Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
nataraj

Slechte Wiet Door Streng Beleid

Recommended Posts

Slechte wiet door streng beleid

 

Belgische criminologen hebben kritiek op harde aanpak van hennepkwekers

Het kweken van hennep moet België onder voorwaarden toestaan, vindt de Vlaamse criminoloog Tom Decorte. Een harde aanpak leidt tot criminalisering en slechte wiet.

 

Door Marianne Heselmans

Gent, 20 sept.

 

De hennepteelt in Vlaanderen is afgelopen jaren fors gegroeid. Grote Nederlandse kwekers zijn naar België verhuisd, omdat de aanpak hier harder werd. Maar daarnaast zijn ook honderden Belgen in een schuur, kelder of slaapkamer een paar cannabisplanten gaan kweken voor eigen gebruik. Belgische politici willen nu daarom ook in België strengere controles. Criminologen Tom Decorte en Pascal Tuteleers van de Universiteit Gent pleiten er echter voor niet dezelfde fouten te maken als Nederland. Eerder deze week presenteerden ze in Gent hun onderzoek ‘Cannabiskwekers in Vlaanderen’.

 

De onderzoekers zijn ongelukkig met het Belgische beleid, dat zowel de verkoop van wiet als de kweek van hennep verbiedt. Maar ze bekritiseren ook het Nederlandse ‘gedoogbeleid’. Nederland staat weliswaar (beperkt) koffieshops toe, maar is tegelijkertijd de hennepkwekerijen steeds actiever gaan aanpakken, met ‘rooidagen’, helikopters, infraroodcamera’s en andere geavanceerde opsporingsapparatuur.

 

Decorte en Tuteleers merken op dat dit in Nederland heeft geleid tot criminalisering van de sector, een slechtere kwaliteit van de wiet, en te hoge prijzen. „Kleine en idealistische hobbytelers hielden ermee op”, zo schrijven ze, „en ‘professionelen’ sprongen in het gat”. Alleen grote kwekers kunnen namelijk de beveiligingsmaatregelen betalen, of verhuizen wanneer ze worden opgerold. En omdat hogere pakkans leidt tot schaarste, en daarmee tot hogere prijzen (inmiddels rond de 3.500 euro per kilo droge wiet), trekt de branche criminelen aan.

 

Volgens onderzoeksleider Decorte zijn veel van de nieuwe, grotere kwekers uitsluitend geïnteresseerd in de winst. En dat zou ook de reden zijn waarom België nu zoveel meer thuistelers telt. De criminologen interviewden 748 kleine (thuis)telers. Veel Belgen die gewoon waren hun wiet uit de Nederlandse koffieshops te betrekken zijn zelf hennep gaan telen, bleek uit die interviews, uit onvrede met de Nederlandse wiet. Die vonden ze te slecht en te duur geworden. Hij zou ‘rommel’ bevatten om het gewicht op te hogen, bestrijdingsmiddelen, en te veel van de psychoactieve stof THC. „Of die kwaliteit van de Nederlandse wiet echt zo slecht is geworden hebben we niet onderzocht”, licht Decorte aan de telefoon toe. „Maar dat is wel de perceptie van veel hennepkwekers.”

 

Wat vindt u van de huidige situatie?

 

„Nederlandse hennepkwekers verhuizen naar België omdat daar minder controle is. De in België gekweekte wiet gaat weer naar een Nederlandse koffieshop vlakbij de Belgische grens, en daar komen de Belgen dan weer wiet kopen. Dat leidt tot overlast in de grensgemeentes en allerlei gekissebis tussen de burgemeesters waar nu de koffieshops moeten komen.

 

„Je krijgt de markt niet onder controle. Dat zien we nu bij jullie, waar de politie wel de kleine kwekers, de loopjongens en de knippers oppakt, maar niet de organisatoren en de financiers van de grote kwekerijen. Voor dat vervolgresearch is dan geen geld. En dat zal er in Vlaanderen ook niet zijn. Bovendien zal de vraag blijven. Als de Vlaamse politie hennepkwekerijen gaat oprollen, duiken ze wel weer elders op, in de Ardennen bijvoorbeeld.”

 

Wat voor soort beleid stelt u dan voor?

 

„Nederland en België moeten een beperkt aantal hennepkwekerijen een vergunning geven. Van deze moet dan precies bekend zijn hoeveel hennep ze aan welke koffieshops leveren, en wat de kwaliteit ervan is. Dan zal er minder vraag naar illegaal gekweekte hennep zijn. En er is meer controle mogelijk op de veiligheid van de wiet.”

 

Wat vindt de rest van de EU-landen daarvan?

