Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

guann

Echt Groot...kweekruimte Inrichten

Recommended Posts

Hey mensen ik heb eigenlijk heel snel een duidelijk overzicht nodig hoe ik een zo praktisch mogelijk te onderhouden en goed werkende kweekruimte kan inrichten. Ik heb namelijk +/-240 m2 ter beschikking die per direct vol moet.. Het betreft hier een kelder met een afmeting van 7.5 x 30 meter x 2.10 hoog.

Het heeft een grote inlaat en een grote uitlaat voor de lucht diameter van 70 cm. Hoe richt ik deze zo practisch en snel mogelijk in? Ik heb krachtstroom (hele dikke kabels komen binnen) Kan er een kleine machine fabriek op laten draaien denk ik. Uitgaande dat ik hier een dag en nacht opstelling van wil maken en dus totaal 150 lampen max kan draaien. Wat is het meest effectief en practisch om mee water te geven. Moet ik computers gebruiken? maak ik lange bakken van 220 cm bij 30 meter? hoeveel Stekken gebruik ik? hoeveel filters hoeveel aarde hoeveel waaiers hoeveel afzuiging moet er zijn. Wat kan ik het beste doen met betrekking tot het bouwen van het "dak"lampen op rails netten spannen enz. Ben benieuwd of iemand mij kan helpen met een totaal overzicht qua materiaal excl lampen die heb ik al. industria's by the way. Als ik veel reacties krijg en ik krijg veel goede suggesties beloof ik dat ik jullie de hele bouw stap voor stap mee laat genieten door het helemaal vast te leggen op beeld materiaal en zal het hier posten en er een log op na houden.

Alle info over welke pompen welke voeding enz alles wordt gewardeerd. Ps het medium wordt wel aarde.

 

 

Mijn dank is al erg groot bij voorbaat.

 

Ps heb je vragen mbt dit project dan geef ik je daar graag een antwoord op.

 

groetjes guann

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahahahahah.... waarom begin ik te lachen zodra ik dit lees.

Je zult zowiezo wel een opmerking krijgen "lezen!!!!!!!!!"

Maar aangezien dit een hobbyforum is.......... :)

Maar ik wil je best helpen hoor..... 50/50 :)

 

Jij gaat niets aan t forum hebben kan ik je vertellen.

Hoogstens alleen wanneer je hok af is en je hebt hier en daar wat technische vragen of vragen over je voeding e.d.

 

Je kan beter een bezoek aan de growshop bregen en je goed laten informeren..

Zal je een beetje op weg helpen.... (opstelling gebaseert op slabs)

6 libra bakken van 1 mtr, 2 aan de buitenzijde, 4 aan de binnenkant, zodat je 2 gangpaden creeërt.

Zou betekenen op 7,5mtr lang = 38 bakken x 6 (rijen)= 228 bakken x 4 plantjes per libra bak = 912 plantjes.

(je kan er ook 5 in een bak zetten, maar dat maakt in prenciepe niets uit. Het gaat om het wattage licht wat er boven hangt, niet om het aantal plantjes wat er op de m² staat)

Lampen heb je nodig 48 stuks (8 lampen per rij).

Aan- en afzuiging is afhankelijk van aantal wattage licht wat je gebruikt.

Bij 400 watter's heb je totaal afzuig 19200m², en inblaas ±10000m² nodig,

en bij 600 watter's heb je afzuig 28800m² en inblaas ±15000m² nodig.

Dit creeër je door meerdere kisten in je hok te hangen.

Koolstoffilters heb je er een stuk of 4 van nodig...... op elke afzuigkist 1.

Voeding............ tja, dat wordt wel een voedingscomputer jah. Daar wens ik je veel suc6 mee, hahaha....

deze kun je beter via BTT bestellen, dat scheelt je veel euro's met de sjop

 

Vraagje, hoe denk je dit bijvoorbeeld allemaal alleen te gaan doen???

Er staat nog genoeg in mijn verhaaltje waar ik nu zo 1,2,3 ff niet aan denk.

Waarom ik dit allemaal zit te typen dan?? Geen idee, zit lekker op me werk aan een bakkie koffie.

Nogmaals suc6, maar denk aan je vraag te horen dat je onervaren bent.

Denk dat je niet weet waar je aan begint.

 

Groeten, een wakker wordende defQon S. :smoke :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

yo guann

 

zal een fikse rekening worden...... alles aanschaffen. enig idee hoeveel t gaat kosten? ik wil t niet afkraken, bedenk wel: you must learn to crawl before you can walk.......

