Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
wietbeginner

1 Fase Met 25 Ampere Stop. Hoeveel Amere De Volgende Stop

Recommended Posts

Zit in een oudbouw vlak bij amsterdam op de 3de verdieping.

Daar heeft mijn metertje 1 fase met een 25A stop erin.

Nu vraag ik mijn af hoeveel ampere de volgende stop heeft. En is dat een stop waar alle bewoners van mijn trap gebruik van maken?

 

Was benieud daarna.

Net als in je stoppenkast heb je bijvoorbeeld 4 groepen van 16A terwijl de hoofdstop 35 amere is.

 

Hoe gaat dat dan verder, hebben alle buren een 35A stop en zit daar onder weer een 50A? of iets dergelijks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ff als diagram

 

 

---------stoppenkast-----hoofdstop-----------Hierna???

------------->16A------------->|

------------->16A------------->|25A------------->???

------------->16A------------->|

 

 

Is de hierna??? een gezamelijke stop met andere buren en hoe groot zal die waarschijnlijk zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoeveel buren heb je

 

Mischien hebben ze de buren op een andere fase gezet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaak zitten er in de oude huizen meerdere huizen op een 25A stop, da's altijd een risico. Ook vaak snel overbelast door oude bedradingen.

 

Je moet ervan uitgaan dat de volgende stop 35A is. Bij een hoofdstop van 35A is dit 50A. :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

Er zitten2 buren onder.

Dus zou ik nu in feite ff heel theoretisch :specool het volgende kunnen doen? Aan de slag met 6 lampen.

 

35A er in draaien. 2 groepen erbij zetten en dan 4 lampen op 1 groep en 2 lampen plus afzuiger, eventueel aanzuiger en ventilatoren op de andere?

 

of misschien zelfs 9 lampjes?

 

Kwa buren... ik zit op 3 hoog. Daar onder nog 2 gezinnetjes. That's all.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou ik zeker niet doen. Dat is echt vragen om moeilijkheden. Jouw installatie is er klaarblijkelijk niet op ingericht. De bedrading tussen jouw stoppenkast en de hoofdstop is daar niet op ingericht. Bovendien zou je de hoofdzekering kunnen laten doorslaan zonder dat jouw zekering doorslaat. Dat is zeker verdacht.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik zit op 3 hoog. Daar onder nog 2 gezinnetjes. That's all.

 

That's all??????

Sorry, maar ik vind dat je lult als een kip zonder kop.

Je zegt 2 gezinnetjes.

Je praat heel makkelijk over 6 lampjes.. of nee, 9 lampen zelfs :specool

of misschien zelfs 9 lampjes?

Je zegt dat je een beginner bent.

Heb je in hemels naam wel enig idee waar je mee aan t spelen bent?

 

Stel jij sluit het boeltje verkeerd aan, doordat je met zekeringen in je stoppenkast heb zitten kutten.

En er breekt brand uit. Met alle gevolgen van dien. (in 't ergste geval gezinnetje tussen 6 plankjes)

Je vergeeft t je eigen van je leven niet.

 

Doe gewoon verstandig, en neem genoegen met wat jou installatie hebben kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

weer wat wijzer geworden....

 

bedankt.

 

Hou het inderdaad bij wat mijn originele situatie toelaat.

 

Voor de that's all, dat sloeg op het aantal mensen. en niet met de gevolgen.

 

tuurlijk wil ik niet andere mensen in gevaar brengen. Voor geen enkel bedrag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hou het inderdaad bij wat mijn originele situatie toelaat.

:P

 

tuurlijk wil ik niet andere mensen in gevaar brengen. Voor geen enkel bedrag.

:specool :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou dit idd ook niet doen. zoals wazzup al zegt is je installatie hier niet op ingsteld. De dikte v.d stroomdraden zijn afgestemd op de hoeveelheid ampere van je hoofdzekering. Stuur je er dus meer dan 25 a doorheen kan je elektrische bedrading te warm worden met alle gevolgen van dien. kortsluiting en mogelijk brand

 

Je kan beter bij je energiebedrijf een 3 fase aansluiting aanvragen en dan heb je dus 3 x 25 a en dat is ruim voldoende. dan zeg je gewoon dat je elektrisch wilt gaan koken of dat je het voor een boiler nodig hebt ofzo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wietbeginner,

 

Test eerst even of je buren op dezelfde eindstop zitten. Dus even uit (laten) zoeken of ze op dezelfde groep zitten. Evt. een electraman laten langskomen of de groep belasten door je wasmachine, oven en magnetron en alles wat stroom vreet aan te zetten. Als de groep eruit klapt en de buren hebben ook geen stroom meer weet je genoeg. Wel alles met beleid he.

 

Mogelijk heben jullie nl. allemaal 1 aparte fase van 25A. In dat geval kun je voorzichtig aan de slag en iets voor jezelf beginnen. Wel als je 2 nieuwe groepen erbij plaatst nieuwe kabel trekken naar je hok. Desnoods 2 hokjes bouwen die om en om draaien met allebei 4 lampen. 1 overdags en 1 's nachts. Begin ieder geval klein en wees voorzichtig.

 

Dus eerst wat huiswerk verrichten en daarna kun je evt. aan de slag en hier advies vragen. :specool

 

Als jullie op 1 fase zitten dan zou ik het advies van Ronnie opvolgen en een zwaardere aansluiting bij Eneco nemen. De kosten hiervoor vallen best mee als je dit afzet tegen je veiligheid. :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tussen 2 zekeringen moeten officieel altijd 2 stappen zitten.

 

Dus 25 A bij jou betekent 50 A minimaal beneden.

Waarschijnlijk heeft iedere verdieping een eigen fase.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...