Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dame Blanche

Erfelijkheid En Zaden Kweken

Recommended Posts

ZELF JE ZADEN KWEKEN

 

Inleiding.

 

 

Veel mensen vinden terecht dat zaad veel te duur is.

Ter verdediging wordt meestal gezegd dat er veel onderzoek,selectie is geschiedt alvorens men over kan gaan tot zaadverkoop.

 

Dat lijkt een goed argument maar het is helaas onjuist.

Door mijn leeftijd weet ik b.v dat ALLE rassen indoor en outdoor die er voor 10 jaar ook al waren zijn gedegenereerd.

 

Dat degenereren staat vast omdat ik altijd nauwkeurig heb bijgehouden waar verschillende rassen zich in onderscheiden.

 

Een zeer duidelijk criteriapunt is het tijdstip van afbloei buiten.

En daarbij bedoel ik niet alleen outdoor planten.

De NOORDERLICHT-NORTHERN LIGHT bloeide oorspronkelijk reeds af laatste week september-eerste week oktober.

Maar er zijn veel meer punten door mij geconstateerd maar deze als duidelijk voorbeeld.

 

Hiermee is het dat argument van de baan.En aangezien ik weet waardoor dat degenereren kon ontstaan weet ik ook dat de enige PRESTATIE die is geleverd berust op de juiste manier van reclamevoeren.

 

Het kweektechnische kan eigenlijk door iedereen wel worden gedaan met een beetje kennis van de erfelijksheidsleer.

 

Dat is mijn motief om dit topic te maken.

 

TERMEM

 

Alvorens te beginnen zal ik wat termen uitleggen in gewoon nederlands.

Wanneer ik de uitleg niet duidelijk genoeg doe dan graag een reactie plaatsen in dit topic.

 

Het kleinste deel waar een plant uit is opgebouwd heet CEL.

Elke plant is opgebouwd uit gelijke CELLEN (bouwstenen) maar de structuur wordt bepaald door een soort blauwdruk die ligt opgeslagen in de CELKERN in elke kern ligt bij dezelfde plant dezelfde bouwtekening.

 

Deze CELKERN bevat bij wietplanten 10 paar CHROMOSOMEN let wel 10 paar dat betekend dus 20 stuks.

Deze CHROMOSOMEN bevatten GENEN

 

Als we CHROMOSOMEN bekijken dan zien we dat er steeds paren zijn ,want een CELKERN krijgt gelijksoortige van vrouwelijke en mannelijke zijde.

 

In deze CHROMOSOMEN liggen weer GENEN(dragers van erfelijke eigenschappen) die we ALELLEN noemen.

 

Als we nu een bepaalde eigenschap=ALLEL voor b.v.kleur van de bud dan zullen er steeds op dezelfde plek=locatie=LOCUS 2 ALLELLEN liggen die beide verantwoordelijk zijn voor kleur.

 

Het verschijnsel doet zich nu voor dat die 2 niet altijd gelijk zijn.

Als nu 1 ALLEL van die 2 verantwoordelijk is voor een rode budkleur en de ander voor een roze budkleur.

 

Dus 2 ALLELLEN die verschillend zijn.Als dat het geval is dan is er altijd 1 sterker dan de ander,met andere woorden 1 domineerd over de ander en dat wordt een DOMINANTE ALLEL genoemd en de zwakkere,zich domineren latende de RECESSIEVE ALLEL .

 

Dus een plant die in dit geval rood van kleur is, zal altijd 1 of 2 DOMINANTE ALLEL/LEN dragen.

Maar de plant kan in dit geval naast de DOMINANTE ook best een RECESSIEVE ALLEL dragen maar je ziet dat niet.

 

Dit verschijnsel dat het er wel is maar niet kunt zien wordt een SLUIMERENDE eigenschap/factor of allel genoemd.

 

Nog een uitdrukking die je vaak tegenkomt d.i. het PHENOTYPE

Hiermee wordt bedoeld wat je ziet,de verschijningsvorm,het uiterlijk.

