Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
peacheken

10 Killing Fields + 10 Freebees, Zaad

Recommended Posts

Donderdag beschikte ik eindelijk over de juiste schroevendraaier om mijn lampkap van het plafond los te maken en de nieuwe bevestigingsstructuur te monteren :wOOt

Een paar gaatjes geboord, toch geprobeerd, maar vooral gevloekt op de hardheid van den beton, en dan de constructie dan toch bevestigd. Eindelijk een lamp die regelbaar is van hoogte :specool .

Op onderstaande foto zie je links boven de lamp mijn gratis afzuiging die de lucht boven het appartementsgebouw rustig naar buiten blaast.

De spaarlamp gebruik ik om jullie te kunnen bedienen met foto's die toch al wat beter zijn dan deze uit mijn vorig experiment.

med_gallery_10466_3224_436049.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu de constructie klaar was konden we dus beginnen, de zaadjes moesten niet langer wachten in hun mooie doosje op hun bevrijding naar de zon.

Uit mijn ervaringen van vorige kweek weet ik nu ook hoe het ongeveer aan te pakken. Om nog een beetje op te frissen, extra hints op te pikken, toch nog eventjes eerst de nodige info hier opgezocht. Toen Sanie sprak van je pitpots op een bord te plaatsen kreeg ik het briljante idee :td dat een oven over een ovenplaat beschikt. Daar kan je een mooi laagje aarde opleggen (van die steentjes heb ik niet en ik ben er gerust in dat de effectiviteit van aarde ook wel meevalt als drainage voor het ontkiemen). Die aarde maakte ik dus goed nat, met water afgezuurd naar Ph ± 6,5 (zoals elke brave leerling van Sannie :wave:) en natuurlijk was de aarde reeds voorbewerkt met schimmels en het voedingswater met bacto en wortelstimulator (dacht ik). Op dit mooie bedje plaatste ik dan de pitpots, mooi verdeeld over de plaat, na zeook behandeld te hebben zoals voorgeschreven. Toen ik met de pitpots begon te werken, moet ik zeggen, kreeg ik wel efkes een slecht gevoel. Die pitpots zijn echt maar prutsen, zou je denken, en zeer kwetsbaar.

Boven mijn ovenplaat heb ik een glasplaat gelegd om zoveel mogelijk de Lv stabiel te houden. En dit lukt vrij goed, weliswaar zo rond de 65%

Daarboven heb ik reeds mijn 400W lamp aan op 18/6, direkt de volle zon B)

Hoe het temperatuurverloop is in mijn kot met die 400W-lamp weet ik nog niet, dus dit is nog wat zoeken.

ziehier de opstelling op dag 1, donderdag 23/08/2007, zo rond de middag :P

med_gallery_10466_3224_361120.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ondertussen zijn we al 24 uren later. Het is spannend in de buik, regelmatig eens gaan kijken of de zaadjes nog niet ontkiemen. En ja hoor, enkele van die zaadjes die ik een beetje kan zien zitten als ik goed kijk vertonen al een klein wit staartje dat naar buiten komt piepen. Joehoe, dat gaat goed!!

Dag 2, na 48 uur. De spanning blijft, hoeveel zouden zich nu reeds bekend maken en hoe snel gaan diegenen die hun staartje reeds lieten zien vooruit? Al wat meer laten hun omgeving wel bevallen en ontwaken en de eerste 2 komen zelfs met hun kopje tot boven de pitpot. Voor een tweede kweek, na een eerste ontzettend prachtige catastrofe, ziet dit er best wel goed uit; het geluk kan niet op. Als we verder doen zoals we begonnen zijn (en neen ik heb geen meervoudige persoonlijkheid of dergelijke) zou het echt weleens al een zeer mooi kweekje kunnen worden.

Van deze eerste 2 dagen heb ik geen foto's genomen, uiteindelijk zouden deze toch niet zo veel vertellen ook.

Vandaag is het dus ondertussen dag 3. Hier heb ik weer wel een fotootje van:

med_gallery_10466_3224_154827.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik heb besloten om te verpotten. 1 Detail, in principe had ik graag direkt alles in 10L potten gezet. a)hiervoor heb ik niet genoeg plaats, :( niet genoeg potten :P Dus heb ik uiteindelijk 12 (2 maal 6) kiemen in 10L potten gezet en laat ik de overige 8 verder ontkiemen in een curverbak die vol zit met afvalaarde van mijn vorige kweek en toegevoegd met schimmels en bacteriën, ondertussen ongeveer een maand geleden. Op basis van de snelheid heb ik de selectie gedaan om te beslissen wie reeds naar de grote potten mocht en wie zich tevreden moest stellen met een gemeenschapskamer.

Mijn roze bak gebruik ik als soort back-up. Zijn er van de snelle zaadjes die minder goed groeien dan die in de bak, dan vervang ik die. Uiteindelijk zou ik graag 12 plantjes overhouden (mijn ruimte is ongeveer 1m², ietske meer, ±1,5m², maar niet ten volle te gebruiken).

Vanaf ik stekken kan maken (de allereerste frisse zijtakken dus), ga ik van elke plant 2 stekken snijden. 1 om te bepalen welke de vrouwtjes zijn, 1 om een moederplant te kunnen maken van elke soort. Hiervoor zal ik wel nog een ruimte moeten uitvinden waar ik die kan laten groeien, waar ze voldoende lichturen heeft.

