Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Slotty

Klaar Met Mijn Eerste Tl Kweek Jackberry En Freebee

Recommended Posts

Heb even moeten denken in welk forum dit topic het beste past en gekozen voor Micro/Fluo, Sannie's corner was ook een optie.

 

Na het bouwen en een beetje proefdraaien van m'n hokje durf ik het aan de kast in gebruik te nemen.

 

- Kast 70x70x120cm inwendig

- Fan met onbekende capaciteit maar ruim voldoende voor de kast

- Passieve inlaat aan de onderkant en langs de zijkanten

- Lampen TL 8x18watt 6x kleur827 en 2stuks kleur33

 

Ik kweek voor m'n plezier en wil zuivere wietjes en veel soortjes gaan kweken voornamelijk voor eigen gebruik.

Het was de bedoeling met een aardebak te gaan werken maar omdat ik nooit meer dan 5 planten in huis wil hebben stuitte dat op enkele problemen met de flexibiliteit.

 

Uiteindelijk is er voor potten gekozen, er passen 4 potten van 15liter in de kast.

gallery_12569_3377_225608.jpg

 

 

 

 

Door de gestelde limiet van 5 planten zal de kast zal uiteindelijk permanent op 12/12 blijven met 4 planten. Na verloop van tijd zal er elke 2 tot 4 weken één plant geoogst worden en een jonge plant voor worden teruggeplaatst, voor het kiemen en een weekje groei wil ik een klein kastje met 2x18watt gaan gebruiken.

Als de jonge telg een man is gaat deze direct de kliko in en zal er een nieuw zaadje in de voorkweekruimte gaan (nooit meer dan 5 planten!).

 

De potten krijgen een eigen scrognetje van 30x30cn welke aan de pot vastzit (zo iets als in de sticky van Attitude) zodat de planten in verschillende ontwikkelfasen individueel op hoogte gezet kunnen worden (bij TL moet je dicht op de lamp zitten!)

 

To de point!

 

Van de week de zaden een halve dag in water voorgeweekt en in de pitpots gedaan, vreemd spul trouwens.

gallery_12569_3377_40135.jpg

 

 

 

De zaden, 2x JackBerry en 2x FreeBee, kwamen voorspoedig uit (wel meer verfrommelt dan bij zaai en stekaarde) en na twee dagen in de propagator heb ik ze overgepot in de reeds klaar staande potten van 15liter met het volgende grondmengsel;

Potgrond VAM organisch bemest 45%, potgrond Slingeland 45%, gedroogde klei 10% en verder schimmels en ingewaterd met Sannie's bacta.

Water: uit de vijver Ph 6,8 Ik ga deze kweek niet afzuren en om de EC maak ik mij ook niet te druk (de klei is een enorme buffer).

 

Kan voorlopig nog groeien!

gallery_12569_3377_310502.jpg

 

 

 

Vandaag 1e dag in de kast temp 24graden en lv 44%

gallery_12569_3377_276286.jpg

 

 

 

Ik hoop dat de ingeslagen weg mij goed zal bevallen, :blink:

 

Tot zover, Slotty

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes in ieder geval, de start ging goed en nu maar hopen dat je droom uitkomt.

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank, Dank, Dank, voor de goede wensen en complimenten.

Het is leuk te zien dat er zoveel aktieve microkwekers op het Wietforum aanwezig zijn, die enkel voor plezier en gebruik hun wietje kweken.

Sorry dwaal een beetje af, vandaag een microupdateje (moest zelf ook even kijken :whistling ).

 

Temp donker - 21/24 en met de lampen aan 24/27 - LV 51%

De spruiten staan nu twee dagen op 20/4 in hun potten en lijken na een dag van rust de gang er in te zetten.