 

„Ja, zo wordt dit debat heel vaak gesmoord: het toestaan van koffieshops en hennepkwekerijen zou internationaal niet worden geaccepteerd. Maar internationale verdragen kun je veranderen. België kan een coalitie vormen met andere landen, waar deze discussie nu ook wordt gevoerd, zoals Engeland en Zwitserland. Bovendien gedogen Nederland en Portugal nu al koffieshops. Zij worden toch ook niet door de internationale gemeenschap geïsoleerd?”

 

Kwekerijen

 

De Nederlandse criminologe Nicole Maalsté heeft afgelopen vijftien jaar tientallen hennepkwekers in Nederland geïnterviewd. In april kwam haar boek Polderwiet uit, een voorproefje op haar proefschrift dat volgend jaar verschijnt. „Wat ik laat zien is precies waar de Belgen nu bang voor zijn”, zegt ze. „Voor Theo met 100 planten op drie hoog is het verhaal afgelopen wanneer zijn kwekerij wordt opgerold. Hij heeft geen geld om een verhuizing te organiseren, onder de grond te gaan of geavanceerde beveiligingsapparatuur (tegen de politie red.) in te zetten.”

 

Maalsté merkt ook een verschaling van het wietaanbod. Omdat er minder kwekers zijn, is er en minder diversiteit aan wietsoorten.

 

Landbouwkundige Peter Smeets, werkzaam bij Wageningen UR en de Stichting Transforum, die duurzame landbouw stimuleert, wijst op de verbetering van de Nederlandse hennepteelt. In de jaren zeventig was nederwiet zo’n beetje het slechtste en goedkoopste dat je kon krijgen – ongeveer 50 cent per gram, terwijl de wiet uit het buitenland voor 3 tot 7 gulden over de toonbank ging. Met name Wageningse wietgebruikers, opgeleid als landbouwkundige, zijn toen de zaden gaan veredelen, en ze hebben de bodems en kweekapparatuur verbeterd. Nu behoort nederwiet tot de beste wietsoorten, en is Nederland een belangrijk exportland. Het CBS schatte in 2001 dat er jaarlijks voor zo’n 1,2 miljard euro aan wiet werd geteeld, waarvan er voor 800 miljoen het land uit ging. Daarmee zou dus hennep – gekweekt op zolders en in kelders – na pootaardappelen ons belangrijkste exportgewas zijn.

 

20 september 2007

 

Bron:NRC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, het sleutelwoord is REGURALISEREN....

Nu in Nederland is de zaak ook dubieus...de coffeeshops mogen verkopen maar eigenlijk mag er niet grootschalig gekweekt worden.

De Belgische wet is nog hypocrieter, je mag het bezitten (3g dacht ik) maar je mag het niet verkopen of kweken... (de wet verandert hier trouwens elk half jaar)...

Ik blijf gewoon roken en doen jullie dat ook maar :offtopic :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk ook niet dat het snel zal gaan veranderen.

De cd-v had enorm veel stemmen, en das nie zo goed want net hen willen alles verstrengen.

Het is wel leuk om Mijnheer Leterme op zen bek zien gaan want hij kan geen regering vormen met zijn zeer arogante houding tegenover onze frans sprekende belgen.

 

Kijk allemaal gelijk of niet.

 

Als het nu mag of niet,

"Lange leve de wietkweek"

 

groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

België zuigt hard voor de moment.. maarja je kiest niet waar je beland..

Wallonië is "ons" te duur geworden, vandaar de arrogante houding van Leterme.. Vlaandere levert meer belangsgeld dan wallonie en wallonie krijgt hiervan het grootste deel voor uitkeringen & etc..

Dat is het probleem van veel vlamingen..

wiettelers zullen er altijd bestaan, en smokers kunnen ze nooit uitroeien, dus een keus is er niet volgens mij.. Legalize it! ffs

 

grtz sed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee nog lang niet legalizeren, laat ze nog maar eerst een 50tal jaren de oorlog op drugs doen, en dan zullen ze 'ooit' wel inzien dat die oorlog niet te winnen is.

 

laatst nog een docu gezien hierover schitterend, een Amerikaan zo:

Dit is geen oorlog op drugs, als het een oorlog was hadden we al lang gewonnen.

 

De sukkelaartjes toch, een oorlog op drugs, maar een oorlog op armoede niet, waar gaan we toch heen :offtopic

 

Laten we vanavond als ik gedaan heb met werken een lekkere Amnesia rollen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
België zuigt hard voor de moment.. maarja je kiest niet waar je beland..

Wallonië is "ons" te duur geworden, vandaar de arrogante houding van Leterme.. Vlaandere levert meer belangsgeld dan wallonie en wallonie krijgt hiervan het grootste deel voor uitkeringen & etc..

Dat is het probleem van veel vlamingen..

wiettelers zullen er altijd bestaan, en smokers kunnen ze nooit uitroeien, dus een keus is er niet volgens mij.. Legalize it! ffs

 

grtz sed

en dan nog te zwijgen over BHV die de walen willen inpalmen vlaanderen blijft vlaanderen!!! daarmee basta en als die walen dat niet willen begrijpen dan mag belgië van mij part barsten.

