Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Babelina

Hydro Advies Aub ... Gebrek Aan Ijzer ?

Recommended Posts

Beste wietforumers,

 

Ik heb jullie advies nodig,

Ik heb al wat rond gesnuffelt, en mijn probleem lijkt op een te kort aan ijzer, denk ik omdat het plantje niet chlorophyl kan aanmaken.

 

Mijn opstel

-homebox buiten staan

-600W HPS 18/6 (donker van 12uur tot 18uur) --> s nachts gaat temp te laag.

-Afzuiger staat uit op het moment

-kweek op steenwol ph 5.7 EC 1.5 (atazym A+:o

-temp lamp aan 24° uit 16° lv 50%

-waterpomp 1000l/min op druppellaars 2min 3x per dag.(druppelt 45ml)

plantjes zijn in de groei phase

Het symptoom begon al in de "voorgroei aquarium" 1 week voor dat ze de definiteve homebox ingingen

 

lamp hangt 70-80cm boven de planten.

staan 2 blueberries, 2 G13, 2 weet ik niet (stekjes)

 

Is dit dus de verdacht gebrek aan ijzer of denken jullie aan iets anders? het blad lijkt ook verbrand op somige plekken, te veel voeding dan ? EC om laag ?

 

 

THX voor alle suggesties

:nerd

 

 

stek1zi6.jpg

 

stek2lp2.jpg

 

stek3iz5.jpg

het blad, vergroot

 

stek4yd1.jpg

Aan deze voelt het blad ook nog eens droog aan (moet de LV om hoog ?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo,

 

ik heb dit probleem ook wel eens op een stek van mij gehad, maar ik kon de oorzaak ook niet vinden. meer voeding geven gaat in ieder geval niet helpen. :nerd ben benieuwd of iemand weet wat het wel is.

 

mvg jonkoman

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kweekt op slabs, hoeveel runoff heb je? rond de 10%?

Share this post


Link to post
Share on other sites
je kweekt op slabs, hoeveel runoff heb je? rond de 10%?

 

Wat boedoel je met run off ?

Hoeveelheid water die er in blijft hangen of de hoeveelheid voeding die de planten opnemen ?

Sorry ben nog niet zo geexperimenteerd .. . doe me best :nerd

EC is iets gestegen 1.6

 

Ik hoor graag advies ;)

 

Alvast bedankt :o

 

 

PS: heb er een luchbevochtiger neer gezet. en hier nog wat foto's na het licht uit

 

stek5hv2.jpg

overzicht

 

stek6ap0.jpg

blad voelt iets droog aan

 

stek7cz0.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Runoff is datgene wat er uit je slabs loopt.

 

Grondvochtigheid (eigenlijk steenwolvochtigheid)

 

De grondvochtigheid bij steenwolslabs bereik je door tussen de 20 en 30 % afvalwater over te houdenvergeleken met de hoeveelheid voedingswater die je gegeven hebt. Dat wil dus zeggen dat als je 100 liter water geeft, er tussen de 20 en de 30 liter water onder uit de slabs moet lopen. Dit afvalwater heet ook drainagewater. Door middel van dit drainagewater weet je dat je slab vochtig genoeg blijft en spoel je slab schoon. Als je te weinig water overhoudt, weet je dat je pomp vaker en/of langer moet lopen.Vergelijk ook het gewicht van de ene slab met de andere gedurende de oogst. Als één slab droger is dan een andere omdat hij meer licht krijgt of omdat de planter groter zijn dan op de andere slab, heeft deze slabnatuurlijk ook minder drainage. Je kan deze slab meer water geven door er meerdere waterslangetjes (cappilairs) per plant op aan te sluiten.Begin met een waterbeurt van 15 seconden zodra het licht aanspringt en begin met 6 waterbeurten verspreid over de dagperiode (laatste uur nooit watergeven). Kijk de dag erna of er genoeg drainagewater is (25% vanhet gebruikte voedingswater). Geef nu meer of minder waterbeurten, zodat je op ongeveer 25% drainage komt. Als je planten groeien, gaan ze meer water verbruiken en zal je uiteindelijk op max. 11 waterbeurten uitkomen. Pas dan ga je de lengte van de waterbeurt verlengen (bijv. 20 seconden) zodat je op 25% drainage blijft. Blijf de hele oogst lang je drainagepercentage controleren.

 

van kweken_op_slabs.pdf

 

Maw, hoeveel water je geeft, en hoeveel er terug komt,. dan daar de waardes van.

leuke opstelling :nerd

het is eventueel praktisch met een seconden timer te werken.

deze 2 niet ->87.jpg <-- deze

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Gelukkig is Meuk er om zich tegen je aan te bemoeien. Als aarde-kweker kan ik hier echt geen zinnige dingen zeggen.

