Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
stijlloos

Tester Gezocht : Elektronische Ballast

Recommended Posts

Via KJ-Products hebben we 2 Lumatek Elektronische ballasten toegezegd gekregen. Deze zullen +/- pas over 1 tot 2 maanden verkrijgbaar zijn op de Nederlandse markt.

 

gallery_7202_344_39200.jpg

gallery_7202_344_3681.jpg

 

De voordelen zijn :

  • Minder stroomverbruik
  • Meer lumen
  • Lange levensduur
  • Zachte opstart
  • Geen vervuiling op het lichtnet (niet meetbaar)
  • Laag gewicht
  • Geen geluid / gebrom

Wie zoeken we?

 

Voor deze test zoeken we 2 afzonderlijke testers. Echter om een "echte" test te krijgen zitten hier een paar vereisten aan...

 

De tester moet hebben of bereid zijn aan te schaffen.

  • Kennis van electro en de achterliggende techniek
  • Minimaal 2 lampen, deze ballast moet naast een magnetische ballast getest worden
  • Een ampère tang of een ampère meter zodat het verschil in gebruik zichtbaar word
  • Een lumenmeter (eventueel wil ik deze wel uitlenen, dus niet echt vereist)
  • Minimaal 1 topic/verslag hebben afgerond of al langer aanwezig zijn op 't forum, geen nieuw lid dus

De Elektronische ballasten worden kosteloos aangeboden (aan de testers) door KJ-Products website: www.kj-products.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even voor iedereen die niet snapt wat deze "first-poster" bedoel....

 

Ownage is een Engels neologisme. Het betekent zoveel als: het zijn van de allerbeste.

 

ownage!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Stijlloos,

 

We hebben deze balasten vorig jaar op de Highlife beurs gezien en waren toen eigenlijk al geinteresseerd. Maar toen ging het om de importeur die op zoek was naar distributeurs.

 

We willen best kijken of we een goede testopzet voor een vergelijking kunnen maken.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil wel een 400 watter testen :)

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

slaapt kweekend nederland ????? wat een vernieuwing zeg [niet dus] haha

hoop dat ze het ook voor de kleine microkweker de 150w hps hebben want die bestaan ook !!!!!!!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bots elektronische ballasten waren niet eerder voor de thuiskwekende consument zoals wij beschikbaar. Dus wat is je punt nou eigenlijk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij is dat allen maar in nederland waar ze nogal vast geroest zitten aan 400/600w

kijk naar het wiet forum shop als ik me niet vergis verkopen ze wel 250w lamp maar geen ballast?? en er zijn zat mensen die wel willen kweken voor hun zelf maar het laten vanwegen de stroom rekening..

in landen om ons heen kon je al deze soort evsa,s kopen nog maar tezwijgen over de verschillende watts die je kunt kopen.

mijn punt deze evsa,s bestaan allang.en tekoop in andere landen + voor een afwijkende watts moelijk tot niet aan tekomen in nederlandse grow schops [daar is ook een markt voor ]

de groeten bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een 250 w hebt hehe dan wil ik er wel 1 testen in men hok

de hokken zijn iedentiek en hebben gelijke folume lucht in en utiblaas

 

 

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites
slaapt kweekend nederland ????? wat een vernieuwing zeg [niet dus] haha

hoop dat ze het ook voor de kleine microkweker de 150w hps hebben want die bestaan ook !!!!!!!!!!!

 

 

Ik hoop dat mensen eens iets meer gaan lezen en iets minder roepen, de linkjes in de post staan er niet voor niks...

 

For horticultural and hydroponics usage we offer: 250w, 400w, 600w, 750w and now 1000W. Dus niet via lumatek....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad! Eerst lezen en dan eventueel reageren.

 

Ik wil wel een 600 watter testen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sure ballasten als deze zijn er al een tijdje maar stervens duur en deze zijn betaalbaar voor iedereen en neem dat maar van mij aan als ik dat zeg ;-) ik kan nog niet teveel zeggen want zoals stijlloos al zei het duurdt nog even voordat ze daadwerkelijk op de markt zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn deze vsa's al binnen bij de testers ik ben namelijk erg benieuwd naar de test resultaten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie het topic nu pas,.. ;)

 

ben ook wel benieuwd naar de test ??? en aan wat voor prijsklasse moeten we denken ??

 

top trouwens dat er weer wat wordt uitgeleend om te testen :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze staan nu op de site van de The Growshop. :verrygood De 600 watter kost € 160,-. Dat is een stuk goedkoper dan de Uplux die we vorig jaar op de beurs hebben gezien (€ 250,-).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jammer dat er geen 600watt model te testen valt, heb dan wel niet de mogelijkheid om 2 lampen tegelijk te gebruiken, maar na mekaar 2 runs doen zag ik wel zitten met zelfde soortje en gelijkend omstandigheden. :verrygood

 

Nu nog beetje duur om men bestaande vsa te vervangen al (amper 6 maand oud) en toen ik hem kocht waren de Evsa of niet verkrijgbaar of gewoon stomweg veel te duur, maar anders had het zeker een Evsa geweest ipv een magneet exemplaar :punk:

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb even zitten kijken en kwam ze tegen bij een shop op ebay

160e voor een 400 watt en 200e voor een 600 wattt.

