Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Schoonmaken En Desinfecteren Van Je Hok

Recommended Posts

ja knoflook heb ik wat gemengde gevoelens over. Wiet en knoflook, ik vind het altijd een gewaagde combinatie :wacko:. Maar goed, als het werkt, waarom niet he :wacko:

 

Fijn om even wat terug te horen guesswho B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen dank whazzup

Jij bedankt voor het uitzoeken ,

en online zetten van alle info omtrent dit onderwerp

 

 

Werkt wel mooi zo

Ik ga na elke ronde de boel zo ontsmetten

Heb toch voor 3 levens algisept en chloortabletten op voorraad

Zo begin in altijd in een schone ruimte te werken

Stekken bij aankomst goed preventief inspuiten

En er kan bijna geen beestje meer in leven zijn

 

even offtopic

Wel moet ik nog een goed doek voor m'n inlaat maken

Ik heb wel 1 keer een fruit vliegje gezien

Volgende dagen zag ik hem niet meer

 

 

Grtz guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik lees aandachtig het desinfectie-verhaal door, maar is altijd nodig?

ik bedoel; ook als je een hok bouwt (op grondzeil/ niet op beton), de wanden zijn van iso-platen die ff buiten hebben gelegen.

en het héle hok wordt van binnenuit rondom in de zwart-wit folie gemaakt..

 

is het dan ook nodig?

 

keep on smoking !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na elke kweek is het raadzaam om je hok en apparatuur helemaal schoon te maken

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat ik niet begrijp is dat als je nu een spint en thrips aanval krijgt (heb het gehad dit jaar, tegelijk nog wel :) ) , ze uitroeit met eender welk middel en je een maand later geen levend wezen meer kan bespeuren, zelfs niet bij het overpotten. En je gebruikt nieuwe aarde en maakt je hok gewoon schoon met dreft oid, hoe kan het dan dat je toch nog spint-aanvallen krijgt, komende van de vorige kweek?

 

zou het dan niet zo zijn dat die kutbeesten toch nog een opening gevonden hebben, maar van buiten komen ipv van de vorige kweek? werk overigens met zaad, niet met stekken.

 

Ik snap best dat je een paar beesjes kan gemist hebben, maar waarom zouden die zich dan niet weer tot een plaag uitbreiden in de eerste kweek al? ze hebben iig genoeg tijd gehad om zich terug uit te breiden..

 

Schimmels enzo, ok, die laten sporen achter, maar beesjes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo de desinfect perfect is daar niet meer te koop en kan nergens anders ook niet vinden.. Nog een goed alternatief beschikbaar ergens?

 

Bvd

 

Gr Djeerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het heet nu Algisept.

Werkzaam bestanddeel is Didecyldimethylammoniumchloride , gehalte 100 g/ltr

 

De meeste groene aanslagreinigers(HG,Pokon,Citin,Kruidvat etc) bevatten deze werkzame stof :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ontvet met dreft ;)

ik desinfecteer met chloor :lol:

en poets na met gekookt water ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raar maar waar,ik doe het nooit........... :P

 

In de tuin is het toch ook niet steriel?

En me huisspinnetjes bij me potjes laag op de grond zijn veelste nutig :rolleyes:

Ook is een laag stof een leuke hindernis baan voor een spintje om me plantens te berijken.

 

Alleen me kappie en lampie sop ik draai na draai....

Geef me filter een kwartdraaitje

Me pollendoeken ff soppen....

Dan zuig de boel een beetje,nee niet onder de dekens zoeentje benk ni :P

Thats all...

 

Al een eeuwigheid geen shitgehad.

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik schoonmaakazijn, wel goed naspoelen/afnemen.

 

Doodt schimmels en bacterieeen en ook nog eens tegen dekalkaanslag.

 

Kosten?€0.49 pltr :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat kan ik als alternatief voor de "gestabiliseerde chloortabletten" kopen? kan nergens chloortabletten vinden

 

gebruik normaal altijd detol

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 8/23/2007 at 12:22 PM, whazzup said:

Er gaan veel indianenverhalen over het reinigen van je hok. Ik zie Dettol vaak voorbijkomen, sommigen gooien dat zelfs over hun plantjes :whistling Met name na een spint aanval of andere ongedierten of ziektes in je hok is desinfectie belangrijk om de sporen te verwijderen.

 

Ik heb de reinigingsprofessionals van Wola eens even geraadpleegd over het schoonmaken en desinfecteren van je hok, moest dat ook doen voor een andere kennis van me die toevallig ook plantjes kweekt, maar dan andere :smoke

 

Bij het schoonmaken willen we graag bacterien, schimmels en sporenelementen vernietigen. We willen geen corrosieve stoffen gebruiken i.v.m. de gebruikte materialen in het hok. Het mag ook niet te kostbaar zijn en verkrijgbaar voor iedereen. Wel, dat kan!

 

We kunnen dezelfde schoonmaakstandaarden aanhouden als in de voedingsmiddelenindustrie.

 

Voor desinfecteren zijn er twee middelen:

  • Antisepticum, zolas Dettol, jodium, betadine, bedoeld voor gebruik op levend weefsel (zoals de huid)
  • Desinfecteermiddel voor materialen

Dat laatste hebben we dus nodig. Naast desinfecteren willen we ook reinigen. Bij het schoonmaken van een kweekruimte wordt een twee- of 3 fasen aanpak geadviseerd. Bij sterke infecties is de extra tweede stap met gestabiliseerd chloor aan te bevelen. Een antisepticum is geen optimale, maar bovendien dure oplossing.