Als het geslacht bepaald is zal het ook het moment zijn om defintief te kiezen welke 8 plantjes ik zal ten grave moeten dragen ;)

 

Ik heb al eventjes gesproken van mijn fantastische lampconstructie. Dankzij 2 schroefdraadstangen (tisen), M6, kan ik dus d.m.v. 2 moertjes de hoogte van mijn lamp regelen, een vrij stevige constructie die ook in de industrie gebruikt wordt om armarturen op te hangen in valse plafonds. Ondertussen weet ik natuurlijk hoe het T-verloop is :blink: Met mijn lamp zoals je ze ziet hangen op de foto en de afzuiging volledig open en ventilator aan is het ter hoogte van mijn bloempotten ongeveer 27°C. Joepie! Ik kan mijn lamp nog laten zakken! De afzuiging van het appartement zuigt niet genoeg :wOOt En een extra afzuiging plaatsen op deze afzuiging zit er niet in, want dan zou ik wel eens het risico kunnen lopen dat ik de lucht naar mijn buren blaas via hun afzuiging omdat ik voor meer druk in de gemeenschappelijke leidingen zorg.

Op een hoogte van bijna 1,5m bedraagt de T° 29°C met deze opstelling. Dit geeft me toch een zekere troost. Langs de ene kant heb ik een vrij hoge T°, maar daar staat tegenover dat dit vrij stabiel blijft over een groot hoogteverschil.

Het is natuurlijk de bedoeling over te gaan op mijn 600W-lamp als de plantjes in bloei gaan. Ervaring met mijn kot en deze lamp leert me dat de T° t.o.v. wat ik nu zie bij de 400W ongeveer 2 á 3 graden meer wordt. Als alles goed gaat zullen de toppen tot in een zone komen van 32°C, net iets te veel naar mijn zin, maar dit wordt een probleem dat we gaan aanpakken bij een derde poging. 32°C is veel, maar ik geloof ook dat dit nog niet overdreven is, dat dit nog geen ramp is. Naar de onderkant van de plant toe wordt de T° dan ongeveer 28 á 29°C.

 

Nog eventjes de algemene info, om niks over het hoofd te zien.

grondsamenstelling:

Teeltsubstraat: Potgrond op basis van: bonkveen, perliet, meststoffen op basis van calcium en magnesium en meststof.

Meststoffen: NPK meststof bevattende Mg 14-16-18 + (2MgO) met sporenelementen: 1,0 kg/m³

Isobutylideendiureum: 0,250 kg/m³

 

Droge stof:25%

Organische stof: 20%

pH (water-)zone : 5-6,5

elektrische geleidbaarheid : 37,5 mS/m

 

Voor zover de verpakking.

 

voedingslijn:

cfr Sannie, voedingslijn B.A.C.

Grond behandeld met schimmels en bacto, toevoeging van wortelstimulator

voedingswater: pH afgezuurd naar 6,5 ('tis een aanvoelen, maar ik denk dat ik met voedingswater pH 6 een te zure grond ga hebben, en 'kverkies dan liever het risico van een licht te hoge pH ).

 

Om af te sluiten een foto van hoe mijn kot er nu bij staat.

Op de potten zie je vooral veel witte karton liggen. Alle 12 de kindjes erin hebben weliswaar direkt licht. De witte karton moet ervoor zorgen dat de grond niet te veel opwarmt (als ik nog eens veel zin heb, zal ik deze T° ook wel eens vaststellen).

De "grote" plant komt van een stek vanuit mijn vorige, eerste kweek, maar heb ik afgeknipt, ondertussen ook net boven de eerste internode afgetopt. Deze plant heb ik dan zo in de grond gezet, met de nodige adjectieven, wie weet overleeft ze het wel en heb ik een derde soortje als moederplant. Zou wel leuk zijn. Maar ik vond ze niet de moeite waard om er een pot aan op te offeren die ik nu gebruik voor mijn nieuwe plantjes waarvan ik weet van welk zaad het komt, van welke soort. Ook al kan ik dit laatste niet zeggen van de freebees.

med_gallery_10466_3224_229307.jpg

 

Ik doe mijn best regelmatig een updateje te brengen en hoop jullie te kunnen plezieren met toch wel enkele mooie foto's binnenkort.

 

Voor eventuele geïnteresseerden: het verslag van mijn eerste poging uit enkele zaadjes waar ik niet van weet welke soort het was, een witje dat ik gekocht had in de shop en waar toevallig een paar zaadjes tussen zaten die ik in de grond gestoken had bij een gewone kamerplant die hier stond. Een mooi voorbeeldje van hoe het niet moet :no , maar waar ik toch wel ongeveer 50gr heb uitgehaald met een sterke afghaansmaak. De helft hiervan ligt nu lekker in een plastiekdoos in den donker.

http://www.wietforum.nl/Mijn-Plantjes-Van-...eed-t28062.html , ik hoop dat de link werkt, in bewerken is blijkbaar geen icoontje dat je aan kan klikken om foto of link in te voegen.

 

 

Greetz,

 

Peacheken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat gaat vast helemaal goed komen :specool

 

veel succes

 

ik verplaats deze naar sannie's corner met je welnemen

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

Verplaats maar, met mijn welnemen. Eigenlijk was het de bedoeling nog een topic te openen met daarin de link verwijzend naar dit verslag.

 

 

Greetz,

 

Peacheken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update, 8 dagen na het planten van de zaadjes

in totaal 15/20 goed ontkiemd, 9 KF en 6 FB.

Vandaag begonnen de eerste omver te vallen doordat mijn lamp dus hoog hangt en de steeltjes zich strekken. Ik heb dan ook in al mijn potten nen bamboestok gestoken en aangebonden. Met wat ik in huis heb is dit voorlopig wel de beste oplossing ongeveer. De bedoeling wordt, d.m.v. het aanbinden, de groei te vertragen en zo de "stam" sterker te maken, de internodes korter te houden.

De planten heb ik opgesplitst in 2 maal 6 per soortje in grote potten van 10 L.

In de roze bak staan nog 3 KF mooi te glunderen.

