Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Fulvinezuur

Recommended Posts

jemig! ;) lezen beekaa! Van Iersel, al 5 keer vermeld in dit topic, en vele andere leveranciers, ook voor cannabis, o.a. growtablet and Advanced Nutrients. Lees de instructies die ik daarvoor heb geupload ook eens. Daar lees je dat het ook voor opwaarderen van je grond gebruikt kan worden en ook als bladspray (ook samen met bijvoorbeeld bladvoeding of bestrijdingsmiddelen voor een betere opname), om zaden voor te weken voor snellere en gelijkmatigere ontkieming of als toevoeging aan zaden etc.

 

Fulvic Acid wordt overigens ook voor mensen gebruikt, zeer gezond dus die handschoenen laat ik lekker weg kees, zie bijlage :wOOt

 

fulvic_acid_the_miracle_molecule.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

ondertussen had ik het ook al gevonden..

 

tsja ik floep mijn vragen er altijd zomaar uit... ben daarna ook meteen zelf gaan zoeken..

van iersel it is..

volgens mij kun je niet online bestellen.. jij bent langs geweest dacht ik te lezen..

 

maarre ik hou je warlocks goed in de gaten hoor ;)

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe jeugdig enthousiasme zullen we maar zeggen he bk :wOOt

 

Ik ga pas volgende week een test doen met Anesthesia zaad ontkiemen met bacto en humuszuur, met een aantal vroegtijdig geoogste zaden en een aantal rijpe zaden, 40 stuks elk, tussen tissues, 23 graden in de propagator.

 

1. Alleen met gewoon water

2. Met bacto toegevoegd

3. Voorgeweekt in humuszuur (10 - 16 uur)

4. Voorgeweekt met humuszuur en Bacto toegevoegd

 

Ik doe het tussen tissues om het proces goed te kunnen volgen.

 

De voorgeweekte zullen uiteraard eerder uitkomen, die hebben tenslotte 16 uur vocht voorsprong. Daarom zal ik alle zaden eerst 10 - 16 uur weken om een vergelijkbaar resultaat te krijgen. Alle zaden gaan vandaag de vriezer in, en daarna in de ijskast, om ze te "ontwaken". Interessant artikel daarover gelezen:

 

http://plantphys.info/Plant_Biology/seedgerm.html

 

The mother plants of our "wild" species put their embryos into dormancy by using chemicals. Perhaps in hardy plants the vast majority use abscisic acid to keep their embryos from germinating too early. This chemical is broken down by enzymes in the embryo over time. The enzymes have a cold temperature optimum. Thus the enzymes are not active until early winter. The abscisic acid keeps the embryo dormant from dispersal to frost. After 6 weeks at about 4° C, the optimum for the enzymes that metabolize abscisic acid, the AbA is metabolized completely. But now the cold soil keeps the embryo dormant until the warmth of spring (20° C). It is an ingenious mechanism evolved in hardy plants. To accelerate this process artificially, seeds of wild plants can be harvested in late summer as they mature, placed in moist soil, and kept in a refrigerator (4° C) for four to six weeks. This treatment is called stratification. After the stratification is complete, then the plants are removed to a lighted greenhouse that is reasonably warm. This treatment is called vernalization. Now the seeds will have "experienced winter and spring" and will germinate.

 

Een selectie van deze zaailingen (12 stuks) hou ik over om uiteindelijk 5 vrouwen over te houden voor de tent.

 

Een goede lamp voor dit experiment ben ik nog niet uit. Zoek nog een sponsor voor een 250 watt HPI setje of nog liever een duo fluor groeisetje van 110 of 160 watt.. wink wink ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus als het nog niet duidelijk was ;)

 

SPONSOR NODIG

 

een 250 watt HPI setje

of nog liever een duo fluor groeisetje van 110 of 160 watt

 

Wijt het maar aan mijn jeugdige enthousiasme..

 

maar waarom geen TL-Bakje fixen? is toch zo gedaan :wOOt

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe da's enthousiast :wOOt. Ja ik heb nog een paar tl's liggen maar ik wil graag met veel licht beginnen, en dan is dit best ideaal. Anders moet ik in T5 en reflectoren etc gaan investeren, en dat zit er effe helemaal niet in ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey man heb nog wel een spaarlamp van 210w liggen, voor de groei......

 

als je er wat aan heb...

 

 

 

 

=M=

Share this post


Link to post
Share on other sites

zie je nou dat JONG enthousiasme ook veel voor elkaar krijgt :wOOt ;)

 

tof voor je Whazzupke en tof van je midian..

