Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
white tooth

Pinchen

Recommended Posts

Mijn kweekkameraadje hier (amerikaan) zweert bij "pinchen". Dit houdt in dat elke keer als je nieuwe dunne stengeldelen hebt, je met je vingers erin knijpt. Als je dat goed doet (ik was eerst een beetje voorzichtig) vormt zich een verdikking op die plek.

Volgens mijn kameraad bevordert dat de sapstroom.

Heeft iemand van jullie hier ooit van gehoord? Ik heb op het forum gezocht, maar zag geen topic hierover.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb hier al iets over gelezen in de growguide maar weet niet goed meer waar , kijk eens in de growguide en typ eens wat in bij de zoekfuntie .Kzal anders eventjes opzoeken voor jou.

Share this post


Link to post
Share on other sites

niks in de growguide, althans niet via de zoekfunctie.

ik kan ook gewoon googlen, maar als je direct iets weet... ik moet er vandoor nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

thanks, op die foto daar is de stengel wel heel erg dik. Het houdt de lengtegroei een beetje in toom als ik het zo begrijp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is idd platten waar je het over hebt

 

Ik zelf gebruik dit zeer veel en zie het als body bilding voor je dames

 

Ik doe het als volgd ik trek een lijn vrij hoog in de plant (opties)

en alle takken die daar boven uit steken plat ik

Hierdoor gaan de onderste takken ook mee omhoog

Het voordeel van deze techniek ten opzichte van toppen is dat ze niet 3 dagen stil staan en de stam word dikker waardoor je sapstroom beter word

 

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

In dezelfde draad in een ander forum wordt pinching besproken.

bericht nummer 45 op pagina 3, daar begint het.

pinching

Share this post


Link to post
Share on other sites
ps maak je ook verslagje vanuit China ?

zou cool zijn

grzz Y (België)

 

Mijn planten zijn al een tijdje op weg. 1 plant al geoogst en die vormt nu heel veel nieuwe scheuten. De andere twee zijn white widow, en mijn grootste probleem is dat ze wel erg groot gaan worden voor de vensterbank terwijl ik straks tijdelijk in Nederland zit. Mijn vriendin gaat ze wel water geven en ik moet ze dan echt gaan verpotten (nu ca. 8 liter potten) voordat ik vertrek. Het gaat nog, maar het is maar net aan.

 

binnenkort zal ik alledrie mijn planten fotograferen. Ik gebruik geen extra voeding en lampen. Ze staan ook niet de hele dag in de zon. De zon komt hier om 4 uur op en gaat om half acht onder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb al getopt en gefimd maar pletten heb ik nog niet uitgeprobeerd,

ik ga het probere op m'n early special in de serre die serieus omhooggeschoten is en de serre is

misschien net 2m hoog + de plant staat in een grote pot.

Hopelijk hebben jullie gelijk en blijft die zo lekker laag :verrygood

 

groete

rook ze :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pinchen word idd veel door Amerikanen gedaan Soma zweert erbij heb ook het "trucje "van Soma geleerd.

Werkt erg goed

 

Nev

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

En hoe doe je dat precies dan? Ik heb foto's gezien van resultaten, maar nog niet van hoe je dat nu precies doet. De ene keer lees ik iets over knijpen tot de top om ligt, maar ik zie Whazzup bijvoorbeeld een nagel in de stengel zetten.

 

What's the way to go? Is er iemand met een fotocamera die toevallig op het punt staat om te gaan pinchen en wel een 'How to' wil plaatsen? Of bestaan die al ergens in een verslag? Dan zou ik ervoor willen pleiten dat die foto's in een aparte topic over pinchen/pletten worden gezet voor de makkelijke vindbaarheid.

 

Teach me with pics!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Miss J.

Ik kom net terug van mijn werk en ben een beetje moe, dus nu even geen trek in foto's maken e.d. Misschien van het weekend.

Ik denk dat je op verschillende manieren kunt pinchen. Ik ben nog steeds erg voorzichtig denk ik. Ik knijp met kracht zodra een nieuw stukje stengel zich laat zien. Soms voel ik dan de stengel slap worden en dan denk ik: "da's een goeie". Volgens mijn kameraad moet je ook een beetje draaien terwijl je knijpt.

