Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
brucedaisy

Kweken Op Perliet

Recommended Posts

kan iemand mij tips geven over het kweken op perliet ?

heb altijd met grond gedraaid maar wil nu eens iets anders proberen . het enige probleem wat ik heb is datik het niet zo op heb met druppelsystemen zou ik niet gewoon de bak vol kunnen laten lopen en het erna leegpompen????????

iemand ervaring hiermee?? ;) :spliff: moet ik de stekjes op startblokken op de perliet zetten of gewoon zo in de perliet???????

Edited by brucedaisy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan niet op pure perliet kweken, perliet is namelijk lichter als water. Je kan wel 70% aarde en 30% perliet mix maken. Dan heb je een heel luchtig mengsel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onzin..je kan prima puur op perliet kweken

 

Water van onder geven zou goed kunnen. Lijkt me alleen handig dat je eerst van boven af geeft zodat de wortels zich door heel de pot verdeeld hebben. Hoevaak en hoelang je de bak vol moet laten lopen zou ik niet weten.. Startblok op het perliet of in het perliet maakt denk ik niet zo heel veel uit.. In de tuinbouw zie je altijd dat ze het starblok op het perliet zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wil gewone kweekpotten van 7 ltr vullen met perliet kan ik ook niet i.p.v een druppelsysteem een gewone kweekbak maken van vijverzijl erin en dan constant een laagje water in de bak van ongeveer 5cm met circulatiepompjes en zuurstofpompjes wat om de 3a 4 dagen ververst wordt? ik ben maar wat aan het denken omdat ik liever vanwege slechte ervaring met verstopping van druppelsysteem er liever niet mee werk maar omdat ik in een flat woon geen zin heb om met grond te schouwen...

 

 

alvast bedankt voor de info...

 

 

 

mvg bruce

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom constant? Gewoon om de zoveel tijd een laag water in de bak zetten en je planten heb op laten nemen.. En de bak weer leegpompen als het water lang blijft staan. Echter hoe lang en hoe vaak je dit zou moeten doen zou ik echt niet weten..

Water constatn erin laten staan gaat neit werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Brucedaisy,

 

Zou je je willen voorstellen in de daarvoor bedoelde sectie, zoals in je welkomstmail is verzocht.

 

Ten aanzien van je vraag of het mogelijk is om met potten perliet de eb-en-vloed methode te gebruiken, dit durven we niet zeker te stellen. Maar uit de voorbeelden van de tuinbouw lijkt het vergelijkbaar wat betreft het gewenste vochtigheidspercentage op mapito. We zouden zeggen probeer het uit, of informeer bij de tuinbouw. We weten dat bijvoorbeeld komkommers op perliet worden gekweekt.

 

Zelf hebben we ook gekeken naar de mogelijkheden om op pure perliet of in combinatie met mapito te kweken. Maar de zoektocht naar gewenste meetapparatuur voor het vochtigheidspercentage en de bewatering heeft ons daar van af doen stappen.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

 

 

Noot

Tip voor dichtslibbende druppelaars; de voeding handmatig bijwateren en voornamelijk water en enzymene door de druppelaars geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry maar kan mijn welkomst bericht niet meer vinden.....

Ik heb ook gelezen dat je de startblokken ook gewoon op de zak perliet zetten als je er kruisjes in maakt en 2 centimetr van onder wat gaatjes maakt zodat je drainage hebt....dit lijkt me wel wat aangezien ik niet onder een pe systeem uitkom .moet ik 1 of 2 druppelaars per startblok gebruiken en hoeveel waterbeurten per dag moet ik geven en hoeveel per druppelaar per keer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bedoelt je eerste bericht in je box,.? Rechts boven in, onder help. Gebruik anders je assistent.

 

Wat JopieaandeDopie zegt, eerst wortelen dan pas vloedje.

Met de hoogte van 7l potjes is er genoeg capillair om alles vochtig te houden met een laagje.

zet je vloed niet te diep he perliet blijft drijven

 

Volgens mij kan perliet niet te nat worden, eerder te droog.

vandaar 1:4 met vermiculiet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook gelezen dat je de startblokken ook gewoon op de zak perliet zetten als je er kruisjes in maakt en 2 centimetr van onder wat gaatjes maakt zodat je drainage hebt....dit lijkt me wel wat aangezien ik niet onder een pe systeem uitkom .moet ik 1 of 2 druppelaars per startblok gebruiken en hoeveel waterbeurten per dag moet ik geven en hoeveel per druppelaar per keer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

He bruce daisy het is niet makkelijk om op perliet te telen zoals as grow al zei...... en je kan makkelijk fouten maken... omdat ze niet goed te controleren zijn...

 

De eigenschappen van perliet zijn van nature niet optimaal perliet kan namelijk geen voedingsstoffen bufferen.

En de water/lucht verhouding is zeer verschillend door de zwaartekracht.... meestal wordt er nooit hoger dan 10cm met perliet gewerkt om die reden dus. 7l potten zijn dan ook geen optie....

 

Er zijn betere alternatieven :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor alle goeie tips en mijn conclusie is dat ik toch maar weer gewoon verder ga met de goeie oude grond.........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...