 

Plantjes staan recht onder kleur-33 de overige buizen zijn kleur-827 (op zo'n 4cm van de plant)

gallery_12569_3076_42690.jpg

 

 

 

De eerste blaadjes vormen zich

gallery_12569_3076_490826.jpg

 

 

 

Zo mooi..........., dit MOET wel een dame zijn!

gallery_12569_3076_103785.jpg

 

 

 

Tot next microupdateje (hou ik erin :blink: ), Slotty

Share this post


Link to post
Share on other sites

heyyyy dit topic heb ik over het hoofd gezien slotty... :blink:

 

zet m op, en denk erom niet te veel water, drip drip drip :whistling

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er erg profi uit, complimenten, maar ik heb toch nog 1 opmerkingkje, je hebt een indrukwekkende hoeveelheid licht voor tl maar als ik jouw was zou ik nog 6 buisjes met kleurtje coolwhite halen, meer blauw in je lichtspectrum lijkt mij beter groei en zeker met 8 buizen kan dat wel lekker gaan zoals je hier kunt zien heeft kleurtje 827 niet echt veel blauw licht. dus als ik jouw was zou ik die 6 buisjes tijdelijk vervangen voor coolwhite buizen en als het kan nog dichterbij zetten (2cm prefferabel) tegen strekken.

Aan de andere kant schieten ze mischien eerder in bloei met meer 827 buizen in het begin maar dat weet ik niet zou een aardig experiment kunnen zijn.

 

Hoe dan ook ik blijf je aandachtig volgen, ik zie hier nog wel aardig wat van afkomen in de toekomst gezien de goede voorzieningen, succes

 

may the gods of green make these buds mean

 

circusaap

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke set up :blink:

En om die blauwe kleur in je buisjes zou ik me niet zo druk maken aangezien er in elke tl buis al een aanzienlijk deel blauw aanwezig is :whistling

 

veel micro succes

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Halo allemaal,

 

@Bambino - Zal erom denken, op de foto's hieronder zijn nog wat vochtige plekken te zien van het watergeven :smoke

 

@Huisrot - Dat wil je echt niet zien!! maar wel bedankt

 

@Circusaap - Ook bedankt en goed dat je meedenkt heb dit zelf ook overwogen maar zag er de noodzaakniet van in, de plantjes staan recht onder kleur 33 op een afstand van 2-3cm, de buizen aan weerzijden kleur 827 staan op een afstand van zo'n 9cm en gezien de geringe lichtdruk van TL zullen de kleur 33 lampen veel meer effect hebben op de nog kleine plant.

De groeiperiode is maar voor één week, de JB's kunnen flink doorgroeien als ze in de bloei gezet zijn.

Twee stuks kleur 33 buizen laat ik de eerste 4 weken van de bloei meedraaien om sprieten te voorkomen.

 

@Sannie - zie hierboven. Dit topic had ik ook in jouw hoek kunnen plaatsen aangezien de kweek geheel op jouw lijn zit, heb echt vertrouwen in het kweken van een mooi zuiver biowietje.

 

To The Point,

 

Het is rustig in het hokje, plantjes nog in de groei en ze doen het erg rustig aan, schuchter komen de blaadjes tevoorschijn.

gallery_12569_3377_204043.jpg

 

 

Plantjes groeien rustig door

gallery_12569_3377_571223.jpg

 

 

Overmorgen, 9 dagen na ontkiemen, gaan de planten op 12/12 en zal de groei er (hopelijk) flink inschieten, kunnen de SGRoGnetjes er snel op en ga ik proberen een mooi veldje aan te leggen. :engel

 

Heb alvast wat geoefend op een TMV-patient van 3 weken, toppen, fimmen, pletten, knakken en SGRoGgen, is heel leuk om te doen en alleen daarom ga ik deze technieken zeker toepassen.

 

Zo komen de potten met netje eruit te zien (wel grotere potten)

gallery_12569_3377_798125.jpg

 

 

Knakken (best eng om te doen, mishandeling!)

gallery_12569_3377_258667.jpg

 

 

Toppen (amputeren)

gallery_12569_3377_15264.jpg

 

 

Na een uur richten de toppen zich al weer

gallery_12569_3377_257829.jpg

 

 

To zover maar weer,

 

Groetjes en een zonnige zondag, dat vinden onze buitenschatjes wel lekker :specool,

Slotty

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er mooi uit slotty,

dat gaat vast wat moois worden.