Misschien zijn er mensen met meer ervaring die niet meer zo voorzichtig zijn als ik, of die ge-experimenteerd hebben met verschillende methoden.

Ik denk dat het effect tweeledig is.

Ten eerste wordt er minder auxine naar beneden getransporteerd, zodat je zonder te toppen toch meer uitgroei onderin de plant krijgt.

Het tweede effect, daar twijfel ik een beetje aan, zou zijn dat de plant minder hoog zou worden. Ik kan geen goede verklaring daarvoor geven, vandaar dat ik daaraan twijfel.

 

het is in ieder geval een aardige bezigheid. Ik heb het idee dat ik mijn planten een beetje kan manipuleren, en dat geeft een goed gevoel :verrygood het is in ieder geval niet schadelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

er staat een goede beschrijving van hier: http://www.wietforum.nl/index.php?s=&s...st&p=160163

 

En verder op het forum ook. Knijpen, breken, buigen... niet alle planten reageren er goed op. Ik gebruik het om de groei te remmen en zo de toppen bij elkaar te laten komen. Foto's in mijn topic inderdaad.

 

Voor de afhaantjes zet ik er inderdaad gewoon een nagel in, de ssh kun je beter rollen op de soma manier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier een paar foto's zoals het pletten het bij mijn planten heeft uitgewerkt..

Deze ronde wordt min of meer experimentele ronde bij mij o.m. door deze techniek.

 

med_gallery_5721_2711_800956.jpg

 

 

 

 

 

 

Zoals je kunt zien wordt niet alleen de stam dikker maar ook de het punt waar tak uit de stam komt zetten is behoorlijk dikker geworden.

 

Hier nog eentje (,.. dit knooppunt mag de hoofdtop gaan voorzien)

 

med_gallery_5721_2711_776219.jpg

 

 

 

 

 

 

En zoals je kunt zien mag ik nog wel even:

 

med_gallery_5721_2711_225126.jpg

 

 

 

 

 

Nog iets over de wijze, ik heb het op de volgende manier gedaan:

1. pak de stam tussen wijsvinger en duim (ook van je andere hand, vingers op elkaar kun je harder knijpen)

2. Knijpen en hard ook, je knijpt de celwanden tegen elkaar aan zodat het holle gedeelte en de stam op dat moment niet meer bestaat.

3. Is de stam al wat harder dan kun je de stam tussen duim en wijsvinger wrijven zodat het wat materiaal wat zachter wordt.

 

Ik heb dit niet op de allernieuwste internodes gedaan zeg maar 2 of 3 internodes daaronder.

Verder knijp ik niet zo hard en lang door dat het topje gaat hangen.

 

De vriendelijke pletgroeten (sorry harry mocht je dit lezen kon het niet laten),

 

Northern :verrygood

 

(P.S.: Ik moet mijn camera nog leren kennen,.. heb de macro-functie al wel gevonden :D )

Share this post


Link to post
Share on other sites

kon het niet laten vanmorgen.. tot half 10 verduisterd en de 2 hoogste toppen, geknepen en geknakt.. zal snel wat nieuwe foto's posten om het resultaat te zien.

 

gallery_8478_2712_1389782.jpg

 

gallery_8478_2712_882449.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Bedankt voor de uitleg, zodra ik weer planten heb die groot genoeg zijn, zal ik het zeker eens proberen.

 

Nog een paar weekjes en dan mag ik weer los! Het is zeker een techniek die mijn interesse heeft omdat ik brede planten wil gaan bouwen waarvan de zijscheuten dan mooi bij kunnen groeien.

 

Dus hier heb ik wat aan. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

fotootjes

gallery_11795_2639_17495.jpg

 

hier zie je dat de stengel boven het de pinch iets dikker is.

gallery_11795_2639_14817.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is ook nieuw voor mij, zo zie je maar weer dat zelfs als GS houder je nog steeds kunt leren :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lang leve het forum The Growshop :nerd

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...