Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

maska

Toprot!

Recommended Posts

wellicht effe zoeken? zijn er zat te vinden. Growguide misschien? :whistling

 

zoals deze

gallery_5211_1953_3885.jpg

 

 

Donker+stilstaande lucht=toprot.

Als je planten verduisterd moet je op de luchtvochtigheid letten in de donkere ruimte.

 

Kijk maar eens wat er gebeurd met de luchtvochtigheid bij de binnenkweek een uur nadat de lampen uitgaan.

Die rv schiet omhoog.

Dat is ook precies wat er 's nachts buiten gebeurt (maar een beetje langzamer). Zo erg zelfs dat het dauwpunt bereikt wordt. Dat ws er ook de reden van dat ik niet lucht van buiten naar binnen haalde maar ontvochtte en verwarmde. Zo bleef mijn RV binnen onder de 60%, en gemiddeld 20% lager dan buiten. Ik heb de discussie met Esmee al een paar keer gehad daarover, maar ben er nog steeds van overtuigd dat ik zo de lv beter kan beheersen dan met ventileren van buiten. Een thermostaatkacheltje er in was nog beter geweest om de temperatuur niet te ver te laten zakken. De minima lagen toch nog wel op zo'n 17 graden met hele koude nachten, en een rv van 65-70%. Met een kacheltje erbij was dat veel minder geweest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi,

 

Ik gebruik Teldor van de firma Bayer tegen toprot. Verleden jaar ben ik ermee begonnen nadat ik eind augustus toprot kreeg in mijn buitenplanten, met redelijk succes, ik heb gewoon in september en oktober kunnen oogsten zonder al te veel verlies. Dit jaar ben gebruik ik het preventief, in de hoop alle problemen voor te blijven. Inmiddels heb ik de toppen (topjes) twee keer bespoten (!) en zal dat de komende weken nog twee keer herhalen, bij meer dan 4x gebruik kan resistentie optreden.

 

Groeten, Fets

 

http://www.bayercropscience.nl/bayer/crops...orHorti_NL?Open

 

"Teldor is een schimmelbestrijdingsmiddel tegen Botrytis cinerea (Botryotinia fuckeliana) met een uniek werkingsmechanisme. Het is het enige middel met dit werkingsmechanisme op de Nederlandse markt. Teldor werkt zeer specifiek op Botrytis cinerea. Zodra de sporen zijn gekiemd kan Teldor zijn werk doen en zo voorkomen dat de schimmel zich kan ontwikkelen.

 

Doordat het middel zeer snel in met name de waslaag dringt, is het snel regenvast. Dit is een groot voordeel voor een middel, dat tegen Botrytis spp. werkt. Mede hierdoor heeft Teldor een lange nawerking, waardoor het middel zeer geschikt is voor de laatste toepassingen voor de oogst.

 

Door zijn korte wachttijd kan Teldor ook uitstekend worden gebruikt om tussen de plukken door te worden ingezet. De flexibiliteit binnen een waarschuwingssysteem is door al deze eigenschappen ook maximaal. Teldor past probleemloos in geïntegreerde systemen."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar kijk ook even naar de toepassing. Dat zijn allemaal dikke vruchtgewassen of groentegewassen

 

Fungicide in de teelten van kersen en pruimen in de volle grond, rode bes, witte bes, zwarte bes, blauwe bes en kruisbes, druif in de volle grond, aardbei in de volle grond en onder glas, framboos, braam en loganbes, aubergine, tomaat, paprika en Spaanse peper onder glas, augurk, courgette,komkommer en pattison onder glas, snij- en sperziebonen onder glas, boomkwekerijgewassen, vaste planten, bloemisterijgewassen onder glas en in de volle grond.

 

Ik vraag me af hoeveel er van blijft hangen in je bloemen, want daar moet het tenslotte toch terecht komen. Het heeft een korte wachttijd. Je zult ook iedere week of 10 dagen moeten spuiten volgens het voorschrift. Ben met name benieuwd wat er achterblijft in bloemen ipv op mooi afgesloten vruchten waarvoor het bedoeld is.

 

Het is wel tegen de juiste schimmel (de grauwe schimmel).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook even gezocht naar de schadelijkheid van de werkzame stof, fenhexamid, maar kon er zo snel niet echt een antwoord op vinden.. Preventief kan het niet gebruikt worden, daar het middel pas te werk gaat tegen reeds aanwezige schimmels..

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT ivm onnodig quoten. Klik..lees..leer HIER aub.

 

Tip: Zoek op Fenhexamide (met een "e" erachter), dan zoek je in je moers taal. Echt gezond is het niet.

 

Contactfungiciden leggen een beschermende laag op de plant, waardoor kiemen van schimmelsporen wordt tegen gegaan. Als iets bij voorbaat niet kan, houdt alles op, het is misschien verstandig eerst te zoeken op "eigen beperkingen". :whistling

 

Groeten, Fets

 

Maar kijk ook even naar de toepassing. Dat zijn allemaal dikke vruchtgewassen of groentegewassen

Ik vraag me af hoeveel er van blijft hangen in je bloemen, want daar moet het tenslotte toch terecht komen. Het heeft een korte wachttijd. Je zult ook iedere week of 10 dagen moeten spuiten volgens het voorschrift. Ben met name benieuwd wat er achterblijft in bloemen ipv op mooi afgesloten vruchten waarvoor het bedoeld is.

