Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
wietplanter

Spoelen

Recommended Posts

Spoelen is toch voor zover ik het begrijp om de overtollige voeding die zich in je slabs opstapelen weg te spoelen.

 

Nu lees ik net in een boek, dat je toch best wat voeding meegeeft als je spoelt omdat de ec waarde anders te laag is... en dat dit voor een paar zaken niet goed zijn, zoals o.a. verzwakking van de plant en meer kans op ziekten.

 

Hoe spoelen jullie?

verhogen jullie de ec of spoelen jullie enkel met aangezuurd water en enzymen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Je hebt dat heel goed onderzocht wietplanter.

De laatste week voor je oogst, 50 % de ec waarde van week ervoor ph 5.6

Je wil toch groene en mooie planten oogsten he, zo moet het.

Ze zullen der heus niet anders door smaken.

Integendeel, die plant heeft tot de dag van oogst wel iets van voeding nodig.

Wil je de slabs hergebruiken dan begin je twee weken voor je oogst met enzymen.

De eerste twee weken van je nieuwe start terug ook enzymen.

Meer dan dat heb je enzymen trouwens niet nodig.

 

Spoelen is enkel goed om een hydromedium te proberen herstellen vanwege een overdosis van iets, een lapmiddel.

 

Grdz esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahzo.

en spoelen jullie nu met de zelfde ec waarde als dat je ze doordeweeks zou voeden?

vb. je zit in mijn geval nu in week 3 en heb een ec van 2.0.

Moet ik dan spoelen met een ec van 2.0?

 

Tot nu toe spoel ik op aanraden van de shop elke week mijn coco's slabs.

Ik ben namelijk ook zuinig op mijn watergiften... ik geef 3 keer/dag een waterbeurt waarbij ik bij iedere beurt weinig tot niets van drain heb. Hierdoor krijgen de planten zeker niet te weinig water maar ook niet te veel. ik geef ze dus enkel hetgeen ze kunnen opnemen. Overal lees je dat als je water geeft, je ook 20% drain moet hebben omdat je zo op die manier ook je slabs spoelt, maar ik en de mannen van mijn shop vinden dat pure verspilling van voeding.

 

is mijn 2de kweek nu en bevalt me prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wietplanter,

 

e$kob@r zei 50% van je laatst gebruikte EC (2.0 wordt 1.0 voor jou).

 

Dus voor jou EC van 1.0 en een PH van 5.6 dan komt het wel goed. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geef ze een keer meer water om drain te krijgen. Dit vang je op en meet je. Is het 2.8 dan geef je geef je 1.2 / 1.4 met de spoelbeurt, zo kom je redelijk uit op een constante waarde van voeding van 1.8 / 1.9. Zo deed ik het met slabs. Effe een goede drain ( spoelen ) en dan weer op normaal niveau. 1.0 en daarna weer je normale waarde kan ook zeer goed, maar ik probeerde het voedingspeil vrij constant te houden.

Je kan misschien je beurten gaan verdelen in het geven van om de 3 uur, dan krijg je er 4. De dames gaan ook meer zuipen en de beurten vermeerdere is een optie. Van 3 naar 4, 5, 6 beurten. Kijkt dan per beurt wanneer er drain optreed en dit is dan het aantal minuten. Meerdere water beurten is niet schadelijk, eerder nuttiger. Je eet zelf ook niet alleen maar 2 keer per dag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ahzo, dus je spoelt enkel als de ec waarde van je drain hoger is als 2,7

 

Ik geef ze eigenlijk nog handmatig water en de laatste beurt is dan om 12 uur 's nachts juist voordat ik in mijn bed kruip.

 

Ik heb zo'n duure secondetimer, maar ik durf hem nog niet te gebruiken. ben als de dood dat er iets mis loopt... maar zal het toch best eens uitproberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon gebruiken en uitproberen als de lampen aan zijn. Dan kan je kijken wat het doet.

Een uur nadat de lampen aan zijn geef je de eerste beurt en een uur voordat ze uitgaan de laatste. Tussen door moet je je eigen schema zien te vinden die jij het beste vind. Kijken naar je planten en leren, lezen, leren, lezen. Als je het niet meer weet gewoon posten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

He wietplanter je moet ervoor zorgen dat je maximaal 5uur nadat de lampen aangegaan zijn je drain hebt.

