Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

roeieklok

Voeding, Zin Of Onzin

Recommended Posts

Beste forum bezoekers,

 

Samen met mijn buurvrouw heb ik in mei twee buitenplanten gekocht en geplant.

Zij 2 en ik 2.

Ik heb groei - en bloeimiddel aan mijn dames geschonken.

Zij heeft ze niks extra's gegeven en haar planten werden nog groter dan die van mij.

Ik vraag mij dus zeer wat het nut is van extra voeding wanneer deze planten in de volle grond staan?

 

Groeten,

Roeieklok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is een interesante vraag waar moeilijk een verklaring voor te vinden is. En ik ben ook niet zo'n outdoorman.Maar wat voor voeding heb je gebruikt en hoeveel is ook afhankelijk. Maar gewoon volle grond bevat al veel voeding en heeft de bodem buiten leeft veel meer dan gewoon in een indoorkweek. Wel weet ik als het nou indoor of outdoor is een plant kan in de groei en in de bloei slecht tegen teveel voeding zeker als je je aan de aangegeven dosis houd van de fabriekant. En een indoorkweek is natuurlijk veel intensiever de plant groeit pakweg 1 of 2 weken en is gemiddeld in negen weken klaar. Een outdoorplaant heeft veel langer tijd en dus iets minder eisen met voeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beste forum bezoekers,

 

Ik vraag mij dus zeer wat het nut is van extra voeding wanneer deze planten in de volle grond staan?

 

Dat gaat goed tot de grond waarop de plant staat uitgeput raakt. In de binnenkweek kun je met verse aarde ook met minder voeding af, althans totdat de voedingstoffen opraken. Dat de jouwe het minder doen is wel verklaarbaar. Waarschijnlijk hebben ze wel teveel voeding gehad. Op verse aarde is alleen wortelstimulator aan te raden. De 2e week groeistimulator en wortelstimulator en na de 4e week heel voorzichtig met voeding gaan beginnen. Succes ! B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

in volle grond is bijvoeden verkwisting.

belangrijker is van een goede samenstelling te hebben .

hier zijn al verschillende topics over.

kun jeje voorstellen wat een massa grond tegenover bv.11l pot

Share this post


Link to post
Share on other sites

het hangt inderdaad ook grotendeels af hoe vruchtbaar je volle grondje is. Vaak is bijvoeden niet nodig omdat het bodemleven al gezond genoeg is en de plant alle ruimte heeft om op zoek te gaan naar voeding. Jouw plant heeft waarschijnlijk overvoeding gehad. Ookal is de voeding in grote mate aanwezig, de plant kan het niet goed meer opnemen. Dus tip, op volle grond niet bijvoeden tenzij de eerste symptomen van ondervoeding zich voordoen. Ik stort gewoon een zak potgrond of een aardemengsel in een kuil en zet daar m'n plantjes in zodat ze in het begin niet te veel hoeven af te zien. Ga je in potten kweken dan zul je niet zonder voeding kunnen omdat de beperkte hoeveel aarde gewoon te snel uitgeput raakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik lees dat de planten die niet gevoed zijn groter zijn geworden dan de gevoede variant. Was ook de oogst veel meer?

water laat planten meer strekken, voeding houd de plant compacter toch?

 

citro

Share this post


Link to post
Share on other sites
water laat planten meer strekken, voeding houd de plant compacter toch?

Waar haal je dat vandaan?

 

Vloeibare voeding op volle grond is in mijn mening onzinnig omdat de plant toch uit het grondwater drinkt... En je kan je wel voorstellen dat dat grondwater net wat meer is dan een gietertje vol. En dus maakt het op die grote hoeveelheid water geen verschil qua concentraties voedingszouten. Tevens is er kans dat die van je buuf meer zonlicht hebben gekregen, of dat de grond losser was, etc etc. Wil je 1 factor bij 2 kweekjes vergelijken dan moeten alle variabelen bij deze kweekjes gelijk zijn behalve de factor die je wil onderzoeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn mening is dat voeding heel zeker werkt ook buiten in de vollegrond ik heb zelf nl wat experimenten gedaan met kunstmest en kon toch duidelijk verschillen zien in de planten.

 

Maar echte wiet voeding bestaat niet en dan bedoel ik er zijn geen speciale kunstmest soorten voor wiet,het zijn gewoon de "normale" kunstmest soorten die je bij de boerenbond in bog bags van 750kg haalt gemix in een bepaalde verhouding waar wiet goed op reageert,teminste dat idee heb ik,maar het werkt wel degelijk goed.

Ik heb hier al vaker commentaar op gekregen op mijn ideeen maar er zijn maar een paar soorten kunstmest en deze worden vaak gemengd en dan verkocht in verschillenden aanduidingen zoals NPK 12-15-17 of NPK 14-14-14 enz enz.

 

Bij binnenkweken is het een must maar als je buiten goede grond hebt en voldoende water en 100% zon is het niet nodig om bij te voeren maar als je bv in het bos op droge/arme zandgrond gaat kweken kan ik het je toch aanbevelen om wat stikstof bij te voeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

waar ik dat vandaan haal?