 

De temperatuur bedraagt 24/28, de Lv is aan de mindere kant, schommelend rond de 60%.

Het is moeilijk om de plantjes niet meer water te geven.

 

Nu enkele foto's om een overzichtje te geven:

 

1. de 6 KF in potten:

med_gallery_10466_3224_268073.jpg

 

2. de 6 FB

med_gallery_10466_3224_102710.jpg

 

3. de 3 Kf in den rozen bak

med_gallery_10466_3224_154091.jpg

 

 

het kleine bosje in de kleine pot "op" mijn jonge plantjes, zijn enkele stekken vanuit het eerste voorgaande experiment. Wie weet doe ik er in de toekomst nog iets mee.

 

om je wat nader te laten kennis maken met mijn lieve plantjes en niet te overladen met afbeeldingen, heb ik nog van 2 verschillende plantjes een foto gemaakt omdat dit voldoende is om de verschillen te tonen die ik nu reeds zie. Van het eerste plantje (een KF) heb ik er ook maar 1. Het is ook het zaadje dat eerst was uitgekiemd. De zaagtand van het blad is een stuk scherper dan die bij alle andere blaadjes die eerder rond zijn. Zelf zie ik het liefst de meer scherp afgetekende blaadjes. En terwijl dit toch ongeveer het grootste plantje is, is dit plantje niet omver gevallen, m.a.w. toch ook goed qua sterkte. Als het zo opvallend blijft ontwikkelen t.o.v. de rest, en zeker t.o.v. de andere KF-plantjes, is het te hopen dat het geen manneke is (ook al zou ik dan mijn broertjen de opdracht geven met een stekje daarvan een vrouwtjen te laten bevruchten).

Alle andere plantjes trekken op elkaar, nog geen echt verschil te zien, zelfs niet tussen de FB en de KF :specool

 

mijn huidig favorietje dus:

med_gallery_10466_3224_149171.jpg

 

 

1 van de andere plantjes, ook een KF weliswaar:

med_gallery_10466_3224_231649.jpg

 

 

Ik denk zeer binnenkort nog een luchtbevochtiger aan te schaffen (ik krijg weldra een uitbetaling waar ik al een tijdje op wachtte). Dan moet ik later enkel nog uitkijken naar een koelsysteem en is mijn kot volledig in orde. Tegen dat de oogst er is, wordt het dan nog uitkijken om een aparte "droogkast" te maken.

 

 

Greetz,

 

Peacheken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mmm, lekker, petit gervais met aardbei

En al enkele maanden met 3 handige bordjes om jen planten te nummeren :specool

 

med_gallery_10466_2551_349818.jpg

 

 

 

:wOOt

 

Peacheken

Share this post


Link to post
Share on other sites

de info

 

We zijn 16 dagen na het planten van de zaadjes, en ik heb nog 16 plantjes :j, 10 killing fields en 6 freebees shack3/S.m.m.

min/max T° : 23/27-28°C

Lv : 40-60%, 'snachts : 70 - 80%

grond T° : 22-23 °C

Mijn voedingswater zuur ik af tot ± 6,5

 

De meeste plantjes zien nog lichtgroen, naar de gele kant op. De nerven zijn zelfs eerder geel te noemen. Sommige plantjes hebben de bladeren ook iet of wat slapjes hangen. Ik vrees dan ook wat te droog te zitten, ondanks de toch wel sterke groei van sommige plantjes.

Ik las ook ergens een formule om het waterverbruik van de plantjes ongeveer te berekenen (hoogte X breedte van de plant in cm = ml vochtopname/dag). Als ik die formule toepas kom ik inderdaad veel te weinig met wat ik aan water geef : 2 á 3 watergiften van 2L/week. Mijn gemiddelde plantje is 15cm X20cm = 300 ml/plantje/dag, m.a.w. 16 X 300mL = 4,8L/dag of X 7 = 33,6L/week tegenover 3 X 2L = 6L/week die ik gaf. Ik ga dan ook langzaam verhogen en zien wat er gebeurt.

Vandaag heb ik 2,6L water gegeven, voor de eerste maal met BAC bio-groeivoeding, 1,5ml/l

Ook heb ik me vandaag bezig gehouden met een poging de groei in de hoogte te remmen door de plantjes lichtjes te manipuleren. Elk plantje staat aan een bamboestok. Bij elk plantje heb ik nu een goed gevormd blad met de steel achter de andere kant van de bamboestok gehaakt waardoor de "stam" lichtjes moest meebuigen

Tussen de freebees zit er nog 1 dat het behoorlijk doet, maar toch duidelijk minder dan de 5 andere.

Van de 4 mindere KF zijn er 3 die nog wat fijner staan (in de roze bak, voor zover je er iets kan van zien :kill: ), ze groeien wel mooi, maar gewoon minder snel. En eentje, één waarvan ik had gedacht dat ik het had om zeep geholpen, heeft een eerste mooi paar blaadjes, maar meer ook niet.

 

Binnenkort verwacht ik stekjes te kunnen nemen. Dit doe ik liefst zo snel mogelijk, zodat ik snel het geslacht kan bepalen, en jonge stekken schieten beter. 'twordt enkel nog een beetje bricoleren om de dubbele 58W TL-lamp en 32 stekken (2 X 16) op zijn plaats te krijgen (tgrootste probleem is dat ik al 2 maanden wacht op mijn uitkering, grumbl, grumbl, grumbl)

Ik denk dat ik de stekken in van die langwerpige bloembakken ga zetten die je ziet staan aan venstertabletten of hangen aan railings van balkons, 5 of 10 stekken op een rijtje in één bloembak, parallel met de TL-verlichting.

