Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Dirkie1971

Belgen Vinden Nederwiet Te Chemisch

Recommended Posts

Als Belg heb ik niets tegen de Nederwiet, alleen veel te duur :smoke

 

Nuja dat valt wel te relativeren zeker als je de prijzen hier(WVL) de laatste tijd ziet: €25 tot zelfs €30 voor een goeie 4 gram. Volumegewijs vallen die grams ook soms wat tegen. Dan betaal ik liever €40-€50 voor 5gram wiet die (hopelijk toch) nog een slagje beter is.

Pff de gloriedagen van cannabis zijn hier voorbij, waar is de tijd dat je hier voor €25 een zakje van 5 gram kreeg die met moeite toe kon, met zo'n knalwitte wiet die bovendien nog eens goddelijk smaakte.

Zelf groeien dus :wave:

 

Hier het artikel trouwens:

 

GENT - De kleinschalige niet-commerciële cannabisteelt komt in ons land vaker voor dan de grootschalige cannabisplantages, waar criminele bendes achter zitten. Voor Tom Decorte, directeur van het Instituut voor Sociaal Drugsonderzoek, is dat een argument om de cannabismarkt te reguleren.

 

Vorige week nog werd in Merksplas de grootste cannabisplantage ooit opgerold: meer dan 25.000 plantjes. Alle media sprongen meteen op dat spectaculaire nieuws. Maar is de berichtgeving over die grootschalige plantages wel representatief voor de cannabismarkt in Vlaanderen? 'Naast het mediaverhaal is er een ander segment dat een groot stuk van de cannabismarkt uitmaakt: de kleine kwekers', zegt Tom Decorte, coördinator van het Instituut voor Sociaal Drugsonderzoek aan de Universiteit Gent.

 

Hij bracht de kleine cannabistelers in Vlaanderen in kaart door interviews met 89 kwekers en een anonieme internetenquête waar nog eens 659 telers aan meewerkten. 'Hoe de verhoudingen tussen de grootschalige en kleinschalige cannabisteelt precies liggen, is moeilijk te zeggen', zegt Decorte. 'Maar het is niet ondenkbaar dat in ons land tussen de 10.000 en 15.000 hobbytelers actief zijn, een veelvoud van het aantal grootschalige telers.'

 

Hun motieven om cannabis te kweken, zijn heel anders dan criminele organisaties. 'De hobbytelers kweken geen cannabis om winst te maken of de Nederlandse markt te bevoorraden', zegt Decorte. 'Zij telen voor eigen gebruik. Velen kweken zelf hun cannabis, om er zeker van te zijn dat hun product van goede kwaliteit is en dat er niet mee geknoeid is. Anderen doen het uit nieuwsgierigheid, om te zien of het echt zo makkelijk is, om medicinale redenen, of omdat het goedkoper is dan cannabis in het illegale circuit te kopen.' (zie tabel).

 

De hobbytelers zijn vooral twintigers en dertigers, en zowel laag- als hoogopgeleiden. 'De belangrijkste vaststelling is dat ze bijna allemaal een job hebben', zegt Decorte. 'Dat strookt niet met het clichébeeld dat cannabiskwekers allemaal leefloners zijn.'

 

De meeste hobbytelers kweken vijf tot twintig cannabisplantjes, vaak in hun moestuin naast hun andere groenten. 'Je kunt je afvragen of twintig planten nog wel voor privégebruik is', zegt Decorte. 'Als de kweker een slechte zomer heeft, zal zijn opbrengst misschien zodanig klein zijn dat de twintig plantjes nog niet volstaan om in zijn eigen gebruik te voorzien. Als het een goede zomer is, zal de kweker een superoogst hebben en met een overschot zitten. Sommige kwekers gaan dan aan het verkopen, omdat ze de financiële voordelen ervan inzien, maar de meesten delen hun overschot uit aan vrienden en familie.'

 

Volgens Decorte is het begrijpelijk dat kleine telers zelf hun cannabis kweken om goede kwaliteit te garanderen. In het illegale circuit is de hasj namelijk vaak van al te slechte kwaliteit. Daarom waarschuwt hij ervoor om de kleine telers niet te vervolgen.