 

tip; je kunt de plantenstokken ook in de zijkant van de pot steken.

en daarop je gaas monteren.

Als je een keepje in de stokken maakt en dat met binddraad vastmaakt, glijd die niet naar beneden.

 

med_gallery_7713_988_91122.jpg

 

 

suc6 van weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Weetje,

 

Er leiden vele wegen naar Fryslan :smoke . Omdat ik onder TL kweek kan het SGRoG netje er pas op als de plant zo'n 20 - 25cm hoog is als ik dan de stokjes in de aarde duw is er kans op wortelbeschadiging, er zitten altijd veel wortels tegen de potwanden, ik probeer zo stress te voorkomen.

 

De plantjes krijgen al stress genoeg als je ze op het netje zet :specool .

 

Oant schrijfs, Slotty

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag een gevalletje EHBO gehad in me kassie, dusss tijd voor een update.

 

Twee dagen geleden de klok omgezet naar 12/12, dat is 6dagen nadat ik de Pitpots met de ontkiemde plantjes in de pot heb gedaan. De JB's groeien nog zo'n week of 4 door en de ruimte van mijn miniSCRoGjes is beperkt (31x31cm)

 

Vanavond 9:00 gingen de lampen aan en mocht eindelijk naar m'n kinders, even een paar plaatjes schieten, watergeven (PH 6,8 - 22gr, uit de vijver), en inspectie.

 

Plant-1 JackBerry Gaat lekker, de snelste in alles.

gallery_12569_3377_701008.jpg

 

 

Plant-2 Jackberry Iets minder mooi dan plant-1

gallery_12569_3377_676477.jpg

 

 

Plant-3 FreeBee Groeit lekker, ook een mooi plantje.

gallery_12569_3377_773463.jpg

 

 

gallery_12569_3377_145585.jpg

 

 

Bij de controle van Plant-4, FreeBee, blijkt dat het plantje duidelijk achter blijft bij de rest, ook staat deze altijd een beetje scheef.

Als ik het stammetje bewoog kwam de grond een beetje omhoog :smoke , na de losse grond een beetje te hebben weggehaald kwam de oorzaak van de minder conditie te voorschijn :engel .

gallery_12569_3377_124077.jpg

 

Nu weet ik ook waarom deze er een dag langer over deed om boven te komen, .... was gewoon een blokje om ;) :specool :specool

 

EHBO kit erbij, rietje en een satéprikker, 2cm van het rietje afgeknipt en in de lengte doorgesneden (zodat je een kokertje krijgt wat je kan openbuigen) en voorzichtig om het teruggebogen stammetje gedaan, paar stokjes erachter om de boel recht te houden (sorry, kreeg hem niet scherp :bier ).

gallery_12569_3377_305742.jpg

 

 

Voilla, Mission Completed

 

Groetjes, Dr. Slotty :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, erg he dat moeten wachten tot de lampen aangaan :smoke

De plantjes gaan zo te zien nog prima alleen wel raar worteltje wat die 4de heeft gegroeid :specool zou het komen door de pitpot of het zaadje verkeerd om ofzo ?

Leuk geopereerd trouwens dokter die rietje+sateprikker prothese werkt zo te zien wel alleen wel even kijken of de plant geen scheuten/blaadjes gaat aanmaken in het rietje als je begrijpt wat ik bedoel.

 

good luck, C. aap

Share this post


Link to post
Share on other sites

er komen geen scheuten in het ''rietje''.

 

hopelijk sterkt de stam nog wat aan en wordt ie nog wat dikker, als je plant de hoogte ingaat en de stam blijft het zelfde formaatje.... :specool

 

 

mooie foto trouwens van die schouting knoop plant :engel

 

ciao :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Circusaap, Ja dat wachten is maar niks, zal na verloop van tijd wel overgaan.

