Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
seajay

Test: Root Riot Test Met Zaad

Recommended Posts

Root Riot Test met Zaad

 

Op een goed getimed moment, vlak voor het starten van een nieuwe kweek, kreeg ik de gelegenheid om de Root Riots te testen van/voor TheGrowShop.nl / WietForum.nl. Omdat ik zelf erg benieuwd ben of het ook beter is voor zaad, en met het relatief dure zaad van tegenwoordig is het wel een testje waard.

 

gallery_12231_3025_16964.jpg

 

Voor de test gebruik ik de volgende primaire items:

 

- 10 Root Riots (RR)

- 2 potjes met een mix van stekgrond,en Seramis (potje type X)

- 4 potjes met alleen stekgrond. (potje type Y)

- 16 zaadjes (5 verschillende soorten, voor het gemak: A, B, C, D, E)

- 2 x 18W TL groeikastje

 

Onderstaande is een eenvoudig schema van 2 rijen van 8 potjes/Root Riots: ('k zal dit nog ff vervangen door een plaatje)

RR-A RR-B RR-C RR-D RR-A Y-B Y-A X-A

RR-A RR-B RR-C RR-D RR-A Y-B Y-A X-A

 

Alle soorten zaad zitten 2 keer in een Root Riot. Zaad A en B zitten in Root Riots ‘en’ in de type X en Y potjes. De temperatuur zit rond de 23 graden en lv rond the 55-60. Geen heated propagator en andere hulpmiddelen.

 

In alle potjes (met vochtige aarde/seramis) heb ik met een buisje (iets dunner dan een potlood) een gaatje van 6mm diep gemaakt. Daarin voorzichtig het zaadje gestopt en daarna het zaadje weer bedekt met stekgrond en licht aangedrunkt.

 

Voor de Root Riots is het net even anders. De Root Riot is één geheel, het lijkt net een Brownie, of een sponsje van aarde. Dat is het eigenlijk ook, maar i.p.v. gewoon aarde is het een soort compost wat micro-organismes en schimmels bevat die goed zouden moeten zijn voor de wortelontwikkeling van de beginnende plant. Hier zit al een klein gaatje in, waar je letterlijk het zaadje in duwt. Wel voorzichtig natuurlijk, en ook ongeveer 5 mm diep. Door de structuur van de Root Riots, zijn ze beter in staat vocht vast te houden, maar toch nog een luchtige bodem te bieden aan het zaadje en de toekomstige wortels. De bakjes met de stekgrond en stekgrond/Seramis mix krijgen dus ook meer water dan de Root Riots.

 

In de volgende foto zitten de zaadjes er net in, de Root Riots en de potjes hebben hun eerste waterbeurt gehad. Ze staan ongeveer 5 cm onder de TL lampen. De Root Riots staan in een laagje vochtige Seramis.

 

gallery_12231_3025_113935.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

“And now we wait” :verrygood

 

Ik zal de komende dagen regelmatig een foto plaatsen. Na het overpotten en verplaatsen naar de bloeikast (400Watt) zal ik nog een paar keer een foto posten om eventuele verschillen tussen de planten te laten zien, en een apart kweekverslag bijhouden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

toppie van je :verrygood

ik wou ook weten of de RR's geschikt zouden zijn voor zaad.

ben er benieuwd naar ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zag dat jij ook een setje hebt gekregen, leuk dat er tien mensen zijn die ze mogen testen omdat we dan het resultaat van diverse mensen kunnen bekijken, en dat er nog iemand is die het met zaad gaat doen. Jammer dat ik niet een paar pit pots had om erbij te zetten.

 

Het is nu zo'n 16 uur na het 'zaaien' en er is, zoals verwacht natuurlijk, nog niets te zien. Ik heb de potjes met grond en met grond/seramis wel weer een beetje moeten bevochtigen. LV rond de 58-60, temp 25-26. Die temperatuur gaat vast ietsje naar beneden als ik vandaag een PC fan heb geplaatst, maar de grond en root riots zijn in ieder geval niet te koud.

 

Ik hoop op een duidelijk verschil. Ze zitten allemaal even diep (op een mm na misschien) en het zou dus leuk zijn als veel van de root riots eerst opkomen. (ook omdat daar de duurdere zaden inzitten, dus ik heb er vertrouwen in).

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn die 4 potjes met alleen stekgrond , het zelfde , zoals je het de vorrige keer had gedaan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, de vorige keer heb ik ze rechtstreeks in een grote pot gedaan, en ongeveer 1 a 2 cm diep ipv 6mm zoals nu. Toen heb ik wel eerst de bovenste laag een beetje gezeefd. Duurde toen ongeveer 5 a 6 dagen, en 100% kwam op.

