Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Basaltmeel En Bentoniet

Recommended Posts

Ik heb hier een zakje bentoniet dat ik gebruik als klei in mijn grond. Klei wordt al veel genoemd op het forum maar ik ben benieuwd wie het kent en gebruikt. Fotografe wees me er een tijd geleden op.

 

In Engeland zijn ze helemaal gek van Rockdust, oftewel Basaltmeel. Wordt in de landbouw gebruikt als bodemverbeteraar op kleigronden: bevat veel silicium, magnesium en calcium en daarnaast enorm veel sporenelementen, maakt de grond losser. Het wordt als een soort wondermiddel bijna aangeprezen op de engelse fora. In Plagron Bio Supermix zit het, het is gewoon te koop overal maar ben wederom benieuwd wie het gebruikt. Deel je ervaringen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

gebruikte dat soort dingen al begin jaren 90,toen ik kweekte met 4x400w en men eigen grond mengde;leek wel ok te zijn :offtopic

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, vroegâh hadden we kuhlah :offtopic .

 

Ik breng het even aan de orde omdat er verdomde weinig hierover op Wietforum staat. Klei uiteraard wel, maar Basaltmeel niet. Toch lijken de resultaten er niet om te liegen. De minerale samenstelling is redelijk indrukwekkend. Wordt al heel lang gebruikt in de landbouw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heya zup,

 

Ik heb dit zelf gebruikt een aantal jaren toen ik op aarde kweekte.

Ik mengde dit als kleine toevoeging in de aarde, maar ik verstoof ook altijd een licht laagje over de plantjes in de eerste week van de bloei.

Het werkt preventief tegen meeldauw als je het verstuift.

Maar ... als je reeds meeldauw hebt is zwavel verstuiven beter dan.

Natuurlijk is dit niet het enige doel, het voornaamste is dat het gezonde planten geeft.

 

Groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

tnx Esko!

 

Ja, het wordt ook verstoven tegen parsieten op gewassen

Share this post


Link to post
Share on other sites

gebruik toevallig momenteel vulkanische lavakorrel van DCM

 

ook erg geschikt tegen slakken indien gebruikt als bodembedekking

Share this post


Link to post
Share on other sites

deze stoffen worden ook verwerkt in de plagron grondjes en de bio supermix.

 

 

greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bentoniet is een standaard bij dcm.

Het bedrijf dat namelijk aarde samenstelt voor een erg groot deel van van belgie en nederland.

Het word bijna altijd met een paar soorten venen en turf gemeng, samen met cocos en aarde.

Meer grondverbeterende eigenschappen dan voedingswaarde.

 

groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou.. dat laatste ben ik toch niet helemaal met je eens E$kobar: Basaltmeel is een grote bron van magnesium, calcium, silicium en enorm veel sporenelementen. Het wordt gebruikt om uitgeputte grond te upgraden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

niemand ervaring verder? Zullen we dan de hype van 2008 maar annonceren? :offtopic

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik op dit moment een hoge dosis supermix met oa basaltmeel, bentoniet etc in m'n KO Kush kweek

Tot nu toe nog niks van voeding toegedient & de plantjes stralen :rolleyes2:

Ik ben alvast overtuigd B)

 

Groetjes T

Share this post


Link to post
Share on other sites

JO

 

K heb net een volledige, ja T, :rolleyes2: zo één zakje aangeschaft.

Met klei wilde ik al langer eens iets proberen in men grondje. Volgende ronde meng ik er dus eens wat supermix door, en dan zullen we eens zien of dit nog beter gaat.

 

ga me hier eens wat over verdiepen,

 

mazzel B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey whazzup,

Zelf heb ik dit jaar de Plagron bio supermix gebruikt voor m'n buitenplanten in potten,

gemixed met goedkope universele potgrond.

En ik moet zeggen dat ik redelijk tevreden was met het resultaat.

Ik had voor het eerst dit jaar nergens roestkleurige plekjes of andere ph/calcium gerelateerde

bladproblemen. (water niet afgezuurd)

Daarnaast heb ik alleen bloeivoeding van Hesi gebruikt, waar tot mijn verbazing gewoon calcium

in zit (voor een één component voeding).

 

Het enige nadeel is dat voor m'n gevoel de meeste stoffen pas vrijkwamen toen m'n planten tekorten

begonnen te vertonen (anderhalve maand/15 liter).

Het is goed dat ik toen niet bijgevoed heb want een week later stonden ze er weer mooi groen bij.

 

Ik weet dat het geen antwoord is op je vraag over Basaltmeel en Bentoniet specifiek, maar misscchien dat je er wat aan hebt....

 

groeten, B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee WAZZUP leuk dat je erover begint,werk veel met bentoniet

dit gebruiken wij als opvulmiddel van sleufen die we graven om instorting te voorkomen.