 

politie zou er beter voor zorgen dat de gevangen niet meer ontsnappen in plaats van te jagen op kwekerijen ze moeten dringend hun prioriteiten leren kennen ze.

 

WTSN

Edited by WTSN

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekkere binnenkomer, WTSN !

Wie is u eigenlijk ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lekkere binnenkomer, WTSN !

Wie is u eigenlijk ?

iemand die in deze kring BHV woont.

en zich zwaar ergert aan de verfransing van mijn gemeente.

5jaar geleden was het hier nog rustig en vooral nederlands ieder jaar neemt het geweld hier toe en stijgt het aantal fransprekende hier. 1oplossing splits BHV!

en voor de rest een beginend kweker B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
uhu maar heeft weinig met het topic te maken.

grtz

idd maar door de regering die er maar niet komt kunnen er geen beslisingen genomen worden en laten alle zaken op zich wachten en kan er dus ook niet een verandering komen over het drugsbeleid;) B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
idd maar door de regering die er maar niet komt kunnen er geen beslisingen genomen worden en laten alle zaken op zich wachten en kan er dus ook niet een verandering komen over het drugsbeleid;) B)

 

verandering ? :rolleyes2:

je moet eens lezen hoe VLD en CD&V over drugs denken. Een nultolerantie dus, nu vallen we nog op de richtlijn van een omzendbrief (staat in laatste Highlife)

Vermits het een federale regering is beslissen Walen mee over de federale drugswet. Gelukkig zijn zij milder waardoor het kan dat de huidige wet blijft. Ik zou dus zeker niet verwachten dat de drugswetgeving gaat verbeteren. Paars was dus op dat vlak beter, paars-groen nog beter.

Het is alleszins federale materie dat is het probleem. Indien België barst dan is de kans een pak groter dat er coffeeshops komen! Zo kan je het inderdaad ook bekijken :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ej goed nieuws B) denkk toch ?

Het voorstel BHV werd vanmorgen om 9 uur voorgelegd aan de franstaligen, die er op hun beurt terug niet mee akkoord waren.

De walen verlieten de zaal en Groen! ook.. Er werd gestemd en de meerderheid kreeg het voordeel.

BHV 'lijkt' opgelost, maar dat is nog een illusie, de Walen maker er zeker en vast een uitputtingsslag van..

 

reacties? mss is dit offtopic..

groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites
verandering ? B)

je moet eens lezen hoe VLD en CD&V over drugs denken. Een nultolerantie dus, nu vallen we nog op de richtlijn van een omzendbrief (staat in laatste Highlife)

Vermits het een federale regering is beslissen Walen mee over de federale drugswet. Gelukkig zijn zij milder waardoor het kan dat de huidige wet blijft. Ik zou dus zeker niet verwachten dat de drugswetgeving gaat verbeteren. Paars was dus op dat vlak beter, paars-groen nog beter.

Het is alleszins federale materie dat is het probleem. Indien België barst dan is de kans een pak groter dat er coffeeshops komen! Zo kan je het inderdaad ook bekijken :rolleyes2:

 

Alleen in wallonië dan toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Alleen in wallonië dan toch?

nee vlaanderen omdat deze zich dan wrschnlk bij een ander land zal moeten vervoegen om goed te fuctioneren;) en in frankrijk weet ik nog geen coffeshops zijn met legaale wiet;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
nee vlaanderen omdat deze zich dan wrschnlk bij een ander land zal moeten vervoegen om goed te fuctioneren;) en in frankrijk weet ik nog geen coffeshops zijn met legaale wiet;)

 

meerderheid Fransen wilt Wallonië erbij. Frankrijk is zwaar anti weed.

Kijk Wallonië is voor maar kan niet omwille van Vlaanderen, dat heb je nu eenmaal in federale systemen.

De vraag is moest Wallonië onafhankelijk zijn, zouden ze het in principe kunnen doen.

Vlaanderen hoeft niet noodzakelijk met Nederland maar voor iedereen die dat wilt kom je bij Vlaams Belang uit. Daar lopen vele orangisten rond. De meeste aanhangers in Nederland hieromtrent vind je trouwens bij de PVV (Wilders), niet toevallig ook een rechtse partij. Echter bij deze partijen is het niet goed voor wiet maar dat is in België ook bij de linkse partijen. De domste mensen zijn die die roepen voor onafhankelijkheid en op belgicistische (linkse) partijen stemmen. Die houden namelijk België samen.