Ze zijn wel wat duurder maar als het klopt wat er beweerd wordt dan is het mischien wel rendabel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie nergens staan dat ze minder stroom verbruiken.

Ik zie wél staan dat ze efficienter zijn (meer lumen per watt leveren) en dat een magneet vsa soms tot wel 750watt verbruikt om aan dezelfde output te komen als deze evsa's.

 

Bergrijp me niet verkeerd, het ziet er wel veelbelovend uit, maar er staat nergens dat ze minder stroom verbruiken. (Of lees ik er nu helemaal overheen?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelfde hoeveelheid licht, minder stroom.

 

Normaal slurpt de VSA stroom... Maar deze niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zie ik er echt nergens staan...

 

Wel dit: quote: More lumen output - up to 30% more lumens output than some old style magnetic ballasts ...More light equals more yield. We urge you to test this yourself with a good quality light meter. Be sure to also check how much power the ballast is using with an ammeter as many so called 600w magnetic ballasts now draw up to 750w as standard to try to keep up with Lumatek’s lumen output.

 

Oftewel: tot wel 30% meer lumen met dezelfde hoeveelheid vermogen (oftewel 600watt)

Er staat ook nog dat ze je na willen laten kijken hoeveel stroom de evsa verbruikt. Nogsteeds niet dat die minder verbruikt.

Ook nog: magneet vsa verbruikt soms tot wel 750watt om tot dezelfde lumen output te komen als deze evsa.

 

Ik zie er toch echt nergens staan dat ze minder stroom verbruiken.

Ik wil ook geen zeur zijn, maar ik kan het me voorstellen dat er mensen zijn die hier dus helemaal van overtuigd zijn en daarom zo'n evsa kopen terwijl het achteraf niet blijkt te kloppen.

 

Begrijp me dus niet verkeerd, ik heb het alleen nog nergens echt gelezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee staat er ook niet...

 

Er staat dat electromagnetische ballasten 750W ipv 600W gebruiken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hep zelf 2 elektronische ballast lampen hangen van agrolux en ben er erg blij mee ,de diepstralerkap die er op zit doet goed ze werk, ik heb zo minder flus :verrygood .deze hoeven niet meer getest te worden want ze hebben zich al bewezen in de tuinbouw.de balasten geven weinig hitte af.dus zou best kunnen dat ze zuiniger zijn dan normaale .med_gallery_6554_310_592925.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook dat ben ik niet helemaal met je eens Kees.

 

Er staat: om hetzelfde aantal lumen te krijgen als de evsa's, ze bij de oude vsa's het vermogen zòver op moeten schroeven dat ie soms bij pas 750watt hetzelfde aantal lumen geeft.

 

Op dat moment zal de evsa natuurlijk minder verbruiken, maar daar gaat het hier nu niet over.

 

Ze verbruiken normaal evenveel maar de evsa is zoveel beter (minder verlies) waardoor je meer lumen hebt dan bij de oude vsa.

Je krijgt dus gewoon meer waar voor je 600watt geld.

 

Toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

is er al iemand begonnen met het testen van deze ballasten?

 

Geven deze ook minder warmte af dan de "normale" vsa's?

 

al gevonden :verrygood

 

groeten,

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Graag even U aandacht voor het volgende. De specificaties van deze VSA

 

De voordelen zijn :

 

Minder stroomverbruik

 

Ik heb 6 maanden geleden een test gedaan met de Uplux VSA en heb daaruit redelijk resultaat kunnen boeken. Zelf heb ik deze VSA nog nooit in handen gehad dus ik weet niet hoeveel stroom dit product gebruikt. Maar als ik dat zou mogen inschaten zal dat tussen de 5 en de 10 % maximaal kunnen verschillen. Bekijk de metings rapport die ik heb gemaakt. http://www.wietforum.nl/Vraag-Over-Uplux-Vsa-t24419.html

 

Meer lumen

 

Ik geloof niet in sprookjes waarvan de VSA leverancier zegt dat zijn product meer lumen geeft. Als je ergens zou moeten wezen voor meer lumen dan is dat bij de LAMP. De overdraagt van de VSA naar de lamp kan een zuivere en energie zuiniger procces zijn waardoor de lamp meer energie krijgt. Maar de Lamp bepaald hoeveel lumen er wordt vrijgegeven. Je moet het vergelijken met een halogeen dimmer. Hoe groter de weerstand hoe kleiner de licht opbrengst is. Dus de lengte van de kabel die in dit geval de dimmer is bepaald de grote van de licht opbrengst.

 

Samevatting.

 

Het transport van de stroom is de grooste verlies in je installatie en niet de VSA.

 

 

Lange levensduur

 

Dit is een vrij nieuw product dus dat zullen we maar moeten afwachten.

 

 

Zachte opstart

 

Als de opstart specificaties overeen komen met die van de Uplux dan klopt deze stelling.

 

 

Geen vervuiling op het lichtnet (niet meetbaar)

 

Technisch gezien niet mogelijk. Er zal bij een inductieve belasting altijd vervulling op het lichtnet terecht komen maar bij elektroniches VSA´s is dat een stuk minder.

 

 

Laag gewicht

 

Plus punt.

 

Geen geluid / gebrom

 

Plus punt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...