Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

ik had er dus ook last van...

 

MELK helpt echt .. eerste keer puur gedaan plaatselijk,

toen verdunt over alles heen alles is weg doe eind van de week nog een keer voor de zekerheid..

 

 

reuze middel wie is er niet groot mee geworden :lol:

 

grtz NH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi om te lezen dat het echt voor meerdere mensen werkt, straks krijgen de buiten planten een complete douche, nat zijn ze toch al :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ook last van meeldauw. Nu op naar de supermarkt voor melk.

Ik ben der zeker groot mee geworden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb waarschijnlijk ook last van meeldauw al best lang op 1 plant.

Maar me plant is nog steeds niet dood :lol:

 

Het zijn allemaal witte vlekjes (net poedersuiker ). En als ik met me vinger erover heen ga

Is het een beetje weg, het zit alleen op de bovenkant van de blaadjes is dit meeldauw?

 

GR

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo, ik heb vandaag ook schimmel vastgesteld, ma het is geen meeldauw, tis iets paars- haar achtig en bevind zich onder de takken... heb er enkele weggeknipt, maar kan moeilijk heel de plant knippe he, en ze moete nog zeker een maand... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe erg kan meeldauw mijn toppen aantasten in de laastste week bloei??

Is het nog verstandig ze te behandelen of is het telaat...

Alvast bedankt blackie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van een kennis heb ik dit stukje tekst "geript", is intressant voor iedereen met meeldauw !!

 

De oplossing:

 

De basis is melk en bakpoeder (natriumbicarbonaat).

Melk 1 op 9 delen water. Voor 1 liter sproeivloeistof dus 0.1 lit. melk en 0.9 lit. water. En een flinke theelepel vol bakpoeder, eerst even oplossen in wat water (gaat bruisen) voor je de rest erbij giet.

De melk zorgt voor een betere weerstand, en maakt het de schimmmel moeilijk zich uit te breiden. Het bakpoeder bestrijdt echt de schimmel.

 

En dan is het een kwestie van je dames van boven tot onder, van links na rechts en van voor na achter te bespuiten/sproeien. Ik hehaal de behandeling wel na een aantal dagen.

 

Om het effect te vergroten, en de werking te verlengen kun je ook nog een theelepel groene zeep als hecht en vloeimiddel toevoegen

Ook waterglas (natriumsilicaat / kiezelzuur) heeft dit effect en tevens versterkt de kiezel de celwanden waardoor de schimmel die moeilijker kan binnen dringen. Echter max 2% waterglas dus max 20ml op 1 lit.

Het relatieve nieuwe middel van Ecostyle tegen meeldauw "Silinal" is op deze twee middeltjes gebaseerd. Verpakking geeft als werkzame stof ook natriumsilicaat aan.

 

 

 

gr

HC en thx to RTS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van meeldauw in je toppen heb je geen last verhinderd alleen wel een fatsoenlijke topvorming,ik heb ook een aantal planten met meeldauw gehad dit jaar en de verschillen in topvorming met gezonde planten waren duidelijk te zien de "zieke" planten maakte veel kortere losse topjes aan die niet vast van strucuur waren,alleen of schimmels roken een + punt is weet ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het relatieve nieuwe middel van Ecostyle tegen meeldauw "Silinal" is op deze twee middeltjes gebaseerd. Verpakking geeft als werkzame stof ook natriumsilicaat aan.

Silinal is al even op de markt en werkt goed bij beginnende infecties, voordeel is dat het geen wachttijd heeft tussen behandeling en oogst, en, net als zeep, werkt het oppevlaktespanning verlagend (vloeimiddel) zodat je geen concentraties op je bladeren krijgt.

 

Herhaling is vaak wel gewenst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

yo mense ik heb er ook last van en dit in mijn laaste week allé tegen zondag gaan ze onder het mes maar heb gisteren en eergisteren al wa der uitmoete knippen en zie dat de harige rotzak nu al weer een ander deel van die tak heeft aan getast ik wou normaal niet spuiten maar ga het toch doen maar kzou da alternatief van hier wel eens wille teste met die melk ..... werkt het!!!! want mijn sproeimiddeler antracol en euparen mogen enkel 2weken voor oogst gebruikt worden.

 

Kheb al geprobeert de vlekjes wegtewrijven en dan wa dreft lavendel derop ma houd de schimmel nie echt tegen ....

 

graag een reactie welke is nu de correcte mengeling is moet der nog zeep bij en bakpoeder en wa lees ik hier allemaal ......

 

grtz tnx :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik heb zo net 1dame er mee ingespoten ik heb alleen maar 1deel melk 9delen water toegespast en hier en daar wat zeep uitgesmeerd op enkele takjes(heb ze wel dadelijk er na uitgeschud en uitgeblazen) zodat er niet teveel druppels in blijven want wat ik vernomen heb is dat niet al te goed voor rot. ze moeten maar tot maandag volgende week normaal gezien kan de meeldauw toch niet zoveel schade meer geven hé...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar kun jij nog Antracol krijgen die in nl in NL nooit verkocht en in BE al uit de handel genomen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol als dat hier niet verkrijgbaar is en in belgie uit de handel is gehaald dan zal dat wel een hele goede reden hebben, denk je niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier ook last van meeldauw, maar dat is bij ons niet het grootste probleem!

Planten worden opgevreten door een legertje dikke, volgevreten rupsen.....

het leuke is dan wel dat ze te suf zijn om te kruipen :smoke

 

Het melk verhaal ga ik ckr proberen! Is het alleen met magere melk??