 

Het is wel tegen de juiste schimmel (de grauwe schimmel).

 

Moge de tijd ooit komen dat Bayer reclame maakt voor ons gewas. Ik denk dat een relatief ruwer oppervlak beter een waterige substantie vasthoudt c.q. opneemt dan een gladde vruchtschil.

 

Groeten, Fets

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb het niet over afbloeien, maar over toprot.

En als de lampen net aangaan geef je nog geen water als het goed is

Waarom niet ?
.... en wordt er ook nagenoeg nog niks verdampt door de plant. Dus dat zou dan nagenoeg geen zin hebben want eer dat de verdamping van de plant is opgestart zit je al op je ruimtetemp.
Het is zaak zoveel mogelijk water te verdampen om rot te voorkomen . In koude grond neemt de plant minder veel water op mede doordat alle processen trager lopen , er vind minder verdamping plaats .

 

Duidelijk is in ieder geval dat grondverwarming in het koude najaar veel invloed heeft op de ontwikkeling van de plant en daardoor wellicht dus ook invloed op toprot .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waarom niet ?.

 

Omdat de plant de eerste 2 uur op 'gang' moet komen. Zie het als zeer zwaar en vet ontbijten.. burp. :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
Moge de tijd ooit komen dat Bayer reclame maakt voor ons gewas. Ik denk dat een relatief ruwer oppervlak beter een waterige substantie vasthoudt c.q. opneemt dan een gladde vruchtschil.

Da's nou juist het probleem. Het middel is toegestaan op vruchten en groenten met schil (m.u.v. aardbeien dan maar die zijn ook hard aan de plant). Het wordt niet op andere gewassen aanbevolen. Deze vruchten kun je voor gebruik wassen (en dat wordt ook altijd aanbevolen) en het groen eet je niet - bij geen enkele van de aangegeven vruchten. Wel, vruchten hebben we niet, alleen blad en bloemen. Daar gaat dus relatief erg veel stof in zitten, op vruchten relatief weinig. Dus ik heb vraagteken bij het gebruik op wiet.

 

Nog even over water geven: Ik zie nog niet in waarom een plant 's morgens geen water mag krijgen hoor. Als ze te droog is moet ze gewoon water hebben. Houdt de aanwezigheid van vocht en voeding het "op gang komen" van een plant tegen? Als het goed is dan is er altijd voldoende vocht en voeding in je medium aanwezig. Er vanuit gaande natuurlijk dat je de plant niet verzuipt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waarom niet ?

Het is zaak zoveel mogelijk water te verdampen om rot te voorkomen . In koude grond neemt de plant minder veel water op mede doordat alle processen trager lopen , er vind minder verdamping plaats .

 

Duidelijk is in ieder geval dat grondverwarming in het koude najaar veel invloed heeft op de ontwikkeling van de plant en daardoor wellicht dus ook invloed op toprot .

 

Omdat, wanneer de plant te vroeg water krijgt tewijl de verdamping nog niet op gang is gekomen je een onnodig hoge worteldruk krijgt en onnodige celwandbeschadiging krijgt. Wat zich zal uiten in groeivertraging en een veel grotere kans op toprot. Maar zelfs bij een goede bodemtemperatuur duurt het gewoon minimaal 2uur voordat de plant optimaal functioneert. En het is niet noodzakelijk dat de plant veel verdampt om rot te voorkomen(natuurlijk is het beter maar dat ligt aan je klimaatsomstandigheden). Zolang je vochtdeficiet boven de 2g/m3 blijft is er niks aan de hand.

 

En inderdaad bodemverwarming werkt wel mee aan een goed functionerende plant maar als je VD (langdurig)te laag wordt door snelle temp.schommelingen of door koud regenachtig weer dan ben je gewoon de klos.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Omdat de plant de eerste 2 uur op 'gang' moet komen. Zie het als zeer zwaar en vet ontbijten.. burp. :specool

 

Dus jou grond is elke ochtend compleet uitgedroogd en voedingsloos ?? Een watergift zal de EC in de grond zelfs iets omlaag brengen !! ook al geef je water met een EC van bv 2.0 . Ik zie totaal niet in waarom je dan geen water zou geven. We hebben het over buiten, waar je niet de situatie hebt van plotseling maximaale hoeveelheid licht.

 

Vanwege de bufferende werking van grond zullen de waardes in de grond als het goed is weinig veranderen na een watergift ,tenzij je grond eerst heel droog was . In de natuur wacht de regen ook niet tot de planten op gang zijn .

 

 

Bodemverwarming zorgt juist voor stabiliteit van de grondtemperatuur ( termostaat gestuurd) , en het voorkomt dat je grondtemperatuur in bijvoorbeeld oktober richting de 10 graden zakt. Is dat wel het geval dan verloopt alles zeer traag.