 

Op dit moment nog niets te zien, maar ik hoop nog steeds op een duidelijk verschil tussen de root riots en de potjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

persoonlijk vind ik het toch jammer , dat je deze keer geen dessert queens gebruikt hebt.

het is erg intresant om te weten , wat ze nu gedaan hadden.

maar toch is het weer een erg leuk kweekverslag , en hoop dan ook dat deze keer alles goed zal gaan verlopen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch nog iemand die mijn posts waardeerd ;) Is trouwens niet mijn kweekverslag, is test/review voor Root Riots. :verrygood Dus op zich een goede zaak dat ik verschillende soorten zaad gebruik. Als 8/9/10 van de 10 Root Riots eerder plantjes bevatten dan de potjes dan is de test uitslag vrij duidelijk en geld ie voor diverse soorten zaad. [Edit: off-topic info verwijderd]

 

Het is nu 54 uur nadat ik de zaden erin heb gestopt (dat is 2 dagen + 6 uur voor de echte stoners), en er is nog niets te zien. Ik hoop morgen of overmorgen een foto van een of meerdere 'bekjes' te posten, want ik schat dat die in de potjes op dag 5 of 6 bovenkomen. Ik heb de root riots en potjes inmiddels een keertje lichtjes besproeit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net een interessante ontdekking gedaan, na ongeveer 58 uur is er een zaadje (B) in een type Y potje opgekomen, dus in alleen stekgrond. Nog niets in de andere potjes of Root Riots...

 

gallery_12231_3025_88095.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

:verrygood Dit gaat lekker:

 

De status op dit moment, zo'n 70 uur nadat ik de zaden heb geplant:

 

Type Y potje: 3 opgekomen/zichtbaar

Type X potje: 1 opgekomen/zichtbaar

Root Riots: 6 opgekomen/zichtbaar

 

gallery_12231_3025_36353.jpg

 

 

Aangezien er 10 Root Riots zijn en 6 potje, is bij beide meer dan de helft al opgekomen en gaan ze dus ongeveer gelijk op. Maar, een voordeel van het gebruiken van Root Riots is al snel duidelijk:

 

gallery_12231_3025_45586.jpg

 

 

Links is een zaadje in alleen stekgrond. Zoals je kunt zien hangt het schilletje van het zaadje aan de plant, boven de grond, terwijl deze dus in de grond had moeten blijven. Dit is het nadeel van 'te' losse grond gebruiken, en is duidelijk niet het geval met de root riots. Daarnaast zijn de Root Riots natuurlijk makkelijker over te potten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
:verrygood ziet er mooi uit ook altijd mooie en leuke foto's die geboorte foto's ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat 'mijn kindjes'-gevoel heb je toch minder met stekken. Ik was net bezig wat kleine aanpassingen aan het kastje te maken en ik zag werkelijk, in real-time, eentje uit de root riots openvouwen! Zo plop!

 

EN, die heb ik net even opgetilt, en er steekt gewoon een vette wortel de seramis in! :verrygood

 

Ik heb 90% ontkiem-garantie op de zaadjes die nu nog in de resterende 4 Root Riots zitten dus ben benieuwd of ze allemaal gaan opkomen. Een van de 4 opgetild en ondanks dat er nog niet bovenuitkomt, zit er wel een worteltje onder.

 

Er is inmiddels ook weer eentje uit de stekgrond opkgekomen, dus 5 van de 6 potjes, en momenteel 6 van de 10 root riots.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een hok vol met mooie vrouwen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt butcher, en inderdaad, nu maar hopen op heeeel veeeel vrouwen. Ik hoop op 9-12 van de 16 dan wordt m'n hokje lekker vol. Maximaal 5 verschillende soorten in waarschijnlijk een scrog opstelling, dus dat gaat nog wat worden.

 

Inmiddels is er iets zichtbaar in het 6e potje en nog 2 root riots. Dus nog 2 root riots te gaan.

 

Als het dus gaat om aan de bovenkant 'zichtbare' vordering in deze test, is ontkiemen in stekgrond het snelst gegaan, en in de stekgrond/seramis mix net zo snel als de root riots. Maar, zoals je in de foto van de root riots kunt zien is de linker vooraan en rechter achteraan wel zichtbaar, maar zit nog gebogen met het kopje/bekje in de root riot. Ik denk dat dit simpelweg komt omdat het gaatje in de root riot kleiner is en minder makkelijk oprekt dan losse stekgrond. De zaadjes in de root riots zijn daardoor wel 'beter' ontkiemt; het zaadje en het vliesje zijn niet mee omhoog gekomen zoals bij 5 van de 6 in de potjes wel het geval was.

