Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

maska

Toprot!

Recommended Posts

hallo allemaal.

 

ik heb een vraag:waneer kan je op toprot rekenen?

ik weet dat het komt door vocht wat in de top zit wat gaat schimmelen.

maar is dat alleen de paar laatste weken van de bloei of kan het ook al in week 3 bijvoorbeeld?

 

alvast bedankt

 

groeten maska.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je plant wordt rot gevoelig zodra de toppen beginnen te vormen. Vanaf welke week is moeilijk te zeggen, dat ligt ook aan de topontwikkeling en de gevoeligheid van de soort. Die toppen houden namelijk water vast door de compacte groei en bevatten onderdelen die rot gevoelig zijn. Kijk maar eens naar andere bloemen in nat weer: de bloemen van hortensia's en geraniums rotten ook weg met nat weer. De compacte opbouw van de cannabis toppen maakt het extra gevoelig. Het eerste verschijnsel wat je ziet is dat de haren bruim worden terwijl ze nog lang niet rijp zijn. Dat is ook al rot hoewel dat nog niet hoeft te betekenen dat je toppen ook direct gaan rotten. Je kunt er vanuit gaan dat de eerste 2-3 weken de toppen nog niet groot en compact genoeg zijn om te gaan rotten, daarna is het oppassen geblazen, zeker vanaf 4-5 weken bloei. Het meest gevoelig zijn natuurlijk rijpe planten aan het einde van de bloeiperiode. Als dit weer zo blijft tot en met september zie ik het somber in voor de buitentelers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey whazzup.

 

dank je voor je super uitleg man in 1 keer duidelijk :smoke

klein vraagje nog dan: is nlx een soortje dat daar gevoelig voor is?

 

bedankt groeten maska.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben er ook bang voor met die weer drom ben ik volledig naar binnen verhuisd alleen met zon knal ik ze nog naar buiten de luchtvochtigheid is enorm de afgelopen tijd :smoke

 

zorg dat ze goed in de wind staan en met regen naar binnen

 

ik bid echt voor een goeie nazomer (oftewel zomer want nazomer klopt niet we hebben geen zomer gehad :rofl)

 

ben er ook bang voor met die weer drom ben ik volledig naar binnen verhuisd alleen met zon knal ik ze nog naar buiten de luchtvochtigheid is enorm de afgelopen tijd :nerd

 

zorg dat ze goed in de wind staan en met regen naar binnen

 

ik bid echt voor een goeie nazomer (oftewel zomer want nazomer klopt niet we hebben geen zomer gehad ;))

 

 

trouwens maska hoe lang ben je al aan het verduisteren ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog maar 1 week en 3 dagen.

nog niets om me eigen zorgen over te maken.

en inderdaad we hopen op een mooie augustus en september.

 

groeten maska :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo allemaal.

 

mijn plant heefd vandaag de hele dag in de regen gestaan :D

en zit nu vier weken in de bloei en heefd al dikke kompakte toppen.

je voelt gewoon dat ze zich helemaal volgezogen hebben met water.

 

nu vroeg ik me eigen af of je dat op een makkelijke manier kan laten drogen in de garage.

zo ja hoe doe je dat dan?

ben bang dat het anders wel eens einde verhaal kan zijn want heb al bruine haren bij sommige toppen.

ik heb er al wel een ventilator bij gezet maar denk niet echt dat het daardoor droogt.

 

snelle reactie is zeer welkom :no

 

groeten uit het regenachtige brabant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pak haar van alle kanten met die ventilator tot de toppen van binnen droog zijn en zorg dat ze voortaan tijdens regen droog staat.

Succes !

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijne staat al een week of 3 in de bloei, dikke toppen.

 

Heb die nu nat in de schuur gezet zonder ventilator, ff afwachten :D

 

De soort is trouwens powerplant :no .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok bedankt, vind t alleen wel te veel werk om te fohnen...

 

Heb er nu een doorzichtig plastic afdakje boven gemaakt, hopen dat er door het vocht in de ochtend geen rot in gaat komen. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn halve plante zijn weggerot.. nooit sneeuwwitje buiten kweken.. en dat verduisteren deed ze ok geen goed denk ik.. ik heb al alle hoofdtoppen moeten wegknippen.. erg jammer..

