Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
trendhopper

Welke Planten? Horizontale Wortelgroei

Recommended Posts

hallo,

 

ik heb vorige jaar last gehad van wortelrot door hoogstaand grondwater. :nerd

zijn er ook planten die niet zulke hele diepe wortels krijgen, maar wortels hebben die meer horizontaal groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja er zijn planten die minder diep wortelen, alleen kan je ze niet roken :nerd :nerd :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessante vraag eigenlijk... Zit er tussen cannabisvarianten ook verschil in type wortelstelsel? Ik kan me voorstellen dat Afghanen van één of andere droge hoogvlakte andere eigenschappen hebben dan Brazilianen uit een tropisch regenwoud, dus waarom geen aangepaste wortels. Of zouden de wortels zich tijdens hun ontwikkeling aanpassen waardoor het groeipatroon bij alle cannabisvarianten vrijwel gelijk is, afhankelijk van de lokale omstandigheden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar woon je ergens, dat je verleden jaar last had van hoog grondwater ?

 

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

ergens in het nh, het is een beetje een moerassig plekje daarom wou ik het volgend jaar gaan ophogen met wat extra grond. maar laatst las ik ergens iets over een plant die wortels heeft die ook veel horzontaal uitspreiden waardoor ze minder diep gaan.

 

laterz

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je ze (lang) voorgroeit in een pot gaan ze eigenlijk al niet zo ontzettend diep (meer). Er staan een paar aardige voorbeelden van een "kluitje" in elkaar gedraaide wortels op het forum. Ze maken dan geen diepe penwortel meer. Vanuit zaad direct in de grond maken ze de diepste wortels aan. Nou ga ik er niet vanuit dat je gelijk met zaad in de grond gaat maar in een pot voorgroeit. Wellicht dat wat langer in een pot voorgroeien een diep wortelstelsel voorkomt? Heb je overwogen de pot in te graven (speciekuip)? en daar met name aan de zijkant wat grote gaten in te maken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elke plant en niet alleen de cannabis, heeft de nijging om als het droog is dat ze gaan zoeken naar water en doorgroeien, maar als het nat is, zoals bij jouw, krijg je vanzelf niet zulke diepe wortels. Ik dacht niet dat er speciale soorten zijn die waar de wortels bovenin blijven.

Je kunt het ook goed zien bij potten die altijd te nat hebben gestaan, daar zijn de wortels lang niet zo goed en mooi als eentje die niet constant met de voeten in het water heeft gestaan.

Een gegeven als een koe, velen geven te veel en te vaak water, voordat hij zijn voorraad op heeft.

 

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken maken volgens mij ook geen "echte" penwortel aan, dus dan heb je meer kleine worteltjes die niet echt de diepte in gaan.

 

Groeten de Woudloper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helemaal corektekt, kerel, maar ook haarwortels zoeken water op, net als bij elke plant in de natuur!

 

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

stekken lijken mij idd perfect die wortelen niet diep en just bijna alleen maar in de breedte :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...