Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
paffie

Test: Phat Filter...

Recommended Posts

Jo Luitjes...

 

Ik was op zoek naar een geschikt filter voor mijn tentje waar een 1500m3 box op draait (had niet anders staan:)) en kreeg het aanbod van Stijlloos van de Wietforum Shop om een Phat Filter te testen.. :nerd

 

Dit doe ik natuurlijk graag :o dus hierbij een verslagje ...

 

Het Phatfilter is de voorloper van de welbekende carboriginal filters, maar doen er volgens de theorieen niet aan onder. Het is natuurlijk lastig hier een verslag van te maken omdat het een zeer langdurig verslag zal worden met weinig aanvullingen omdat de leverancier graag wil zien hoe lang dit filter mee kan gaan zonder geur te laten ontsnappen.

 

Om het verslag zo compleet mogelijk te maken, is er wat documentatie meegegeven omtrend de technische gegevens en die zal ik dan ook in dit verslag plaatsen voor degene die hierin geintreseerd zijn.

 

Voordelen van het Phat filter...

 

- Maximale hoeveelheid koolstof door uniek vul-systeem

- Konische interne basis voor optimale luchtstroom

- Grote selectie van maten

- Uniek anti bypass systeem

- 51% open gebied

- Voor optimale levensduur direct na productie geseald en verpakt

- Test methode - ASTM

- 50 mm RC412 koolstof bed (ID nr. 1050m2/g)

 

Uitleg Phat Filter

 

RC-412 koolstof:

Totale zuivering van ongewenste geuren is van een aantal factoren afhankelijk. De eerste en belangrijkste factor is de keuze voor kwalitatief hoogstaande koolstof. De koolstof gebruikt voor het Phat Filter, RC-412 actieve koolstof, word gedolven in West Australie en is van unieke kwaliteit die alleen in Australie voorkomt. Na het delven wordt de kool tot actieve koolstof gevormt in een speciaal proces. Gedurende dit proces en door de unieke dichtheid van de kool ontstaan de porien die noodzakelijk zijn voor de opname van ongewenste geurtjes. Andere factoren zijn de granule maat, oppervlakte gebied van de koolstof en de diepte van het koolstof bed.

 

Levensverlenging van het filter

Gebruik de bijgeleverde filterhoes om een optimale levensduur en prestatie te garanderen. Deze hoes vangt grote stofdeeltjes die de buitenste laag van de koolstof verstoppen. Deze verstopping zorgt ervoor dat uw filter vroegtijdig verzadigt raakt. Wij raden u aan om de hoes ieder half jaar te wassen zonder zeep in de wasmachine. In extreem stoffige ruimtes moet de hoes vaker gewassen worden. Alle filter hoezen zijn passend gemaakt voor de buitenkant van het filter. Zorg dat de temperatuur in de ruimte max. 35 graden is en de relatieve luchtvochtigheid moet ten alle tijden onder de 75% gehouden worden. Koolstof neemt vocht op en dus plek in beslag die eigenlijk voor ongewenste geurtjes bedoeld is. U kunt de lucht op 2 verschillende manieren door het Phat Filter laten stromen: zuigen of blazen. Beide methodes zijn even effectief en afhankelijk van de inrichting van de ruimte.

 

Verwachte levensduur:

De levensduur van de RC-412 actieve koolstof word niet door een tijdslimiet bepaald maar alleen door de hoeveelheid opgenomen onzuiverheden (geurtjes, vocht, stof....) in de loop van tijd. De snelheid van opname door de actieve koosltof word bepaald door: snelheid van de luchtstroom, de hoeveelheid onzuiverheden in de lucht en de klimatologische omstandigheden. Het wereldwijd erkende kwaliteits kenmerk voor actieve koolstof is een ID nummer volgens de Amerikaanse ASTM test methode. Dit ID nummer is simpel gezegd het jodium gehalte in milligrammen dat door 1 gram actieve koolstof word opgenomen. Hoe hoger dit nummer, hoe hoger de opname graad van de actieve koolstof is. Het gemiddelde ID nummer van de actieve koolstof gebruikt in koolstof filters is 500mg/g ID. De koolstof die voor de Phat Filters wordt gebruikt is gegarandeerd 1050 mg/g ID of hoger. De meest recente test op 3 jaar oude RC-412 wees uit dat de ID factor nog steeds 950 mg/g ID was, wat ongelooflijk hoog is. Daarom geven wij als richtlijn aan dat onze filters een levensduur hebben van 3 jaar, met alle variabelen als klimaat, luchtstroom en stof nivo in acht genomen.

