Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Foggy

Foggy's Kweekkastje

Recommended Posts

Hallo medekwekers!

 

In dit topic zal ik verslag gaan doen van de hopelijke vele kweekjes die ik ga doen in mijn nieuwe kastje! Deze zomer heb ik voor het eerst een aantal planten buiten gehad wat helaas geen groot succes is geworden. Dit gaat mijn eerste kweekje binnen worden, alle tips en adviezen zijn dan ook zeer welkom.

Mijn doel voor deze kweek, een lekker biologisch wietje dat veilig gekweekt is. Kwaliteit over kwantiteit! (voor zover dat kan met NLX :) )

 

Dan wat informatie over de set up.

 

Het kastje:

- Afmetingen: 61x61x100

- 150 watt HPS lamp

- 150 m3 buisafzuiger

- 225 m3 CAN filter

- Brons thermostaat

- Automatische brandblusser!

 

 

 

Het kweekje:

- 4x NLX uit zaad. :innocent:

- All in mix aarde (2/3) vermengd met bos aarde(1/3)

- 11 liter potten

- Scrog

- Plagron Start up, Alga Bloom, Green Sensation ;)

 

Heb de NLX zaden als freebees gekregen bij de Santa Maria zaden die ik besteld had. Omdat het eerste kweekje meestal verre van perfect is, wil ik daar de mooie Santa Maria niet voor misbruiken :) !

Een Ph en Ec meter ontbreken nog, heb gelezen dat hier verschillende mensen niet meer afzuren, ik ga dit ook niet doen. Ik zal het kweekschema van Plagron volgen maar dan 75% van de voeding geven in het begin, naar het einde toe zal dit 100% worden.

 

Foto's

med_gallery_9872_3511_206192.jpg

med_gallery_9872_3511_733064.jpg

 

med_gallery_9872_3511_91218.jpg

 

Touw waar de lamp aan hangt wordt nog vervangen door ketting. Het netje voor de scrog moet nog gemaakt worden. Totslot nog twee vragen: Hoe hoog moet ik het scrog net boven de potten komen te hangen? Waar plaats ik de voeler van de fancontroller, aan de wand boven de planten, onder de planten of?

 

Greets,

 

Foggy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt je goed voorbereid zo te zien, kastje ziet er wel puik uit, alle electra buiten de kweek kamer, reflectie, afzuiging+filter, zelfs een brandblussertje, toppie :innocent:

 

Maar is 1 meter niet een tikje laag ? die potten zijn al tussen de 20/30 cm en dan neemt de lamp+ophaning ook nog zo'n 20 cm, maar dat hoeft geen probleem te zijn zolang je maar scrogged maar kijk wel uit met warmte ontwikkeling een 150watt hpsje kan nog behoorlijk warm worden en 20 cm afstand is toch wel aan te raden.

Dat alles bij elkaar geeft eigenlijk al antwoord op je scrog vraag ik zou in jouw geval het netje tussen de 25/35 cm hoog zetten omdat je nu eenmaal wat afstand nodig hebt en er ook nog toppen op het netje de hoogte in moeten groeien, je moet zelf proef ondervindelijk even kijken hoe hoog je kan zonder verbranding denk ik.

 

Hoe ontkiem je trouwens je zaadjes ? doe je dit gewoon in de potten met die all mix of heb je kleinere potjes met watjes/zaai en stekgrond ?

 

En als laatste afzuren is niet nodig, ik had ook geen zin om 40 pleuro neer te leggen voor een ph metertje maar de meeste die niet afzuren gebruiken wel regenwater of verlagen "op gevoel" de ph als er geen regenwater beschikbaar is. Dit is wel aan te raden aangezien de plantje bepaalde voedingsstoffen slecht of bijna niet opnemen bij te hoge ph waardes.

 

Behalve dat heb je het goed aangepakt en ben je volgensmij compleet en klaar om wat lekkers te kweken.

 

groete, C. aap

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Foggy,

gefeliciteerd met je eerste, echte, eigen binnenkweek hokje!

1 mtr is idd wel laag voor 150 W Hps. Misschien zou je je kastje enigzins aan kunnen passen

om wat hoogte te winnen, maar dit is aan jou. Veel succes met je eerste kweek, ik kijk mee :innocent:

Groenten uit de achterhoek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Foggy,

Kastje ziet er goed uit en het gaat je lukken hoor met die meter, potten 25cm, scrog op 20cm (is laag maar moet kunnen), toppen 10cm maakt een totaal van 55cm, voor de lamp ~25cm (denk wel een pc fan erop zetten) hou je nog 20 cm over voor het armatuur en de ophanging, zie het als een uitdaging! :innocent: .

 

Kijk anders even inhet topic van TnT die gebruikt zelfs 250watt in een kast van 90 hoog, nu is TnT natuurlijk wel een toppertje maar het kan!

