Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Junkie

Wat Voor Afzuiger Met Tl-lampen? + 2 Andere Vragen

Recommended Posts

Omdat ik het een beetje leuk wil houden kwa uitgaven, en de oogst uiteindelijk voor mij met een paar vrienden is. Ben ik dus opzoek naar wat goedkopere oplossingen. Nu wil ik kweken onder +- 400Watt aan TL :nerd, nu moet ik daar wel uitleg over geven anders denken jullie dat ik gek ben en meteen een HPS lamp van 400Watt kan gebruiken.

 

Het wordt me 1ste kweek, dus ben nog vrijwel zonder ervaring. Het worden lowryders want dan kan ik in een kast van 2 meter hoog mooi in het midden een plateau maken (dus eigenlijk 2 ruimtes van 1m*1m*1m met elk 200Watt aan TL), waarvan ik de 1ste keer maar 1 ruimte wil gebruiken zodat ik eerst wat ervaring opdoe zonder al te veel geld uit te geven. Omdat me zwager heel erg in de keukens zit vandege ze werk, kan ik dus gratis/goedkoop aan goed afzuigers komen, alleen heb ik het 1 en ander gelezen over druk van de zuiger en weet ik dus niet of deze er aan voldoen.

 

Meteen vraag ik nog maar iets over de lampen, ik dacht eraan om aan de zijkant ook TL te plaatsen zodat het licht ook tussen en onder de bovenste bladeren komt. Misschien toch die 2 kamer gebruiken en dan in de 1 wel aan de zijkant en de andere alles van boven voor een kleinschalig onderzoekje? Of als iemand mij het zo kan vertellen graag :verrygood

 

Oke toch nog 1 laatste vraag :D Heeft het zin de 1ste week de lowryders groeimiddel te geven en de 2de week rustig afbouwen en bloeimiddel opbouwen? Weet dat ze eigenlijk alleen maar bloeien maar geloof pas rond dag 14 zie je bloeiverschijnseleln dus eigenlijk niet meteen ;)

 

Jullie gaan in ieder geval nog van me horen in de categorie indoor verslagen :D Eerst de kast maken, tegen die tijd heb ik me zaden binnen, aarde en bloeimiddel nog halen ook.

Edited by Junkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor zon kast zou ik voor een 250 500 afzuiger kiezen of wel 1x500 of 2x250

aan de hoeken zou je eventueel 8 x90 cm tl s kunnen zetten dat zijn dus telkens 2 tl s bovan elkaar en voor de rest kan je 5-10 tl s op hangen voor in de hoogte (90 cm lange tl s)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ik zoveel afzuig nodig, wat meer dan ik verwachte maar heb er dan ook niet zo veel verstand van? Had wel een leuke 275 kuub afzuiger gezien voor een leuke prijs (met een 325 kuub) koolstof filter. Om het daarmee te redden kan ik dus beter eerst 1 hok maken (dus 1 kuub met +- 200Watt?), en dan hoeft hij niet voluit te draaien neem ik aan.

 

Wat je precies bedoelt met de lampen snap ik niet hoor :verrygood Ik zal zo even wat in paint tekenen wat ik denk dat je bedoelt :D

 

 

EDIT:

Zoiets dus, je moet het zien als een opengevouwen kubus (het vakken die ontbreken zijn de bodem en de deur): (Betere ideen altijd welkom)

gallery_11904_2699_5806.jpg

Edited by Junkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraag me af of het echt nodig is die lampen aan de zijkant. Vooral als je gaat scroggen dan is het totaal overbodig en dat zou ik zeker doen. Heb ik niet gedaan bij mijn eerste tl kweek maar heb gemerkt dat dat wel verstandig is. Als je die lampen ook bovenin hangt heb je er meer nut van denk ik. En waarom Lowriders daar komt toch best weinig vanaf? Ik heb zelf ook onder tl gekweekt met slechts 90 cm ruimte en ze omgebogen. Ik had nog ruimte over zelfs. Lowriders leveren toch heel weinig op?

 

Succes in ieder geval ik ga je volgen!!! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad ze leveren niet zo veel op, de 1ste ronde is dan ook voornamelijk om ervaring op te doen. En kwa ruimte kwam ik op deze planten, maar heb nu in 4 dagen denk ik ruim 20 uur gelezen (ja ik kan niet stoppen en kan ook geen sec wachten met het kweken ;) helaas moet ik wachten tot het plekje vrijkomt). Had wel gelezen dat als je een K2 plant snel in de bloei zet deze ook niet zo groot worden, dus dat zou ook een optie zijn :D want de lokale Coffeshop heeft deze soort helaas uit de schappen gehaald (mijn lievelings soort).