 

wens je in ieder geval succes

 

mzzl CD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die Defqon :lol:

Guann, heb je ervaring met planten ?

Anders zou ik lekker klein beginnen om de plant te leren kennen voor dat je op je bek gaat en een hoop geld kwijt bent .

 

B

Share this post


Link to post
Share on other sites

buenas

 

Wow, wordt echt wel een fabriekje hé :lol: :)

idd, wat defqon s. schrijft ... :)

 

maar in jouw geval(lijkt me ook dat je nog niet zo veel ervaring hebt) zou ik eerst de ruimte opdelen,en iets(?) kleiner beginnen en zo al doende uitbreiden.

ook zou ik een aparte ruimte bouwen in je hok om jezelf van stekken te voorzien (rond de duizend stekjes ophalen,...is er misschien een beetje om vragen)

als je er toch de plaats voor hebt , hou daar dan rekening mee (is mijn mening)

 

voor de rest wens ik je veel succes met je groots opgezet plan.

 

 

hasta luego

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik las gisteren iets over bruine wiet (!?)...

 

Dat komt voort uit zulk soort fabriekjes toch?

 

Ik ben het met de rest eens en hang eerst ééns 1 hoek met laten we zeggen 20 planten vol, koester veel liefde voor ze en laat ze eens lekker groot worden alvorens je de hele boel vol zet. Als je dat gedult niet hebt dan moet je in ieder geval het gedult opbrengen om 1 of 2 bakken een paar weken voor te laten lopen zodat je daar van kunt leren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mensen die dit doen of willen weten waar ze over praten en hoe het moet!! Jij blijkbaar niet gaat niet lukken dit.

 

Ruimtes van deze omvang zitten hele andere mensen achter. Pakkans is al groot en als je dit alleen doet wat ook niet slim is is de rip kans er ook nog bij.

 

 

Good luck :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uitgaande van 5 slabs per meter -> 3 2 3 2 3 opstelling.

 

Kom ik uiteindelijk uit op;

 

28meter*6rijén*13planten=2184 stuks totaal

 

28meter*6rijen = 168 x 600 watt lampies :lol: (begin maar aan een aggegraat te denken!)

 

Per rij een 1000 liter voedings vat. Dat is zo'n 2.75 liter per plant per dag maximaal.

 

En ja, een voedings computer is wel handig bij zulke ruimtes :)

 

gallery_4533_1090_134441.jpg

 

 

 

 

Tussen je voedingsvaten en je planten staat een metal stut, met een deur van 50cm (incl. kozijn)

 

De rode lijnen zijn je gootstukken, waarmee je je overtollig voedings water kunt afvoeren, zo het riool in :) (uitsparing maken in de metal stut wand)

 

Verder zou ik met 6 apparte pompen werken met 30 meter slang eraan, en zo'n 364 prikkers per rij.

 

FF alles op een rijtje;

 

168 x 600 watt + bijpassend schakelbord

840 complete libra bakken(incl prikkers, slangetjes ed.), slabs & 7x7 cm blokken
175 tot 180 meter goot (100 a 1200mm diameter)
6 a 12 voedings vaten van 1000 liter.
6 pompen, 180 meter PE (25mm) 
7x 7000 m3 afzuigers + bijpassende filters, 5x 7000m3 inblaas

Kleine dingen zoals kabels, hout voor de bokken etc moet je maar zelf berekenen

 

Meer info nodig ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

En vergeet vooral niet de rekeningen keurig optijd te betalen!!!!! :lol: Gr Rob69

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ps het medium wordt wel aarde.

 

Ik zou zoals Mikeh al zegt, maar aan slabs gaan denken.

Want om dit allemaal op aarde te zetten word wel een sjouw werk. :)

-140m² is 16 x 6.5 ltr. pot per m²

Dit maal 140, is 2240 potten van 6.5 ltr. is 448 zakken aarde.

succes :lol:

 

 

Nataraj

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha volgens mij heeft deze jongen geen idee waar ie aan begint

 

iig succes :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft heel snel en duidelijk een overzicht nodig???,.......is zelf niet heel erg snel met reageren :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel je stroom netjes betalen hé!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahaha zie je het voor je? Euh hallo plagron; ja ik wilde graag een kiepauto met allmix bestellen.

waar af te leveren? nou als u daar en daar rechtsaf slaat ziet u alle agregaten van pinkpop staan en daar ga ik bakkies vullen.

Gaat alles zeker ook zelf knippen :lol:

 

Heeft toch helemaal niet meer te maken met een hobby forum?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu even mijn versie van het verhaal, je wilt alles zoveel mogelijk dichtzetten toch??