 

Dus een plant dat PHENOTYPISCH roze is daarvan is het zeker dat de plant 2 RECESSIEVE ALLELLEN heeft,terwijl een rode zowel 1 DOMINANTE en 1 RECESSIEVE ALLEL kan dragen,maar het is ook mogelijk dat deze 2 DOMINANTE ALLELLEN heeft.

 

Dan nog dit:Als een plant 2 DOMINANTE of 2 RECESSIEVE ALLELLEN dan noemt men een plant voor die eigenschap HOMOZYGOOT.

Maar wanneer deze ALLELLEN verschillend zijn dan is de plant HETEROZYGOOT.

 

DIT IS HET WAT BETREFD DE MEEST GEBRUIKTE TERMEN IN DE ERFELIJKHEIDSLEER.

 

Tot zover het eerste deel van dit topic.Om niet teveel ineens te behandelen wacht ik even met het vervolg waar ik het eigenlijke zaadkweken aan de orde kan brengen.

 

Het is de bedoeling dat deze basiskennis korte tijd ter discussie kan gaan en dat eventuele vragen door mij en anderen kan worden beantwoord zodat de rest duidelijker en eenvoudiger is uit te leggen.

DAME BLANCHE.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prima bijdrage aan een wetenschappelijke benadering van onze hobby,voor jou en mij zeer interessante materie,maar voor de meesten niet zo...tot ze natuurlijk 10 tot 15€ moeten betalen voor een zaadje van Soma of Sensi-Seeds.Dus je doet hetzelfde als Sannie en Bibi,je zoekt en probeert mee een zo goed mogelijke genetica te maken/ontwerpen voor een zo goedkoop mogelijke prijs.Dat siert ons natuurlijk en dat het héél noodzakelijk is staat buiten kijf...

Het lamleggen van de stekkenhandel vraagt nu en zeker in de nabije toekomst om goed en stabiel zaad,wat hoe lang hoe moeilijker is te verkrijgen.Door het kweken van vrouwelijk zaad,heeft men weer zitten rotsooien met de chromosomen en allellen,door van vrouwelijke bloemen mannelijke te maken,zorgelijke ingrepen,ook door de zaadhandelaars,om 1 reden...gemakkelijk poen scheppen!

Neemt niet weg dat ik een hoop sensemilia mijn neus zie voorbijgaan...maarja,je hebt't of je hebt't niet...de drang om iets te willen creeëren/verbeteren.

Dan kun je wel stellen dat je het doet voor een plaats in de gallerei der wietologie,want tis niet voor het poenscheppen.

Daarom beste medegrowers,wil ik Dame Blanche hartelijk bedanken om het belangrijkste punt van heel het kweken hier uitlegt : de erfelijkheid,die we mooi moeten verzorgen! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Dame Blanche:

Je vergeet de intermediaire overerving, waar twee allelen verschillend, maar niet dominant of recessief zijn, wat resulteert in een tussenvorm. Bijvoorbeeld Rood x Wit geeft Roze.

 

Ik neem aan dat je ook nog gaat vermelden dat een eigenschap soms bepaald wordt door 2,3 of zelfs meer genen, waardoor een hele reeks aan tussenvormen kan ontstaan (huidskleur bij de mens).

 

Ongetwijfeld zullen mensen zeggen dat Mendel achterhaald is. Dat mag zo zijn, maar dat maakt het niet minder bruikbaar.

 

 

edit 26/6: Ik doe het even hier om het topic niet teveel te vervuilen en DB's info de ruimte te geven.

@ Sir S.A.L. Ik dacht dat DB het erfelijkheidshoofdstukje klaar had en de volgende keer een ander onderwerp zou aansnijden. vandaar.

@Whazzup: LOL recessief growgen. Het fenotype uit zich door het gebruik van pokon en het zaaien van stuifmeel LOL. Oeps, ik gebruik tuinaarde, maar ik heb een goed excuus. Zelfs tuincentra zijn hier moeilijk te vinden. Laat staan growshops. En leg in het chinees maar eens uit dat je vleermuispoep wil kopen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@white_tooth: "Tot zover het eerste deel van dit topic.Om niet teveel ineens te behandelen wacht ik even met het vervolg waar ik het eigenlijke zaadkweken aan de orde kan brengen."