 

Hoop snel een kweekverslag van je te zien, Slotty

 

Ps. zelf heb ik de temperatuur-sensor iets onder de tophoogte, dat is wel onder TL, misschien een HPx kweker die dit weet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Foggy ziet er heel netjes uit

 

Ik heb nog wel een paar dingen die ik niet goed kan zien

Waar zit je inlaat en is die wel groot genoeg

Deze moet minimaal 2 x je uitlaatdiameter zijn, in jou geval dus 2 gaten van 125 mm!

 

Met wat voor tijdklok werk je om de 150 w hps te schakelen?

 

Ik zou ook idd scroggen omdat de nlx die je hebt een snelle groeier is (ik neem aan dat het bij alien weg komt )

 

 

@Slotty thanks voor het complimend

Vergeet hier alleen niet dat ik hoofdzakelijk lowryder kweek en dat ik deze al meerdere malen zo gekweekt heb dus ik weet wat mijn plantjes doen qau groei.

 

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

De inlaat bestaat uit 5 gaten met een doorsnee van ongeveer 6 centimeter. Heb het idee dat dit voldoende is. Gister wat proef gedraaid, de temperatuur met de lamp aan max 26.1 graden, lamp uit rond de 19 graden. Voor nu ben ik daar zeer tevreden over! De lv bleef hangen rond de 40%, hier ook nog niets mee geprobeert. Mogelijk wat natte handdoeken aan de wand hangen.

 

Als tijdklok gebruik ik de grand ornimex, die met dat gele wieletje. De beste heb ik mij laten vertellen.. Pc fannetje gaat geregeld worden.

 

Lijkt me een goed idee om de scrogg op 20 a 25 centimeter te doen, en dan zie ik wel hoe het loopt. De Nlx is eenmalig. Het is de bedoeling na deze eerste testkweek Santa Maria te gaan kweken. Er komt dan ook een moederhokje zodat ik geheel zelfvoorzienend kan zijn :innocent: ! De nlx zaden heb ik overigens bij de Santa Maria zaden gekregen.

 

Ik ontkiem in pitpots, geloof dat ze zo heten. Tot nu toe nog niets te zien.

 

Bedankt voor alle nuttige reacties! Ik hou jullie op de hoogte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik ze zelf ook, maak eerst de Pitpots even los van het stukje kunststof wat eronder zit zodat de worteltjes niet beschadigen.

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Foggy

Ik ben even voor je aan het rekenen geweest

Oppervlakte cirkel is pi x r kwadraad

Dat is bij een gat van 6 cm dus 3.14 x 3 kwadraad =28.26 vierkante cm x 5 gaten is 141 cm2

 

Je afzuiggat is 12.5 cm

dat is 122.65 vierkante cm

Je inlaat moet minimaal 2 x je uitlaat zijn dus je zou op een inlaatoppervlak van 245 cm2 uit moeten komen

 

Theoreties zou je dus 2 x zo veel gaten moeten hebben met een zelfde diameter

 

Je verteld dat je je temp wel goed kan houden

Maar (ja nu komt het haha )je luchtsnelheid door je gaten is veel hoger wat tocht kan veroorzaken bij je dames omdat een zelfde hoeveelheid lucht door kleiner oppervlak heen moet

Ook moet je afzuiger zwaarder werken als nodig is waardoor deze meer lawaai maakt en eerder stuk is

 

Ik heb zelf gemerkt als je de inlaat goed hebt dat zelfs je lv een stuk makkelijker te regelen is met je afzuiger

 

 

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Foggy,..

 

Leuk hokje,..beetje laag maar moet kunnen met een 150watter..

Als je 7 liter potten pakt scheelt dat weer een cm of 7, of je kan 1 aardebak maken wat ook lager is dan die 11ltr potten.

De thermostaat van de fancontroller heb ik tussen de planten hangen, en komt steeds hoger te hangen naar mate de planten groeien, dit lijkt mij het meest efficient.

En nog een vraagje,... die vsa blijft toch niet op die tegeltjes liggen hè... dit kan namelijk gaan trillen en dan krijg je zo'n irritant geluid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korte update:

 

Een zeer geslaagd lang weekend van huis geweest. Voor mijn kleine babytjes is het wat minder goed afgelopen, de lamp heeft te hoog gehangen. Het gevolg, babytjes met reuzebenen.. :) . Op dit moment staan ze nog onder de lamp. Gezien mijn lage hokje en de groot groeiende NLX heb ik besloten niet verder te gaan met deze babytjes. Op dit moment ben ik 16 Lowryders aan het ontkiemen die mijn hokje moeten gaan vullen! Voordeel is dat ze niet hoog groeien en sneller klaar zijn :)

 

Dit geeft mij de gelegenheid de luchtinlaat te vergroten en mogelijk een bak te instaleren in plaats van de potten.

 

@tnt

Bedankt voor het rekenwerk :lol:

 

@no-zem

De vsa blijft op de tegeltjes liggen, maakt bij mij totaal geen geluid.

 

Top dat er zo meegedacht wordt, echt fijn!

 

(foto's volgen morgen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...