 

Welke planten heb jij bebruikt dan en ja dat van die lampen aan de zijkant zou ik wel willen testen maar inderdaad scroggen is denk ook effectief :lol: Denk idd dat ik er dan 6 a 7 aan de bovenkant zet ;) Moet even kijken want ik weet niet 100% zeker of hij wel 1 meter breed is misschien wel 1,20M en dan worden het 38Watt lampen.

 

Ik kan denk beter die bovenste vierkante meter gebruiken zodat de planten het lekker warm hebben (niet te warm :D en dan zou ik dat later omlaag kunnen halen door het geheel om te ruilen met de onderste vierkante meter en boven opnieuw beginnen met zaadjes. Dan kan ik +- elke 4/5 weken oogsten, niet dat ik zoveel smoke :nerd

 

Eigenlijk heb ik nog een ruimte van 2m(h)*2m(:verrygood*1m(d) = 4 vierkante meter maar willen we eerst in deze kast even ervaring opdoen en kijken of het me ding is. Ik ben op dit moment in ieder geval super enthousiast.

 

Om me post nog langer te maken: heb genoeg potten van 6.5 en 11 liter maar misschien wil ik liever een mooie grote bak maken :D

Edited by Junkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk over 2 a 3 weken, misschien zelfs later. Ik wil een goed voorbereiding want dit is het halve werk (en ik houd wel van een kwaliteitswietje) :D

 

Op dit moment heb ik nog helemaal niks liggen, ik moet eerst zeker zijn dat ik die kast kan gebruiken (is niet bij mij zelf thuis want me ouders hebben het niet zo op wiet en hash :verrygood). daar hangt het dus ook een beetje vanaf ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb NLX-jes gebruikt. 20 stuks onder 288 Watt aan TL licht. Ik heb niet gescrogged maar gebogen en de planten die zo mooi gebogen waren dat ze mooi verdeeld onder het licht kwamen hadden de meeste grote toppen. Met scroggen doe je dat nog veel netter en heb je een mooi egaal veldje met topjes. Dus ik ga ook scroggen met mijn volgende kweek.

 

Je planten krijgen het met TL trouwens niet snel te warm hoor. Bij mij kwam het met een hete dag maximaal tot 29 graden en het staat op de vliering vlak onder het dak.

 

Ik heb er ongeveer 190 gram afgehaald maar dat kan beter denk ik! Ik ga ook in de volle grond groeien met de volgende kweek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou 190 gram voor jezelf is toch niet niks hoor 190*7.50 (NLX gramprijs hier iets van 10 euro maargoed ) = -+ 1400 euro bespaart. Nu zal er wel het 1 en ander naar vrienden gaan maar dat zijn mijn zaken niet :verrygood Commercieel is het wel iets minder (weet niet precies wat je per gram krijgt maar iig minder als je er zelf voor moet betalen in de shop), maar denk niet dat dat de achterliggende gedachten was (correct me if im wrong)?

 

Naja van de week maar even een globale planning maken, ook lees ik steeds meer over schimmels, bacterieen en wormen. Lijkt me leuk om me eerst kweek meteen organisch te doen, wat ook de smaak ten goede zou moeten komen (wat ik heb gelezen dan he). Enne wat voor afzuiging heb jij gebruikt dan? Want ja ik wil het zo goedkoop mogelijk houden he ;) (een autoradiator gebruiken dan maar :D)

Edited by Junkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo,

 

500m3 afzuiging met tl lijkt mij een beetje overdreven hoor...tl geeft nagenoeg geen warmte af, zou

zou meer zijn om verse lucht in je hok te krijgen. pc fanetjes zijn idd te doen, heb ook wel eens

van die zonnebank ventilatoren op het forum zien verschijnen sun-nogiets? zijn de koop op marktplaats

voor geloof ik 20 euries.

 

Kijk eens naar ander bouwverslagen van tl hokjes en info daar eens hoe zij het hebben gedaan,

afzuigers voor keukens zijn niet geschikt om 24 uur per dag te draaien (brandgevaar!), koop

dus iets wat wel gemaakt is voor onze hobby

 

Succes

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

Ook die in restaurants? Niet dat ik daar aan kan komen maargoed :verrygood (naja kan het in ieder geval navragen bij me zwager).