 

ik vermoed dat je beter je "je vergeet dit en dat" nog even achterwege kunt laten, zoals aangegeven is dit pas het begin van een langer stuk.

 

@DB: yeahu tof leesvoer kom maar op met de rest :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

SUPER :verrygood Ik kijk uit naar het vervolg !!

 

 

Elke plant is opgebouwd uit gelijke CELLEN (bouwstenen) maar de structuur wordt bepaald door een soort blauwdruk die ligt opgeslagen in de CELKERN

 

dus een cel in het blad is het zelfde material als het de stengel ??

zijn dit dezelfde cellen ?? Syhtetische chemie is voor mij al moeilijk maar organische is zo complex ... echt boeiend en zeker als het om ons plantje gaat :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi onderwerp, uiteraard weer doorspekt van karakteristieke DB uitspraken :verrygood

 

Ik denk dat zolang velen nog steeds op potten tuinaarde kweken en pokon aan hun plantjes geven er nog een lange weg te gaan is in de erfelijkheidsleer van de mens - waarschijnlijk een hardnekkig in de tweede generatie opduikend recessief grow gen :D.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik lees en leer,

 

thnx DameBlance.. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeer veel en goede info

er hangt een sticky in de lucht denk ik :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
dus een cel in het blad is het zelfde material als het de stengel ??

zijn dit dezelfde cellen ?? Syhtetische chemie is voor mij al moeilijk maar organische is zo complex ... echt boeiend en zeker als het om ons plantje gaat :verrygood

 

Het gaat niet om de cellen, maar om het dna. Wat voor cel (zakje water in een doos) het wordt hangt af van de plek waar ie ontstaat. IN de celkern zit het DNA. Elke cel heeft hetzelfde DNA, dat in chromosomen gerangschikt is. Afhankelijk van welke cel het is zal hij andere delen van het DNA gebruiken. Zo wordt het DNA dat codeert voor de aanmaak van THC vooral in de bloemknoppen gebruikt.

 

m.a.w. Ze hebben allemaal dezelfde encyclopedie, maar lezen verschillende bladzijden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
In deze CHROMOSOMEN liggen weer GENEN(dragers van erfelijke eigenschappen) die we ALELLEN noemen.

 

Hier ga ik toch even op reageren wat dit klopt niet volledig.

Allelen zijn niet hetzelfde als genen. Laat het me ff uitleggen.

Je hebt bijvoorbeeld 1 gen, bv een gen codeert voor een enzyme dat belangrijk is bij de productie van bloeblad pigment. Nu door evolutie kunnen er verschillende vormen van dit gen bestaan (maar het blijft steeds hetzelfde gen met hetzelfde locus). Deze verschillende vormen van het gen noemt men ALELLEN . In een popultatie van planten of mensen of wathever kunnen er zeer veel allelen van een bepaald gen aanwezig zijn. (Het is ook mogelijk dat er maar 1 allel bestaat voor een bepaald gen uiteraard) Maar omdat we diploid zijn (we hebben 2 kopijen van DNA, eentje gekregen van vader, 1 gekregen van moeder), kunnen we maar maximaal 2 allelen bezitten. Stel: Het allel dat we van moeder gekregen hebben werkt perfect, het allel dat we van vader gekregen hebben is ander, er zit een mutatie in(oorzaak nummer 1 voor het ontstaan van nieuwe allelen in de populatie). Voor de gemakkelijkheid noemen we vaders allen allel A, van moeder allel B. Door de mutatie in allel B codeeert dit allel voor een enzym dat niet meer in staat is om pigmentproductie uit te voeren. Maar het allel A is nog wel goed en zal dus pigment kunnen maken.

Nu komt de tricky part. Vaak is het zo dat enzymen in overmaat aangemaakt worden om een bepaalde taak uit te voeren (zoals pigment productie), meestal zo'n 200x teveel enzym dan dat werkelijk nodig is voor de taak (in een homozygoot). Dus in dit geval, zal er maar de helft geproduceerd worden, dus toch nog 100x teveel. Bijgevolg wordt er toch nog voldoende enzym aangemaakt in een heterozygoot (individu met niet 2 dezelfde allelen voor een bepaald gen). Dit is de microbiologische oorsprong van dominantie in zijn simpelste vorm

 

Het is ook mogelijk dat het enzym niet in overmaat geproduceerd wordt, dan krijgt men intermediaire vormen (roze bloemen en dergelijke).