 

Wel wilde ik je nog even tippen dat met een verwijzing naar hydro in je titels je misschien meer aandacht krijgt van de juiste hydro-mensen. Misschien is het goed om in je subtitel te zetten dat je hydro advies kan gebruiken.

 

De titel veranderen doe je door je eerste bericht te editen/wijzigen. Kies de optie volledig wijzigen en dan kan je daar de titels aanpassen......

 

Het is maar een tip, maar dan heb je tenminste de juiste mensen te pakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Runoff is datgene wat er uit je slabs loopt.

van kweken_op_slabs.pdf

 

Maw, hoeveel water je geeft, en hoeveel er terug komt,. dan daar de waardes van.

leuke opstelling :nerd

het is eventueel praktisch met een seconden timer te werken.

deze 2 niet ->87.jpg <-- deze

 

Hoi Meuk heel erg bedankt voor de link naar het kweken op slabs guide, daar zal ik vast mijn fout in terug vinden. moet idd ff kijken wat ik er in giet en wat er uit komt. zou wel eens erg interesant kunnen zijn.

voor het water heb ik al een mooie digitale "seconden-precies" timer, die loopt 2 min 3x per dag en laaste uur niks voor het licht uit. morgen meten wat er uit komt ;)... dan aanpassen.

 

ik hou jullie op de hoochte en als iemand nog wat weet over het blad , dan GRAAAG :)

 

GRTX aan allemaal :o

 

 

Gelukkig is Meuk er om zich tegen je aan te bemoeien. Als aarde-kweker kan ik hier echt geen zinnige dingen zeggen.

 

Wel wilde ik je nog even tippen dat met een verwijzing naar hydro in je titels je misschien meer aandacht krijgt van de juiste hydro-mensen. Misschien is het goed om in je subtitel te zetten dat je hydro advies kan gebruiken.

 

De titel veranderen doe je door je eerste bericht te editen/wijzigen. Kies de optie volledig wijzigen en dan kan je daar de titels aanpassen......

 

Het is maar een tip, maar dan heb je tenminste de juiste mensen te pakken.

 

Hey dankje MISS_J ik heb jouw advies gevolgt, had er inderdaad niet aan gedacht om "hydro" in het titel te zetten. Weer iets geleerd :) .

Meuk heeft idd een goed adres doorgegeven voor de kweek op slabs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo te zien is het ook niet alleen maar een ijzer gebrek, maar ook mischien Mg en S.

Zou eventueel de toevoeging van epsom zout er wat aan kunnen doen ?

 

De blad ontkleuring is, zo te zien ,iets verder gegaan (ik heb trouwens ook de post van D211 zitten lezen, die heeft exact de zelfde symptomen als ik ): duidelijke Cholorose.

http://www.wietforum.nl/Overvoeding-Oftewe...an--t33628.html

maar hij kweekt op aarde.

 

Ik ga er van uit dat het grotendeels aan een lange tijd te hoge PH is geweest.

Toen ik een paar dagen geleden de run off van mijn slabs heb gemeten was de EC het zelfde maar de PH was 6.2/6.3, en in de tank is het 5.8. heb de slabs dus flink doorgespoelt met tank water , en nu is de ph goed.

 

Heb nu ook de slabs op hun kant gehouden dat het teveel water er uit lopt. hopenlijk loopt het teveel water eruit er komt er genoeg zuurstof bij. (dat bleek ook een oorzaak te kunnen zijn.)

 

Als iemand nog ervaring heeft met epsom zout dan hoort ik het graag ;)

 

Alvast bedankt voor jullie goeie advies. :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou ze eruit trekken en overnieuw beginnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Epson zout? is dat niet natriumbicarbonaat>niet?

 

je zegt,

Ik ga er van uit dat het grotendeels aan een lange tijd te hoge PH is geweest.

Toen ik een paar dagen geleden de run off van mijn slabs heb gemeten was de EC het zelfde maar de PH was 6.2/6.3, en in de tank is het 5.8. heb de slabs dus flink doorgespoelt met tank water , en nu is de ph goed.

beter is om vaker te controleren, dan hoev je minder bij te sturen.

 

ik denk dat je het meest zekere van waardes meet als je het water uit je slabs ff apart opvangt en deze pH en EC vergelijkt met de waardes van het vat toen je aanhebt gemaakt.

 

Misschien is je hellingshoek niet scherp genoeg? gebruik je veel pH- per vat?