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja je bent me er eentje hoor BK :wOOt

 

Tof van Midian!

 

Inmiddels heb ik ook met midian even overlegd en zijn we tot de conclusie gekomen dat ik gewoon met 250 watt hpi moet beginnen

 

Ja wij zijn ons er eentje hoor ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

gheghe nou is alles toch nog goedgekomen...

 

trusten

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou nee, niet helemaal, we zijn wel tot de conclusie gekomen dat een spaarlamp toch niet verstandig is in dit geval, maar de 250 watt HPI heb ik nog niet hoor ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja een nieuw setje ben je ongeveer 130-140 euri voor kwijt (inclusief hpi lamp en hps lamp en snoeren+VSA's en verzendkosten.

 

maar dat kan jij vast nog wel omlaagschroeven ;)

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nood breekt wetten, kees ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe we gaan er in ieder geval onder starten, dan zo snel mogelijk méér.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je keer langs komt fietsen heb ik evt wel een 400w (originele!) philips(volgens mij diepstraler!) voor je liggen om te experimenteren! ;)

 

kusjes fotografe

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga maar een pc of twee uitschakelen hier denk ik :wOOt

 

We spreken snel weer af fotografe ;) maar ik ga toch liever als het lukt voor de 250 W - het is wéér een hoop stroom erbij he... Ik haal eventueel de 400 watt hpi wel uit de tent de laatste twee weken, afbloeien onder alleen hps, en een uurtje langer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, de spaarlamp is tóch gemonteerd, kap een beetje verbouwd (fitting wat naar beneden, reflector verplaatst omdat de lamp anders uitsteekt) dus we kunnen wee van start. Enige wat nog ontbreekt is een geschikt kastje maar ook daar ben ik al aan bezig. Klimaat moet nou wel goed zijn. Dan gaan eindelijk mijn eigen ensethesia boontje voorgroeien onder de "Midian Special" ;)

 

Er gaan straks 12 zaadjes in volgens de methode die vorige keer het beste werkte (12 omdat ik zeker 5 vrouwen over wil houden en eventueel ook nog kan selecteren op basis van phenos), en 12 even ernaast op alleen water ter referentie. Dat doe ik alleen voor de test, die 12 gaan uiteindelijk wel weer weg (tenzij er een hele rappe mooie uitkomt), meer zaadjes wil ik er niet aan verspillen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jaja ;) - eerst kastje scoren dinsdag, dan gaan we helemaal los.

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed, ontkiemen en humuszuur is nu wel afdoende behandeld.

 

Jos van Aptus is op het forum en in zijn voorsteltopic onspon zich een interessante conversatie over fulvinezuur. In plaats van het posten in dat topic plaats ik het maar even hier om de discussie zuiver te houden:

 

Hallo Whazzup,

 

Wat zou je dan nog willen weten over Fulvine-zuren,...wat je nog niet zelf ontdekt hebt?!

 

Ik heb namelijk met veel interesse jouw topics gevolgd over humus/fulvine-zuur en jouw onderzoek naar mogelijke toepassingen van basalt/bentoniet en lavameel. (Si.bronnen)

Dit zijn allemaal prachtige producten met enorm veel potentie die al jarenlang in de professionele tuinbouw worden ingezet. Jammergenoeg is de kennis van en over, deze en vele andere producten nog niet echt doorgedrongen tot de grow-branche.

Het is voor mij als vertegenwoordiger dan ook vaak lastig uitleggen waarom bv.humuszuren uit Leonardite van de hoogste kwaliteit zijn,....als men uberhaupt niet weet wat humuszuur is of doet,.....maar dat even terzijde)

Dit alles past een beetje in de filisofie van Aptus, waarin ik verkondig dat je je eigenlijk niet zo moet focussen op alweer een of andere npk opgelost in water (die npk moet er gewoon zijn,..niet te veel en niet te weinig). Je moet je eigenlijk afvragen hoe krijg ik die npk’s nu de plant in? Hoe kan ik die opname nu beinvloeden? Natuurlijk niet door nog meer npk’s erop te knallen wacko.gif

 

Jij bent op het moment zelf de potentie van bepaalde TOPingredienten aan het ontdekken waarmee wij onszelf ook proberen te onderscheiden in deze branche. NPK’s in water zijn er immers al meer dan genoeg lol.gif

 

Je hebt echter ook mogen ontdekken dat het enige ervaring vergt om met (bulk)ingredienten van deze kwaliteit te werken specool.gif

 

Met vriendelijke groet

Jos

(Aptus)

 

Hoi Jos,

 

ja we hebben wat literatuuronderzoek gedaan naar fulvinezuur en kwamen op een oplossing van 60 PPM.