Zoals Bambino al aangaf zullen en geen scheuten in het rietje komen, de spalk/rietje zit onder de kiemlobben.

Het kiemen in de pitpots gaat snel en je kunt het zaadje zien zitten en deze werd in het begin wat omhoog gedrukt.

 

@Bambino, Was zelf ook wel een beetje verbaast over wat er boven kwam, waarschijnlijk zal het plantje gewoon doorgroeien. Leuk filmpje heb je trouwens gemaakt, het filmpje van de DIY LED-kap krijg ik niet ge-opend!

 

Gisteravond toch nog even een plaatje geschoten van mijn favo JackBerry :specool .

gallery_12569_3377_623951.jpg

 

 

 

Mooi plantje vind ik dit (en dan zul je zien dat het een man is :smoke ), en sinds ze in bloei gezet zijn groeien ze enorm snel, bijna elke dag een internode erbij.

 

Hopelijk kan ik morgen/overmorgen de planten fimmen zodat er voldoende toppen op het netje komen.

 

Bedankt voor de reacties, Slotty

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze zullen nog wel 2/3 weken door groeien slotty

 

per dag 1 internode erbij? :smoke :specool

 

laat die 5+ vingers maar komennn

 

filmpje word gemaakt i promus

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey slotty, hoe heb jij precies je TL's aangesloten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo luitjes,

 

@Keesthemad,

 

De 18watt buisjes staan in serie op een 40watt spoel/ballast, geen condensator en S2 starters (noodzakelijk bij serieschakelen voor aansluit schema zie hieronder :specool

gallery_12569_3109_81170.jpg

 

 

Het hele spul zit op, en onder een plaat kunststof (lichtgewicht), de 8 lampen aan de ene kant en de 4 spoelen aan de andere kant. De warmte van de spoelen kan niet naar onderen.

 

@Bambino

 

Ik reken op minimaal 4 weken doorgroei, is ook wel nodig om me netje vol te krijgen. Het filmpje houd ik nog tegoed :smoke .

 

Groejes, Slotty

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat kost zo'n spoel? Want ik vind die armaturen echt absurd duur, ik ga geen 25E betalen om mijn TL'etje te kunnen laten hangen... In ieder geval, tot ik jou topic tegen kwam en ik die kroonsteentjes van jou echt geniaal vond...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Keesthemad,

 

Ik heb deze configuratie gekozen omdat ik nog wat armaturen had liggen, 2 dubbele 36 watters :specool , die koop je 2e hands voor zo'n € 10,00, had ik deze niet dan zou ik gewoon 18watt armatuurtjes bij de Gamma gekocht hebben € 5,00 tot € 6,50 per stuk inclusief kleur33 buis.

 

Hoop dat je wat kunt vinden, Slotty

 

Ps. De houdertjes voor de starters heb ik uit de elektronicazaak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm, een vriend van me is electricien, ik kan vast wel het een en ander van hem krijgen.. Anders ga ik nog wel op zoek. In ieder geval bedankt voor de hulp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

BioMicroFluo kweken is het helemaal

als je tenminste voor de KWALITEIT gaat.

Ik ben zelf ook met een (144Watt TL) hok bezig

dus blijf deze zeker volgen als voorbeeld.

 

succes ...

 

>cyber<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Cyber,

 

Heb het virus ook flink te pakken en verwacht nog een hoop ontwikkelingen op micro-gebied.

 

Hopelijk kan je snel je kast uitproberen, hebben wij weer een topic om te volgen :innocent:

 

Groet, Slotty

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet bij de kleine electrozaken gaan halen, die zijn 1 goedkoper (sowiso al) en 2 je kunt er afdingen... Tenminste, ik had laatst een flink bedrag van een stapel spaarlampen afgehaald...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...