Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Slotty

Tl Kast 70x70x100 Final Update

Recommended Posts

Hallo,

 

Na erg veel lezen en zoeken op dit forum heb ik besloten eens een binnenkweek te starten en hiervoor een Low Budget kweekkast te bouwen.

 

Na een beetje rondzoeken in mijn schuur kwam ik aardig wat spulletjes tegen om een klein kastje te kunnen maken waaronder;

 

- kunststof panelen (werden gebruikt voor standbouw en kunnen aan elkaar)

- tafeltje met bijna dezelfde maten als de panelen (bladmaat 80x80)

- oude computerfan (wel van een hele grote computer)

- 4 36watt TL armaturen

 

Dit kan een hokje worden met een binnenmaat van 70x70x100 en als verlichting TL, hiervoor ga ik de armaturen uit elkaar halen en op de 36watt spoel 2 18watt tl buizen in serie zetten dus kom ik op 8x18watt totaal.

 

De panelen

med_gallery_12569_3109_302347.jpg

 

 

 

 

Met een pen kun je ze vastzetten

med_gallery_12569_3109_250254.jpg

 

Het tafeltje (ventilatie gaten er in gemaakt) en de fan onderop

med_gallery_12569_3109_3133.jpg

 

 

 

 

Hier de wandjes op de tafel

med_gallery_12569_3109_571917.jpg

 

Vloertje erop

med_gallery_12569_3109_489887.jpg

 

 

 

 

Frame voor de lampen erin

med_gallery_12569_3109_294819.jpg

 

 

 

 

Het begin is er en het heeft mij tot dit punt nog niets gekost :whistling

 

De volgende keer zal ik het lichtdeel onderhande nemen

Share this post


Link to post
Share on other sites

TL buizen in serie?? Dan moeten ze toevallig wel tegelijkertijd starten. Volgens mij kun je geen TL buizen in serie zetten en hebben ze allemaal een aparte ballast en starter nodig.

 

Je zult een grotere afzuiger nodig hebben trouwens en een filter. Wel handig materaal.

 

Maak je armatuurplaat wat luchtiger trouwens. Zo ventileer je de warme lucht van je TL's niet naar boven. Beter is het om een open frame te nemen voor je TL buizen. Gewoon aan elkaar schroeven met bouten, voorbeelden staan op het forum, zoals hier: http://www.wietforum.nl/index.php?s=&s...st&p=311463

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Whazzup,

 

Thanks voor de info, het is m'n eerste hokje en alle info is welkom.

 

Je kunt Tl's vrij eenvoudig en veilig in serie zetten, bij de kantoorarmaturen met bv. 4x 18watt zitten er meestal maar twee ballasten in.

 

Op de ballast zelf staat zelfs een schema hoe dit te doen.

med_gallery_12569_3109_81170.jpg

 

 

 

Wat van belang is dat je de juiste starters gebruikt, >>>edit<<< S2, die speciaal voor serieschakelingen/115v gemaakt zijn deze zijn gewoon bij de bouwmarkt verkrijgbaar.

 

De buizen monteer aan de onderkant met kroonsteentjes en de ballasten komen aan de bovenkant zodat de warmte eenvoudig weg kan.

 

De ventilatie moet ik nog uitproberen en het filter komt met een week of 3

 

Groet, Slotty

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update TL kast,

 

Na een paar dagen testen met de warmte de beslissing genomen om de kast maar snel af te maken, de warmte ontwikkeling valt erg mee en is in vergelijking met de omgevingstemperatuur ongeveer 4 graden warmer met de fan op full speed en 8 graden warmer met de fan op ongeveer halve kracht.

Nu staat de kast in een serre waar de temperatuur behoorlijk kan oplopen, dag 20 tot +30 graden, nacht 15 tot 20 graden.

Ideaal dus als ik de dag en de nacht voor de planten omwissel.

 

Gisteren de verlichting afgemaakt en maak gebruik van 4 x 18w kleur 33 en 4 x 18w kleur 827 (ik laat de zaden ontkiemen onder kleur 33 en gaan na een week op 12/12 met alle buizen aan als de planten gaan bloeien verwissel ik de 4 kl33 buizen voor 4 kl827 om optimaal te bloeien.