 

Ik weet niet of je het met zomaar toevoegen zouten alles weer groen krijgt zo 123.

Goede groeivoeding bevat in principe alles wat nodig is dus alleen met een foute EC en/of een foute pH kan je gebreken van uit je vat veroorzaken. Äls er te veel water in de slabs blijft hangen kan je het vat niet de schuld geven.

 

/edit; en je meters goed ijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Epson zout? is dat niet natriumbicarbonaat>niet?

 

je zegt, beter is om vaker te controleren, dan hoev je minder bij te sturen.

 

ik denk dat je het meest zekere van waardes meet als je het water uit je slabs ff apart opvangt en deze pH en EC vergelijkt met de waardes van het vat toen je aanhebt gemaakt.

 

Misschien is je hellingshoek niet scherp genoeg? gebruik je veel pH- per vat?

 

Ik weet niet of je het met zomaar toevoegen zouten alles weer groen krijgt zo 123.

Goede groeivoeding bevat in principe alles wat nodig is dus alleen met een foute EC en/of een foute pH kan je gebreken van uit je vat veroorzaken. Äls er te veel water in de slabs blijft hangen kan je het vat niet de schuld geven.

 

/edit; en je meters goed ijken.

 

Dankje voor de advies, ik zal idd eens kijken naar de helling van de slabs bakken.die staan vrij recht.het loopt er wel uit maar mischien niet genoeg.

Heb gister avond nog gekeken, en de ph wat uit de slabs komt is 0.1 hoger als de tank, EC is op 1.5, en die zijn het zelfde.

Boedoelt het dat de plant op het moment niks opneemt, en alleen maar op zijn reserve leeft op wortels te maken op zoek naar betere grond waar de conditie beter zouden zijn.

vanavond kijk ik weer naar PH en EC, want ik heb het water nu 24uur stop gezet, kijken wat de planten hebben gedaan of ze alleen water hebben gedronken of voeding hebben opgenomen.

k'zet vanavond weer maar een fototje dan kan iedereen meekijken.

Mischien aan Esko vragen, die schijnt de pro van de hydro te zijn ;), kijken wat hij er van vindt.

Vindt het altijd fijn om verschillende meningen te hebben :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

srry epsonzout is magnesiumsulfaat,

Eskobar is idd de man die je moet hebben :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

k hier een update,

 

Fotos volgen.

-nu 24uur geen water ,heb de druppelaars aan gezet 10min en heb de runoff gemeten, ph 0.2 hoger als tank, dus op 5.9 en EC het zelfde 1.5

-temperatuur +/- 24° lamp aan , uit 19°

-wortels zijnmmoi wit. zitten wel kleine haartjes aan, weet niet of dat normaal is(foto)

 

@ meuk, ik heb de helling goed verhoogt , dus water kaan echt niet blijven staan.

 

rootsge8.jpg

roots2tp9.jpg

wortels

 

heelwitrf1.jpg

Chlorose gaat verder door, blad wordt witter

 

krullbladhx7.jpg

Dit blad was licht groen, is in 2dagen tijd wit geworden en ook nog gaan krullen

 

puntjesjpgcw7.jpg

hier puntjes te zien op het blad.

 

flapipt2.jpg

Die is raar gaan staan sinds ik eergister insecticide middel heb opgespoten. vindt ie niet leuk, andere hebben het ook gehad.

 

 

Als iemand hier iets mee weet dan hoor ik het graag.

 

THx a lot :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die planten zijn bijna dood, dat wordt niks meer. Is je pH-meter wel goed? Die knalpaarse stengels en de gebreksverschijnselen duiden volgens mij op pH problemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heya,

 

Heb je der ook soms bladvoeding op gespoten al?

De laatste pica is schimmel, van teveel te spuiten mischien ...

 

Ik vraag me ook af of er soms geen kunststofzeil in de buurt is of een vynl bodem ergens?

Dit lijkt verdacht veel op vergiftiging.

 

groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die planten zijn bijna dood, dat wordt niks meer. Is je pH-meter wel goed? Die knalpaarse stengels en de gebreksverschijnselen duiden volgens mij op pH problemen.

Ja ph meter wordt regelmatig gekalibreerd.maar toen ik de slabs heb laten staan een nacht voordat ik de planten er in heb gezet. en daarvan de ph 6.3, ik dacht nou ja dat komt wel goed....niet dus.

 

 

Heya,

 

Heb je der ook soms bladvoeding op gespoten al?

De laatste pica is schimmel, van teveel te spuiten mischien ...