 

Ik gebruik een 8% oplossing (120 gram per liter). Miss_J heeft nu een halve ml per liter gebruikt (dat komt ongeveer overeen met 60 ppm). De frequentie in de literatuur is ongeveer eens per twee weken. Het vervelende bij al deze stoffen is dat de dosering vrijwel altijd per vierkante meter of hectare wordt gegeven. Voor potten gelden gewoon andere normen qua dosering i.v.m. uitspoeling etc. (wat je met humuszuur overigens ook zou moeten kunnen voorkomen). Vanwege de stilstandverschijnselen ben ik wat terughoudend in het aanbevelen hiervan, omdat het dus erg nauw luistert hoeveel je doseert. Nu is degene die met fulvinezuur is behandeld wél de meest dikke top geworden, maar dat kan ook pheno afhankelijk zijn bij zaad.

 

De doseringen die per fabrikant gegeven worden lopen enorm uiteen, zeker voor het opwaarderen van grond... Ik heb het zeer grote vermoeden dat inwateren met een zeer lichte oplossing van kelp en humuszuur al een enorme bijdrage kan leveren aan het aanslaan van je plant. Wat ik nu al standaard doe is het plantgat en de kluit wat inwateren met kelp (klein theelepeltje per 4 liter) voor ik plant. Vorige week hebben ik dat nog ergens geprobeerd, staan nu 19 plantjes onder 1 kw in gebruikte aarde. Ze lijken in ieder geval erg snel aan te slaan.

 

Voor een andere kweek hebben we op 100 liter 10 gram kelp en 10 gram humuszuur gebruikt voor het inwateren. Resultaten moeten we natuurlijk nog even op wachten.

 

Verder is fotografe aan het testen met de combinatie humuszuur / bentoniet / basaltmeel / kelp. De eerste resultaten lijken een snellere ontwikkeling en vollere planten.

 

Aan de andere kant wordt door sommige fabrikanten fulvinezuur uitsluitend verkocht als bladsproeimiddel, en niet voor irrigatie. Ik heb aan de lijve ondervonden dat een overdosis tot stilstand leidt. Dat probleem heb je met humuszuur een stuk minder. Ik wacht nu eerst even op de resultaten van Miss_j.

 

Ik weet dat veel fabrikanten (net als jouw topbooster) humuszuur gebruiken, powhumus van Humintech is inderdaad van Leonardite, dat was ook een selectiecriterium ;).

 

Tja, dus ik heb nog geen idee of Fulvic Acid die boost zal geven die ik verwacht. Advanced Nutrients heeft ook humine en fulvinezur in het assortiment en hebben daar behoorlijk goede beschrijvingen bij. Maar je kunt het nooit los zien van wat je er voor de rest bijgooit en daarom stoor ik me ook vaak aan de cryptische omschrijvingen die leveranciers geven, hoe weet ik nou of k hetzelfde niet 2 keer ga toevoegen? BAC is erg straight over het algemeen met de ingredienten in de voeding, maar in de boosters zijn ze ook wel eens wat geheimzinnig. BN bewaart het vaak als een bedrijfsgeheim heb ik het idee, en biobizz, tja, kijk maar eens op de premix! Toevallig hoorde ik dat BN The Missing Link met name ook fulvinezuur bevat, als een aanvulling op de huminezuur dosis in BN-XL. Zelf kun je er ook wat van hoor Jos :D "opname regulator met toevoeging van synergetische microelementen" - wat moet ik me daar nou weer bij voorstellen? Ik wil graag weten wat ik in de grond stop en in welke concentraties.

 

Affijn, begin ook steeds meer te geloven in een perfecte basisgrond en er voor zorgen dat de voedingsstoffen goed worden vrijgemaakt met minimale extra voeding. Een groot medium helpt daarbij natuurlijk heel erg. Een van de redenen daarvoor is dat ik gewoon merk dat ik minder hoef te bemesten bij het gebruik van huminezuur. Plagron heeft hiervoor Royalty mix op de markt gebracht overigens, ik werk aan mijn eigen "royaltymix" zogezegd:

 

- Light mix

- Wormenmest

- Bloedmeel

- Beendermeel

- Maerl

- Basaltmeel

- Bentoniet

- Kelp

- Humuszuur

- Bacto

- Schimmels (Mycorrhiza én Trichoderma)

 

Dan nog een laatste: Ik heb regelmatig gelezen dat de tweede kweek van aarde die met humuszuur is behandeld vaak nog veel beter is dan de eerte.