 

Graag zou ik 10 á 12 plantjes, vrouwtjes wel te verstaan, overhouden. Deze zou ik dan niet aftoppen en, indien het lukt, ze zodanig manipuleren dat ik er per plantje 5 mooie grote toppen aan overhoudt. 1 Hoofdtop van de stam, en 4 zijtoppen van 2 opeenvolgende internodes. Hierbij zou ik er steeds opletten de groei in de hoogte af te remmen.

 

de fotosessie

een overzichtfoto:

de foto's met licht aan, lijken op 'teerste zicht minder kwalitatief, maar meestal kan je er wel beter op inzoomen, zijn ze wel zuiverder.

med_gallery_10466_3224_415923.jpg

 

 

 

 

Van de 10 best ontwikkelde heb ik een foto gemaakt, enkele voldoende gelukt om toch een vrij goed beeld te krijgen van de gezondheid.

 

Bij beide soorten zijn er 5 die het zeg maar goed tot uitstekend stellen, en bij beide is het eerste plantje het plantje dat nog steeds het beste ontwikkeld. De besten hebben reeds hun eerste duidelijk gevormde 7-vingerige blad. :execute

Bij alle plantjes is het ook leuk om te zien dat het aantal vingers bij elke nieuwe internode met 1 paar toeneemt, 'kben eens benieuwd hoeveel vingers ik maximum ga bereiken, 9 zou ik reeds zeer leuk vinden.

 

KF1: je ziet hier reeds de 7 vingers, na 16 dagen :icecool en als je een beetje verder kijkt zie je ook dat de eerste zijtakjes zich duidelijk beginnen te vormen ;)

med_gallery_10466_3224_196863.jpg

 

 

 

 

KF 2 is een plantje dat opvalt omdat het meer gestrekt groeit dan de andere, maar voor het overige moet het niet echt onder doen voor het eerste plantje

med_gallery_10466_3224_387968.jpg

 

 

 

 

Bij de killing fields zijn er 2 die minder snel groeien, maar toch nog bij de betere behoren, die er echter duidelijk anders uit zijn dan de andere KF's; dit zijn KF5 en KF6. Zelf vind ik ze best wel mooi; klein, maar fijn. :rofl

Deze 2 staan ook in een iets andere grondsamenstelling dan de andere plantjes. Dit is namelijk een mix van verse grond met grond die oevrbemest is geweest en een tijdje heeft stil gestaan met schimmels en bacto.

med_gallery_10466_3224_28829.jpg

 

 

med_gallery_10466_3224_205641.jpg

 

 

 

 

en dan is er nog KF4, het minste van de top 5

med_gallery_10466_3224_137404.jpg

 

 

 

 

en natuurlijk vergeten we de freebees niet. Deze hebben allen meer last van de lcihtgroen/gele kleur dan de killing fields. Bij de meeste zijn ook de grootste (de eerste) bladeren er wat slapper aan toe. Ik kan niet echt goed kiezen binnen de top 5 om te zeggen dat één er beter aan toe is dan een ander, of zich onderscheidt. Dan maar direkt de 5 foto's, gerangschikt van freebee1 naar FB5, mooi elkaar opvolgend.

 

med_gallery_10466_3224_92386.jpg

med_gallery_10466_3224_3155.jpg

 

 

med_gallery_10466_3224_126184.jpg

med_gallery_10466_3224_264941.jpg

 

 

med_gallery_10466_3224_107074.jpg

 

 

 

 

Commentaar, raad (en daad), blijven van harte welkom.

 

 

Greetz,

 

Peacheken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeg broere gij ebt er meer verstand van dan mij zoveel is duidelijk maar euh

u lichtgroen/gele uiterlijk en de slappe blaadjes zou dat niet gewoon aan TE weinig water lichen?

groen kleurt geel door het lichter te maken , minder water dus minder volle plantjes

en het slaphangende blad hetzelfde princiepe als een erectie krijgen?

meer sap er in hoe stijver ze worden :icecool (en man wat een rare vergelijking kom ik op)

grz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ziet er goed uit paechken :icecool

Een beetje voeding geven zoals je gedaan hebt kan geen kwaad hoor.je kunt ook een beetje blad voeding geven.Als je deze niet hebt kun je ook een beetje groeivoeding oplossen(2ml/liter) en spuit je hier je plantjes goed mee in,op en onder het blad en de stelen.

Gebruik lauw warm water en spuit als de lamp net uit is.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sannie: thx voor het kleine complimentje.

De bladvoeding heb ik enkele dagen geleden reeds toegediend :icecool

 

 

Greetz,

 

Peacheken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

WAARSCHUWING

 

Die afzuiging gaat absoluut niet werken. Ik denk ten eerste te wellicht net voldoende of te weinig capaciteit, ten tweede met een extra fan er op ga je mogelijk toch geuroverlast veroorzaken en dan gaat men toch zoeken. Je kunt met een extra fan niet voorkomen dat de geur toch in andere apartementen terecht komt. Er is al eens een thread geweest hierover, waarbij de kweker zelfs betrapt is. Kweken zonder filter is absoluut onveilig. Een extra fan met filter er op zetten is ook geen oplossing, je gaat daarmee de druk in het afvoersysteem verstoren waardoor je bij andere apartementen overdruk ipv onderdruk zou kunnen veroorzaken.

 

Wees voorzichtig!

 

Het enige wat ik me kan voorstellen is een fan van ongeveer dezelfde capaciteit als er nu wordt afgezogen, iets meer, met tóch een filter. Zeker geen grote druk in het afvoerkanaal creëren want dan werkt de afzuiging bij de buren straks niet meer :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup

 

hadden we ook al aan gedacht hoor whazzup :blink:

het koelen is mijn broer zijn grootste probleem hoe het op te lossen weten we ook niet.

de afzuiging was regelbaar door een dop die er op zat en door die open te draaien was er meer afzuiging , nu je ziet dat de dop er al volledig af is...persoonlijk denk ik dat een airco de enige oplossing zal zijn maar daar verlies je ruimte me natuurlijk dus...