 

Greetz,

Ivus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als een middel goed werkt verdwijnt het en komen er altijd weer andere voor in de plaats die of duurder zijn of hoger gedoseerd moeten worden maar de gebruiken word er financieel bijna nooit beter op,behalve:

Bayer,Basf,Monsanto die worden er wel beter op.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Van meeldauw in je toppen heb je geen last verhinderd alleen wel een fatsoenlijke topvorming......

 

Dit is niet waar, ik heb heel wat weg kunnen flikkeren, omdat de topjes helemaal vol zaten met meeldouw en daardoor nog niet eens een beetje op een wiettop leken.

 

De melk heeft bij mij trouwens niet heel goed gewerkt. De plantjes zitten weer helemaal onder. Misschien dat 2 beurten dus niet genoeg is...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb vorige week een paar planten gehakselt die flink meeldauw in de toppen hadden en je kon duidelijk zien dat de toppen veel luchtiger en minder vol waren en kleiner maar dat ik zeg die toppen waren waardeloos.....Nee redelijk zeg ik dan..

 

Als melk echt zo,n goed middel is tegen meeldauw werd het wel door de boeren over de wereld gespoten het is tenslotte stukke goedkoper als mening bestrijdings middel ook al heb je een verhouding van 1 op 5 nodig,maar goed die discussie ter zijde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bernie, daar zit je fout, melk is in verhouding een stuk duurder dan chemische bestreiding, dit vooral omdat chemische bestreiding om macroschaal slechts om enkele kilo's bestreidingsmiddel gaat welke hoogstends een paar honderd euro kosten terwijl een tankwagen melk met 10.000L al snel 5.000E op moet leveren. Daarbij weet ik niet wat melk met het bodemleven doet op grote schaal (zal geen kwaad kunnen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je bv een hectare spuit gaat men in de agrarische sector uit van 1000 liter water per hectare,vanuit dat gegeven moet je de chemicalien mengen dus bv als op een fles staat 1 of 1,5L per hectare pak je ruwweg 1000 liter water en 1 liter of 1,5 liter middel,sommige middelen kosten ruim 200 euro per liter en moeten bv 1 liter per hectare gespoten worden dus voor 200euro per hectare voor 200 euro heb je veel melk stel je voor dat je voor 200euro wel 300 liter melk hebt (we gaan niet van supermarkt verpakkingen uit dat is 20x over de kop dan rechtstreeks bij de boer of melk fabriek) dan kun je dus een verhouding maken 1 op 3 bij 1000liter ruw getelt,zodoende bedoel ik dat het goedkoper is als sommige middelen,als melk echt zo goed was werd het echt wel gebruikt in de land en tuinbouw.

 

Maar bv wat doet melk:lost het de bestaande schimmel alleen op of werkt het ook preventief zodat de plant resistenter word tegen valse meeldauw-meeldauw en zodoende minder vatbaar is.

 

Heeft iemand hier ooit onderzoeken naar gedaan?

 

Of is het het zuur dat in de melk wat de schimmel oplost en de andere bestandelen die in melk zitten zijn die bv nutteloos wie heeft hier een antwoord op.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waar kun jij nog Antracol krijgen die in nl in NL nooit verkocht en in BE al uit de handel genomen?

 

 

heb hier nog zo een 250 gr van spul staat hier al een tijdje maar doet wel zn werk hoor maarja gebruik het nu niet tis ongeveer de laaste week dus.....

 

:smoke

//edit whazzup: 2 extra posts verwijderd

 

PFFFF de meeldauw blijft maar verder zetten moet er elke dag uitknippen melk werkt toch niet zo goed hoor mss enkel preventief en zeep help ook al niet meer Ze moeten nog minstens tot maandag zou de meeldauw nog veel aantasten...? :D grtzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, ben wel blij om te lezen dat de melk niet zo goed werkt, had namelijk net een flesje Silinal binnengekregen en was al ijverig aan het vernevelen geweest.

Mij is het nog niet zo opgevallen dat de toppen met meeldauw minder zijn dan de andere, maar zal er eens op gaan letten. Heb nog getwijfeld of ik het zou behandelen maar ik wilde toch het zekere voor het onzekere nemen. Wel een beetje te laat merk ik nu, maarja, niks meer aan te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb nu ook last van meeldauw, eigenlijk vooral op het blad, en hier en daar wat op de blaadjes rond de toppen.

denk dat het geen kwaad kan, maar als ik de dames kap en in zijn geheel te drogen hang, levert de schimmel dan nog problemen op tijdens drogen? breidt die zich nog steeds verder uit als het 'leven'uit de plant is?

 

ze zijn helaas nog niet helemaal klaar, maar heb zojuist ook al wat toppen moeten slopen vanwege botritus.. rotspul!! dacht, na jaren in een tomatenkas te hebben gewerkt, dat nooit meer tegen te komen... wel dus..

mijn eerste eigen kweek wil ik niet zomaar weggooien, dus asap kappen lijkt me de enige overgebleven optie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja kut die meeldauw....als het alleen op bladeren zit die er gelijk aftrekken, meestal blijft de schade wel beperkt, maar die shitzooi kan echt van dag 1 naar 2 uit het niets naar een top onder gaan. Ook als je hem oogst zal de meeldauw uitbreiden, tenslotte biedt je verse top nog een goede voedingsbodem....Ik zou zwaar aangetaste stukken lekker eraf haln en weggooien....zonde van de rest anders

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...