Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Liberty

Worteltje Aan Afgebroken Top

Recommended Posts

Goeiemiddag mede kwekers.

 

Ik zit met een probleem dat tot nu toe toch wel goed uitgepakt is.

 

één van de toppen van m'n plantjes was afgebroken door onbekende reden.

Toen las ik een keer iets over dat je een zijtak kan afknippen en kan verduisteren zodat je eerder kan zien of het een mannetje of een vrouwtje is.

 

Ik weet dat het een vrouwtje is dus daar gaat het nu niet om.

Ik heb de top in een glas water gezet, en nu een week later zitten er 2 worteltjes aan van ongeveer 2-3 cm.

Daar ben ik opzich al blij mee, maar nu weet ik niet wanneer ik hem in een potje kan planten..

Moet ik het worteltje nog laten groeien, of kan ik hem metteen afschrijven?

 

plz help.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat geinig dat die 'stek' al zo snel wortels aanmaakt in een glas stilstaand water. Normaal gesproken duurt dit meestal zo lang dat tegen die tijd de stek zelf al verdroogd is. Het zal waarschijnlijk iets te maken hebben met de hoeveelheid auxine en het feit dat het een groeischeut was.

 

Het punt is alleen dat wortels onder water een andere structuur krijgen dan wortels in aarde. De wortelhaartjes ontwikkelen zich op een andere manier om zo de opname van voeding onder water te vergemakkelijken. Als je die stek nu dus overpot in aarde vraag ik me af in hoeverre de wortels zich kunnen aanpassen en hoeveel water en voedsel ze op kunnen nemen. Achteraf (makkelijk praten) was ze waarschijnlijk beter af geweest wanneer ze direct als stek behandeld was met wat stekpoeder in aarde. Wat nu de beste optie is vind ik lastig te bepalen. Ik heb met zo'n transplantatie zelf geen ervaring overigens, maar dan weet je in elk geval vast wat de knelpunten zijn. Ervaringsdeskundigen laat u horen zou ik zeggen... :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee, ik zou hem gewoon overpotten naar natte aarde. Hierna geen water meer geven en de grond zal dag na dag droger worden waarop je plantje's wortels zich aanpassen. 95% kans dat het gaat lukken. Doei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hem overgepot. alleen nu (2 uur later) hangen de blaadjes etc al helemaal alsof ze energie loos zijn... gewoon laten hangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komt goed (hoop ik).

Wat je kan doen is een kasje maken zodat de luchtvochtigheid hoger wordt en je stek ook via de bladeren water op kan nemen.

Dit kan door een transparante broodzak/pedaalemmerzak/boterhamzakje met wat gaatjes erin erover te doen zonder dat dit de bladeren aanraakt. Stop de onderkant van de zak onder de pot of sluit het af met een elastiekje rond de pot. Haal de zak er wel minstens een paar uur per dag af zodat er geen rot ontstaat. Kijk de komende dagen goed naar de stek, zodra die er beter bij gaat staan haal je de zak er helemaal af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...