 

Als de 4 resterende zaadjes in de root riots ook volledig ontkiemen ben ik in ieder geval overtuigd. Die 15 cent is de root riot zeker waard, alleen al voor het gemak. Maar ik ben nog wel erg benieuwd of de plantjes in de root riots zichtbaar een voorsprong gaan nemen. Degene in de potjes zijn in een voedingloze grond begonnen, krijgen over een paar dagen water met een beetje vloeibaar zeewier. Ik laat de root riots nog even een dag of twee staan in de seramis en daarna ga ik ze overpotten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na 4 dagen zijn er nog 2 root riots waar nog niets zichtbaar is. In de ander 8 en in de 6 potjes staan nu mooie kleine plantjes die er duidelijk zin in hebben. Ik heb goede hoop dat die andere twee ook nog opkomen. Het is een mix van 5 soorten zaad (en hoogstwaarschijnlijk 5 leeftijden) wat ook een verschil in ontkiemsnelheid zou kunnen veroorzaken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels 4 dagen en 3 uur nadat ik ze erin heb gestopt en inmiddels zitten er in de laatste 2 root riots ook mini-plantjes. Dus 100% resultaat! :verrygood Zodra ze rechtop staan zal ik nog even een plaatje van het veldje schieten. Morgen gaan ze in grotere potjes en zal ik nog wat foto's van de onderkant/wortels maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, hier zijn ze dan:

 

gallery_12231_3025_16082.jpg

 

En nog eentje om de mooie wortel te laten zien:

gallery_12231_3025_112226.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo te zien werkt dat goed die root riots

die ga ik ook eens proberen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel verrassend dat de gene in stek/zaai grond als eerste opgekomen is.

 

Een 100% opkomst is natuurlijk mooi, een echte vergelijking had je kunnen maken door bv de rootriot

te vergelijken met pitpot (€ 0,20 p.s.) die aanzienlijk goedkoper is dan rootriot (€ 0,50 p.s.) en waar ook 100% kiem normaal is.

 

Gr.

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op zich wel verassend, maar als je kijkt naar het verschil in hoe ze omhoog komen is het ook wel weer logisch. Als je goed kijkt naar de foto's kun je zien dat die in de stekgrond meteen met het kopje opkomt, terwijl die in de root riots eerst met de stengel, gebogen, naar boven komen.

 

Even een quick-and-dirty plaatje om het verschil even 'overdreven' weer te geven:

gallery_12231_3025_22214.jpg

 

De Root Riots zijn ook groter dan de Pit Pots, dus blijft de wortel langer in het blokje, wat weer z'n voordelen heeft. Maar vind het zelf ook jammer dat ik geen Pit Pots had om te vergelijken - had ik er zelf even bij moeten bestellen. Misschien dat 1 van de andere 9 testers dat kan doen.

 

Nog even mij conclusies ten aanzien van de Root Riots op een rijtje:

 

- Ontkiemen gaat niet sneller dan in stekgrond.

- Ontkiemen gaat beter dan in stekgrond, zaadschilletje en inwendig hoesje blijft in de Root Riot.

- Niet nodig om te wachten met overpotten tot potje vol zit met wortels.

- Minder water nodig dan grond.

- Werkt prima zonder heated propagator.

- Prettig om mee te werken (schoon en het is gewoon :D )

 

Zoals in een ander topic werd genoemd zat er geen gebruiksaanwijzing bij. Het komt vast ook niet zo precies. Ik heb ze met water overgoten terwijl ze op de seramis stonden (zodat die ook nat werd), beetje aangedrukt, en het geheel nog een keer goed besproeit. Na twee dagen weer een beetje water op gesproeit omdat de boven kant door de TL een beetje uitdroogde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi Verslag hoor super :D

 

@ Blauwzand de Root Riots zijn los 0,15 cent weet niet waar je die 0,50 vandaan haalt.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, dat zou ik ook nog zeggen: ze zijn 'maar' 15 cent, dus voor mij gezien de prijs van zaad tegenwoordig zo goed als gratis. Sterker nog: bij TheGrowShop.nl krijg je ze gratis bij zaad.

 

Nogmaals bedankt The Growshop en WietForum.nl! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is de tray met root riots. Wel een groot verschil inderdaad, lijkt alsof je ze daar in kan laten staan en water geven. Ben wel benieuwd wat er nu precies op de achterkant van het etiket staat.

 

Maar goed, deze moet je dus hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...