 

Kortom, voldoende om te bespreken Jos :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

In je voorsteltopic riep ik al dat ik een vraag had, dus stort ik me maar gelijk in de discussie.

Whazzup heeft al geroepen dat ik een waterbeurt heb gegeven met een dosis Fulvinezuur.

Even een korte uitleg: Ik heb Jack Herer staan (8 weken 12/12 nu). Ik kweek met inductielampen (een soort dikke tl's) welke maar 70 graden warm worden. Ik merk dat de planten anders reageren dan onder HPS, ze lijken veel lagere dosisen voeding te kunnen verdragen. En dus zoek ik nog steeds naar een goede balans daarin. Drie weken terug merkte ik wat verschijnselen die leken op overvoeding (sommige bladranden omhoog, een vage oranje waas over de grotere bladeren en dit blad is ook bros). Ik heb toen twee weken schoon afgezuurd water gegeven. Na twee weken heb ik toen bij het water een dosis van 60PPM Fulvinezuur gegeven. Omdat ik had gelezen dat het het bodemleven helpt tegen schadelijke stoffen, dat het de planten helpt bij de vochthuishouding en bij de opname van voedingsstoffen.

Na twee weken schoon water dacht ik dat de planten wel weer wat voeding konden gebruiken en door Fulvinezuur geholpen zouden worden om eventuele voeding die nog in de aarde zat eerst op te nemen om zo eventuele overschotten weg te werken. Ik heb hierna nog twee maal schoon water gegeven en de afgelopen waterbeurt heb ik weer een kleine dosis voeding bijgegeven.

 

Nu de vraag: Fulvinezuur verbeterd de opname van voedingsstoffen. Kan het in het geval van licht overvoede planten, juist voor nog meer overvoeding zorgen? Iemand vroeg dit mij en ik denk zelf niet dat het de planten dwingt tot opname waardoor overvoeding nog erger wordt, maar misschien kan jij dit onderbouwen?

 

Was het moment, na twee weken schoon water bij licht overvoede planten, juist gekozen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeie avond whazzup,

 

Ik merk dat ik je niet meer hoef te overtuigen van de meerwaarde van humus- en fulvinezuur.

De vraag blijft echter hoe deze nu te doseren, in specifiek deze teelt?

Het probleem waar wij zelf dagelijks tegenaan lopen is het feit dat bij iedere individuele teelt en teler zoveel variabelen zijn waar wij totaal geen zicht of grip op hebben(klimaatbeheersing, voedingsstrategie, plantgesteldheid, specifieke soort) Variabelen die enorm van invloed zijn op de conditie van je gewas en hoe deze reageert op stoffen als fulvinezuur. Ook voor ons is het erg moeilijk om een ’absoluut’ doseringsadvies te geven. Wij hanteren dan ook veiligheidsdoseringen aan de onderkant van de marge.

Uit de markt horen we dan ook regelmatig terug dat onder perfecte omstandigheden, hogere doseringen leiden tot nog betere resultaten. Maar eerlijk is eerlijk onder vaak erbarmelijke teelt-omstandigheden zijn ook onze producten geen tovermiddelen.

 

effe terug naar je fulvinezuur: Ik zal eens op kantoor in de MSDS-sheets kijken en aan onze Formulator vragen op hoeveel PPM wij onze Fulvic Blast inzetten. Dit klopt dan echter weer niet helemaal daar deze erg ’opgetuned’ is met aminozuren en micro-elementen,..maar goed.

 

wat betreft het inwateren met humuszuur en kelp,...dit is erg goed.

Humuszuur als natuurlijke chelator zorgt tevens voor een enorme verbetering op de waterhuishouding in je substraat. De koolstof © is eigenlijk een super absorbant,...net zoals de kool in je filter of de pilletjes van Norrit.

Kelp en andere zeewierextracten staan weer stijf van natuurlijke hormonen en organisch stikstof. Dit als combinatie creeert natuurlijk een perfecte omgeving om als stek aan te slaan.

 

tenslotte nog wat over de vaak onduidelijke receptuur,...waar wij ons misschien ook schuldig aan maken.