 

Eigenschappen van actieve koolstof RC-412:

Test methode - ASTM

Jodine nummer - 1050mg/g

Oppervlakte gebied - 1030m2/g

Bepaalde koolstof - 94.5-95%

Vluchtige inhoud - 0-0.5%

Totale as inhoud - 3%

Inherente vochtigheid - <2.0%

 

Het Phat filter is te verkrijgen in capaciteiten vanaf 255 m3/h - 300 m3/h (*lage druk, lager dan 300Pa) deze laatste geld voor onze boxen)) met een flens van 100mm tot aan een capaciteit van 4300 m3/h - 4950 m3/h (*lage druk, lager dan 300Pa) met een flens van 350mm

 

Het filter dat ik heb gekregen voor de test is er een van:

 

Capaciteit - 1350 m3/h - 1580 m3/h (*lage druk, lager dan 300Pa)

Flensmaat - 250 mm

Lengte - 600 mm

Diameter - 350 mm

Gewicht - 16,3 kg (gewogen op mijn eigen weegschaal, dus kan iets afwijken :) )

 

Ik heb ervoor gekozen om door het filter te blazen, dit i.v.m. ruimte in de tent.. Om dit te doen heb ik de stofhoes open geknipt, op maat gemaakt en aan de binnenkant geplaatst. om hem enigzins op zijn plek te houden heb ik wat VD draad gepakt en het om de hals van het filter gevormd, om zo een soort veer te creeren.

 

gallery_5711_4026_725542.jpg

 

 

 

gallery_5711_4026_1532122.jpg

 

 

 

 

De box erop gemonteerd en gaan met die banaan... ;)

 

gallery_5711_4026_2263908.jpg

 

Mochten er vragen zijn dan zie ik ze wel verschijnen, zijn ze te ingewikkeld zal ik proberen het juiste antwoord te verkrijgen bij de leverancier...

 

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee hoor, er trilt of bonkt helemaal niets, het enigste wat je op deze manier hoort is de luchtverplaatsing door het blazen. Als je dit ook nog kwijt wilt, is het verstandig om geisoleerde slang te gebruiken en tussen de afzuiger en het filter een stuk slang te plaatsen dan wort het al een heel stuk minder.

 

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

die had ik ook wel willen testen :nerd

 

heb de mijne net binnen van het wietforum shop

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey Paff, das toch niet zo'n odorsok ofwel ? je linkie is wel van de odorsok...

 

de Phatfilter en odorsok zijn toch 2 totaal verschillen filters....

 

 

 

 

 

=M=

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ghehe klopt midian, het linkje is van de shop zelf, niet zozeer van de odorsok... :nerd

 

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

paffie hij bedoeld dat een phat filter iets heel anders is..

 

dat is geen Odorsok :nerd

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

juist BeeKee dat bedoelde ik :nerd

 

wat is het nu een Phat of een odor ??

 

 

 

 

 

=M=

Share this post


Link to post
Share on other sites

De test is de PHAT Filter. Echter deze staan nog niet in de shop, moet ik nog even aan gaan beginnen :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp wel wat =M= bedoelt hoor:) wat ik maar wilde zeggen is dat het een link is naar de shop zelf (hoofdpagina) en dat daar odorsokken staan kan ik niets aan doen , hadden ook droogrekken kunnen zijn...

 

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

no problem Paff ;)

 

 

@Stijl.... bij deze bestel ik er vast 1.... de zeilde als Paff...1350/1580 kuup....flens 250...serieus :nerd

 

geef maar een seintje als ie binnen is :o

 

 

 

 

 

 

 

 

=M=

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zijn er dus weer, dat is goed nieuws!! Heb zelf ook een phat gehad en dat was men beste filter tot nu toe, ik ben blij dat ze weer verkrijgbaar zijn. Opeens werden ze niet meer gevoerd door de distributeur. Die kwamen toen zelf met een filter op de markt: carboriginal. Dat was wel een beetje verdacht want zij gebruiken dezelfde marketing en exact dezelfde product eigenschappen.

 

Top, ik kijk uit naar de verkooppunten.