 

Het probleem met mendel

stel een simpele fenotypische eigenschap zoals bloemkleur, deze wordt veroorzaakt door pigmenten, voor de productie van deze pigmenten zijn verschillende enzymen nodig, en niet door eentje zoals hierboven uitgelegd en in dit opzicht gaat mendel totaal verloren, 1 eigenschap wordt practisch nooit geregeld door 1 gen met gevolg dat fenotypische overerving bijzonder ingewikkeld is, indien er veel verschillende allelen in het DNA zit.

 

Pff kben nog een beetje te moe om er verder op in te gaan, hopelijk begrijp je nu al dat het echt veel ingewikkelder is dan het lijkt

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Piefke

Bedankt voor de reactie,maar ik heb de indruk dat dit inleidende niet zozeer voor jou is bestemd.

 

Het doel is voor mij om de TERMENdie veel mensen kunnen afschrikken wat toegangkelijker te maken want je bent ze wel nodig om niet een te langdradig verhaal te krijgen.

 

@ White tooth

Wees gerust ik heb de intermediaire overerving niet vergeten maar bewust weggelaten.

Maar bedankt dat jij het toch even vermeld.

 

Mendel:Ik behoor niet tot die mensen die menen dat Mendel achterhaald is,integendeel.

Maar sinds Mendel is er natuurlijk wel meer inzicht bijgekomen en daarom moeten sommige dingen anders genoemd worden.

 

Zo heb je b.v. het begrip F1.Bij Mendel en helaas op scholen wordt daar de eerste generatie mee bedoeld na een kruissing.

 

Terwijl er nu pas sprake is van F1 als het zonen of dochters betrefd die tegelijk ook zonen/kleinzonen of dochters/kleindochters zijn. Dus 1x inteelt.

F2= zoon/kleinzoon/achterkleinzoon ....dito dochters.

 

Verder heb ik de aan het geslachtgebonden eigenschappen ook niet genoemd.

Voor uitleg alsnog,het volgende:Ik ben ook bezig geweest met het terugfokken van het Groninger Schaap en de Groninger Meeuw(kippenras)De eerste heb ik teruggefokt maar door mijn ziekte nu ben ik daar mee gestopt.

De Groninger Meeuw was ook uitgestorven als ras maar gelukkig waren er nogvoldoende GENEN.

Overal in Nederland is ie er weer.

Maar door die kippen moest ik me ook bezig houden met de ERFELIJKHEIDSLEER van kippen.

 

Zodoende dit voorbeeld:Het belangrijkste van kippen is het leggen van eieren en dan helemaal het aantal.

 

Het aantal eieren ligt op een ALLEL die weer op een GESLACHTSCHROMOSOOM ligt.

GESLACHTSCHROMOSOMEN duidt men aan met hoofdletter X en een lege CHROMOSOOM y

 

Bij planten is een man Xy en een vrouw XX maar bij vogels net andersom,dus een man(haan) XX en vrouw(hen) Xy

 

Het feit dat het aantal eieren op X ligt was bij het fokken op hoge eierproductie vroeger een probleem want men selecteerde de best leggende hen en liet daar eieren van bebroeden en ging verder met de hennetjes en de haantjes gingen in de soep.

 

Doordat men ontdekte dat dat leggen aan X-gebonden was lukte het snel om de productie drastisch te verhogen.

Hieronder schematische uitleg:Aantal eieren=getal

Dus de hen is X100y een willekeurige haan X40-X60

Dus hun kuikens.:

Hennen X40y (50%) en X60y (50%) Hanen X100-X40 (50%) en X100-X60 (50%)

 

Men ziet dat het geen zin heeft om dochters aan te houden maar hoe meer inteelt(terug op de moeder) zo grotere kans op veel leggende kippen.

 

Misschien is dit wat off-topic maar het sluit wel aan bij dat je door meer inzicht sneller je doel kunt bereiken

DAME BLANCHE

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ didgemon

 

 

Hier ga ik toch even op reageren want dit klopt niet volledig.