Nu weet ik wel dat als wij met een werk klaar zijn en we hebben een

overschot aan bentoniet dat er soms boeren zijn

die dit graag willen hebben inverband dat dit erg vruchtbaar zou zijn door

dit door de grond te mengen!

(Om bentoniet een bepaalde deel te mengen met water krijgt hij de zelfde dichtheid

als de grond waar het gebruikt wordt (dus vloeibaar) om zo instorting te voorkomen).

En silicium naar ik weet is zand of in iedergeval een stof dat in zand zit.

maar hoe BENTONIET zou werken in oze medium zou ik jou niet kunnen vertellen.

HOOP goed hahaha heb ik er een handeltje bij :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe bentoniet is ook niet zo duur hoor. Heb er ook door mijn grond heen nu, ben nog benieuwd naar basaltmeel resultaten, want alleen op het feit dfat het in plagron grond zit wil nog niet zeggen dat dat de reden er van is dat het goed werkt.

 

Basaltmeel word/werd al veel bij rozenkweek gebruikt. Masaal aan de basaltmeel zou ik zeggen, de linkjes die ik eerder gaf zijn best interessant, lees ze eens door!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bentoniet ben je voor een euro wel een aantal kilo's verder.

 

Kattenbakkorrels van het goedkoopste merk zonder geurvreters en wat allemaal voor onzin is pure bentoniet.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kattenbakkorrels idd ja, vooral die klonteren.

Volgens de dosering van plagron, 2kg:1000ltr aarde, heb je dan 100 gram per 50 liter nodig.

 

Ik zag ook talk staan op de plagron site, deze heeft veel silica en magnesium. Maar talk lost niet op in water,.??

 

Zou er verschil zijn tussen soorten bentoniet? Niet dat je beton staat te mengen ofzo, anders zou je bij een wijnboer cq maker terecht kunnen.

Hadden de Romeinen niet bentoniet gebruikt om het Colosseum waterdicht te maken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

de romeinen maakten ook al beton overigens.

 

Ok, Bentoniet zijn we wel uit denk ik, maar basaltmeel vind ik veel interessanter eigenlijk. Zeker gezien de samenstelling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Whazzup,

 

Toevallig zijn we vandaag in contact gebracht met een vertegenwoordiger van Aptus, omdat onze Sjarrel van de Sjob, hem opmerkzaam had gemaakt dat wij op zoek zijn naar informatie over Lavameel en Bentoniet.

 

We hebben een heel fijn gesprek gehad met de aardige man en ook de werking van lavameel en bentoniet besproken. Tijdens het gesprek is naar voren gekomen dat met name de silicium(zuur) als belangrijk element moet worden beschouwd.

 

Iedereen kan op de banner van Aptus kijken naar de productlijn, en moet maar eens kijken naar de Regulator van Aptus.

 

Dit gesprek met Aptus en ook ons vorige gesprek met tuinders die voornamelijk in de rozenbranche werken heeft ons geleid tot het nader onderzoeken van silicium(zuur) en toen kwamen we op het volgende onderzoek van de heren Bussink en Van Dijk uit 2006.

 

Zelf vonden we het zeer interessant leesmateriaal.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

 

 

Noot

Wij gaan toch eens kijken of we met Sjarrel een goede testprijs kunnen afspreken voor die Regulator van Aptus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe zou je niet eens even delen met ons waar dat fijne gesprek over ging? :spliff:

 

Silicium is inderdaad een belangrijk bestandsdeel, maar er zitten er veel meer in Basaltmeel...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, ik heb inmiddels 25 kilo basaltmeel staan (12 euri's). Ben ook een chemische analyse tegengekomen op UK420.

gallery_5211_261_73565.jpg

 

 

Basaltmeel wordt overigens ook wel steenmeel genoemd en is een onderdeel van de BAC voeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan weinig/niets negatiefs vinden over het gebruik van vermalen gesteente en basalt in het bijzonder,maar wel een hoop positiefs en niet alleen van "save the earth" organisaties ;) .Ik kan me herinneren dat er bij NASA(kan het niet meer terugvinden,lang geleden) ook experimenten waren gedaan om vermalen gesteente(bij gebrek aan maangesteente :bier werd hier volgens mij ook basalt gebruikt) te gebruiken als meststoffen voor voedselvoorziening en daar kwam volgens mij ook uit dat het niet alleen vergelijkbare resultaten gaf als conventionele fertilizers,maar zelfs een aantal verbeteringen liet zien .

Misschien ben je deze al tegengekomen,maar vond het wel een mooie samenvatting van onderzoeken/publicaties.

[Livingontheland] Soil Remineralization

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, ik denk niet dat BAC het voor niks in zijn voeding verwerkt ;)

 

Met steenmeel kan men overigens lavameel of basaltmeel bedoelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...