Share this post


Link to post
Share on other sites

je begrijpt dat door die dop er af te halen het in andere apartementen minder goed afzuigt he? En dat de kans van geurlekken daardoor nog groter wordt? Kan het topic zo snel niet vinden maar er staat er hier eentje op het forum die daardoor ontdekt is. Niet doen dus!! Eerst plannen en bouwen, dan growen. Hou het veilig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd peachken en airco, kijk maar goed uit jullie doppen.

Het ventilatiesysteem van appartementen is erg goed doordacht hoor.

Als je wijzigingen gaat aanbrengen dan weet je niet wat er zal gebeuren.

Door die dop eraf te nemen ga je de druk sowieso al wijzigen.

De kracht van zoon kanalen hangen meestal af van het type weer en het drukgebied dat boven je hoofd hangt. Op een mistige ochtend zou je wel eens voor wat enorme geurhinder kunnen zorgen.

 

Het karton op de aarde omdat ie niet zou opwarmen?

Dat heb ik nog niet gezien. Leg uit plz.

 

Kweken zonder filter in appartementen is zelfmoord op voorhand verzekerd.

 

Een koelsysteem is een airco of klimatisering, dat is de dure oplossing.

lucht uit een andere kamer trekken is voldoende, dus gewoon een aanvoer erop.

Dat het daar kamertemperatuur is dat is niet erg, als je maar genoeg in en uit voert.

Kan je geen deur kopen en die gaan bewerken met ventilatiemateriaal?

Staat je vsa in de kweekruimte?

 

maar,

Dit is een voortreffelijke topic, echt mooi geschreven en mooi uitgelegd.

Na alle opmerkingen mag dit best ook gezegd worden.

 

Het word ff brainstorme he broertjes.

Wat gaan we doen.

Een klein beetje investeren lijkt me het slimst.

 

groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites
WAARSCHUWING

 

Het enige wat ik me kan voorstellen is een fan van ongeveer dezelfde capaciteit als er nu wordt afgezogen, iets meer, met tóch een filter. Zeker geen grote druk in het afvoerkanaal creëren want dan werkt de afzuiging bij de buren straks niet meer :whistling

 

Thx voor jullie bezorgdheid waarde medegrowers.

Het principe van de afzuiging hier kan ik me wel enigzins voorstellen. Ik had dan ook nooit de bedoeling extra druk te steken op deze leiding, net omdat ik niet wil dat mijn geur naar andere appartementen wordt geblazen. Zolang ik er geen extra druk op steek, er geen extra lucht in blaas, denk ik niet in de problemen te komen met de lucht naar de buren. Hooguit val ik dan zonder afzuiging omdat de afzuiging van het appartement niet werkt en er dus nergens nog afzuiging is.

Het is dus inderdaad nog wat zoeken naar een systeem dat ik voldoende kan koelen, misschien zal het idee om de deur te vervangen nog de enige oplossing worden, maar dit is dan voor één van de volgende kweken. Nu houd ik de T° net onder controle door de lamp voldoende hoog te houden. Tijdens de bloei, als de 600W in actie schiet, hangt deze dan tegen het plafond en heb ik op ongeveer een meter hoogte 30°C.

 

Ondertussen heb ik stekken gesneden van de planten waar het reeds mogelijk was. Bij de 10 beste planten kon ik zelfs stekken snijden van 2 internodes, weliswaar zijn het dan wel ministekjes. Ik weet echter dat jonge frisse stekken, van een nog zeer jong plantje het gemakkelijkste schieten, op voorwaarde dat ze voldoende vochtig staan natuurlijk.

Mocht ik TE ongeduldig geweest zijn, binnenkort heb ik wel genoeg kansen om nieuwe stekken te snijden, meer of een week verlies zal ik erdoor ook niet oplopen.

Op deze manier heb ik van elk van deze 10 planten toch 4 stekjes wat me toch gerust stelt dat de kans groot is dat het wel zal lukken. Zowel om het geslacht te bepalen als om stekjes over te houden voor een eventuele mama en/of papa. Er zitten steeds 2 stekjes in de potjes, 1 van elke internode.

Op het moment dat ik het geslacht wil bepalen, haal ik natuurlijk de helft van de stekken weg en zet ik ze in mijn kot (plaats?!?) bij de groeiende planten. De helft die blijft staan mag dan in bloei gaan.

Zowel bij de Kf als de Fb heb ik dan nog 2 potjes met een ministekje van 1 internode, meer was echt nog niet haalbaar bij dit 6de plantje.

Ik hoop enorm dat ik zo weinig mogelijk mannekes vindt tussen de eerste 10 plantjes. Die groeien echt wel mooi. 'tis te zeggen, ik heb 4 zeer mooie van elk. Bij de KF heb ik dan nog 2 kleinere, maar wel mooie (1 van deze 2 is trouwens het plantje waar nog maar 1 internode stekken konden van genomen worden). Dus het liefst zou ik eigenlijk de 6KF overhouden met 4FB, maar dan mag er dus ook geen enkel manneke zitten tussen mijn mooiste KF's. Als het 5-5 wordt vier ik natuurlijk ook nog feest :wOOt

Minimum wil ik 7 á 8 mooie planten overhouden, ik heb echt geen zin om van mijn back-upplantjes te moeten gebruiken.