 

thanks voor dit goede nieuws.

 

 

 

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt als een bus jap1, het schijnt dat degene die de PHAT filters heeft ontwikkeld is opgestapt en dus het CARBO is gaan maken...

 

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Paffie, ik heb verschillende verhalen gehoord waaronder de jouwe. Het blijft natuurlijk moeilijk controleren als je meerdere verhalen van verschillende kanten hoort. Beide producenten vertellen natuurlijk hun eigen versie. Toen de phat filters niet meer te krijgen waren in Nederland ben ik op zoek gegaan naar leveranciers en kwam zo bij de producent zelf uit. Hij vertelde me dat zijn filter inderdaad gekopieerd was en dat zijn hele marketing verhaal gebruikt werd. Echter het geheim van de phat filter zit hem in de unieke kwaliteit Australiche koolstof die in het filter gebruikt wordt. Deze koolstof wordt exclusief aan phat filter verkocht. Als je het marketing verhaal van carboriginal filter leest op hun site dan doet alles vermoeden door foto's an ander beeldmateriaal dat het om een australische koolstof gaat. Echter over de koolstof staat helemaal niets specefieks vermeld behalve de term rc412. Als je de uitleg van phat filter over hun koolstof leest onderbouwen ze alles wetenschappelijk en ze vertellen zelfs waar de koolstof vandaan komt dus dat is makkelijk te controleren. Zo ver ben ik niet gegaan maar het is wel transparant. Hierdoor ben ik dus geneigd om de versie van phat filter te geloven. Helemaal omdat de phat filter al jarenlang in Amerika, Engeland en Australie een bestseller is.

 

Je ziet ik heb er echt werk van gemaakt, maar ja je moet toch iets creatiefs doen met je tijd naast mijn andere favoriete hobby(s).

 

later,

jappie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zou goed kunnen allemaal, ik heb het verhaal te horen gekregen van een leverancier.

 

Ik heb zelf ook een carbo hangen, maar daar is nog weinig over te zegggen aangezien hij er net pas hangt...

 

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

:bier

 

Wanneer zijn deze beschikbaar in de w.forum shop?

 

Welk type heb jij paffie? Is dat de 300D?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is bij mij geen typenr bekend, er staan enkel bestelnummers op van de leverancier, en die komen niet overeen met een nummer als 300D....:bier

 

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zijn al in de shop te krijgen

Even een ander iets ,is die afzuiger behuizing zelf gebouwd Paf ?

Als ik mijn afzuiger zo zou houden dan hangt hij verkeerd in de behuizing , scheelt wel een hoop geluid zo zonder slang er tussen zeker ?

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het verzoek om te reageren op je vraag is bij de wietforumshop neergelegd clio...

 

Buble, die afzuiger is een normale box, hij hangt idd op zijn kant op deze manier, maar het geeft geen problemen..

 

Op deze manier heb je juist meer geluid als dat je er een stuk isodeck tussen plaatst.

 

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ooh is dat zo ? Ik heb nu me box verhoogt en één bocht naar me filter en dan hoor je ook de wind blazen

Dan ga ik daar ook maar een isobox voor bouwen

 

Ik dacht ergens gelezen te hebben, als je je box gelijk op je filter aan sluit dan heb je het minste geluid ,maar dat klopt dus niet

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee hoor dat is echt niet het geval...

 

Ik heb het al meerdere keren op beide manieren gehad, zodra je de box rechtstreeks op het filter aan sluit zal je echt horen dat de lucht door het filter geblazen word. Als je er een stuk slang tussen monteerd (geisoleerd) is het een stuk minder...

 

In mijn kast heb ik bv aan de afzuiger een stuk isodeck van 4 meter, die in een aantal bochten door de ruimte ligt, aan het einde van de slang zit het filter, en believe me je hoort van de 1500 m3 helemaal niets al draait hij op 100 %.

 

Je kan natuurlijk geen box die in rubbers hangt (softbox) op zijn kant leggen op het filter, dit kan enkel met een afzuiger die vast aan de box gemonteerd is...

 

Grt PAffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks

Ik bouw een kastje rond de bocht want daar komt het geluid bij mij vandaan

Me softbox staat perfecto op pootjes ,uitgang net even hoger als filter ,en vandaar 1 bocht pijp van 25cm doorsnee waar je de lucht door hoort gaan .

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...