 

Ik vraag me ook af of er soms geen kunststofzeil in de buurt is of een vynl bodem ergens?

Dit lijkt verdacht veel op vergiftiging.

 

groets esko,

 

Hoi esko leuk dat je zo snel kon reageren na de PM.

Nee is geen kunststof zeil of dergelijke, ik had idd al dat probleem toen ik de planten in mijn aquarium binnen had staan onder TL, er is inderdaad wel veel voeding water op het blad gekomen.

Volgens jouw zou dit ook de plant kunnen "killen".

Dan hebben de meiden dus idd een slechte start gehad voor dat ze de kast in gingen.

 

Zou het nog nut hebben om ze over te zetten in aarde ? natuurlijke grond (met wormen enz.)

 

Ik denk dat ik de volgende kweek op aarde ga proberen... hydro is een boel gesodemieter met de juiste waardes enz.

dacht te begrijpen dat aarde een goeie buffer heeft...

Wel jammer want laatste kweek echt zware toppen gehad... hydro beviel me wel, mischien iets te moeilijk nog..

 

Bedankt voor jullie reacties

Share this post


Link to post
Share on other sites

He babelina ik zie dat je een luchtbevochtiger gebruikt.... en misschien is dat mede de oorzaak...

Want hoe hoog is je RV? dag/nacht) en wanneer slaat je luchtbevochtiger aan/uit (tegelijk met de lampen eerder later.. en met hoeveel% stel je de RV op de hygrostaat in).

 

Kheb het zelf ook met een paar planten gehad die dat hadden... en die stonden te vochtig(RV) en dat kwam omdat mn luchtbevochtiger ietwat te vroeg aansprong nadat mn lampen waren gaan branden.

 

Kzie ook op de foto dat je meter niet bij je planten hangt maar ernaast staat.

Dat kan je misschien een fout beeld geven van je klimaat....

 

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een goed begin is het halve werk , een slecht begin kan je heel lang mee blijven zitten en het is zoals ik het zie alleen maar erger geworden. ;)

Het is lullig maar ik zou maar lekker overnieuw beginnen en dan met alle wijsheid, tips en links die je nu weet.

Dan zal het een stuk beter gaan ..

Succes ! :spliff:

 

Ps. als je op deze kleine schaal kweekt ( en waarschijnlijk voor je eigen rokertje) waarom dan in hemels naam op hydro ???

Aarde is makkelijker goed te houden ( minder kritisch ) en smaakt veel beter.

Hydro is sneller aan te passen maar dus ook makkelijker om te verknallen.

Waarom moelijk doen als het makkelijk kan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

flapipt2.jpg

overkill..

Hier op het forum kan je ook je fotos bewaren ev.

 

Hoe warm wordt het eigelijk in je slabs?

Wat doen je nu anders dan de vorige keer?

 

Je nederlands gaat anders toch lekker na 20 jaar. :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites
He babelina ik zie dat je een luchtbevochtiger gebruikt.... en misschien is dat mede de oorzaak...

Want hoe hoog is je RV? dag/nacht) en wanneer slaat je luchtbevochtiger aan/uit (tegelijk met de lampen eerder later.. en met hoeveel% stel je de RV op de hygrostaat in).

 

Kheb het zelf ook met een paar planten gehad die dat hadden... en die stonden te vochtig(RV) en dat kwam omdat mn luchtbevochtiger ietwat te vroeg aansprong nadat mn lampen waren gaan branden.

 

Kzie ook op de foto dat je meter niet bij je planten hangt maar ernaast staat.

Dat kan je misschien een fout beeld geven van je klimaat....

 

Succes.

hoi osmose, leuk van je reactie,

De luchtbevochtiger staat heel laag, houdt de lucht op +/- 60%

zo gezegt had ik die blad verschijnsel al voordat de plantjes de kast in gingen ( ik laat ze een beetje voorgroeien in een aquarium onder TL licht)

en de bevochtiger gaat aan samen met de lamp. anders is het heel erg droog in die kast. (perfekt voor bloei)

ik besloot het apparaat aan te zetten toen het blad van een van de plantjes erg karton achtig aan voelde.

 

Een goed begin is het halve werk , een slecht begin kan je heel lang mee blijven zitten en het is zoals ik het zie alleen maar erger geworden. :P

Het is lullig maar ik zou maar lekker overnieuw beginnen en dan met alle wijsheid, tips en links die je nu weet.

Dan zal het een stuk beter gaan ..

Succes ! :spliff:

 

Ps. als je op deze kleine schaal kweekt ( en waarschijnlijk voor je eigen rokertje) waarom dan in hemels naam op hydro ???