 

ik reken gewoon even 1lamp per m² en 16 planten per lamp....

 

240lampenx 16= 3840 planten...

 

wat je het beste standaard aan kunt houden is 300euro per lamp dat je kwijt bent...dan kom je uit op 72.000euro, heb je dat? zo ja dan denk ik dat je je geld beter ergens anders aan kunt besteden als je zover geen ervaring hebt....enne, jij wilt 240*600=144.000watt via wat doen? dat gaat je idd een aggegraat kosten, met heel wat litertjes diesel...en dan nog de kosten van je voeding;)...en het risico wat je loopt...ik wens je succes....

 

luister naar deze adviezen en begin wat kleiner laat zeggen 20 lampjes ofzo?? dat is al veel...

 

maarre....als je alles gebouwd hebt ben ik natuurlijk zeer nieuwschierig en kijk ik uit naar je foto's;)

 

 

greeeetzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n groot hok is een flinke investering en niet te vergeten een flink risico (brandgevaar, maar ook zware gevangenisstraf). Ik neem deze gast daarom ook niet serieus als je zonder ervaring een megahok wilt gaan bouwen. Dat kan alleen maar mis gaan.

 

Verder is het dom zoiets op het internet te zetten. Als ik rechercheur was en we weten dat deze ook regelmatig deze site bezoeken, dan zou ik direct achterhalen van welk adres die gast deze onzin verkondigd. Mocht het verhaal dan waar zijn, dan is ie er direct bij.

 

Op dit forum staan zaken van enkele plantjes tot enkele honderd plantjes. Ik ben hier bijv. nooit een groter hok tegengekomen dan ongeveer 500 plantjes (en da's al flink).

 

Mocht iemand toch een megahok willen bouwen en hij heeft wat vragen, dan raad ik aan om bijv. i.p.v. 280m2 over 28m2 te praten. Hij kan dan zelf e.e.a. vermenigvuldigen. :lol:

 

Ik zou overigens wel een adrealinekick krijgen om eens een megahok te zien. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
hahaha zie je het voor je? Euh hallo plagron; ja ik wilde graag een kiepauto met allmix bestellen.

 

Als hij een vrachtwagen huurt, heb ik nog wel een palletje of zes staan voor hem hoor. :lol: :)

 

 

 

Nataraj

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik neem deze gast daarom ook niet serieus als je zonder ervaring een megahok wilt gaan bouwen.

:lol: :)

 

Hulp heb ik nodig want ik moet nu een hokkie maken van ja let op 140 m2 :smoke

 

Ik heb namelijk +/-240 m2 ter beschikking die per direct vol moet..

ipv 140m² :smoke

 

Ja eigenlijk is het 300m2 en heb ik een paar euries meer ter beschikking.(staatslot met de juiste combo gehad) maar ik wil voorzichtig beginnen. Dus eerst de helft. :smoke

ipv 140m² :)

 

 

Nou... sorry hoor,..

meneer heeft 3 x gepost en uit elke post heb ik ff een quote aangehaald..

Hoe serieus gaan we dit nou nemen ?¿!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ie niet kan tellen :) :lol: ...

 

Tegen een mooie vergoeding ken ik trouwens nog wel een paar mensen die willen helpen de boel vol te zetten. Het kweken moet je alleen niet aan mij overlaten, ik heb asperger (combo tussen autisme en schitzofrenie) en daardoor hou ik niet zo van opgesloten zitten, en mijn grootste hekel op onbeleefde mensen na is wachten... Dus je snapt dat ik niet van zitten hou.

 

Je moet sowiso aan een aggregaat, een 200kVA aggregaat, die slurpt wel de nodige litertjes diesel per uur er doorheen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat Quann niet beseft waaraan hij begint.

 

1) Kweekruimte zo groot betekent echt veel risico's nemen met grote kans dat er iets misgaat

2) Goede kennis nodig, denk aan de dikte van je stroomkabels, agegraat, bouw van je hok e.d.

3) Hoe ga je zoveel ineens knippen, drogen en weer volzetten (continuebedrijf)

4) Dag en nacht aanwezig zijn en zwaar bewapend i.g.v. rippers e.d.

5) Hoe kom je aan 4000 stekken ineens

6) Minimaal 50.000 euro investeren

7) Wie kun je vertrouwen

8) Logistieke problemen

 

Dit kun je dus nooit alleen maar moet je met een paar man doen. Dan zou ik ook nog eens minimaal 4 hokken maken, zodat je elke 2\3 weken kunt oogsten i.p.v. alles in 1x. Verder eerst een goed plan maken.