 

med_gallery_12569_3109_30113.jpg

 

 

Achter de lampen heb ik alu-tape geplakt en tussen de lampen een plastic hoekprofieltje welke ook beplakt is, ik hoop zo een iets hogere lichtopbrengst te krijgen en andere lampen of betere reflectoren zijn voor mij géén optie (low budget projectje). De lampen zitten vast met kroonsteentjes, zelf had ik deze nog maar bij gebruik van iets grotere (6mm2) passen deze precies op de aansluitpennen van de buis en maken monteren en verwisselen vrij eenvoudig.

 

Vanavond zal ik nog wat plaatje schieten, dat is het namelijk dag voor m'n jonge aanplant.

 

Vanochtend 08:00 met het licht aan - temp 25graden, lv 44%

 

Keep you informed, Slotty

Share this post


Link to post
Share on other sites

:wOOt heel mooi gedaan, ook met die kroonsteentjes, heel simpel maar je moet er maar opkomen.

 

het is jammer dat ik al mijn tl armaturen al heb gekocht anders deed ik het op jou manier :specool

 

keep up the good work, preachhh

 

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Bambino,

 

Daar zijn fora voor, zelf leer ik ontzettend veel van alle aanwezige kennis op diverse gebied.

 

Nog een voorlopig laatste update, het hok draait naar wens alle lampen zitten erin en m'n kleintjes staan op 12/12. Ik had ze liever eerst verpot maar ik heb nog niet alle ingredienten voor de grond in huis, volgende week dan maar.

 

med_gallery_12569_3109_277878.jpg

 

gallery_12569_3109_128301.jpg

 

 

 

Temperatuur is naar wens en de lv ook

med_gallery_12569_3109_796897.jpg

 

 

 

Nog even de jonge plantjes

gallery_12569_3109_277878.jpg

 

Deze twee zijn een beetje gestrekt en houd ik dicht bij het koudere licht (kl33) om het strekken te minimaliseren

med_gallery_12569_3109_44332.jpg

 

 

 

Dit zijn de plantjes die wat later opkwamen

med_gallery_12569_3109_222227.jpg

 

 

 

Het doel is om tot 4 planten over te houden in 20ltr potten (edit: is 15ltr geworden) en door middel van een scrog de planten laag te houden en op één hoogte, is denk ik een must onder TL.

 

Advies is altijd welkom :specool

 

Slotty

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even een laatste update en de laatste pica's.

 

Dit is m'n kast in volle glorie, in het onderste vak wil ik nog een voorgroeihokje maken.

gallery_12569_3109_363244.jpg

 

Ben er echt blij mee :execute en het ziet er zooo mooi uit met een paar plantjes erin.

gallery_12569_3076_802001.jpg

 

 

 

 

gallery_12569_3076_101049.jpg

 

 

 

 

Ik wil gaan werken met aardebakken, deze ga ik maken naar voorbeeld van Rataplan en dan een echte kweek met levende aarde en goed zaad (de plantjes zaden die er nu in staan komen van een herma :icecool ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey mooi hokje heb je daar

handige werk hoogte ook :icecool

 

als je met aardebakken gaat werken zul je iets anders moeten verzinnen voor die passieve lucht gaten, die je nu in je vloertje hebt..

  • lijkt je aarde nou zo nat of besproei je de boel?
  • wel eens gedacht aan blumat?

als je deze planten van een herma hebt is de kans groot dat dit ookweer herrma's worden, slotty.

verder ziet het er netjes en schoon uit, tenminste in je hok :execute

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Bambino,

 

Leuk dat je er bent, zal proberen een stukje uitleg te geven.

 

Passieve luchttoevoer zal langs de zijkanten gaan (opening ~1cm) en in de bak komt een 8cm pijp (met een flens en afkitten met sicaflex) om ook wat lucht onder de scrog te krijgen.

 

De aarde en de plantjes zijn nog nat van het sproeien.

 

De potten zullen na het doorwortelen van onderen water gaan krijgen.

 

Blumat is in bestelling om te testen.

 

Zit bij jou de verf er al op? en welke soortjes wil jij gaan kweken, is bij mij nog niet duidelijk ivm de gehele opstelling (bakken, scrog, TL) en ik wil toch wel een beetje opbrengst! :icecool

Share this post


Link to post
Share on other sites

ah dus je hebt er al overna gedacht, over je andere setup :rofl

 

bij een passieve moet je wel rekening houden dat het gat van de passieve 2,5 tot 3 x groter moet zijn dan het gat van de uitlaat. ( tenminste ik dacht 2,5 3x :execute )

 

welke blumats heb je besteld en hoeveel stuks? ik zag dat je er 5 hebt staan, ze hebben een kitje van 5 stuks voor 25€ inc. verzendkosten!