 

de foto's om te tonen hoe ik de stekken heb opgesteld, in 3 stappen, stap voor stap:

men plaatst de potjes op de voorziene plaats, de grond doordrenkt met water met wortelstimulator, bacto en yucca, afgezuurd naar ±6.5 (met de bedoeling komende dagen geen water meer te geven, de schaal staat immers ook nog vol). In eerste instantie heb ik begrepen dat het steeltje in water moet staan, door verdamping en dorst van het plantje zal de grond langzaam droger komen, terwijl de worteltjes schieten.

med_gallery_10466_3224_308841.jpg

 

 

Op deze manier gaat er weliswaar nog veel licht verloren, dus op zoek naar reflectie:

med_gallery_10466_3224_217379.jpg

 

Het is niet het ideale, maar vangt toch al veel op. Nu nog wat bescherming om de luchtvochtigheid enigszins op peil te kunnen houden, ziehier den truuk mee de duif :smoke; alweer niet het ideale, maar ja, de financiën doen nog even moeilijk, grumbl

med_gallery_10466_3224_21183.jpg

 

 

de stekjes zijn nu omgeven door 4 wanden, de "zoldering" is maar halfdicht, dit moet de vochtigheid toch al iets beter houden. (mijn meter geeft na een halfuurtje nu een 73% aan)

 

Tot slot nog een foto van een paar stekken die van mijn planten van mijn vorig kweekje kwamen. Stekken die ondertussen eigenlijk al te lang in een te kleine pot stonden (4 stekken in 1 pot van 1.4L, op verschillende momenten gestekt). Ik heb deze samengesmolten plant nu overgepot en denk hem toch mee uit te groeien en bloeien samen met mijn KF en FB. Deze heeft immers een iets kortere bloeitijd. Zo ga ik dus minder lang moeten wachten en zal ik zeker voor nieuwjaar weer eigen rooksel hebben ;)

med_gallery_10466_3224_281360.jpg

Op nieuwjaar kan ik dan normaal gezien proeven van de wondersoortjes van Sannie. Wat een vooruitzicht

:blink:

 

 

Greetz,

 

Peacheken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De kracht van zoon kanalen hangen meestal af van het type weer en het drukgebied dat boven je hoofd hangt. Op een mistige ochtend zou je wel eens voor wat enorme geurhinder kunnen zorgen.

 

Het karton op de aarde omdat ie niet zou opwarmen?

Dat heb ik nog niet gezien. Leg uit plz.

 

maar,

Dit is een voortreffelijke topic, echt mooi geschreven en mooi uitgelegd.

Na alle opmerkingen mag dit best ook gezegd worden.

 

Een klein beetje investeren lijkt me het slimst.

 

groets esko,

nog een kleine verduidelijking over de afzuiging hier. Deze is zeker niet enkel en alleen afhankelijk van het weer. De afzuiging is er immers niet enkel voor de luchtverversing in de appartementen, maar ook voor de dampkap van het kookfornuis, de afzuiging in de badkamers en de keukens. Op het dak hier staan van die half-industriële afzuigingen. Als ze daar aan werken, de filters ervan vervangen, zullen ze het wel rieken :smoke Het is weliswaar niet de gewone werkman die gaat gaan klagen, anders zou ik het al zitten gehad hebben. Mijn kweekkot is immers ook de plaats waar de TV-kabel toekomt, en dus aansluiting internet, ... En enkele dagen terug is er een technieker/schrijnwerker langsgekomen om de deuren te controleren terwijl de plantjes onder de "zon" stonden :whistling, dus ook mijn deur van mijn kot, allemaal geen probleem.

Zolang ik dus zelf hooguit de afzuiging op maximum zet door de opening volledig open te draaien, zal ik niks naar de buren blazen en niet te maken krijgen met de zogenaamde overlastprocedure.

 

het karton op de aarde: dit is wit van kleur, houdt het licht tegen dat anders rechtstreeks op de grond komt. Die grond is donker (zwart) van kleur en onder invloed van het licht zou deze zichzelf sterker opwarmen. Het verschil tussen een zwarte en een witte t-shirt.

 

een kein beetje investeren, cfr voorgaande berichten :blink:

maar,

Dit is een voortreffelijke topic, echt mooi geschreven en mooi uitgelegd.

Na alle opmerkingen mag dit best ook gezegd worden."

thx, zeer mooi compliment !! is te veel eer voor een groentje zoals ik :wOOt

 

 

Greetz,

 

Peacheken.

"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag zijn we drie weken ver. Zopas zag ik nog eens de foto's van vorige week, ik verschoot me een bult als ik het verschil zag met de plantjes van nu. Ze groeien echt wel prima!

Ik laat ze dus rond een bamboestok groeien en de plantjes hun stammetjes zijn nu al even dik als de stok door de manipulatie die ik uitvoer :specool. Dit zie je goed bij FB 4 (laatste foto), daar krijg je een duidelijk beeld van de stam. 'khoop dat de foto's ook voldoende tonen hoe ik de plantjes rond de stok leidt.

Ik ben wel nog zuinig met voeding, 1 maal per week, omdat ik zie dat de plantjes echt wel nog goed gezond staan en er zijn er zelfs die lichtjes gele puntjes vertonen.

En bij de plantjes die in grond staan samengesteld uit grond van mijn vorige kweek zie ik ook duidelijk een groei-achetrstand en een gelere kleur.

Maar de plantjes groieien dus echt wel mooi als ze in een goede grond mogen opstarten.

Meer valt er zo direkt niet te vertellen, dus hier dan nog enkele foto's.

De eerste een overzichtje zoals ze nu in mijn kot staan, dan een fotootje van mijn killing fields en dan nog de freebees.

 

med_gallery_10466_3224_11726.jpg

 

med_gallery_10466_3224_368218.jpg

med_gallery_10466_3224_267078.jpg

 

 

 

Greetz,

 

Peacheken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een kleine aanvulling,

de stekjes die ik onlangs heb geknipt, daarvan zijn er 2 X 3 waarvan ik momenteel zeker ben dat ze schieten. De anderen geven nog niet direkt blijk van te willen groeien, hebben nog geen nieuwe blaadjes aangemaakt.