 

Hoe krijg ik die lucht dan door die koolstoffilter of geeft die niet zo veel weerstand? naja een paar 120*120mm computerfans heb ik nog wel liggen ;) moet ik alleen even 12 volt voor fixen en een fancontroller :nerd (heb hier nog een oude minikoelkast liggen die het op 220volt doet en in de auto (12V), neem aan dat hij die 220volt naar 12volt overzet, kan ik mooi dus gebruiken :D Zit er ook nog een 120x120mm fan op die ik kan gebruiken :D

 

Maargoed die koolstof filter mag dus ook wel 100/150 kuub zijn?

Edited by whazzup

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha :verrygood oke is duidelijk dan wordt het een paar computerfans bij elkaar rapen, maar niemand die weet of dat goed wertkt met filter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ER staat een verslag in het bouwdoos forum, daarin had iemand een slang geplaats op z'n

zonnebank fan en die blies dan via die slag door het filter en had geen problemen zijn hij.

 

dit is welk topic en opzet ik

bedoel.

 

Afzuigertjes zijn op marktplaats te verkrijgen, geef als zoekopdracht sunon in, je kunt

ze kopen bij een kerel uit de lutte.

 

gr

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik 3 120 mm fans in combinatie met een 185 m3 filter.

Werkt perfect en er hangt ook nog 3 meter slang aan. Ik kweek met een 250 watt hps dus onder tl moet het ook wel gaan.

 

Je hoeft trouwens geen fancontroller te kopen voor een pc-fan.

Je kan gewoon een instelbare adapter nemen.

Zoiets als dit :

 

http://www.kijkshop.nl/product/11538/251-2...tvoeding-nv-69/

 

Moet je alleen ff zelf aansluiten op je fan(s), dit kan met een kroonsteentje.

 

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beide (en andere die hier reageren en het hele forum eigenlijk) SUPER bedankt :D Ben nog niet eerder zulke hulpzame mensen op een forum tegen gekomen!

 

Oke, beide zijn goed te doen (Zonnebank/PC-fan) even kijken wat ik heb liggen en misschien kan ik het combineren om binnenin een beetje airflow te krijgen (of is dat normaal tegen de hitte?).

 

EDIT: lijkt wel meer een bouwdoos topid te worden :verrygood

Edited by Junkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey junkie:

 

 

omdat ik zelf ook al is heb zitten denken aan een stapel kast voor bijvoorbeeld lowryders te kweken ga ik je nu een beetje op weg helpen:D

 

gebruik ten eerste tld reflex lampen voor de groei kleur 830 dacht ik en de bloei 840 het kan ook net andersom zijn maar goed deze heb je nodig!!!!! gebruik je deze tl dan betekent dat dat je eventueel de helft van tl weg akn laten die je eerst in gedacvhte had om te gebruiken

 

ik bedoel duzz dit : 8 x gewone tl = het zelfde als 4 x tld reflex lampen omdat er een ingebouwde reflector in deze lamp zit rijkt de lamp veel verder met zijn licht tot wel 10cm links en 10 cm rechts!!!!!

 

wat je duzz de nodig energie besparing zal opleveren en een lagere pakkans ( als die er al wel is bij tl )

je wou voor +/-400 watt aan tl gaan kweken las ik duzz je zou het volgende kunne doen !!!!

 

een stapel hok per verdieping:

 

6 x 36 watt tl reflex verlichting ( lengte 120 cm ) in totaal 216 watt je kunt deze lampen 15 cm van elkaar zetten dan overlappen ze elkaar mooi met de lichtverdeling !!! wat betekent dat je in de breedte (ook wel diepte genoemd ) ongeveer op 130cm breedt (diep ) komt.

de hoogte zou ik 70 cm aan houden waarom kom ik strax nog wel op terug !!!

 

je heb dan in totaal per verdieping 120cm x 120 cm x 70 cm wat erop neer komt dat beide verdieping op elkaar 120cm x 120 xm x 140 cm zijn

 

als je je hok vol zou zetten met lowryders zou je er zeker per verdieping 36 kwijt kunnen dat x 2 is 72 - de mannen die je er altijd tussen heb zitten zou neer komen tussen de 30 en de 40 stuks ( die weer in 1 ruimte passen en je weer een ruimte over houd heel effectief en engergie besparend vind je niet )

 

 

nu de afzuiging en aan zuiging; de regel is 1 kuub per 1 watt jij heb per verdieping 216 watt wat erop neer zou komen als je het een beetje goed wilt aanpakken dat je een afzuiging per niveau hebt van 250 kuub ( beter over capaciteit als onder capaciteit ) je aanzuiging is volgens de regels altijd de helft van je afzuiging in dit geval zou je het duzz af kunnen met een 125 kuub. wel moet je duzz op letten dat je met 2 x afzuiging zit en 2x aanzuiging !!!!!!!!