 

Begin maar eens met 1 hokje en als dat eenmaal draait, kun je de 2e erbij bouwen, en de 3e etc. etc.

 

Hoor trouwens niets meer van Quan. Zou die aan het bouwen zijn ? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaatie nog eens reageren?

 

Of is hij na het lezen hier van z'n stoel gesodemieterden ligt tie nog bij te komen.

Als ik een mazzeltje in de Staatsloterij had (wat al vreemd zou zijn trouwens omdat ik niet mee speel maar dat terzijde) steek ik dat toch echt niet in een keer in een hok. Een beetje misschien, zou een investering kunnen zijn maar eenmaal gepakt is alles kwijt.

Of dacht tie dat hij met € 200,- alles klaar had.

Blijft vreemd, mensen die denken dat je met zoiets van poep goud maken kan zonder er wat in te stoppen. Ik hoor het wel meer. Ja dan doe je een kamer aftimmeren, lampen er boven, groeien tot het plafond, elke 3 maand 3 kilo oogsten. Kassa, totdat ze zien wat je er voor moet doen. Niet dat ik er nou dag en nacht mee bezig ben maar goed ik hoef er ook enkel zelf (met maten/ of mate) van te roken.

Geld genereren met weinig tot geen moeite/ investering/ kopzorgen is geloof ik voor heel heel heel weinig mensen weg gelegd. Of je moet Paris Hilton zijn maar daar wordt je geloof ik ook niet vrolijker van.

 

Mwaaa goed. Uch, ik heb gesproken. Ben toch benieuwd of Guann nog iets van zich laat horen.

Groet,

Ace Hilton :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dan zou ik ook nog eens minimaal 4 hokken maken, zodat je elke 2\3 weken kunt oogsten i.p.v. alles in 1x. Verder eerst een goed plan maken.

Begin maar eens met 1 hokje en als dat eenmaal draait, kun je de 2e erbij bouwen, en de 3e etc. etc.

 

Idd,anders loopt het sowieso fout bij gebrek aan kennis/ervaring!

Neem dit nou maar aan van een leek!

 

Grt & Suc6!

 

~GaNjaMan~

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stel je verdeeld alles in 4 hokken van 20 vierkante meter. Je zorgt dat je bij alle hokken kan komen op een manier dat je geen lichtstress veroorzaakt. Als je de vier hokken als volgt regelt kun je iedere 3 weken oogsten. Je kunt als je aardebakken maakt van 5,30meter en 80cm breed 4 van die bakken kwijt in een hok van 20 vierkante meter. (ik zal een tekening maken om het te verduidelijken als je dat wilt). Dan kun je boven iedere bak 5 lampen a 600W hangen, dan zit je dus per hok op 20x600=12kW.

 

Hok 1: Voorgroeien (week 0) (18/6)

Hok 2: Bloei (week 3) (12/12)

Hok 3: Bloei (week 6) (12/12)

Hok 4: Afbloeien (week 9) (12/12)

 

Je hebt van je lampen dus een vermogen van minimaal 24Kw en maximaal 36Kw als je het goed schakelt(paar minuten wachten met de lampen aan zetten nadat de anderen uit staan om piekbelasting tegen te gaan.).

 

Daarbij zul je je afzuigers hebben, deze verbruiken ook nog wel een paar Kw'tjes, dus je zult op zoek moeten gaan naar een aggregaat dat toch wel 50Kw kan geven. Met deze opstelling is het eigenlijk zo dat je 20 vierkante meter per hok strict bedoeld zijn voor het kweken en dat de rest daar buiten gebeurt. Je houdt 60 vierkante meter over, waar je een drooghok, moederhok, cannacutter, voedingscomputer, bewateringsvaten, pompen en een aggregaat met imense dieseltank kwijt kan. Ook kan je hier een mooie lange slang van je afzuigers kwijt zodat je lucht wat koelt (verlies je wel wat vermogen door maar scheelt je detectie.)

 

Het is een idee om gewoon 4 vaten te hebben voor ieder stadium, dat wil zeggen, de planten blijven waar ze staan maar je wisselt gewoon de pompslangen om, op deze manier kan je de voeding vast vantevoren meegeven.

 

Als je dit allemaal goed doet.....

 

Ps. Bij interesse kan ik een tekening maken, maar als je inmiddels een hartaanval gehad hebt dan bespaar ik mezelf die moeite... (3d tekening natuurlijk...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...