctoraal. Toch kan het geen kwaad wat ervaringen en je interpretaties daarvan te delen, zo lijkt mij. Zolang je maar niet beweert dat het de absolute waarheid is wanneer je tekort schiet in je argumentatie. Het lichaam is een complexe machine die we nog niet helemaal begrijpen, maar dat wil niet zeggen dat je er niet over mag discussiëren, toch?

 

Van mij mag iedereen die denkt er iets zinnigs over te kunnen zeggen zijn of haar zegje doen. Op kwakzalvers zit niemand te wachten, maar gewoon wat hypotheses of ervaringen opschrijven is iets anders. :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mac Scientist,

 

Ik ben ook HB, maar heb volgens mij geen aanleg voor schitzofrenie geloof ik. In ieder geval vind ik dat iemand er alleen iets over mag zeggen als die persoon er onderzoek naar gedaan heeft cq meerdere papers en of onderzoeken over zoiets gelezen heeft.

 

Kees.

Mac Scientist... verdomd, een kilt zou 'De Kale' niet misstaan.

 

maar on-topic...

 

over schizofrenie en de genen:

 

http://encod.org/info/ZOGENAAMD-VERBAND-TUSSEN-CANNABIS.html

 

voor meer onderzoeksresultaten naar de effecten van cannabis en schizofrenie:

 

http://www.psychiatrysource.com/0_0.aspx

 

en vervolgens op die site via de zoekfunctie... op naar cannabis...

 

De site is weliswaar Engelstalig, maar daar draaien vorsers met een hart hun hand toch niet voor om...?

 

Maar ho ho ho......

 

Mag ik de probleemstelling omdraaien?

 

Het is onmogelijk dat bewustzijns verruimende middelen voor sommige gebruikers geen schadelijke gevolgen kunnen hebbben.

Het is niet mogelijk om, op welke manier dan ook, onmogelijkheden te [kunnen] bewijzen.

 

Daarbij komt, mijn beminde Weetje, dat jouw zin slecht de helft van het verhaal bevat; laat mij haar eerst enigszins inkorten tot:

 

"Het is onmogelijk dat bewustzijns verruimende middelen geen schadelijke gevolgen (kunnen) hebbben."

 

Volkomen mee eens Weetje; nu de andere - mijn - helft:

 

Het is onmogelijk dat bewustzijns verruimende middelen geen gunstige gevolgen (kunnen) hebbben.

 

Het is onmogelijk dat bewustzijns verruimende middelen voor iedereen een positief gevolg heeft.

Deze zin is strijdig met mijn helft...

 

Maar,

 

als je beseft dat mensen en drugs natuurlijke fenomenen zijn en dat de natuur geen Goed of Kwaad kent, maar slechts De Gevolgen van Handelen, kun je als mens ook gaan besluiten dat alle natuurlijke dingen - gelijktijdig - Goed en Kwaad zijn.

 

Omdat jij als mens gekozen hebt voor bovenstaande stellingname Weetje [nou ja, ik weet niet of je gekozen hebt of dat je hierin slechts jouw al in je jeugd meegekregen hersentrainig omtrent het bestaan van Goed en Kwaad navolgt en doorvertelt - en vooral van de mogelijkheid dat jij als mens in staat bent om die twee te scheiden en vervolgens te categoriseren in Goed of Kwaad] kun je die stellingname alsnog heroverwegen en besluiten om te gaan spreken van Goed en Kwaad... of in eenvoudige woorden:

 

Bewustzijnsverruimende middelen hebben gelijktijdig optredende positieve en negatieve gevolgen voor elke gebruiker - die twee dienen tegen elkaar te worden afgewogen door de gebruiker en eventueel de arts.

 

Voor de woorden 'bewustzijnsverruimende middelen' mag je ook het woord 'drugs' gebruiken, of alcohol of tabak, beide zijn immers drugs.

 

Uiteraard erken ik wel een grens tussen positief en negatief - of tussen Goed en Kwaad - maar die is relatief omdat ze afhankelijk is van drie factoren te weten: de mate van gebruik, de wijze van gebruik, en de gebruiker... deze laatste factor maakt de grens subjectief... maar what the heck... Subjectief is niet hetzelfde als onbetrouwbaar...

 

En wat dit alles met wietgebruik en schizofrenie te maken heeft, hoop ik je duidelijk te maken in mijn volgende bijdrage aan dit boeiende topic.

 

It beste... Ritger... :bier

 

ps... ik heb ook gestudeerd en doe dat nog elke dag... :D dat is toch wel goed he...? :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet zo lang geleden heeft een maat van mij zich vrijwillig laten opnemen in een psychiatrische instelling. Dit door overmatig hash gebruik. Volgens hemzelf rookte hij zo een 1,5 gr hash ( altijd van minstens 11euro de gr) per dag en hij had hij in niks meer goesting.