 

Condens op de toppen ontstaat ook wanneer de toppen kouder zijn dan de lucht er omheen die nagenoeg verzadigd is met water . Bij snelle toename van de luchttemperatuur kan deze situatie ontstaan vooral als het windstil is. Bij harde wind zal er buiten zelden of nooit condensvorming optreden .

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Een watergift zal de EC in de grond zelfs iets omlaag brengen !! ook al geef je water met een EC van bv 2.0 . Ik zie totaal niet in waarom je dan geen water zou geven. We hebben het over buiten, waar je niet de situatie hebt van plotseling maximaale hoeveelheid licht.

 

Het gaat niet om de EC, het gaat om de worteldruk. Als de plant nog nauwelijks verdampt en je gaat watergeven dan wordt het wel door de plant opgenomen maar niet verdampt!

 

En buiten kan het nog heftiger zijn dan binnen qua tempverschillen en intensiteit.

Als je in de volle grond zit en je hebt volwassen planten dan heb je zowiezo al een constante worteldruk door het grondwater waar ze met dr wortels zitten. En hebben ze nagenoeg voldoende water tot hun beschikking in normale omstandigheden.Dus watergeven is dan eigenlijk al overbodig en al helemaal als de plant nog niet goed verdampt. En als ze in potten staan dan kan je de watergift controleren.

 

Dus binnen of buiten het maakt niet uit als je watergeeft wanneer de plant nog niet goed verdampt dan creer je onnodige worteldruk met alle gevolgen van dien. Alleen als je buiten in de volle grond staat ben je nagenoeg overgeleverd aan moeder natuur.( Je zou nog wel iets met zeil kunnen doen....)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je spreekt over wortel druk , druk dus die door de wortels wordt gecreeërd . Hoe wordt die gecreeerd? Door verschil in zoutconcentratie tussen de vloeistof in de wortel en die daarbuiten ,je forum naam dus . EC speelt hierbij een rol . Doel jij misschien op de cappillaire werking van haarvaten als drijfveer van de druk ?

 

Belangrijkste drijfveer van watertransport is de zuigende werking van bladeren die water verdampen , doen ze dat niet of weinig (omdat het nog donker is bv) dan wordt er dus ook minder getransporteerd .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tenzij je grond s'morgens te vochtig is en je hebt onregelmatig licht zoals in het najaar..

Een te hoge woreldruk krijg je bij te vochtige grond en met een te lage (beginnende)buitentemp.

je EC speelt daarin wel een rol maar is ook weer niet de doorslaggevende factor.

EC verlagen en je probleem wordt groter EC verhogen idem.

Ook al is je grond 2.5 en wordt de opname bemoeilijkt door osmose als je grond te nat is dan is je grond te nat.

 

Dat is dus wat ik bedoel, het gaat om het vochtpercentage in de grond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK , maar ik ga niet uit van te natte grond ,ook niet na een watergift .

 

Het is een beetje off-topic maar ik ben wel benieuwd naar hoe die verhoogde worteldruk ontstaat bij te natte grond . Bij echt 'te nat ' sluiten de bladmondjes op den duur en stopt de plant bijna helemaal met verdampen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je krijgt dat doordat je plant een teveel aan water tot z'n beschikking heeft rond z'n wortels.

De plant wil het water wel verdampen maar kan het niet omdat het teveel is daardoor beginnen de wortels te 'douwen' en krijg je een onnodig hoge worteldruk.

 

Dit ontstaat buiten vaak in het najaar doordat je snelle tempschommelingen hebt en het meestal veel regent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mijn planten niet verduisterd, hoe groot loop ik het risico op klote wiet of toprot?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat hangt van heel veel dingen af 'MisterP' ,er valt dus niet echt antwoord op je vraag te geven.

 

Je krijgt dat doordat je plant een teveel aan water tot z'n beschikking heeft rond z'n wortels.

De plant wil het water wel verdampen maar kan het niet omdat het teveel is daardoor beginnen de wortels te 'douwen' en krijg je een onnodig hoge worteldruk.

 

Welke energie bron is er dan verantwoordelijk voor dat 'douwen' ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

J/cm2 is daarvoor verantwoordelijk.

Door een (snelle) lichtintensiteitverhoging.

Die gepaard gaat met een lagere temp.

 

Dus je plant moet ineens veel gaan verdampen omdat de 'ruimtetemp' hoger wordt.

Maar je planttemp. gaat niet zo hard .

Gevolg de plant wil flink gaan verdampen omdat de temp. stijgt maar kan dat eenvoudig niet bijhouden omdat de ruimtetemp. harder stijgt dan de planttemp. (Resultaat: condens op de plant)

En des te natter de grond des te moeilijker de plant het heeft tijdens zulke omstandigheden omdat de wortels simpelweg nog meer water de plant in pompen wat niet direct verdampt kan worden omdat de fotosynthese nog niet goed op gang is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 1 plant half onder een boom staan met de mogelijkheid om hem nog verder door te schuiven.. dan staat die wel gewoon droog maar gaat wat tenkoste van het licht . is dit een goede optie om de plant droog te houden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...