Aarde is makkelijker goed te houden ( minder kritisch ) en smaakt veel beter.

Hydro is sneller aan te passen maar dus ook makkelijker om te verknallen.

Waarom moelijk doen als het makkelijk kan ?

 

nou ja ik doe op hydro want ik doe het samen met een vriend die het niet kan kweken wegens omstandigheden. en de opbrengst schijt hoger te zijn op hydro (als het goed gaat :P .. nu helemaal noppes !! )

Had laatste kweek 400gr droog van 4 meiden. vondt ik niet slecht en had toen een Mg gebrek die ik gecorrigeert heb met epsom zout. ging daarna gelijk beter ;) .

maar ja zoals je zegt een goed begin...

Heb al NLX zaad en WWidow in apparte steenwol blokkjes zitten... dus probeer gelijk verder te gaan als deze niks meer wordt.

Kan ik mijn hydro voeding ook op aarde gebruiken ? jammer om het in de prullebak te gooien.. te duur daar voor die zooi !

dankje wel voor je advies en hulp

 

flapipt2.jpg

overkill..

Hier op het forum kan je ook je fotos bewaren ev.

 

Hoe warm wordt het eigelijk in je slabs?

Wat doen je nu anders dan de vorige keer?

 

Je nederlands gaat anders toch lekker na 20 jaar. :D

 

Ja niet altijd makkelijk op in het nederlands te krabbel'n als je nooit op school bent geweest.

Maar ik ben wel te begrijpen :no zo te zien :j

Die foto die je laat zien , het blad is gaan hangen de dag na dat ik er insecticide heb opgespoten, hij was zowiezo al zwakjes(maar ze zeggen dat juist als je plant gebrek heeft aan xx dan opletten op beestjes.

nu zie ik wat voor effekt dat spull op die beestjes heeft :D

 

Wat ik anders heb gedaan, is dat met voorgroeien heb ik voeding op het blad gespoten, en de slabs waren niet op goeie PH tijdens het overzetten van aquarium naar de kast ( PH meter slecht gekalibreert) --> 6.3.

Is te hoog voor hydro.

En de EC mischien ook net iets te hoog geweest..ja fabrikant geeft altijd iets te veel aan ( en ik denk ach een beetje extra kan dat plantje wel hebben... die moet nog zo'n eind groeien.) nee dus foute boel :(

ik probeer epsom zout nog vanavond kijken hoe ze daar op reageren. anders gaat het licht echt uit.

 

Ik hou jullie allemaal op de hoogte.

En heel erg bedankt voor jullie advies allemaal.. leer er weer van

 

GRTX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

 

Wil jullie eerst even bedanken voor alle advies.

Ik heb de planthes er niet uit hoeve trekken. Heet ging zo slecht, en heb een meid verloren (may she Rest In Peace)

Ik heb het epsom zout geprobeert een paar dagen... blad verkleuring moeilijk te analyzeren of het verder ging of was opgehouden.

 

Ik heb de voeding uit de bak weg gegooit en nieuw voeding erin. En water cyclus naar 1 min 2x per dag.

Binner 2-3 dagen begon er nieuw blad te komen. goed nieuws want de groei was echt gestopt !

Nu 3x 2min water /dag met de druppelaars. (ec 1.5 ph 5.7)

 

Heb hier een daar op een plant nog r

 

 

Hoi allemaal,

 

Wil jullie eerst even bedanken voor alle advies.

Ik heb de planten er niet uit hoeve trekken. Het ging zo slecht, en heb een meid verloren (may she Rest In Peace)

Ik heb het epsom zout geprobeert een paar dagen... blad verkleuring moeilijk te analyzeren of het verder ging of was opgehouden.

 

Ik heb de voeding uit de bak weg gegooit en nieuw voeding erin. En water cyclus naar 1 min 2x per dag.

Binner 2-3 dagen begon er nieuw blad te komen. goed nieuws want de groei was echt gestopt ! :bier

Nu 3x 2min water /dag met de druppelaars. (ec 1.5 ph 5.7)

 

Heb hier een daar op een plant nog rare vlekkjes. herkent iemand dit ? :D

wietjepo3.jpg

 

 

wietje1kb2.jpg

 

hier een paar fotos van de meisjes.. ik hoop dat ze er weer tegen op klimmen :specool

wietje2gk6.jpg

 

wietje3uu8.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

tomas en jan de ripper zeiden het je 2 weken geleden al...

 

stop er nou toch mee man! dit wordt niks meer :D

 

weer 2 weken verloren :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...