Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

ed

zelfmaak co2

Recommended Posts

ik dacht dat de plant(bladeren) co2 uit de lucht halen, maar dat dit maar in een zeer geringe mate in de lucht aanwezig is.

 

dus ik zou zeggen,

 

alles wat je in de lucht bij bubbelt is goed voor je plant.

 

of niet dan? :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

CO2 installaties zijn zeer prijzige machines , niet voor niets denk ik . Het gaat om de juiste concentratie op het juiste moment.

 

die CO2 tabs zijn wel veel eenvoudiger omdat ze CO2 aan de wortels aanbieden in het medium .

Share this post


Link to post
Share on other sites
zelf maak je ook co2 'aan' ( je blaast t uit.)

 

Dus mijn idee, slaap gewoon bij je planten met je familie :whistling

Grappig maar vrij dom idee, tenzij je onder het klare licht van je lampdeftig kan pitten. Planten in het algemeen hebben enkel CO2 nodig voor fotosynthese nodige, en deze gebeurt alleen wanneer het licht is.

 

Nog een tipje ivm met zelf CO2 maken. Gebruik in plaats van suiker of boterhammen gekookte aardappelen. Deze zijn goedkoper en bevat veel meer voedsel voor de gistcellen, daar de aadappelen zetmeel bevatten. Dit zijn polysachariden (in reklamespotjes worden ze ook wel eens trage suikers genoemd) terwijl gewone suiker disachariden zijn. Als je het residu distilleers krijg je vodka. :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elke carbonaat verbinding in combinatie met een zuur levert je ook CO2 op . Soda is bv Natriumcarbonaat .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Elke carbonaat verbinding in combinatie met een zuur levert je ook CO2 op . Soda is bv Natriumcarbonaat .

Met azijn lukt het wel maar zou zwavelzuur (H2SO4) iets meer uithalen?

 

Is dat dan niet zoiets?

 

H2SO4+NaOh---> Co2 ???

Share this post


Link to post
Share on other sites
Elke carbonaat verbinding in combinatie met een zuur levert je ook CO2 op . Soda is bv Natriumcarbonaat .

Met azijn lukt het wel maar zou zwavelzuur (H2SO4) iets meer uithalen?

 

Is dat dan niet zoiets?

 

H2SO4+NaOh---> Co2 ???

De reactievergelijking dat hier staat is onmogelijk. er zit namelijk geen koolstof in het linkse gedeelte.

 

Diwaterstofcarbonaat (H2CO3)of koolzuur laten ontbinden is het makkelijkst om CO2 te maken, maar dit is niet zo verkrijgbaar, omdat het onstabiel is. Verkrijgbaar als Natriumbicarbonaat (NaHCO3). Je hebt gewoon een zuur nodig en er wordt CO2 gevormt. Verwarmen versnelt ook de reactie, maar dit is eigenlijk hier niet nodig. Soda heeft er niets mee te zien, alhoewel, als je een isocyanaat neemt en voeg daar een base bij, zoals soda, dan krijg je een amine en CO2. Maar isocyanaten is niet zoiets dat je zomaar in huis hebt.

 

Lol, komt die organische chemie toch nog eens van pas, ik wist het dat ik die 700 pagina's niet voor niets heb gestudeerd. :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je kan ook gewoon spa rood in een plantenspuit doen :whistling Werkt perfect bij mij.

Is dat niet een beetje duur?

Share this post


Link to post
Share on other sites
H2SO4+NaOh---> Co2 ???

De reactievergelijking dat hier staat is onmogelijk. er zit namelijk geen koolstof in het linkse gedeelte.

 

Diwaterstofcarbonaat (H2CO3)of koolzuur laten ontbinden is het makkelijkst om CO2 te maken, maar dit is niet zo verkrijgbaar, omdat het onstabiel is. Verkrijgbaar als Natriumbicarbonaat (NaHCO3). Je hebt gewoon een zuur nodig en er wordt CO2 gevormt. Verwarmen versnelt ook de reactie, maar dit is eigenlijk hier niet nodig. Soda heeft er niets mee te zien,

Je kunt wel degelijk CO2 maken met gewone soda . Los maar eens wat soda op en gooi er PH min bij ( fosforzuur) . Soda is Natriumcarbonaat decahydraat aldus de verpakking .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je kan ook gewoon spa rood in een plantenspuit doen  :whistling Werkt perfect bij mij.

Is dat niet een beetje duur?