 

volgend jaar een kas met vetilator en geen sneeuwwitje.. ik heb ook 1 andere plant staan, en die heeft bijna nergens last van..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer je rot constateerd ,en dat zal bijna altijd in de dikste toppen zijn , gewoon alleen die verwijderen. Dit is meesta lnog gene stuk van 10 cm lang . In de buitenteelt zijn de hoofdtoppen minder van belang dan binnnen omdat we buiten veel meer takken en toppen hebben. De stukken wiet bovenin de takken maken maken lang niet zo'n groot deel uit van de totale hoeveelheid wiet van de plant als bij de binneteelt.

Dus gewoon afknippen en verder kweken . sommige halen hun complete plant om omdat er een paar plekjes rot zijn , omdat ze denken dat de rot heel besmettelijk is . Rot de rest van de plant toch verder dan ligt dat aan de rotgevoeligheid(gezondheid) en de omstandigheden naar mijn bevindingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat de hoofdtoppen niet zo'n groot deel uitmaken van je oogst buiten ben ik toch niet helemaal met je eens atmo. Zowel bij de door mij gekweekte pp, HK, Sativa en afghaan zijn de hoofdtoppen aan het einde van de tak verreweg de grootste opbrengers en maken een zeer aanzienlijk deel van de goede oogst uit.

 

Mijn ervaring is dat rot vaak niet een plaatselijk verschijnsel is. Als je hebt dan ben je er vrijwel zeker van dat het ook nog in andere toppen zit of dat ze er tegenaan zitten. Het meest kritiek wordt het vanaf zo de 4e - 5e week bloei als de toppen beginnen aan te dikken en dicht worden. Ik heb dat geconstateerd afgelopen twee jaren bij mijn grote PP struiken:

 

- Ze kregen het allemaal tegelijkertijd

- Toen het er eenmaal inzat was het door het ongunstige weer dweilen met de kraan open

- éém heb ik er gered door alle rot er uit te knippen en dep lant binnen achter glas te zetten. Dat werd echter ook geen goede opbrenger meer door het mindere licht.

 

En bij mijn Amnesia Haze:

- niks aan de hand tot de weersomstandigheden plots extremer werden (vocht + zon afwisselend, hoge dag en lage nachttemp waardoor nevelig)

- Allebei de planten vertoonden rot over de gehele plant, maar het meest binnen in de dikste toppen

 

Het klimaat om je plant heen is buiten vrijwel gelijk voor de hele plant. Je hebt niet een slecht geventileerde plek of een plek die veel warmer wordt (behalve in de toppen). Ventilatie, een stabiele nachttemperatuur en een lage lv is volgens mij de enige remedie. Warmte werkt versnellend (gaat lekker broeien), vandaar dat bij een warme zomer met koele nachten het gevaar in mijn ogen het grootst is.

 

Ventilatie is goed, maar je lv is óók erg belangrijk. Natte planten wegzetten in de schuur geeft een relatief hoge lv in de schuur door verdamping. Dat kun je ontvochten (maar eigenlijk lukt je dat al niet meer met een zeiknatte plant, dus je plant droog houden) of afzuigen met een ventilator, maar dan ben je weer aan de nachttemperatuur en hoge lv buiten uitgeleverd. Met name in de vroege ochtend kan het dauwpunt bereikt zijn waarop je vochige planten krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"De grote toppen niet zo'n groot deel uitmaakt van de opbrengst als bij de binnenteelt ", zo bedoelde ik het letterlijk . Natuurlijk zijn ze wel belangrijk .

 

Tot week 5 van de bloei let ik nooit op rot eigenlijk , en doe ook nog niets om het te voorkomen als het regend . Pas wanneer de zaadhoezen beginnen te groeien wordt rot een issue bij de meeste soorten . De steel van de top wordt omsloten door de bud en er ontstaat als het ware een microklimaat waarin het zo vochtig wordt dat er rot gaat optreden .

 

Ik vraag me trouwens af of bodemverwarming effectief is tegen rot .

Share this post


Link to post
Share on other sites
"

 

Ik vraag me trouwens af of bodemverwarming effectief is tegen rot .

 

Bodemverwarming zelf niet want de warmtevorming bovengronds is verwaarloosbaar om je temperatuurpieken op te vangen. En zo dus condensatie tegen te gaan.

 

Groetjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe bedoel je "warmte vorming"? In ieder geval is het dan zo dat je plant warmer water opneemt . Tot hoever de plant in dat water warmer blijf is dan de vraag . Komt het nog verwarmt in je toppen aan , dan zou dat de verdamping bevorderen en dauwvorming voorkomen . Daarnaast zorgt een goede bodemtemperatuur ook nog voor een gezondere plant , en dat helpt ook tegen rot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar als je tijdens verduisteren een ventilator aanzet en ze met de ochtond dauw gewoon binnen heb staan is de kans toch zeer klein dat je toprot krijgt ?