Het zijn allemaal KF-stekjes die zich reeds laten kennen.

 

 

Greetz,

 

Peacheken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag zijn we 20 september, da's net 4 weken nadat de zaadjes de grond zijn ingegaan. Ondertussen vormen de plantjes een mooie jungle. Alhoewel, nu eventjes wat minder omdat ik er deftig in gesnoeid heb.

Bij lle plantjes zijn de bladeren en scheuten tot en met de derde internode weggeknipt.

De scheuten van de vierde en de vijfde internodes heb ik laten staan. Zo krijg ik een hoofdscheut met 4 grote zijscheuten voor elk plantje.

De zesde internode heb ik dan weer gebruikt om nieuwe stekken te snijden. De geslachtsbepaling zal gebeuren door de planten zelf in bloei te zetten vrees ik. Indien ik nog zou moeten wachten op het resultaat van de nieuwe stekken zou de jungle wel eens té vol kunnen staan. De plantjes die groeien, en ze houden zich echt niet in ;) De stekken dienen dus om eventuele mama's of papa's achter te houden.

Ik heb ervoor gekozen de planten niet af te toppen, ik wil graag een mooie hoofdtop overhouden (benieuwd wat dat gaat geven :smoke ). Daarom, alsook om de stam te versterken stuur ik de stam rond een bamboestok en verdraai ik de pot zodat de top zich steeds anders moet richten om naar het licht te kijken.

Na het snoeien heb ik de planten ook nog voorzien van 4 extra bamboestokken. Voor elke hoofdzijscheut 1. Deze zijscheuten zouden op gelijke hoogte met de hoofdtop moeten komen (en dit zal wel geen probleem vormen :P ) en hebben dan net als de hoofdtop een eigen stok waarmee ze kunnen geleid worden zoals ik het wil.

Ik moet het niet hebben van het nazisme, maar enkel de productiefsten mogen blijven leven. De 3 nakomelingskes die in de roze bak stonden zijn vandaag begraven. Deze dienden plaats te maken voor de ondertussen uit de kluiten gewassen scheuten van mijn vorig kweekje die een wat kortere bloeitijd heeft. De 3 zijn nog niet echt begraven, eigenlijk heb ik ze in de pot gezet van de oude scheuten.

Ongeveer een week geleden heb ik die oude scheuten overgepot van een pot van anderhalve liter, dacht ik, naar een emmer. Op onderstaande foto zie je de wortels die alweer van beneden naar boven aan het groeien waren, de volledige emmer was blijkbaar bijna een volledige wortelkluit geworden ;) Deze staat nu dus in de roze bak die minstens dubbel zo veel volume kent. De wortels kunnen nu nog wat verder in de breedte uitzetten :)

med_gallery_10466_3224_118340.jpg

 

Van het plantje heb ik na het verpotten nog 2 stekken gesneden (door af te toppen) om hopelijk een derde mama te hebben. 3 soortjes in huis, lijkt me al best leuk en voor al wat afwisseling te kunnen zorgen. En als broertje ook goed verder doet heb ik misschien nog meer keus kort bij huis :specool

en zo staat het plantje er nu bij :specool (al zeg ik 't van mezelf ;) )

med_gallery_10466_3224_25917.jpg

 

 

 

 

De komende foto's van de killing fields en de freebees (waarvan ik steeds vergeet wat de naam was :engel ) zijn genomen na het knippen. Ik hoop hier uiteindelijk een beter beeld mee te kunnen geven van hoe het met de plantjes is gesteld. Bij enkele planten zie je de bladeren, die ik heb verwijderd, nog in de pot liggen. Om een idee te geven van hoe "vol" de planten stonden, zo pas geknipt vind ik ze er immers nogal naakt uitzien ;) .

Ik heb de indruk dat de KF iets meer in de hoogte groeien dan de FB. Voor de rest zie ik niet echt verschil tussen de betere plantjes :bier

Wel heel erg leuk om vast te stellen is dat reeds enkele van mijn plantjes "blaadjes" maken met 11 vingers, of 11 proberen, maar er maar 10 uitkrijgen. En ik die vertrokken was met een houding waarbij ik reeds zeer tevreden ging zijn als ik enkele planten had met 9 vingers. Degenen zonder 9 vingers zijn die dat een slechte start hebben gekregen!! Kortom, ik ben er gerust in, de plantjes staan gezond.

Als het zo blijft doorgaan tijdens de bloei zal het een mooi oogstjen worden :smoke

 

KF 5 en 6 (van 5 is er geen foto, foutje van de firma) blijven hun achterstand behouden. De slechtere start door deels gebruik van mijn oude "vergiftigde" grond bij deze planten, blijt zijn sporen nalaten blijkbaar.

med_gallery_10466_3224_655212.jpg

 

 

 

 

KF1 t/m KF4

med_gallery_10466_3224_75087.jpg

med_gallery_10466_3224_694915.jpg

 

 

med_gallery_10466_3224_174610.jpg

med_gallery_10466_3224_337995.jpg

 

FB1 t/m 6

med_gallery_10466_3224_631005.jpg

med_gallery_10466_3224_66047.jpg

 

 

med_gallery_10466_3224_51731.jpg

med_gallery_10466_3224_423501.jpg

med_gallery_10466_3224_151717.jpg

 

 

med_gallery_10466_3224_458955.jpg

 

 

 

 

Een foto van de aangepaste stekinstallatie en een overzichtsfoto van de plantjes in hun kot met elk 5 stokken volgt later. Ditmaal een technisch foutje, platte batterijen van de kodak.

 

 

Greetz,

 

Peacheken.

