Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Basaltmeel En Bentoniet

Recommended Posts

De basaltmeel die ik heb gekocht is Simalith. Het komt uit Duitsland en bevat ondermeer:

 

Silica 43.9%

Magnesium 13.7 %

Calcium 9.8 %

Aluminum 10.5 %

Iron 11.5 %

Phosphorus 0.9 %

Potassium 0.6 %

Manganese 0.2 %

Copper 73.0 mg/Kg

Chromium 226.0 mg/Kg

Zinc 101.0 mg/Kg

Cobalt 26.4 mg/Kg

Nickel 230.0 mg/Kg

Molybdenum 7.9 mg/Kg

Boron 5.0 mg/Kg

Sodium 2.3 %

 

 

(Value in Oxide form)

Share this post


Link to post
Share on other sites

en inmiddels ook meegegeven aan de planten. Het is een heel erg fijn grijs poeder dat uiteraard niet zomaar in water oplost maar zo fijn dat het in gesuspendeerd raakt (wel goed mixen voor het geven), zodat je het ook eenvoudig met het water kunt meegeven (gieten dan!). Zo gezegd, zo gedaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bactoforce van H&G bevat al de ingrediënten waar jullie het over hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou da's mooi! Kost dat? ;)

 

Geeft in ieder geval aan dat we met de juiste spullen bezig zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bacto Force­ bevat een groot aantal micro-organismen zoals schimmels, gisten, bacteriën en de ingrediëten zeewier, kalk en kiem-mineralen
(wat kiem-mineralen overigens zijn...)

 

Volgens mij is dat met name om het bodemleven op gang te brengen, je mengt het in een bepaalde verhouding vooraf met je grond net als premix toch?

 

Vind het altijd zo flauw al leveranciers niet precies op hun verpakking zetten wat er in zit ;)

 

BN X-cel bevat humuszuren, ik weet het, je komt alle stoffen in diverse samenstellingen en concentraties overal in tegen en nog weet je niet precies wat je geeft. Ik heb zo de balen van potjes war niet opstaat wat er in zit dat ik het eigenlijk uit nukkigheid niet meer geef als ik niet begrijp wat het is en wat het doet. Anders leer ik het nooit. En anders kan ik ook niet weten of het nog verder toevoegen van een stof zin heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

overtikken.. verplicht! ;) kan het nergens vinden op het web zo snel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Basaltmeel, beendermeel , Bentoniet , bloedmeel , bacterieën , schimmels en kalk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk.. U wordt bedankt! ;)

 

Lijkt me een uitstekend mengsel overigens. Nou nog Vinassekali erbij voor de K, wat humuszuur en fulvinezuur, wat kelp en je hebt volgens mij een hele mooie basis!

 

Jammer dat we niet weten welke schimmels er in zitten, want trychoderma zou wel lekker zijn. Toch maar een extra schepje piranja dan :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hoe ging het verder, Whazzup?

Ik was op zoek naar de invloed van basaltmeel op de pH (=geen, zie hieronder) en vond dit topic in de resultaten van Google.

 

Pholin Basaltlavameel uit het biogamma van DCM.

 

Samenstelling:

calcium CaO 14,0 %, magnesium MgO 20,0 %, silicium SiO2 39,0 %, ijzer Fe2O3 9,5 %, kalium K2O 2,5 %, fosfor P2O5 1,0 %, kobalt, zink, boor, molybdeen, zwavel, titaan, natrium, aluminium.

 

Dosering: 10-15 gram/liter potgrond

 

Product beschrijving:

DCM Pholin Basaltlavameel is een zeer fijn, gemalen poeder afkomstig van vulkanisch gesteente.Rond vulkanen bevinden zich de meest vruchtbare bodems ter wereld. Afgekoelde lava stolt en vormt door verwering zeer vruchtbare bodems. Op deze eigenschappen is het gebruik van gesteentemelen gebaseerd. Gesteentemelen zoals basaltlavameel zijn daarom toegelaten volgens de Europese EG-verordening Nr. 2381/94 inzake de biologische productiemethode.

Pholin basaltlavameel is een uitstekende structuurverbeteraar, ook op gronden met een hoge pH. Calcium is de structuurverbeteraar en silicium (kiezelzuur) geeft een verzurend effect. Dit zorgt ervoor dat bijvoorbeeld gebonden fosfaat in de grond wordt vrij gemaakt. Door de combinatie van calcium en silicium is basaltlavameel niet pH-verhogend voor de bodem.

 

Bron: www.karobv.nl/cms/Uploads/DCM/DCM%20pholin%20basaltlavameel.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie site Elmanito, volgens mij ook particulier, wan als je op contact drukt, staat er bovenaan de door jouw in te vullen gegevens, bedrijfsnaam indien van toepassing, `t gaat alleen wel per 25kg, dus dan zou je gezamelijk in moeten kopen, `t zijn overigens wel mooie producten. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze hebben onlangs zelfs ontdekt dat sommige gesteenten een bron van stikstof kunnen zijn.

 

Ik heb 5 jaar geleden een zak gekocht van 25 kilo en met al het weggeven erbij zit ik nog met meer dan 20 kilo :o

 

(Da's lekker uitdelen volgende meeting: iemand nog een handje steen? :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog! :)

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

ik ben een notoire gebruiker van basaltmeel maar van bentoniet.

 

houzgroen

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Don Weaver heeft in deze video over een hoeveelheid van 50 lbs (22.7 kg) basaltmeel per 4.6 m2, wanneer we het goed uitgerekend hebben, dus er kan best meer toegevoegd worden.

 

Vanaf 3.00 min

 

 

Namaste :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Nog een ander filmpje met Don Weaver waar vragen aan hem gesteld worden.

 

 

Namaste :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

bentoniet is kleipoeder wij gebruiken het om boorspoeling mee te maken geeft gewicht en viscositeit aan de mud.

ge ernie :) maar is maagdelijk klei voor zover ik weet dus zal boordevol spoorelementen en mineralen zitten,

gr ;) ernie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

gallery_16467_6951_13878.jpg

 

Bevat de kleimineralen kaoliniet, illiet & vermiculiet & is gegranuleerd (lignosulfonaat als bindstof).Hornbach verkoopt het voor euro 5.99 per 10 kilo.

 

Namaste :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook op de hortifair weer tegen allerlei interessante mineralen aangelopen (zonder persoonlijke ongelukken), ga proberen nog wat tijd vrij te maken om eens wat informatie op te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

filtersteen is ook best wel ok,vooral op slaps

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...