Het is nu sinds kort dat ik echt inhoudelijke interesse ervaar van enkele kwekers. De praktijk is echter dat bijna niemand zit te wachten op een verhaal of etiket met haarfijn de ingredienten. Stickers met glitters en blingbling ;) schijnen op een of andere manier toch interessanter te zijn :P

 

Ik zal snel nog wat meer reageren,

maar nu effe off

 

groet

Jos :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp je voorbehoud voor de andere factoren uitstekend hoor, maar ik denk dat er wel een veilige marge aangegeven kan worden. Fulvinezuur kun je van overdoseren, dus wanneer wordt het tegen de gevarenzone aan? Natuurlijk ligt het ook nog weer aan de grootte van je medium etc, maar dat wordt weer gecompenseerd door de hoeveelheid water die je geeft met je voeding. Kwam ergens nog een heel interessant artikel tegen hoe fulvinezuur de werking van humuszuur enorm versterkt, en dat deze twee eigenlijk heel goed bij elkaar gebruikt kunnen worden.

 

Daarnaast: wanneer fulvineziuur bevloeien en wanneer sproeien?

 

Humuszuur wordt ook gebruikt om mee te spuiten met bestrijdingdmiddelen die in de plant worden opgenomen (daar is een hele mooie naam voor maar die ben ik na een flinke paf even kwijt) of bladvoeding, omdat de huidmondjes er van open gaan staan.

 

Wat versta jij overigens onder microelementen?

 

p.s. de vraag van Miss_j was volgens mij aan jou gericht Jos ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeie avond Miss_J,

 

Als eerst mijn excuses voor de late reactie, maar als vertegenwoordiger maak je erg lange dagen en heb ik niet altijd evenveel tijd of zin om achter de pc te zitten.

 

Ik las over je gebruik van inductielampen en ben in het gebruik hiervan niet erg op de hoogte.

Begrijp ik het goed dat dit enigszins vergelijkbaar is met TL?!

Bij TL zie je immers ook dat door de verminderde transpiratie aan de bladeren de aanzuigende werking hiervan vermindert en allerlei plantprocessen vertragen. Je voedings strategie moet daar altijd erg op aangepast worden.

Ik vergelijk het vaak met een auto die stationair rolt die weinig of minder brandstof verbruikt!

Het tegenovergestelde is echter ook bekend: bij bv. meer licht+CO2 zie je dat plantprocessen enorm versnellen en hierdoor veel meer voeding (hogere EC) nodig hebben. Dit betekent echter ook dat de lengte van de cyclus vaak korter wordt, in tegenstelling tot TL waar deze vaak langer duurt.

 

Wat betreft overvoeden daar geloof ik niet in! Een plant neemt op wat hij opnemen kan, tot aan een soort ’verzadigingspunt’ op specifiek dat moment.

Het is echter het overschot aan zouten dat vaak voor problemen en een verstoring van het wortelmilieu zorgt. (Hier voel ik weer een andere discussie opkomen ;) )

In de praktijk zijn enorm veel problemen terug te herleiden tot oplopende zoutconcentraties in substraten.

Deze zorgen op hun beurt weer voor vergiftiging, blokkades, PH-dalingen en het ’uitdrogen van wortelpunten’, maar goed dat is weer een ander verhaal.

(misschien kun je eens de EC van je substraat meten en kijken of deze erg afwijkt van hetgeen je instuurt)

 

Nou dan eindelijk je fulvine-vraagje :D

 

Vanwege de verbeterde en efficientere opneembaarheid van voedingstoffen is de plant eerder aan dat ’verzadigingspunt’ en heb je ook minder voeding nodig. Je EC van je substraat zal dan ook stabieler blijven. Door het enorm hoog chelaterend vermogen van fulvine-zuur werkt het zelfs ontgiftend en creeert organische verbindingen in je substraat met elementen die normaal voor verstoring zouden zorgen.

Met dat in het achterhoofd denk ik dan ook niet dat bij lichte overvoeding fulvine-zuur dit versterkt.

Neemt echter niet weg dat fulvine-zuur een complex heftig spulletje is, en je dit natuurlijk niet moet overdoseren! (Tja,... maar wat is nou die perfecte dosering op deze teelt?!.....@Whazzup: hier kom ik morgen nog op terug :D )

 

Tenslotte op je vraag of het de juiste timing was:

Ik adviseer altijd zelf bij ’’overvoeding’’ wat meestal gepaard gaat met PH dalingen in je substraat, deze eerst te herstellen. Dus door te proberen een vaak te hoge EC terug te brengen door geen of minder voeding i.c.m. een hogere PH in je vat, indien die in je substraat te laag is.

Een van mijn one-liners is altijd:

Gebruik je vat om te corrigeren wat zich in die pot afspeelt!! :P

 

Als je dan weer mooie normale waardes hebt,...kun je weer langzaam gaan opbouwen en voorzichtig dat ’verzadigingspunt’ gaan opzoeken.

 

Ik hoop dat je er iets wijzer van bent geworden,

 

Met vriendelijke groet

Jos

(Aptus)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...