 

Ik heb ff je lay out aangepast

greetz sannie

 

thx Sannie, ziet er een stuk beter uit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey peachke,

 

Mooie gezonde planten nog steeds.

Ik ben blij dat je er al goed over nagedacht hebt over uw afzuigsysteem.

Ik zou het niet vertrouwen eigenlijk en eerder een box gaan bouwen die gaat dempen.

In het appartement zelf te werk gaan dus. Het zou wel een hele klus zijn.

 

Je hebt er wel een paar erg mishandeld he :specool

Maar het komt wel goed.

 

Mooie pica spam,

kom maar op met die selectie.

 

groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziehier de beloofde foto's van de stekkeninstallatie en een overzichtje.

 

Het overzichtje:

Zoals je zal kunnen vaststellen, ik heb veel weggediefd, maar nog lang niet te veel. De hoofdtop blijft verder schieten en moet ik ongeveer 2 maal per dag bijsturen. De zijtoppen beginnen nu langzamerhand ook goed hun weg te vinden naar het licht.

 

med_gallery_10466_3224_201291.jpg

 

 

de stekinstallatie:

med_gallery_10466_3224_463180.jpg

 

med_gallery_10466_3224_157511.jpg

 

 

 

 

Greetz,

 

Peacheken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tijd voor een updeet peacheken :offtopic

 

Hoe is t met de zaailingen?

 

Gr

 

UmleiTung

 

 

JA, je hebt wel gelijk, maar af en toe is het me gewoon wat te veel met die verslagen, en de planten van stal halen om te fotograferen. En zeker nu er nog een zeer lief en leuk, knap vrouwken in mijn leven komt en ik ook nog eens volop aan't solliciteren ben voor een echt wel goed betaalde job.

 

Toch maar eventjes een updateje meegeven. Foto's volgen binnenkort.

Woensdag 26/09 heb ik ze in bloei gezet. En de eerste week, tot 2 weken zijn behoorlijk stresserend geweest. Het begon met problemen met de klok, regelmatig schakelde deze niet, en ik had dan nog de pech dat het meestal niet UITschakelen was dat ze deed. De plantjes hebben dus behoorlijk wat lichtstress gekregen. Dankzij een regelmatiger leven door terug actief te worden op de arbeidsmarkt kon ik dit probleem onder controle krijgen door de zon op te laten komen als ik opsta (met een andere klok kreeg ik ook al problemen, 'twas me echt niet gegund, 4 klokken en allemaal problemen terwijl ik geen problemen heb gehad in de eerste kweek met dergelijke klokken, maar later volgt wel een klok aangestuurd met een contactor).

En omdat de frustraties nog niet hoog genoeg opliepen, bleek dat ik toch wel oneglooflijk veel mannekes overhield uit de voorgeselecteerde plantjes. Ik houd nu 4 meiskes over uit 20 zaadjes, maar heb wel nog mijn 3 back-upplantjes. Tussen de meiskes is er 1 freebee (en alweer ben ik vergeten wat voor soortje het nu is), de andere zijn dus KF.

Zowel van de KF als van de FB heb ik nu een stek om op te laten groeien tot mama. Later kweek ik misschien nog eens met zaad voor een favorietje te kunnen vinden.

Mijn stekken uit de vorige oogst doen het ook zeer goed.

De planten die er nu nog staan doen het wel zeer goed. De toppen beginnen zich mooi te vormen.

Naarmate de planten mooi groot begonnen worden ben ik ook mooie fenoverschillen beginnen zien. En elk soortje bekoort me wel op de één of andere manier.

De haze-achtige omwille van zijn mooi donker blinkende bladeren met die fijn, elegant gestrekte vingers, mooi open groeiend zodat het licht nog diep kan doordringen in de plant.

Mijn stek van mijn vroegere soort is van dit haze-achtige type, maar maakt witte bloemen aan en heeft mattere bladen. De killing fields heeft blinkende bladeren en ik begin nu ook een paarse kleur te zien in de bloemen.

Dan heb je zijn tegenhanger, de freebee die mooie rondere bladeren aanmaakt, eerder frisgroen en enorm dicht bebost groeit. Een soortje dat zorgt zorgt voor een zeer dichtgroeiend oerwoud. Op basis van uiterlijk is dit het soortje dat ik het minst graag zie. Maar dan komt de mix van de sativa en de indica (in dit geval kan ik de termen gebruiken, ik mis me toch niet :D)

Bij deze tegenhanger heb je de mooie rondingen, geen mix van hoge en lagere toppen zoals bij de hazesoortjes, maar wel de elegante afwerking, geen chaotisch oerwoud. Bij deze komt aan de bloemen een harspoeder met de kleur van lichtbruine hash. Dit is de enige plant die dit heeft, bij de andere zie je allemaal dezefde typische witte kristallen. En toevallig is het van deze plant dat ik een stek heb overgehouden , joepie, joepie, joepie.

Binnenkort zit de 5de week erop, voor meer info verwijs ik naar mijn fotoverslagje binnenkort. Nu moet ik me gaan klaarmaken en vertrekken.

Sowieso, gegevens zoals vochtigheid, Ph en andere volg ik niet meer op. Ik pak het water uit de kraan, doe er een gecontroleerde hoeveelheid Ph- bij, de nodige, gecontroleerde hoeveelheid voeding en stimulators en beheers de temperatuur en het licht. Ik weet ondertussen dat mijn afwijkingen niet ernstig zijn m.b.t. Lv, Ph, ... en mijn planten gaan duidelijk akkoord met me. Als je de foto's ziet, weet dat ze begonnen zijn (eind augustus) als zaadje en na 4 weken in bloei gezet zijn, en dit door een kwekertje die nog maar aan zijn 2de kweekje bezig is!

 

 

Greetz,

 

Peacheken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...