 

Daarom snap ik niet dat zovele mensen hier iets tegen de partij heeft die voor Vlaamse onafhankelijkheid kiest. De grootste nederland liefhebbers zijn toch wel het Vlaams Belang en hun kliek. Ik word liever onderdrukt door Nederlanders dan door Walen maar we hebben al zolang gevochten voor onze onafhankelijkheid.

Nederlanders kennen de Vlaamse beweging niet en kennen ons probleem niet. Al eeuwen wordt ons volkje onderdrukt en je wil je haven van Antwerpen toch niet afstaan ?

Je gaat dan misschien weer dezelfde problemen hebben tussen Walen en Nederlanders zoals je nu hebt tussen Vlamingen en Walen :rolleyes2: Neen ik vind dat ieder volk het recht heeft te leven in zijn eigen staat/land

Ik ben dus niet voor annexatie maar wel voor verregaande samenwerking, Ik kan me moeilijk voorstellen dat wij plots officieel nederlander worden en dat zo op onze identiteitskaart staat B) Ik ben Vlaming en daarmee uit :no

 

het zuiden van Nederland ziet een fusie veel meer zitten dan de rest van Nederland. Dit is normaal, in de provincies ten zuiden van de Rijn wonen immers meer katholieken dan protestanten. De mensen uit deze provincies hebben een andere cultuur dan de Hollanders. In een confederatie tussen Vlaanderen & Nederland, zouden deze zuidelijke provincies bij Vlaanderen ingedeeld willen worden...

Vlaanderen wil zelf beslissingen nemen. Als we eindelijk van de Franstalige betutteling af zijn willen we daarvoor niet de Nederlandse in de plaats. Vergeet niet dat Nedeland voor een groot deel protestants is en daardoor een andere mentaliteit heeft :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

En je hebt het beleid over drugs nog niet gelezen van het Vlaams Belang ?

 

Quote:

Dat is ook de ervaring van Jozefina Smits. Zij heeft met eigen ogen de gevolgen van zogenaamde sofdrugs gezien. Voor haar zoon aan een overdosis heroïne stierf, rookte hij joints. In een interview vertelde de vrouw als ervaringsdeskundige over cannabisverslaafden in psychiatrische instellingen: “Ze hebben angstaanvallen, achtervolgingswaanzin of schizofrenie. Die zien dingen die er niet zijn. Mijn zoon was soms doodsbang ‘omdat er een vies mannetje in de kamer zat’, maar er was niemand. En dat was van die jointjes. Dat tast de hersenen aan”.

 

Bron: http://www.vlaamsbelang.be/3/18/hs/231

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote:

Dat is ook de ervaring van Jozefina Smits. Zij heeft met eigen ogen de gevolgen van zogenaamde sofdrugs gezien. Voor haar zoon aan een overdosis heroïne stierf, rookte hij joints. In een interview vertelde de vrouw als ervaringsdeskundige over cannabisverslaafden in psychiatrische instellingen: “Ze hebben angstaanvallen, achtervolgingswaanzin of schizofrenie. Die zien dingen die er niet zijn. Mijn zoon was soms doodsbang ‘omdat er een vies mannetje in de kamer zat’, maar er was niemand. En dat was van die jointjes. Dat tast de hersenen aan”.

 

Bron: http://www.vlaamsbelang.be/3/18/hs/231

 

Wat een gezever op een stokje zit die jozefina te zeiken man.

"Voor haar zoon aan een overdosis heroïne stierf; rookte hij joints."

"Een vies mannetje in de kamer"?

ik heb nog van geen enkele joint vieze mannetjes gezien hoor, messchien was dat vies mannetje z"n vader wel die stond te hijgen naast z"n bed.

dus madame smits verklaart dat je door joints te roken gelijk overstapt naar het hardere chemisch materiaal.

NOT.

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites
En je hebt het beleid over drugs nog niet gelezen van het Vlaams Belang ?

 

Quote:

Dat is ook de ervaring van Jozefina Smits. Zij heeft met eigen ogen de gevolgen van zogenaamde sofdrugs gezien. Voor haar zoon aan een overdosis heroïne stierf, rookte hij joints. In een interview vertelde de vrouw als ervaringsdeskundige over cannabisverslaafden in psychiatrische instellingen: “Ze hebben angstaanvallen, achtervolgingswaanzin of schizofrenie. Die zien dingen die er niet zijn. Mijn zoon was soms doodsbang ‘omdat er een vies mannetje in de kamer zat’, maar er was niemand. En dat was van die jointjes. Dat tast de hersenen aan”.

 

Bron: http://www.vlaamsbelang.be/3/18/hs/231

 

Hun drugsbeleid is inderdaad walgelijk. Echter pleit geen enkele Vlaamse partij voor legalisatie of regularisering. Individuen wel maar niet de partijprogramma's en hiermee is denk ik dan ook alles gezegd. Het maakt geen fuck uit op wat je stemt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die ene Stijn van TUP is toch een Spiritter ?

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...