Hangt ervan af watje duur vind. Ik spuit elke dag mijn planten onder de spa rood en dan doe je zon 2 weken met éen fles.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je kan ook gewoon spa rood in een plantenspuit doen  :whistling Werkt perfect bij mij.

Is dat niet een beetje duur?

Hangt ervan af watje duur vind. Ik spuit elke dag mijn planten onder de spa rood en dan doe je zon 2 weken met éen fles.

Das toch niks als je kijkt wat je ervoor terug krijgt. :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vertel eens wat meer over die ervaringen met sparood :unsure: :unsure: :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het van de video "I Grow Chronic!" (http://www.wietforum.nl/editie6/index.php?showtopic=11050)

 

Een van mijnplanten vertoonde CO2 tekort symptonen (slap hangen, licht groen) en ik dacht laat ik eens spa rood proberen als in "I Grow Chronic!". Dus ik doe wat spa rood in mijn planten spuit en spuit de plant onder en na een uurtje stond hij er weer kerngezond bij :whistling Nu spuit ik dus elke dag wat spa rood op mijn planten, goed koop en makkelijk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar wanneer je de spa rood op je plant sproeit dan duurt het niet lang of het is al weer verdampt. Dus als het werkt dan zal de CO2 in een erg korte tijd moeten worden opgenomen . Dat zou dus ook moeten betekenen dat d ehele fotosynthese reaktie tijdelijk versnelt terwijl je niet meer licht aanbied. Dus of het echt iets extra's biedt?///? dat vraag ik me af ,maar misschien is het inderdaad nuttig om een tekort aan te vullen .

 

CO2 tabs zijn nog goedkoper in gebruik en je voedings water gaat ook echt bubbelen wanneer je het schud ,net als bij spa rood. Je kunt dus in feite ook gewoon spa rood als drinkwater aan je planten geven ,de wortels zijn ook in staat CO2 op te nemen. Lijkt me zelfs beter omdat je dan niet over de bladeren sproeit waar lampen boven hangen (kans op verbranding).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me dat al die methoden ronduit kut werken, als je een paar gram gist of iets dergelijks gebruikt zul je geen wolken CO2 krijgen, ga maar na, brood rijst op hetzelfde principe, je gooit er gist in en de co2 zorgt voor de luchtige structuur. Als je ongeveer evenveel Co2 in je hok krijgt als in een brood zit lijkt me dat complete bullshit. Ga dan met je planten praten, je adem is CO2-rijker dan normale lucht. een paar liefkozende zinnetjes lijken me dan al genoeg om evenveel co2 te krijgen. Kan t ook mis hebben hoor maar t lijkt me scheikundig gezien onmogelijk om zo veel CO2 te krijgen.

Je kan natuurlijk ook je auto in de garage laten draaien en de uitlaatgassen via een slang je hok inpompen :verrygood

Ook in een flesje spa zit haast geen CO2 vergeleken met normale lucht. gewoon goed ventileren is t handigst lijkt me....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel meer CO2 levert de chemische reactie op van bv SODA(natriumbicarbonaat) met een zuur of houtas met een zuur , maar deze reactie verloopt nogal erg snel.

 

Bij het gisten van brood komt er ook CO2 buiten het brood terecht hoor

Share this post


Link to post
Share on other sites
ok dis voor de goedkope doehetzelver..

 

benodigdheden:

 

*schone emmer of vat met deksel ong.20 liter

*500gram suiker

*18liter water

*een stuk geroosterd brood[moet hard zijn]

*een lepel droge actieve gist

 

eerst water koken,voeg suiker toe en roeren totdat het is opgelost

laat dit afkoelen tot kamertempratuur.als het suikerwater is afgekoeld laat je het brood op het water drijven.voeg nu de lepel gist toe bovenop het brood

 

klinkt als een goed idee, ik wil dit ook wel gaan proberen... alleen hoe krijg ik in godsnaam 18 liter water aan de kook :verrygood ? en moet dit perse gedaan worden of kan ook gewoon met koud water?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uit een andere post begreep ik dat je nog aan je eerste kweek moet beginnen? Dan zou ik me maar niet bezig houden met de toevoeging van CO2. Aangezien je allerlei beginnersfouten zal gaan maken, heeft het toevoegen van CO2 geen enkele zin. Alleen topkwekers die nèt dat beetje extra eruit willen persen zouden er baat bij kunnen hebben. Begin bij de basis en laat je niet gek maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...