Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
stijlloos

Tester Gezocht : Elektronische Ballast

Recommended Posts

Hallo allemaal

 

De Lumatek

 

Allereerst wil ik me even voor stel ik ben Darksmoke

Heb voor me hobby 2 growtenten staan waar ik elk 5 plantjes heb staan

In alle bei de tenten heb ik een:

 

250m³ softbox

50 cm canfilter 127 mm aansluiting

Diamond Reflectord ( ego technics) 600 w aan easyrollers

Philips son t plus 600 w

5 potten per tent

en in tent 1 heb ik een blt magnetise ballast 600 w (links)

en in tent 2 heb ik een Lumatek digitale ballast 600 w (rechts)

 

http://www.wietforum.nl/uploads/1201766636..._4510_73557.jpg

 

Kan je zelf zien in de linker tent ik een megnetische ballast

en in de rechter de Lumatek

 

Ik heb met me camera een foto gemaakt om te laten zien wat het verschil is tussen de ballasten

iets wat wij mensen met het blote oog niet kunnen zien.

 

Omdat licht als een golf kan worden beschouwd kan bij licht ook interferentie van golven optreden. Natuurlijk licht bestaat echter uit zoveel verschillende golven, dat interferentie niet opvalt

 

Ontstaan van licht

 

Als atomen genoeg verhit worden of op een andere manier in een geëxciteerde,aangeslagen toestand terecht komen, kunnen de buitenste elektronen een hoger (excited of in Nederlands geëxciteerd) energieniveau krijgen. Wanneer het elektron terugkeert naar een lager energieniveau, wordt de extra energie in de vorm van een foton (een deeltje met een lading energie, maar vrijwel zonder massa), uitgezonden. De hoeveelheid energie die het deeltje meekrijgt bepaalt de frequentie en de golflengte van de lichtgolf (en daarmee de kleur van het licht).

Edited by darksmoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo,

 

Vandaag heb ik de aantal ampère gemeten van beide vsa's

met een digitale ampère tang

Verbaasd een beetje van het resultaat

 

wat ik zag op die meter was het volgende :

 

Blt machnetische ballast :

 

Tussen de stekker en de vsa

IN 218.8v

OUT 50.5v

Ampere 3.3A

 

Tussen de vsa en de lamp

IN Op de fase (bruine draad) 6.6A

OUT Op de (blauwe draad) 6.6A

 

Digitale Lumatek vsa:

 

Tussen de stekker en de vsa

IN 218,8v

OUT 26,3v

Ampere 2,4A

 

Tussen de vsa en de stekker

IN Op de fase (bruine draad) 39,9A

OUT Op de (blauwe draad) 33,0A

 

Zoals je al kan zien is dat de Lumatek minder Ampere

verbruikt dan de machnetiche ballast

Maar wel veel meer Ampere aan de lamp geeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer dat je in die tentjes ook verschillende wanden hebt. Vergelijken is al vrij moeilijk met twee tentjes, maar als er dan ook nog andere factoren verschillen, waar ligt het eventuele verschil dan aan....aan de wanden, of de vsa.

 

btw. Dat zijn geen diamond reflectors.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, ontopic dit keer.

Ik ben wel benieuwd wie die twee evsa's nou uiteindelijk zijn gaan testen.

Zou toch wel eens tijd worden voor een review toch ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier ook sinds 3 weken een Lumatek 600W VSA. Aangezien mijn VSA in het hok moet, had ik met de oude VSA veel problemen door de enorme hitte (>70 graden!) die het ding gaf. De Lumatek is gewoon na 12 uur nog niet eens handwarm... echt perfect. Kan de temp in mijn hok nu perfect regelen. Lamp is inderdaad zichtbaar feller, het licht lijkt haast wel spierwit als je er even aan gewend bent. Bij een maatje van me, met oude VSA's, zie je de lampen op een gegeven moment ook een beetje flikkeren en onregelmatig zijn, en geven veel minder licht, en het licht is veel geliger. Alsof ze gedimd zijn. Met de Lumatek is dat niet het geval. Superapparaat! Ook onwijs degelijk, mooie kabels, ziet er perfect en compleet uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké, ik ben om...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die Kees,

 

Af en toe lig ik echt krom van het lachen, zo droog hahahaha

 

groet,

 

Emshish

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn review is geen reclame of lulpraatje, is gewoon mijn ervaring. Ik heb de Lumatek en mijn oude naast elkaar vergeleken, tegelijk aan. Verschil is overduidelijk.

 

Maar goed, ondanks dat dit een topic is voor testen en reviews van apparatuur etc, zal ik het wel voor me houden in het vervolg, prutsen jullie maar lekker verder met die onnauwkeurige, onbetrouwbare, stroomverslindende, gevaarlijk hete condensatoren en spoelentechniek uit de jaren '50 van de vorige eeuw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat TheGreenDude Kees' reactie als sarcastisch opnam.. :o

 

Ik zou er zelf ook graag een aanschaffen, maar 225 euro voor een VSA vind ik wat te veel van het goede..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was serieus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zijn ze nog niet door iemand "getest" hier van het forum na aanleiding van

Stijlloos zijn oproep? Zoja, zou hij/zij dan kunnen reageren in dit topic?

 

Mocht stijlloos ze nog hebben liggen: hierbij meld ik mij aan als "tester" van een 600 watt :o .

 

groeten,

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kees, ik kan m je echt aanraden. Je hebt zichtbaar meer en constanter licht. Binnen 2 minuten op volle sterkte, bromt niet, wordt niet warm, softstart dus geen enorm hoge wattages door je draden heen bij het starten en is ook nog eens goed beveiligd. Ze claimen ook dat daardoor je lamp een stuk langer meegaat maar dat kan ik niet bevestigen. Misschien ben ik wel paranoia maar ik slaap er een stuk lekkerder bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry mannen ik nam Kees zijn reactie ook serieus in eerste instantie maar de reactie daarop vond ik wat raar. Dus ik dacht dan zal die reactie van Kees blijkbaar niet zo bedoeld zijn als ik het las.... anyway, groot misverstand. Mijn excuses. Wel goed voor het topic overigens :o

 

Nu nog even ontopic :) de oude, analoge VSA's doen hun werk met spoelen, condensatoren en magneten. Er moet voor ons soort lampen een hoogfrequente hoogspanning gefabriekt worden uit de 220v 50Hz uit het stopcontact. Als je wat van elektro weet, weet je dat dat met condensatoren en spoelen wel gaat, maar lang niet zo nauwkeurig als dat je dat tegenwoordig via een microprocessor kan. Je moet fases aansnijden, koppelen, etc dat gaat met een microprocessor natuurlijk velen malen beter en energiezuiniger. Het is niet voor niets dat je tegenwoordig eigenlijk geen tl armatuur kunt kopen zonder elektronische VSA...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vrijwel alle TL's hebben nog een gewoon ballast hoor...

 

Maar bij deze:

 

250W VSA te koop... Wie maakt me los. (alleen gebruikt voor testdraaien en evt inclusief lamp en kap...)

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat had ik eerder moeten weten

 

heb er nu al eentje

 

Laters Da Dende

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...