Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
whazzup

Hoeveel Druppels In Een Ml?

Recommended Posts

Veelal staat de mengverhouding van je voeding aangegeven per 10 of 100 liter. Da's bij grote hoeveelheden niet zo'n ramp maar hoe ga je nou met geconcentreerde voeding om? Oplossing: druppelen! Een druppelflesje kun je bij de apotheek kopen. De truuk is: er gaan zo'n 19 - 21 druppels in een ml (zo rekent de apotheker ook, gemiddeld 20 druppels in een ml).

 

Voorbeeld: geconcentreerde wortelstimulator - 1ml per 10 liter.... Stel dat je maar een liter nodig hebt, da's 0,1 ml! Dat betekent dat een dosering van 2 druppels (!!) voldoende is. Er zit pak hem beet een maximale afwijking van 5% in, niet zoveel dus. Maar een druppel extra op 1 liter oplossing is dus al 50% teveel.

 

Spruzit bijvoorbeeld: 1 ml per liter. Heb je maar een halve liter nodig: 10 druppels.

 

Hoop dat dit het doseren van bijvoorbeeld geconcentreerde BAC producten en CalGel een beetje eenvoudiger maakt.

 

ps ik weet dat je milliliter als ml schrijft, maar het forum maakt van de titel automatisch hoofdletters van de eerste letters :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd een goede tip :innocent:

Ik gebruik hem zelf ook om de ph af te stellen als ik bv een L sproeiwater aan maak. 1a2 druppels is dan goed en werkt perfect.

med_gallery_6404_1071_543425.jpg

 

 

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb gewoon spuitjes van 1 ml verdeeld in schalen van 0,1 tot 1,0 ml

 

citroax

Share this post


Link to post
Share on other sites

het hangt inderdaad wel enigszins af van de viscositeit van de vloeistof maar bij een waterige oplossing is het dicht genoeg in de buurt. Ik ga uit van de standaard apothekers druppelpipetjes, geen idee of dat met andere pipetjes anders is.

 

Tip voor de pH+/-: 1:10 of meer met ged. water verdunnen en in een grote spuit doen. Doseert veel nauwkeuriger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

yep dat werkt nog beter, maar met de fish-mix die ik gebruik komt het perfect uit. In het begin 2ml de L en dan naar 1,dan volstaan 2 en 1 Druppels goed.

 

Maar is dus afhangkelijk van wat je gebruikt,en dan is jouw manier zeker beter :innocent:

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Damn :innocent: B)

 

Wat een geluk dat ik dit topic lees, ben er net achter gekomen dat ik al 3 rondes aaneen 10 keer minder ;) voeding gebruik dan dat ik zou moeten gebruiken...

 

Bij mijn vorige 3 rondes gebruikte ik BN Grond Supermix, op de fles staat 4-5ml per liter water, dus nam ik altijd 3 ml op veilig te zijn... dacht ik tenminste ... ben er net achter gekomen dat ik altijd 0,3 ml per liter gaf in plaats van 3ml per liter, dat is 10 keer minder....

 

Ben er achter gekomen doordat ik hier las dat er 10 druppels in een ml kunnen, en ik dacht: hé, dat kan toch niet, ofwel geef ik veel te weinig... nouja, blijkbaar dat laatste dus...

 

Bewijs dat een kweek ook kan lukken zonder al te veel voeding, de eerste keer was zelfs op gewone potgrond, en ik haalde nog 50 gram per plant...

 

Anyway, het is stom geweest van me maar ik trek er mijn lessen uit...

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 druppel is nooit evengroot als de andere druppel. Vaak genoeg uit proberen te leggen aan mensen die op deze manier hun LSD of research chemicals willen nemen, niet elke dosis zal gelijk zijn, ook niet bij voedingen. Net als citroax zei, gebruik gewoon een kleiner spuitje, is echt veel nauwkeuriger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb paar dagen terug trouwens ook van die potjes gehaald bij de apotheek ... En jawel het was gratis , omdat ik verzon dat t voor mn ogen was en dat ik de oude kapot had laten vallen :innocent:

 

Maargoed volgens mij zijn die druppeltjes redelijk nauwkeurig hor want ik krijg het niet voor elkaar om grotere of kleine druppeltjes eruit te krijgen ( tenzij je in 1 keer heel hard drukt dan wel.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De inhoud van een druppel is afhankelijk van oppervlaktespanning (ivm snel verdampen) en viscositeit.

Geen betrouwbare maatstaf om een volume te bepalen.

Gebruik een buret (agressieve vloeistoffen) of spuitje ("onschuldige vloeistoffen") :innocent:

Ze kosten geen drol en je kunt juist doseren.

[off topic] Dan blijf je een probleem hebben als je de juiste samenstelling van je voeding niet 100% kent, lol [/off topic]

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gebruik een buret (agressieve vloeistoffen) of spuitje ("onschuldige vloeistoffen") :innocent:

 

Dus Whazzup's advies is onjuist? Ik vind zon potje wel makkelijk werken eigenlijk , en ik heb m een paar getest op 1 ml liter en ik kom elke keer op hetzelfde aantal druppeltjes uit..