De laatste 2a3 uur van je lichtcyclus mag je geen drain meer hebben.

Anders zal de EC waarde in je substraat gedurende de dag te hoog oplopen als je te weinig water geeft.

En als je teveel geeft ga je te nat de nacht in wat weer gemakkelijker tot overbodige strekking leid.

 

Ik hoor hier trouwens op het forum ook niets over een watergehalte meter?

Een absolute must voor substraat telers dacht ik zo....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spoelen tijdens de hydrokweek:

Vooral gebruikt om fouten te herstellen, te hoog oplopende ec waardes zijn als de pest voor hydrokweekjes want het kan erg snel misgaan.

Er word dan gespoeld met water met de juiste ec en ph. altijd(de waarde die het had moeten zijn), en toch zeker een paar keer de massa water erdoor douwen dan de massa van het medium zelf.

 

Spoelen van slabs,mapito na een hydrokweek:

Gewoon kraantjeswater of regenwater, niks anders. Spoelen en spoelen maar.

Als de drain van je water dezelfde ec en ph waarde heeft van je beginwater, dan zit je goed.

Ik geef een voorbeeld van hoe ik inwater. Per kratje van 25 liter gespoelde mapito, water ik 3 liter in.

In die 3 liter zit enkel: - eerst groeivoeding op 1.3 ec

- maximale dosis wortelstimulator

- enzymes

- na dit alles met ph- groei de ph naar 5.6 brengen.

 

Mediums zoals hydrokorrels moeten veel vaker gespoeld worden omdat de zoutophoping tochwel altijd groot is.

 

2.0 ec is een erg hoge waarde om op hydro te kweken. Ik zeg niet dat het niet lukt maar het "volprop" effect zal er zeker zijn, en dat is niet zo goed.

Ze moeten werken om iets te bereiken, niet bediend worden zoals een tamme papegaai.

 

Ikzelf hanteer een startwaarde van 1.3 ec

Na ongeveer paar weken 1.5 ec aan.

Naar het einde van de bloei, laatste weken zeg maar gaat het naar 1.7 a 1.8 ec.

Maar let op he, dit is in mijn geval, het water heeft hier standaard 0.9 ec, en dat is tochwel erg hoog.

 

Ik maak de voeding van mijn vat zodanig aan dat ik weet ik dat 0.1 ec hoger terugkrijg.

En dat moet je hebben.

De ph van het drainwater verteld me in welk stadium de plant zich bevind.

De planten gaan echt over tot zelfregulatie van de ph, je ziet ook wanneer de plant zich klaarmaakt om te bloeien en dit is allemaal wel erg interessant.

 

Ik hoop binnenkort hier in de hydroafdeling een verslagje te kunnen posten, daarom had ik ook de uitbreiding van moderator te zijn hier aangevraagd.

Niet in de bedoeling van "tonen hoe het moet" ofzo, maar gewoon om een idee te geven wat een ander ervan maakt, met plaatjes natuurlijk.

Het grootste deel van wietforum zijn aardefreaks.

We zullen zien he of wat volk kunnen trekken in deze afdeling.

 

Grdz esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hydro is totally anders dan aarde zoals het gross kweekt ( denk ik te zien ) hier inderdaad op het forum.

Ik doe niet anders dan hydro en moet zeggen dat het voor mij een meer waarde heeft. Je moet wel weten wat je doet en uitkijken met voeding geven. Het is niet zo dat je maar luk raak kan blijven geven dag na dag. Spoelen is noodzakelijk om weer op peil te komen in waardes, voor de tijd waarin een plant zich bevind.

Ook stimulatoren werken goed in de hydro. Door je drain kan je makkelijker hoeveelheden toedienen die een plant rijker kan maken dan op aarde, is mijn opvatting.

Als er op hydro wat fout zal gaan is het meestal gelijk fout en zie je het niet een twee drie aankomen, nou ja met goed opletten wel.

De EC waardes kunnen / mogen oplopen naar 2.2 of 2.4 als je plant er fitaal en gezond uit blijft zien. Aan het einde wel graag zoals gezegd wat terug zakken. Er zijn een hoop mensen die door blijven geven met voeding en water ook al neemt de plant dit nauwelijks meer op. Ieder voor zich op dit gebied maar ik doe het niet omdat de toegevoegde waarde niehiel is. Ph begin op 5.6 en oplopend in de weken naar 6.1 / 6.2 ook heeft de plant hier behoefte aan, aan een hele lichte verhoging in een andere fase waarin ze zich bevinden.