 

de verf zit er nog steeds niet op ''zucht'' , vergeet steeds een rollertje mee te nemen na mn werk.

maar dat ga ik maandag doen, ga ik gelijk naar de boerenbond voor de heater :icecool

ik ben vanplan mn eigen zaadjes/soorten te maken.

 

dus er volgt nog een verbouwing? :kill:

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

:execute Frustrerend om te zien als beginnend bouwer. Even 'hop-hop-hop' en het perfecte hokje staat er... Geen geklungel, geen zorgen en vooral: geen kosten!

 

Kan je tenminste niet doen alsof er iets is misgelopen? :icecool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oops

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, heb dan misschien 2 rechterhanden en heel veel rommeldingen, moet nu nog groene vingers zien te krijgen (stuk lastiger dan dat kassie) zodat ik als All-Round Home Grower mooie zuivere soortjes kan gaan kweken.

En zoals met alles, als je het maar vaak doet en van je fouten wilt leren zal het eindproduct constant verbeteren.

 

Ik kan niet wachten op de eerste resultaten, m'n einddoel is 50gr dat is éénderde gram per watt. :icecool

 

Nog ruim twee maanden wachten :execute

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, heb dan misschien 2 rechterhanden en heel veel rommeldingen, moet nu nog groene vingers zien te krijgen (stuk lastiger dan dat kassie) zodat ik als All-Round Home Grower mooie zuivere soortjes kan gaan kweken.

En zoals met alles, als je het maar vaak doet en van je fouten wilt leren zal het eindproduct constant verbeteren.

 

Ik kan niet wachten op de eerste resultaten, m'n einddoel is 50gr dat is éénderde gram per watt. :icecool

 

Nog ruim twee maanden wachten :j

 

 

Yo kan wel wat hulp gebruiken:

Mooie kast heb je daar beter dan die van mij,

ik heb een oud keukenkastje omgetovers tor minigrowroompje :kill: :rofl.

 

Met 4 plantjes erin en 4 tl balken erboven,

en lichtdicht gemaakt en er een pc ventilatortje ingemaakt voor wat frisse lucht

 

Maar weet niet of dat wel ideaal is ik denk wel dat het me wat baterijen gaat kosten :execute

Dus hoe kom ik aan een betere ventilator voor mijn miniehokje? ;) <_< :)

 

 

GR. peace

Share this post


Link to post
Share on other sites

@peace,

Keukenkastje is prima maar had ik niet, en je fan kun je toch op een adapter zetten die dingen kosten een eurotje of 5-6 en met verschillende output-spanningen misschien een tientje, kun je hem ook nog regelen in snelheid (wel ff checken voor voldoende stroom, de watts/miliwatts.

 

Hou er wel rekening mee dat ook kleine tuintjes flink kunnen ruiken, dus filtertje (en da's lastig met zo'n vierkant fannetje) of de lucht naar buiten blazen (dan loop je kans dat je wordt verlinkt).

 

Succes met je kast en kweekje, Slotty

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey Slotty,...

 

Wie wat bewaard..... leuk hokje heb je er van gemaakt.... :icecool

en als je 1 rechterhand over hebt... ik ken nog wel iemand die er 1 te kort heeft... :execute

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoy, ja dat is een handig kastje ,zo zien we dat het ook klein en netjes kan. :blink:

Ben benieuwd naar het resultaat van de oogst ,nu nog mikken op die 50 gram.

Deze topic ga ik blijven volgen en bedankt voor uw nuttige reactie op mijn topic :whistling

 

Mvg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben benieuwd wat het gaat worden

ken haast niet anders met zooen leuk spoed hokje :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Lip,

 

Het resultaat is al te zien hoor, 1e ronde zit er bijna op en ben zeer tevreden met de kast, nu nog even het resultaat afwachten :bier

 

FreeBee, 8weken bloei

gallery_12569_3377_353392.jpg

 

 

>>edit<< Ook is er een filtertje bij gekomen, was echt nodig!

gallery_12569_3377_476598.jpg

 

 

Groet, Slotty

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Achterhoeker, is al een oud topic hoor, reageerde op Pip vandaar.

 

Filtertje is 250m3, fan weet ik niet (oudje uit een minicomputer 80's).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oeps... Tja somos ben ik ook gewoon te stoned om m'n ogen los te doen...

Gr en toch bedankt, AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...