Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
emeraldgoddess

Wie Weet Meer Over Spaanplaat En Pvc Gassen?

Recommended Posts

sinds een jaar hebben mijn bloeiende dames last van allerlei symptonen die mij en anderen voor raadsels stellen...sommige soorten hebben er duidelijk meer last van dan andere.van alles verandert in aarde en voeding,maar daar heeft het denk ik geen klote mee te maken.op de vloer van de gebruikte ruimte ligt vinylzeil,dit komt echter niet in contact met de bloeikamer.bloeikamer staat op houten poten van 1 meter hoog met een houten bak met vijverfolie,en een houten frame met geverfde spaanplatenen schuifdeuren.1000kuub lucht in met 1000kuub compacte carboactive filter,verse luchtinblaas.waar ik me hart voor vast houd is dat er toch gas van de spaanplaat en/of vinyl bij de planten komt.geen symptonen bij de moeders en klonen,maar vanaf de 2e week in het bloeihok begint het,het blad begint te vergelen tussen de nerven,en dan te verdrogen vanat de punt,voornamelijk bovenin de plant,stunted bloei en planten ,echt erg.mijn ouwe hok was gewoon simpel,houten frame met folie,geen problemen.nu alles nieuw en een nachtmerrie.herkent iemand dit?ik zal gauw wel wat fotos posten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Emerald,...

 

Het is nogal een lastige tekst om te lezen, gebruik nieuwe regels en hoofdletters...

 

Geverfde spaanplaten lijkt me niet echt bevordelijk voor je plantjes net als vinyl,..

Als ik jou was zou ik die 2 dingen eruit gooien, en een nieuw hok bouwen van spaanplaat of beter nog...gipsplaten.

 

Grtz. Nozem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi ik heb zelf spaanplaat, maar heb nergens last van. Een maat van me kweekt al 3 jaar de lekkerste wiet uit een hokkie van spaanplaat! :specool

 

Dit soort dingen worden vaak erg overdreven, misschien als het hout in de fik staat dat er gassen vrijkomen in een mate dat het slecht is, maar dan maakt het al helemaal niet meer uit.

hoeveel kuub gas komt er vrij? Staat je hout keihard te sissen? Als er al zowiezo gassen zouden vrijkomen verdwijnt dat door je afzuiger zo naar buiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spaanplaat kan ellende geven, net als vinyl.

Het is niet gezegd dát het zo is, dus claims van mensen die zeggen dat het bij hen wel goed gaat, zeggen niets, behalve dat diegenen geluk hebben.

 

Er kan ethyleen, een verouderingshormoon, vrijkomen wat al in een concentratie van 100ppb (1 deeltje op 10.000.000 luchtdelen!) zorgt voor afbloeien in week 2.

 

Haal het eruit, wat kost het om het te doen?

Een mislukte teelt kost je vele malen meer.

 

Ik daag degenen uit die zeggen dat het niet zo is, om een stuk nat en rottend spaanplaat in hun hokje te leggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is formaldehyde-gas

 

Je hebt tegenwoordig formaldehyde arme platen(zf). Deze platen kun je herkennen aan een sticker (natureplus geloof ik). Vraag er altijd naar als je nieuwe platen koopt.

 

Het is wel ernstig en kan wel voor problemen zorgen !!!!!

 

Omdat de houtvezels meestal verlijmd zijn met lijm die formaldehyde bevat, komt dit gas achteraf vrij in de kast. Dit vrijkomen van formaldehydegas kan jarenlang duren. Wanneer de platen warm en/of vochtig worden, verhoogt de uitstoot, bijvoorbeeld in badkamers en keukens, rond radiatoren…en in onze kweekruimtes Oude spaanplaten bevatten meer formaldehyde dan recentere.

 

Verven op waterbasis en natuurverven komen niet in aanmerking, want zij laten dit gas door. Gebruik gipsplaten !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf ook flink wat last gehad van gassen. steeds in de 2e week kwam het opzetten, Zie hier

 

 

Op het forum werd het wel vaker gezegt over spaanplaat en zeil-gassen dat het slecht is. Al het spaanplaat eruit halen was onmogelijk, dus ik heb het zeil eruit gehaald, en nog kleine aanpassing.. Nu gaat het gelukkig wel goed !

 

Misschien heb je er wat aan :specool

 

Gr Rem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had het ook, vier keer achter mekaar. Zie het topic: vergiftiging door zeil. :specool

 

Ik heb nu al het zeil eruit gehaald in de kamer zelf. Het ligt nog wel in de gang maar de deur plak ik af en er komt een tochtstrip in zodat het niet via de gang (onderdruk) binnen komt.

 

De zaden zijn aan het ontkiemen en als ze klaar zijn gaan ze in mijn nieuwe opstelling (keter kast apex 4x6).

 

Nu moet het lukken. :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb zelf ook flink wat last gehad van gassen. steeds in de 2e week kwam het opzetten, Zie hier

Op het forum werd het wel vaker gezegt over spaanplaat en zeil-gassen dat het slecht is. Al het spaanplaat eruit halen was onmogelijk, dus ik heb het zeil eruit gehaald, en nog kleine aanpassing.. Nu gaat het gelukkig wel goed !

 

Misschien heb je er wat aan :innocent:

 

Gr Rem

 

Zieke plant foto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...