Wel eens gelezen B)

Ik zet er niet voor niets een vraagteken achter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

It's all about the dose. Als je op een perfect bemeste bodem bij gaat voeden dan krijg je een overbemeste bodem, dan moet de plant MOEITE doen om de voeding uit de grond de halen en krijg je dus een minder grote en mooie plant, bij een iets ondervoede bodem in het begin van het plantenleven zal de plant zijn wortelstelsel uit breiden en zal je minder groei van het plantje zelf merken, als je dan na enkele weken begint met het geven van voeding (stapsgewijs opbouwen) dan kan het plantje ineens gaan schieten en wordt het een heel stevig plantje. Voeding op volle grond kan prima, als het geen zwaarbemeste grond was om mee te beginnen.

 

Zelf geef ik buiten geen voeding mee behalve gefermenteerde plantenresten van brandnetels etc. Binnen is een heel ander verhaal omdat je daar over het algemeen minder medium tot je beschikking hebt wat zeggen wil dat het wortelstelsel op een gegeven moment niet verder kan groeien. Dan is de voeding er vrij snel uit, hier zul je bij MOETEN voeden of je krijgt ernstige vergeling van de bladeren.

 

Groeten, Jeroen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wauw, ik ben wel een discussie gestart!

Wat een hoop reacties.

 

Ik heb Terra Vega en Terra Flores gebruikt voor mijn planten en mij absoluut aan de voorschriften gehouden.

In totaal had ik zo'n 550 gram van deze 2 planten afgehaald.

Tijdens het knippen ontdekte ik erg veel rot, dat ik eruit heb geknipt.

Voor een shitzomer als deze valt mij de opbrengst nog reuze mee.

Wat de opbrengst van mijn buurvrouw is weet ik nog niet, zodra ik het weet, zal ik het hier plaatsen.

Bedankt voor de vele reacties.

 

Roeieklok

Share this post


Link to post
Share on other sites

tjonge wat een hoop zin en onzin. Tuurlijk is het handig om buiten ook te voeden als je grond te arm is. Vloeibare voeding wordt gebruikt om snel opneembaar te zijn, maar spoelt buiten natuurlijk ook wel snel weg. Buiten kun je dus beter vooraf je aarde in orde maken. Alle organische meststoffen die je later meegeeft worden maar langzaam opgenomen. Bijsturen en corrigeren kun je ook best met vloeibaar doen, en wat extra's geven ook. Maar beter is het vooraf je grond op orde te hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De uitkomst is bekend:

 

Ik heb met mijn 2 planten 560 gram opgebracht.

Mijn buurvrouw 380 gram.

 

In eerste instantie zagen haar planten er groter uit, maar haar opbrengst is minder.

Fijne is wel dat ze tevreden is met de opbrengst.

Misschien dat mijn extra voeding toch heeft geholpen.

Maar zoals sommigen zeggen, het hangt samen met meer factoren.

 

Wel vraag ik mij af of mijn grond niet uitput na 3 jaar lang wiet te hebben verbouwd.

Daarom wil ik komend jaar een groot gedeelte van de grond weg scheppen en nieuwe aarde storten.

Iemand enig idee wat een goede aarde is voor de dames?

 

Groeten,

Roeieklok

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi roeieklok

 

Je voeding zal er voor gezorgd hebben dat je toppen dikker en voller zijn geworden dan die van je buurvrouw. Een vriend van mij had dezelfde planten als mij staan, veel groter als de mijne (stonden dan wel in een 45l pot, zijne in de volle grond) maar bij het oogsten zag je duidelijk verschil in de toppen. Zijne waren gans luchtig, kon je parijs door zien. Hij had ook bijna geen voeding gegeven aan de planten en mijne kregen op en stond hun voeding.

 

Grootte van de plant wilt niet altijd een meeropbrengst garanderen.

 

gtz chuck

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoi roeieklok

 

Je voeding zal er voor gezorgd hebben dat je toppen dikker en voller zijn geworden dan die van je buurvrouw. Een vriend van mij had dezelfde planten als mij staan, veel groter als de mijne (stonden dan wel in een 45l pot, zijne in de volle grond) maar bij het oogsten zag je duidelijk verschil in de toppen. Zijne waren gans luchtig, kon je parijs door zien. Hij had ook bijna geen voeding gegeven aan de planten en mijne kregen op en stond hun voeding.

 

Grootte van de plant wilt niet altijd een meeropbrengst garanderen.

 

gtz chuck

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Deze week begin ik aan mijn eerste buitenkweek.

 

Heb goede aarde gehaald bij de growshop.

 

Wanneer is het moment gekomen om te beginnen met het geven van groei voeding? Terra Vega heb ik hiervoor gekocht? Hoeveel moet ik ervan gebruiken? Gewoon aan de dosis houden die op de fles staat of is dat teveel voor buitenplanten? Ik heb trouwens 5 buitenplanten gekocht ( komen deze week ) en zet ze achter het huis in grote potten.

 

Dan heb ik ook gekocht Terra Flores voor de bloei. Wanneer moet ik daar mee starten en hoeveel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...