 

@ ESKO

 

Je EC kan ook naar 2.2 en 2.4 richting week 4 / 5 voor een a twee weken om dit langzaam weer af te laten lopen naar 1.8 voor de eindfase. Ga je dan een topbooster gebruiken die ook al EC verhogend is kan je de EC nog verder laten zakken naar 1.2 of 1.4. Dit afhankelijk van de verhogings waarde van de booster als je uit wilt komen op een EC van 1.8.

 

Spoelen is goed uitgelegd en zoals je noemt eigenlijk een must want inderdaad een veels te hoge EC is schadelijk zoals ik dit ook zie. ( er zijn uitzonderingen die nu bezig zijn ).

 

Ik hoop ook dat er meer op hydro gezien laat worden en zal ook wat zelf gaan posten. Nu met verlenging van de uren bezich en het resultaat ga ik nog wel beschrijven met een paar picks erbij als me camera weer terug is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey smoothy,

 

ik had vergeten vermelden dat pk13-14 en ook bloeistimulatoren in het algemeen zeker de basis ec verhogen.

Dan kan je inderdaad niet anders dan 2.0 of hoger geven.

Dus in die weken zit je hoger. Voor de rest heb ik al prima kweekjes gezien en gedaan op erg lage ec waardes.

 

Ik moet nooit spoelen, dus een must is het zeker niet.

 

Kom maar op met die pics,

 

grdz esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Morge esko :no ;)

 

Het is goed dat je het bij houd je waardes en als je dit elke dag controleerd kan je gewoon doorgaan zonder dat je het nodige spoelen moet doen. Dit is wel iets wat je dan dagelijks moet nakijken. Wat ik wel zal doen is voordat je uberhaupt met een topbooster aan de gang gaat in de laatste 3 weken toch even een verfrissing geven door toch een eenmalige spoel beurt te geven. Je vat aanmaken met de EC die voordat de booster erin gaat even door spoelen. Deze Ec is veel lager dan je normaal zou geven omdat een booster een aardige verhoging aan je voedingswater geeft. In het geval van Shooting Powder de EC op 1.2 zetten eerst de dames goed doorspoelen zodat je drain weer op een redelijk niveau is, daarna het vat weer op 1.2 / 1.4 aanmaken en de topshooter erbij doen en starten met de laatste weken met booster. In het geval van SP geef je geen PK 13-14 meer mee of ander stimulatoren, deze is genoeg en geld ook voor andere topshooters denk ik.

Als je al vaker op hydro gedraaid hebt gaat het makkelijker worden, maar hou voor een beginner eerst maar even de huis regels aan om er feeling voor te krijgen. Nu ben ik zelf ook geen geleerde en weet ook niet alles maar toch.... Het is toch anders dan op aarde, waar ik weer een kreusje in bent omdat ik van het begin met hydro bezig ben.

 

Ik heb mijn gallerij van de eerste draai weer op mapito en wacht op mijn camera die van de week binnen zal zijn hoop ik om wat pikka's te maken. Zit nu einde week 2 op korrels en goed zo te zien :D .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het grootste deel van wietforum zijn aardefreaks.

We zullen zien he of wat volk kunnen trekken in deze afdeling.

 

Grdz esko,

 

hehe ja dat is wel jammer dat.

Dat komt toch ook wel deels door al die bekende namen die toch verfente aardekweekers zijn en in de meeste gevallen ook Bio voorstander zijn...

 

Kweken op hydro is toch niet zo erg populair hier op het forum. ik denk toch ook dat dit mede komt doordat het sterk afgeraden wordt aan beginnelingen en dat er een soort onwetend vooroordeel is ontstaan bij respectabele aardekwekers die hier als goeroes worden gezien :D

zoals met veel respect voor Atmo en rataplan enz...

 

Terwijl Kweken op hydro best wel beter meevalt dan dat je hier leest.

Bij m'n eerste kweek had ik de helft op aarde en de helft op hydro omdat ik dacht, als die hydro mislukt dan heb ik nog mijn oogstje die zeker zal lukken op aarde... en wat bleek, ik haalde al van de eerste keer meer op m'n slabs dan op m'n aarde... Hydro wordt dus wel zwaar overschat, al moet je wel de basisregeltjes respecteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...