 

Maar ik denk inderdaad ook wel dat een goed spuitje iets of wat nauwkeuriger is ja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een druppel is een vorm en geen inhoudsmaat :innocent:

 

 

Maar Whazzup je hebt gelijk wat betreft dat 20 druppels (met een waterige vloeistof, uit een pipet ofzo) (ongeveer) 1ml is. En dat is dus een betrouwbare manier van doseren voor kleine hoeveelheden vloeistof B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens hesi is 1ml. +/- 14 druppels. Dit omdat je de hesi supervit doseert per druppel op 4.5ml water. Ze hebben flakons van 10ml. met doseertuit maar normaal gesproken (bij de grotere verpakkingen) krijg je er een standaard 3ml. pipet waarmee je druppelt. Denk dus wel dat hesi dit aardig heeft uigezocht.

 

Supervit Dosering

 

(Hoop dat het bijdraagt aan het topic)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat zal dus vast een andere viscositeit hebben of een andere druppelaar gebruiken. Zoek het maar na in de literatuur. Het klopt echt.

 

Overigens is 19-21 druppels 1 ml. Daar zit dus wel degelijk een zekere spreiding in. Hoe meer druppels je gebruikt, hoe minder de spreiding zou moeten zijn. Daarmee zeg ik niet dat alle druppels gelijk zijn. Er kan nog steeds wel een flink verschil per druppel zitten, maar de apotheek werkt met deze maatstaven. Kijk maar op ieder gebruiksvoorschrift waar zowel in ml als druppels de dosering wordt aangegeven. Als dat voor medicijnen als morfine zelfs gebruikt wordt dan mag ik toch aannemen dat het redelijk nauwkeurig is, voor voeding in ieder geval nauwkeurig genoeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol ja, en? Druppel dan effe 20 druppels voeding in je spuitje. Heb ik ook net gedaan overigens. 1 ml.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe da's een hele goeie mikeh :innocent: Gaat alleen bij boosters en andere additieven niet op he. Die moet je gewoon doseren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

True true, ik ben geen booster fan en gebruik het ook vrijwel nooit.

Dure rommel !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

lol, het zal wel een stuk minder uitmaken dan drugs, maar een nauwkeurig spuitje dat tiendes van ml's kan afmeten lijkt me toch iets handiger dan een druppelaar. Dit is wel handig als je niks anders op zak hebt though.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach, zie het zo: wortelstimulator oplossing aanmaken voor een paar stekjes bijvoorbeeld, effe een druppel erbij doen en klaar. Er zijn uiteraard nauwkeuriger methoden, maar gemiddeld op 5% nauwkeurig is goed genoeg voor mij hoor :innocent: . Vindt zo'n pipetje ook wel handig werken, zeker als de fles leegraakt. Voor de rest gebruik ik overigens ook spuitjes voor dosering.

 

Ging mij er even om om aan te geven dat je met druppels redelijk nauwkeurig kunt doseren en hoeveel een druppel uit een pipetje dan is. Probeer het zelf ook eens uit zou ik zeggen. Wat nauwkeurig genoeg is voor medicijngebruik is nauwkeurig genoeg voor mij. Nog nauwkeuriger: Een meetpipetje.

pipet1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha mooi man die wazzup in gaan op de kleine detailtjes :smoke prachtig je hebt er oog voor vandaar je die mooi picca's ook altijd ;) tot in de detail perfect ( of je geeft aan een mindere foto te hebben geschoten )

 

maar goed genoeg je ego gestreelt ;)

 

ik heb een vraag en een opmerking

 

ik heb thuis is gekeken met pupetje en een potje met zo'n platic ding erin dat ook per druppels doseerd ( hoop dat je snapt wat ik bedoel :P :innocent: ).

 

die druppels van het pupetje was veel groter B) veel dikker en dus ook veel zwaarder dan de andere druppelaar, dit heb ik neit gemeten maar met 20 druppels van de een met 20 druppels van de ander vergelijken dan zie je zeker wel het verschil ( ene plasje is groter dan de ander ).

 

kun je dus dan niet beter zo'n druppelaartje nemen die kleiner is zo verkom je helemaal dat je te veel voeding gebruikt :D

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik een druppelpipetje van de apotheek. Het ligt ook aan de pipet die je gebruikt uiteraard. Deze heeft een speciale vorm om er voor te zorgen dat de druppels zo gelijkmatig mogelijk zijn. Een otrivin druppelaartje of zo is prima. Wat je ook kun doen is zelf kijken hoeveel druppels er met jouw pipet in een ml gaat. Doe dat eem paar keer, en druppel ipv 1 ml eens 5 ml vol. Zo kom je op een goed gemiddelde inhoud voor jouw pipet, maar nogmaals: een speciale druppelpipet is wel aan te bevelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

super prima uitgelegt en je hebt me om :innocent:

 

ik ga het is bekijken B)

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

cola dopje helemaal vol is 8ml. tot aan het bovenste ribbeltje binnenin is 5ml

 

Love Google :whistling

 

Gr.Xtase

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...