 

'Als je als overheid de kleine telers hard aanpakt en vervolgt, zullen zij er op termijn mee ophouden, omdat de zware straffen hen afschrikken. De criminele organisaties zijn echter niet bang van zware straffen. Zij beschouwen dat als een berekend risico en beginnen daarna opnieuw. Daardoor duw je de cannabismarkt in de handen van criminelen, die niets geven om de kwaliteit van het product en alleen op zoveel mogelijk winst uit zijn.'

 

De beste optie volgens Decorte is dan ook de cannabismarkt over de hele lijn te reguleren. 'Dat kan niet alleen door verkooppunten te creëren, zoals de coffeeshops in Nederland, maar ook door de aanvoer te reguleren', zegt Decorte. 'Zo zou je een aantal landbouwbedrijven die cannabis op grote schaal kunnen kweken, zorgvuldig kunnen selecteren, vergunningen geven en regelmatig inspecteren op hygiëne en kwaliteit. Door de markt te reguleren, kun je als overheid ook de prijs en de kwaliteit van het product manipuleren.'

 

'Die bedrijven moeten niet de plaats innemen van de hobbytelers. Zij kunnen gerust blijven bestaan', zegt Decorte. 'Het is zoals met aardappelen. Je moet de mensen de kans geven om hun eigen aardappelen te rooien en te eten. Maar als ze dat niet willen of kunnen, moeten ze de aardappelen ergens kunnen kopen waardoor ze er zeker van zijn dat ze een goed product krijgen.'

 

Decorte beseft dat zijn standpunt controversieel is. Zijn de mensen daar wel rijp voor? 'Het zou leuk zijn als tenminste de politici rijp zouden zijn. Nu wordt het debat over het reguleren van de cannabismarkt vaak gesmoord door te zeggen dat we dat internationaal niet kunnen maken. Dat is een juridische drogreden. Nederland voert al dertig jaar een gedoogbeleid. Het land is er niet aan ten onder gegaan.'

 

Decorte benadrukt ook dat zijn pleidooi niet betekent dat nu plots iedereen cannabis moet kunnen verkrijgen. 'Voor minderjarigen moet het uiteraard verboden blijven.'

 

'Cannabiskwekers in Vlaanderen. Patronen en motieven van 748 telers' van Tom Decorte en Pascal Tuttelers is uitgegeven bij Acco.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Woon in belgie, en heb nog nooit iemand horen zeggen dat de wiet in NL te chemish is.

 

Koop liever uit NL, want de growers in mjin buurt zijn prutsers

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zie niet in waarom meer thc chemisch zou zijn!

gaat om de manier van kweken.

 

maar zelf heb ik daar absoluut geen problemen mee. ik hou wel van sterke opgefokte wiet.

alleen vind ik ook dat het de qua geld echt de spuigaten uitloopt. snap best dat je voor een goed wietje een hogere prijs moet betalen. maar nu betaal je voor een redelijk wietje al best veel...laat staan voor een echt goed wietje. zag laatst een white widdow van 9 euro. vind ik nogal wat eerlijk gezegt. en dan heb je dus 1 fuck grammetje...en dan is het niet eens een goede white widdow. super zilver haze...ook negen euro. en geloof me, ik heb al best vaak zilver haze mogen roken, maar ik kan je verzekeren dat dit geen echte haze was. en ik hou niet van namen noemen, maar er is een shop in overijssel waar je toch serieus vraagtekens bij kan zetten. ik zou adviseren om daar niet je wiet te halen...is trouwens in zwolle. de rest mag je zelf invullen, denk dat het duidelijk zat is.

 

daarentegen kwam ik laatst een wietje tegen van 7.50 ofzo...en dat was echt hele goede wiet. als je in zwolle bent en je wilt goede wiet; new balance is wat je zoekt. beste shop in de omgeving. zit er alleen niet graag, maar de wiet is goed. hebben soms ook speciale dingetjes. en als je daar komt, hoef je ook niet meteen de duurste wiet te nemen ofzo, vrijwel alle wietjes zijn daar gewoon goed namelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

is er iemand die mij kan vertellen , hoe je uberhoud je wiet chemisch kan krijgen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben een van die 200.000 en als ik ruimte had zou ik ook een van die 15.001 worden.

Voorlopig dus nog maar "chemische" wiet :D

Je moet gewoon weten welke wiet je wil, je kan ook bio wiet kopen en die is vrij goeikoop! :D

Maar geef mij toch maar WW :wOOt :offtopic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...