Allellen zijn niet hetzelfde als genen.

 

Je uitleg is juist,ik had me nog niet helemaal goed uitgedrukt maar ik heb niet gezegd dat allellen en genen hetzelfde zijn.En ik heb juist vermeden om teveel zaken aan te snijden die zeer snel afdwalen van mijn opzet om over het zelf kweken te kunnen schrijven met een minimum aan basiskennis.

Maar bedankt voor je uitleg.

 

 

Pff kben nog een beetje te moe om er verder op in te gaan, hopelijk begrijp je nu al dat het echt veel ingewikkelder is dan het lijkt

 

Ik heb nooit beweerd dat ik het niet ingewikkeld vind maar je moet kennis toegangkelijk maken en niet

afschrikken met teveel vakjargon.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ DB: Je kippenverhaal is prachtig! en :verrygood en namens ons allen bedankt voor je werk met schapen en meeuwen!!

 

Je kippenverhaal illustreert prachtig waarom het belangrijk is voor de cannabisteelt de mannetjes niet te verwaarlozen. Ik had maar 1 mannetje, dus was ervan afhankelijk, anders had ik wel degelijk geprobeerd met mijn beperkte inzicht de beste te selecteren om mee te bestuiven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb nooit beweerd dat ik het niet ingewikkeld vind maar je moet kennis toegangkelijk maken en niet

afschrikken met teveel vakjargon.

 

Daar heb ik inderdaad soms problemen mee, maar ik vind dat je sommige dingen zo moeilijk kan uitleggen zonder de bijhorende taal.

 

Ik vind ik het mottig om te zeggen dat een gen een bepaalde eigenschap vertegenwoordigt :verrygood . Daarom dat ik ff dat voorbeeldje gaf, ik probeerde ook even duidelijk te maken wat het mechanisme achter dominatie en recessief is. Hopelijk is de boodschap een beetje overgekomen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Didgamon

 

Daar heb ik inderdaad soms problemen mee, maar ik vind dat je sommige dingen zo moeilijk kan uitleggen zonder de bijhorende taal.

 

Dat is juist het moeilijke,want als je iemand iets wil uitleggen dan moet je niet van jezelf uitgaan,wat jij weet ,maar je moet je verplaatsen in de ander die het nog niet weet.

 

Maar mijn reactie was meer gericht op het feit dat je mij iets in de mond legde wat ik niet had gezegd.

 

Je uitleg vond ik wel goed maar ik betwijfel of het niet wat teveel overgaat tot een manier van uitleg waardoor velen afhaken.En dat wil ik juist voorkomen.

Vr gr.DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben bezig

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Momenteel ben ik ziek,ik hoop zo gauw als het wat beter gaat verder te gaan.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites
Momenteel ben ik ziek,ik hoop zo gauw als het wat beter gaat verder te gaan.

DB

 

:verrygood Doe maar rustig aan Dame Blanche,goed herstel en snel weer beter!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg interessant topic DB!

Het zelf creeëren of zuiver houden van rassen is iets dat ons allen wel interesseert denk ik.

Jouw NDB staat trouwens eerst in mijn lijstje van vroege bloeiers! :verrygood

Ga je daar ook nog over uitwijden hoe je dat rasje gecreeërd hebt? (of het moest hier al ergens staan...)

Want het is wel een extreem vroege bloeier!

 

Veel beterschap toegewenst!

 

groetjes Jim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft er iemand zin om DB's topic af te maken?

 

Met respect voor DB.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn topics staan indd zo vol met info en andere nuttige tips.. is hier überhaupt wel iemand die dit allemaal kan, en kan afmaken ?

 

-WT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben zeer geintresseerd in deze discussie (zie dit niet als een bump)...

 

Ben zelf pas bezig met onderzoeken, maar wil gerust mijn onderzoek delen...

 

Misschien dat reeds zaadkwekers het verhaal kunnen vervolgen...

 

Ik ga in ieder geval op speurtocht en zal mijn bevindingen over erfelijkheid leer hier delen, misschien dat sannie of iemand anders ons ook een woordje wil delen...

 

:smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...