 

en wat is de beste lv in je schuur als je verduisterd ?

 

alvast bedankt voor de hulp :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Donker+stilstaande lucht=toprot.

Als je planten verduisterd moet je op de luchtvochtigheid letten in de donkere ruimte.

 

Kijk maar eens wat er gebeurd met de luchtvochtigheid bij de binnenkweek een uur nadat de lampen uitgaan.

Die rv schiet omhoog.

 

Calgel is bijvoorbeeld een produkt dat u een paar % meer tegen toprot beschermd, geen wonderprodukt, wel die iets hogere resistentie.

 

Een klein kacheltje met eventueel thermostaat kan de rv in de laatste fase van de bloei, belangrijkste dus, naar beneden gaan halen. Natuurlijk in de donkere periode.

 

groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar als je tijdens verduisteren een ventilator aanzet en ze met de ochtond dauw gewoon binnen heb staan is de kans toch zeer klein dat je toprot krijgt ?

 

en wat is de beste lv in je schuur als je verduisterd ?

 

alvast bedankt voor de hulp :whistling

 

Maar als je verduistert dan heb je toch nog geen dikke toppen in je plant ? als je die wel al hebt omdat je er vroeg mee bent begonnen kun je nu gewoon stoppen met verduisteren.

 

De kans op toprot is in Nederland in de buitenteelt nooit klein vooral niet in de laatste weken . Ook al regent het totaal niet .

 

Beste lv in je schuur is een zo laag mogelijke want onder de 40 % gaat toch niet lukken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben 15 juli begonnen met verduisteren maar wil het risico zo laag mogelijk houden vandaar een ruimte binnen gemaakt met bloei lam en ven de LV is daar rond de 60 % vandaar de ven.

 

ik zal de lv zo goed mogelijk in de gaten houden

 

 

bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe bedoel je "warmte vorming"? In ieder geval is het dan zo dat je plant warmer water opneemt . Tot hoever de plant in dat water warmer blijf is dan de vraag . Komt het nog verwarmt in je toppen aan , dan zou dat de verdamping bevorderen en dauwvorming voorkomen . Daarnaast zorgt een goede bodemtemperatuur ook nog voor een gezondere plant , en dat helpt ook tegen rot.

 

 

Kdacht dat je doelde op toprot en dat kan je simpelweg verkomen door een stabiele temperatuur rond je toppen te houden. Je omgevingstemp. mag niet harder stijgen evenal dalen als 1graad per 5min. om condensatie te voorkomen.

 

En als de bodemtemp. goed is heeft dat meerwaarde maar niet veel.

Wel voor fusarium, pythium en andere bodemziekten.

Maar dat is logisch want dat zit in de grond, en met toprot zit het hem in de 'lucht'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus afbloeien op grond van 10 graden C ,gaat bijna net zo goed als op grond van 20 graden C ??

No way , fosfor wordt slecht oplosbaar bij die lage temperaturen en alle prosessen verlopen trager.

 

Los hiervan doelde ik op verwarmde grond zodat de plant ook warmer water opneemt . Deze warmte zal de in de plant zelf terecht komen en weer verdwijnen door middel van verdamping . Dit kan condensatie voorkomen . Over het algemeen is het zo dat Condensvorming kan worden voorkomen door verwarming van een object ,denk aan bv je auto ruiten . Over dit principe heb ik het.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het niet over afbloeien, maar over toprot.

En als de lampen net aangaan geef je nog geen water als het goed is.... en wordt er ook nagenoeg nog niks verdampt door de plant. Dus dat zou dan nagenoeg geen zin hebben want eer dat de verdamping van de plant is opgestart zit je al op je ruimtetemp.

 

Dus dat principe is mooi bedacht maar ik geloof niet dat dat zo is.

Wel denk ik dat het altijd beter is om ten alle tijden het zo optimaal mogelijk te maken voor de plant.

En dat je met een gezonde goed opgegroeide plant minder snel in de problemen komt.

En dat als de bodemtemp. goed is dat dat zal bijdragen aan een sterke gezonde plant maar het zal geen condensatie voorkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo allemaal.

 

we hebben het allemaal over toprot maar ik weet eigenlijk niet goed hoe het eruit ziet.

dit is namelijk mijn eerste kweekje :whistling

heefd er misschien iemand duidelijke foto,s van hoe je het kan herkennen?

 

ben benieuwd groeten maska :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...