 

 

ik zou nu nog ff verklaren waarom je minstens 70 cm hoogte kunnen nemen in je hokkie!!!!!

 

in de hoeken moeten nog af en aanzuiging worden geplaatst dit kost je cker wel een 20 cm hoogte waardoor je met je tl's nog maar tot een hoogte kan komen van 50 cm snapje ??? je lowryders worden denk ik niet 50 cm groot dat niet maar je kunt beter overhouden dna te kort komen.

met deze hoogte zou je ook nog eventueel met stekken kunnen werken wat als voordeel heeft dat je koop bijv 72 stekken ( of je maakt een simpel moeder hokje en je heb je eigen stekken ) en je heb je beide etages vol zitten met vrouwelijk spul je hoeft duzz neit meer te checken of er nou mannetjes tussen zitten en je verlies duzz ook niets wat bij je lowryders wel het geval is. door middel van stekken maak je optimaal gebruik van je hokkie , nou kun je ook dus gewoon lowryders gebruiken hoor maar zoals ik al aangaf gaat de helft ongeveer weg want dat zijn mannetjes !!!

 

dit is ff (Kort ) :verrygood mijn visie erop mocht je nog vragen hebben stel ze maar ik zal vast wel iets boven het hoofd hebben gezien of iets vergeten zijn

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Junkie,

 

Ik zou geen lampen aan de zijkant van je hok hangen, als je nog ruimte boven hebt. Dus gewoon boven wat extra licht plaatsen.

 

Een eenvoudige berekening is dat je voor een 400 watter 250m3 en een 600 watter 350m3 afzuiging neemt. Echter geven TL haast geen warmte af, dus de afzuiging is slechts nodig voor de lucht. Echter hoemeer verse lucht, hoe beter het weer is voor je planten.

 

Als ik jou was zou ik dan ook minimaal kiezen voor een 250m3 afzuiger gesplitst naar 2 slangen, dus 1 voor elke verdieping af te zuigen (slangen wel evenlang houden). Of 2 afzuigers van 125m3 nemen, dus voor elke etage 1. Voor de inblaas van verse lucht zou ik geen inblaas gebruiken bij zo'n klein kastje. Dus gewoon voor elke etage een of meerdere 125mm gaten maken (zo laag mogelijk). Hiervoor kun je horgaas spannen of een panty tegen het ongedierte. De afzuiger hang je aan de andere kant je hok (van de inlaat bekeken) en dan zo hoog mogelijk. Dan trekt er voldoende verse lucht door je hokkie door de werking van je afzuiger.

 

Succes en maak s.v.p. een leuk verslag op deze site. Van de bouw tot de oogst. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beide bedankt voor alle info, kritiek en de rest waar jullie me mee helpen :D Ik ga vandaag precies opmeten hoe groot de ruimte is, ook denk ik toch dat ik naar K2 overstap (die schijnen ook laag te houden zijn vroege bloei/scroggen). Dan maak ik 1 ruimte iets hoger waar de planten in groeien en 1 ruimte +- 50 cm om van zaad/stek +- 30 cm te groeien. De grote natuurlijk met bloeilampen en de kleine met groei. Wijk ik wel weer lekker af van me originele plan ;)

 

Ik denk dat ik toch met 120*120mm fans wil werken (ik hou van computers :verrygood) ik kan er makkelijk aan 10 komen die dan op 5/8 volt hun werk doen via een fancontroller. Nu heb ik een apparaat dat huisstroom (230V) omzet in 12V stroom omzet. Die komt oorspronkelijk uit een minikoelkast van de mediamarkt. Maar daar heb ik nog een vraag over aan iemand die veel van electrotechniek weet: Er zit ook een Peltier op aangesloten die op 50 watt zijn werk doet maakt dat omzet geval (de adapter) dan geen overtoeren als ik deze er af haal? Of pakt ie dan gewoon minder ampere uit de muur?

 

Owja, ik had uit een spontane actie early misty zaadjes gekocht, dacht voor buiten doen die het binnen ook goed?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey man...kweek zelf ook onder tl (tld 830) voor groei en bloei,heb zelf 12x 18 watt.

Je vraag is over de afzuiging....als je een centrale afzuiging in je woning heb kan je hem prima via dat kanaal afzuigen,zelf heb ik netjes een vertakking voor de afzuigbox gemaakt,daarop de slang naar de kast aangesloten en die zit netjes op het koolstoffilter in de kast,de lucht gaat dus netjes gefilterd via het orginele kanaal naar buiten.Als inblaas heb ik een badkamerventilator gehaald bij de praxis en die werkt helemaal top.Temp blijt op ongeveer 25 graden zitten en als de temp buiten stijgt zet ik de huisafzuiging een standje hoger.

