Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
SpaceAge

Eerste Kweek, Eigen Hok, 4xoasis, 2xjack Herrer

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Ongeveer een maand geleden kwam ik via een vriend van mijn broer voor het eerst op het idee om eens zelf een kweekje te doen.

 

Een berghok in/naast mijn kamer wordt opgewaardeerd naar een tuintje. Ik heb een extra wand van MDF platen bevestigd aan de spaanplaten die er al waren. Deze wand kreeg ook een extra laagje witkalk voor de beste reflectie voor mijn dames. :smoke

Daarnaast heb ik een 98m³ afzuigertje uit de Gamma in de wanden ingebouwd. Deze zuigt de lucht naar een ruimte tussen 2 muren.

 

 

gallery_13609_3749_4803.jpg

 

Hokje in zijaanzicht.

 

med_gallery_13609_3749_44826.jpg

 

Hokje in bovenaanzicht.

 

M'n optimaal te benutten ruimte is dus slechts 82x84x140.

 

Daarnaast heb ik me het volgende aangeschaft

 

400W Sylvania bloeilamp met Vossloh voorschakelapparaat

150W Philips Flower Power groeilamp

Digitale Tijdschakelaar (gaat tot 2000 watt inductief, dus zou geen probleem mogen geven)

Zwart-witfolie (om ingang van het hokje af te sluiten)

Bio Nova wortelstimulator

Hesi Super Vit

Aveve voeding voor “groene“ planten

 

Op 4 oktober heb ik 3 Oasis en 2 Jack Herrer gefeminiseerde zaadjes geplant. Dit rechtstreeks in het volgend aarde-mengsel:

 

1/10 wormenmest (uit de eigen tuin)

1/10 compostaarde (uit de eigen tuin)

1/10 mestkorrels (koe)

2/10 kattenbakkorrels (geen perliet gevonden)

5/10 potaarde

enkele handjes kalk

 

4 dagen laten ontkiemde m'n eerste oasis-plantje. Na een week waren slechts waren slechts 3 van de 5 zaadjes gekiemd, en doordat ik mijn lamp niet dicht genoeg op de plantjes gezet heb zijn ze natuurlijk gaan sprieten. :wacko:

 

Omdat ik toch hoop op een redelijke oogst heb nogmaals 3 zaadjes geplant. 2 x Oasis + 1 x Jack Herrer. Dit keer heb ik mijn aarde voor het planten vochtig gemaakt met wortelstimulator, en plastic folie boven m'n potjes gespannen.

Na exact 3 dagen waren alle 3 de zaadjes ontkiemt.

 

Vorige week vrijdag had ik een eerste probleem. Terwijl ik op een m'n werk was is mijn groeilamp gesprongen. Waarschijnlijk m'n eigen fout, want ik had de lamp (150watt) op een 100watt fitting aangesloten. Gelukkig heb ik het 's middags opgemerkt en ze in het daglicht kunnen zetten.

 

S'avonds heb ik 2 spaarlampen (20watt en 23watt) opgehangen (warmwhite, geen coolwhite spaarlamp gevonden). Ze zijn wel minder gaan sprieten dan m'n eerste 3, maar helemaal tevreden ben ik nog niet.

 

Op dit ogenblik staan m'n plantjes er zo bij:

 

med_gallery_13609_3749_196050.jpg

 

 

 

Eerste reeks plantjes, 2 weken gekiemd.

 

med_gallery_13609_3749_60021.jpg

 

 

 

Tweede reeks plantjes, 1 week gekiemd.

 

Bij de 2e reeks is er één plantje dat sinds het gekiemd is, een gele top heeft:

 

med_gallery_13609_3749_335978.jpg

 

 

 

Is dit gevaarlijk, of hoef ik mij hierover geen zorgen te maken?

 

Tenslotte heb ik nog één vraagje.

 

Ik had de de philips groeilamp gekozen, om tijdens de groeifase nog een lager elektriciteitsverbruik te hebben. De temperatuur die deze lamp gaf was redelijk, maar met spaarlampen die ik nu gebruik, moet ik deftig gaan bijverwarmen, wat mijn elektriciteitskosten natuurlijk de hoogte in jaagt.

 

Wat doe ik volgens jullie het best:

 

- m'n 400watt sylviana-lamp gaan gebruiken, om de warmte beter onder controle te houden

 

of

 

- blijven werken met de spaarlampen omdat die een betere lichtkleur voor de groeifase hebben

 

of

 

- combinatie van de 2?

 

 

Groeten,

 

 

SpaceAge

Edited by SpaceAge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...