Zen broer vond zelf dat hij niet meer zuiver kon nadenken, wilde ook niets anders doen dan de god ganse dag zitten en roken. Zen broer heeft hem nog proberen te helpen maar uiteindelijk heeft die jongen zich zelf laten opnemen en verblijft momenteel toch al een 7-tal weken in die instelling.

 

Persoonlijk had ik nooit gedacht dat het zo ver zou kunnen komen. Wat ik me nu afvraag is als dit nu bij iedereen zou kunnen gebeuren of gewoon dat bepaalde mensen sneller vatbaar zijn dan anderen. Ikzelf rook ook makkelijk een gram op, soms nog meer maar heb totaal geen last van andere waarnemingen of dat ik me zelf voel veranderen.

 

Iemand hier nog reacties op?

 

gtz chuck

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ooit voor shcool een werk gemaakt over cannabis en verslaving er rond en een andere over shizofrenie en het heeft neit echt iets emt elkaar te maken tenzij je aanleg hebt ervoor je kan altijd wel paranoide worden natuurlijk maar dat is iets anders lijkt me :-)

 

enja je kan er wel afhankelijk van worden dat je gewoon geen zin meer hebt in andere dingen, of dat je het uiteindelijk nodig hebt omdat je je dan normaler voelt maar het is niet lichamelijk afhankelijk dus blijft het nogal soft zo :D weld at is tenminste wat wij uit die boekjes en van die mensen hebben geleerd

 

 

off topic:

er was wel een grappige italiaanse dokter die vertelde dat cannabis verlsaafden niet zo frequent voorkomen (hiermee bedoel ik mensen die er dus echt voor opgenomen worden) maar dat er eens een oeder met haar zoon kwam en die zo een egsprke erover moest voeren en daarna gaf de moeder de afgepakte wiet dus aan die dokter, die ging savonds naar huis en zei tegen zijn wrouw nuja wta meoten we hiermee doen en die zei: ja een jointje roken he, dus had hij het experimenteel eens gedaan en hij zei dat hij zich wat suf en raar voelde maar wel grappig en bij eht avodn eten kreeg hij een enorme vreetkick en toens telde zijn kinderen aan zijn vrouw de vraag waarom eet papa zoveel? hehe best grappig wel toen hij het vertelde stonede hulpverleners voor drugsverslaafden... heel logisch zo :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik rook nu al een jaar of 2 1 of meerdere per dag

moet zeggen dat ik hierdoor pak rustiger ben geworden dan voorheen

kdenk dat ik er mss ook aanleg voor heb, m'n psycho zegt dat ik dwangneurose heb

heb zo de neiging om de minste gedachte op te schrijven, maar dan ook het minste

geloof da mens niet zomaar, ma wie moet ik geloven?

maar het heeft me langs de andere kant al veel goeds opgeleverd; ben kalmer geworden, mss zelfs een beetje te kalm, en kzie de dingen anders, ik heb het gevoel dat ik de wereld helemaal ime zak heb, geen zorgen nix

leraars zeggen van me dat ik ook hb ben, maar dat ik met het verkeerde karakter geboren ben

voel me soms geniaal, soms achterlijk

nja, wa zit ik hier nu te lullen

kzien een gon smoorn

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet het niet eigenlijk ik rook nu zon 15 jaar en merk aleen dat ik na een paar uurtjes tog wel weer naar een jointje snak dat wel maar ik heb geen meerdere persoonlijk heden ik ben gewoon een normale gast die naar ze werk gaat doord e weeks en die lekker van een jointje geniet

die zielken knijper moet gewoon is er eentje rollen en roken dan schrijft hij het een hoop stress patienten voor tog :bier en om schizo te worden da zijn er genoeg anderre middeltjes zoals vele ons bekendt

 

groeten mike

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cannabis veroorzaakt dit..

alcohol veroorzaakt dat..

 

Tuurlijk zal er wel iets van waar zijn, zal ik niks over zeggen.

 

De vraag is of je oorzaak gevolg niet om moet/kan draaien, waarom beginnen (sommige) mensen met blowen?

is Bijv. schizo niet een goede reden om te gaan blowen.

 

zo is maatschappelijke prestatiedruk voor heel veel mensen een reden om te beginnen met (te) veel drinken.

 

Ik weet dat dit hetzelfde is als: wat was er eerder, de kip of het ei?

 

Ik blow zelf ook maar niet te veel. Angst om een fragiel psych. wrak te worden bestaat, ben waarschijnlijk heel hoog gevoelig, net niet HB.. (aan de ene kant ook wel jammer :bier :D ).

 

MvG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...