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat lijkt me beter hoeveel watt tl ga je nu uiteindelijk gebruiken :verrygood :D

;) i want to see here

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey man...kweek zelf ook onder tl (tld 830) voor groei en bloei,heb zelf 12x 18 watt.

Je vraag is over de afzuiging....als je een centrale afzuiging in je woning heb kan je hem prima via dat kanaal afzuigen,zelf heb ik netjes een vertakking voor de afzuigbox gemaakt,daarop de slang naar de kast aangesloten en die zit netjes op het koolstoffilter in de kast,de lucht gaat dus netjes gefilterd via het orginele kanaal naar buiten.Als inblaas heb ik een badkamerventilator gehaald bij de praxis en die werkt helemaal top.Temp blijt op ongeveer 25 graden zitten en als de temp buiten stijgt zet ik de huisafzuiging een standje hoger.

Succes

 

 

Dat is inderdaad een goed idee, mits hij makkelijk een aftakking kan maken op de centrale afzuiger. Zelf gebruik ik deze 's zomers ook om de warme lucht die de airco uitstoot naar buiten te zuigen. Dat werkt prima. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
... Er zit ook een Peltier op aangesloten die op 50 watt zijn werk doet maakt dat omzet geval (de adapter) dan geen overtoeren als ik deze er af haal? Of pakt ie dan gewoon minder ampere uit de muur?

 

Owja, ik had uit een spontane actie early misty zaadjes gekocht, dacht voor buiten doen die het binnen ook goed?

 

Ik weet er net genoeg van om niet (al te) gevaarlijk te zijn :verrygood .

 

Je kan het peltier er gewoon af laten. Ik ken de minikoelkast niet maar ik neem aan dat deze met een schakelende voeding werkt. Deze moeten een minimale belasting hebben om goed te werken.

Ik denk dat een paar fans wel genoeg zijn.

 

Pas wel op met schakelende voedingen, intern werken ze met zeer hoge ( = dodelijke ) spanningen.

Aangezien je hem ergens uit hebt gesloopt neem ik aan dat je de componenten gewoon kunt aanraken.

 

Heb je er mischien een foto van ?

 

50 watt is trouwens wel een overkill. De "standaard" pc 120 mm fan ( 25 mmm diep) met zo'n 90 a 100 m3/uur verbruikt 2,4 watt.

Maar met een paar fans moet het kunnen. Ik gebruik zelf ook een 50 watt 24 volt voeding voor m'n fans.

 

Grtz J.

Share this post


Link to post
Share on other sites
:verrygood i want to see here

ME TOO!!!!

 

Ja het rare is dat de peltier er op zat met een weerstand ertussen (Rood-Zwart-Bruin = 1K ohm?), die er niet tussen zit voor de fans en nog een ander ding volgens mij een diode: http://mediatheek.thinkquest.nl/~kl010/elektro/diodes.JPG moet ik die er tussen houden? anders kan ik (van de 2 losse printplaatjes) er 1 afhalen en de schakelaar samen met de adapterdinges op een plankie zetten (MDF?). Er zit een zekering in dus neem aan dat ie niet overspanning kan krijgen (en ik dus hooguit een nieuwe zekering hoef te kopen :D)? Foto kan ik vanaaf misschien wel maken, heb geen toestel tot me beschikking op het moment! (heb net ff snel 1 fan geprobeert en deed het zonder problemen ;) als ik binnen 24 uur niet post dan weten jullie dat ik een optater heb gekregen).

 

Helaas is het niet bij mij thuis maar in een loods (kantine = woonkamer en slaapkamer en de rest is opslag voor spullen van de zogenaamde huurbaas :D).

 

Omdat ik met een 1/2 jaar het huis uit wil (wil het al langer maar dan komt het er van), denk ik toch aan een verplaatsbare kast (die in hun kast past) te maken met oog op de toekomst. De afmeting van de kast mag maximaal 80*65*150CM zijn de planten kunnen dus iets hoger worden en het wordt maar 1 verdieping, maar daar loop ik dus nog mee te stoeien. Helaas vervallen bepaalde opties maargoed, ik kijk er naar uit :D

 

Over de fans. Worden er stuk of 8 op zeer lage snelheid (5 tot 10 volt): 3 in en 4 uit en 1 die bij me lampen precies in het midden lucht tussen de planten zuigt en dus omhoog blaast, ik maak zo wel even een voorbeeldje in paint van het hele idee zoals het nu is :nerd

 

gallery_11904_2699_25207.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...