Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
platinum

De Aarde Bak Opwaarderen Met Kalk

Recommended Posts

Dag beste medekwekers,

 

Ik zit met een probleem na 1 succesvolle oogst in de aardebak van rataplan

moet ik de aarde opwaarderen ik ben naar het tuincentrum geweest om de ph waarde van mijn grond

te meten met 3 monsters, ze kwamen op een ph waarde van 5.0 uit op alle monsters.

Ik heb toen ook kalk gekocht van AZ met ziewierkalk op de verpakking staat dat ik 2 kg kalk moet

toevoegen per 10m2 ik ben ook op de chat geweest daar raden ze mij aan om 1/3 te gebruiken

mijn aarde bak is 1.20 bij 2,90 een ruime 3m2. Van de grond tot de aarde rand is het ongeveer 20 cm

met de drainage slangen er onder, nu wil ik voorkomen dat ik het helemaal fout doe en jullie advies horen.

Als ik de grond bij kalk wanneer kan ik dan de ph waarde meten duurt dat even of kan ik dat gelijk meten.

Ik ben echt nieuw op het gebied van de grond opwaarderen.

 

Groeten,

 

Platinum

Share this post


Link to post
Share on other sites

platinum

 

think easy man..... gewoon wat oude aarde eruit en nieuwe erin en da je pH meten: neem 1 deel aarde en 3 delen demi-water.... heel goed schudden... 24 uur laten rusten, dan filteren en meten.

 

of denk ik fout? ik kweek nu in 65 literkuipen en ga gewoon met nieuwe aarde beginnen. kost 18 euro aan aarde......

 

CD

Share this post


Link to post
Share on other sites

het proces van grond-pH meten sdtaat uitgebreid in de Grow Guide, maar die samples zijn wel belangrijk: Waar heb je die genomen en hoe heb je ze samengesteld? Als je alleen uit het voormalig wortelgebied hebt genomen kun je erg laag uitkomen, je moet je grondmonsters altijd evenredig mengen. Nou denk ik dat je echt wel toe bent aan wat kalk, maar de hoeveelheid hangt ook af van het type kalk dat je meent. Raadpleeg de instructies op de kalk die je koopt en ik zou zelf maerl nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor deze nuttige info ik ga zeker mearl aanschaffen heb er wat overgelezen

en ben er te spreken over. De monsters heb ik bij de wortels genomen op 3 verschillende plaatsen,

op allemaal de zelfde diepte de bovenste laag 10 cm is al wegehaald.

 

Bij de vorige oogst is pure growshop aarde gebruikt, de samples zijn genomen van een doehetzelfkit

van de intratuin ik heb een ph meter dus ik zal nog meer samples maken.

Bedoel je met grondmonsters evenredig mengen dat je de zelfde hoeveel aarde mengt met demiwater

om de ph waarde te lezen.

 

Groeten,

 

Platinum

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee, maar dat je het op vele verschillende plaatsen moet nemen om een gemiddelde pH te krijgen. Wat ik doe is per pot bijvoorbeeld 10 samples nemen, die drogen en mengen en daar mijn sample van nemen. Drogen kun je overslaan.

 

De pH van aarde kan lokaal zomaar een volle pH waarde verschillen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...