 

3 fasen:

 

1. Allereerst schoonmaken met een algemene reiniger. Men adviseert Deptal U. Een licht schuimenende, niet aggressieve reiniger. Slechts licht alkalisch en niet corrosief. Even laten inwerken en afnemen.

2. Eerste desinfectie: chloortabletten (Bacta tabletten, 250 stuks 16 euro). 3 stuks per 10 liter oplossen on een 1000 ppm oplossing te krijgen. Deze chloortabletten zijn dus heel iets anders dan de chloor uit een flesje: Dit is een gestabiliseerde chloorverbinding. Deze oplossing 5 minuten laten inwerken en dan met water of vochtige doek goed afnemen. Chloor heeft slechts een beperkte werkingsduur maar is wel breed inzetbaar en ook sporendodend.

3. Een langwerkende desinfectant. Desinfect Perfect in een 1% oplossing aanbrengen (10 ml op 1 liter water). Dit desinfectant heeft een langdurige werking (2 dagen). Het is een zeer geconcentreerde oplossing van 450gr/liter werkende stof, de sterkste op de markt. Deze oplossing werkt 2 dagen. 2 dagen laten inwerken en dan afnemen. (Deze oplossing is overigens ook perfect voor het bestrijden van algen (bijv. op je terras) en is biologisch afbreekbaar.)

 

Deptal U is ook als schuim aan te brengen met een speciale schuimapparaat. Handig voor grote ruimten, maar ook iets lastiger te verwijderen na de inwerkperiode. Voor een niet-schuimend product kun je gebruik maken van Depta TS - dat is een niet-schuimend middel en makkelijker af e nemen (staat niet op de site maar is wel te bestellen.

 

Deptal U is zeer sterk ontvettend en reinigend, zeer mild en daardoor ook perfect te gebruiken voor andere schoonmaakklusjes.

 

De producten zijn on-line te bestellen bij http://www.wola.nl

 

Alternatief:

 

1. gebruik een goede allesreiniger, neem goed af.

2. Gebruik daarna de gestabiliseerde chloortabletten (3 per 10 liter) en laat dat minimaal 5 minuten inwerken OF gebruik de desinfectant en laat deze twee dagen inwerken

3. Neem je ruimte goed af

 

De desinfectant heeft de voorkeur omdat deze niet corrosief is, biologisch afbreekbaar en een veel sterkere en langere desinfectiewerking heeft. De desinfectiewerking van chloor wordt teniet gedaan door organische materialen: Dat betekent dat je chloor UITSLUITEND op een schoon oppervlak moet gebruiken.

 

Klaar!

 

Veiligheidsmaatregelen:

  • Gebruik van handschoenen is altijd aanbevolen.
  • Voeg reinigingsmiddelen altijd toe aan water, geen water aan reinigingsmiddelen (i.v.m. het gevaar van spatten!).
  • Wees voorzichtig met chloor. Gebruik chloor nooit in combinatie met andere middelen en neem de oppervlakten vooraf en na afloop goed af. Chloor kan vervelende reacties geven met andere middelen
  • Ventileer tijdens het schoonmaken

Voor zo'n 16 euro excl. btw heb je 250 (!!) Chloortabletten. Da's voldoende voor een leven lang desinfecteren. De overige middelen zijn iets duurder maar worden ook in grote cans geleverd en zijn zeer geconcentreerd. Advies: koop het samen met een paar maten. Zit je voor een dubbeltje écht op de eerste rang.

De meeste producten die Wazzap hier noemt zijn van naam of linke verandert.

Daarom hier de vernieuwde links/producten

https://www.wola.nl/product/Deptal-U/30

https://www.wola.nl/product/bakta-chloortabletten/238

https://www.wola.nl/product/algisept/507

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A Dat spul Algisept tegen algen, kan je die veilig gebruiken om tussen de oogsten je rfx/growcubes mee te reinigen? Aangezien H2O2 niet meer verkrijgbaar is....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee of dat kan.

Het middel zelf zal wel veilig zijn, maar of het 't beste is, of er voor geschikt is... geen idee.

Ik heb in mijn post alleen maar de nieuwe links gegeven van de producten die Wazzap eerder voorstelde.

 

Volgens mij is waterstofperoxide nog wel te koop, maar niet meer in die hoge concentraties zoals vroeger.

Geen idee welke concentratie je nodig hebt. Maar volgens mij kun je 12% en 35% nog gewoon zonder papieren kopen.

Kijk maar eens op werkenmetmerken.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, gtti said:

@Kees A Dat spul Algisept tegen algen, kan je die veilig gebruiken om tussen de oogsten je rfx/growcubes mee te reinigen? Aangezien H2O2 niet meer verkrijgbaar is....

Chloor of hydrocare 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik chloordioxide tegen schimmels, maar helpt niet tegen algen.

Je kunt H2o2 wel bestellen, maar daarna moet je een eindgebruikersverklaring geven.

Daar heb ik niet zo’n zin in. :p

 

Edited by gtti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht dat je voor de lagere concentraties zo'n eindgebruikersverklaring niet nodig was.

Tot 12% kun je volgens mij gewoon bestellen. Weet natuurlijk niet hoeveel procent je nodig hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaal gebruik ik 35%, maar ik denk dat ik wel dezelfde resultaten kan behalen als ik 3x zoveel erin gooi met 12%. Ik ga het eens proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...