Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
white tooth

Genen, Erfelijkheid

Recommended Posts

Ik zie niet in waarom we het nu ineens hebben over genetische manipulatie. On topic aub.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Blowmonkey --> Excuse

 

 

@ Didgemon bedankt maarre ... ehhh ..

 

Met behulp van PCR vermenigvuldig je het GFP gen. Vervolgens moet je het gen prepararen om in te brengen in een plant, dat betenkend dat je er een promotor moet aanzetten (diot is een soort schakelaar dat de expressie van het gen aan een uit kan zetten, afhankelijk van bepaalde signale,. Je heb ook promotoren die constitutief zijn, dit betekent dat het gen altijd tot expressie komt.) Dan heb je ook nog behoefte aan een selectiemerker om goed getransformeerde cellen te selecteren. Meestal is dat een antibioticaresistentiegen. De genen worden aan elkaar gezet met behulp van restricite en ligase enzymen.

Vervolgens breng je heel dit boeltje in het Ti plasmide van Agrobacterium tumefasciens. Agrobacterium

 

 

dit is echt bijzonder grappig vind ik persoonlijk, als je wil zal ik straks een post maken hoe je een plant genetisch transformeerd (zonder gegoochel)

 

Ik weet het niet hoor .. maar of ik ben weer `s veelt te knetter of jij en ik verstaan iets heel anders onder GOOCHELEN :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat we inderdaad verschillende definities hebben :verrygood. Met goochelen bedoel ik, wat mooi klinkende woorden bij elkaar smijten in de hoop dat het geleerd overkomt maar totaal op nix slaagt of erger nog, volledig onwaar is. Ik probeerde op een zo eenvoudig mogelijke manier duidelijk te maken hoe je een plant transformeerd, zodanig dat ik niet naar mijn kop krijg gesmeten dat het veel te technisch is.

Bij deze kan ik ook vertellen dat het protocol dat ik heb neergezet echt wel wordt gebruikt en zeker geen zever is.

 

Trouwens, ik had het niet echt op de mensen hier op het forum hoor, maar meer op politici en kutactivistjes die tege gentechnologie zijn, en onder dat motto zoveel mogelijk zever de wereld insturen om de grote massa aan hun kant te krijgen. Wist je trouwens dat 50% van de huidige geneesmiddelen is bekomen door genetische manipulatie van hte een of het ander? Dat zal je GreenPeace nooit horen zeggen hoor.

 

Bij het lezen van dit topic kwamen die gevoelens weer een beetje naar boven, het was zeker niet offensief bedoeld, hoewel ik met sommige posts toch wel bijzonder goed heb gelachen. Ignorance is bliss zeker... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

is dus net zo iets aan het worden als dat wiet plantjes alle mestoverschotten kunnen omzetten in chloor vrij gebleekt papier en kleding en bio diesel en en en :verrygood :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bij het lezen van dit topic kwamen die gevoelens weer een beetje naar boven, het was zeker niet offensief bedoeld, hoewel ik met sommige posts toch wel bijzonder goed heb gelachen. Ignorance is bliss zeker... :D

 

Uhm, get off your high horse.. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zie niet in waarom we het nu ineens hebben over genetische manipulatie. On topic aub.

 

Ik vind het wel leuk dat er een hele discussie op gang komt. Didgemon's omschrijving van genetische manipulatie had misschien nog iets begrijpelijker gekund, maar ik vind het mooi compact en goed geformuleerd

 

 

Trouwens, ik had het niet echt op de mensen hier op het forum hoor, maar meer op politici en kutactivistjes die tege gentechnologie zijn, en onder dat motto zoveel mogelijk zever de wereld insturen om de grote massa aan hun kant te krijgen. Wist je trouwens dat 50% van de huidige geneesmiddelen is bekomen door genetische manipulatie van hte een of het ander? Dat zal je GreenPeace nooit horen zeggen hoor.

:verrygood

 

Helemaal mee eens! Angst voor het onbekende. Het doet me een beetje denken aan alle stierenpoep die in de jaren vijftig gezegd werd over kernenergie. Toen hadden ze het over auto's op kernenergie.

Onze kennis over DNA is nog zeer beperkt. Als je een genoom (alle erfelijke informatie in een organisme) beschouwt als een encyclopedie, dan konden we tot voor kort alleen maar letters onderscheiden. Nu kunnen we een paar woorden lezen. Nu zijn we bezig onze woordenschat uit te breiden en kunnen we delen van sommige zinnen en wat grammatica begrijpen. Het zal nog minstens tientallen jaren duren voordat we de hele encyclopedie kunnen lezen en begrijpen. Ik ben van mening dat er een schat aan mogelijkheden op ons wachten.

Aan de andere kant moeten we niet te arrogant zijn. Wie zijn wij (de mens) om te denken dat we alle gevolgen van genetische modificatie kunnen overzien? Er zullen consequenties zijn en we zullen af moeten wegen of die consequenties het altijd waard zijn.

Ik heb sympathie voor greenpeace en dergelijke, maar op dit gebied zijn ze te anti. Wanneer je een meloen kan maken die i.p.v. vruchtvlees walvisvlees maakt, dan zijn de walvissen gered. Is dat het niet waard?

 

kan/moet ik de topictitel veranderen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik doe toch weer een poging om de oorspronkelijke bedoeling weer op te halen, want het heeft wel zin denk ik.

 

Ondertussen heb ik een aantal dingen uit mijn kweken opgepikt:

 

in de F2 van white widow/sweet tooth had een plant gewebde bladeren. Dat betekent dat dat recessief is t.o.v. ongewebde bladeren.

edit: foto toegevoegd.

gewebd:

med_gallery_11795_3720_869716.jpg

 

uit de F2 van chineesxwwst kwam een plant die fruitiger is dan haar ouders. fruitigheid is dus ook recessief t.o.v. coniferengeur.

 

Dit is dus wat ik bedoel. Hebben jullie ook zulke waarnemingen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

yo white tooth,

 

leuk topic man !!

 

eindelijke eens een kans om echt op de genetica in te gaan.

i.p.v. wat simpel kruizingen!!!

 

alleen vraag ik me af hoe je der in gods naam bij komt dat gewebde bladeren een recessief kenmerk is??

maar goed.

 

@ didgemon

 

jij bent ook zeer goed bezig, tja het blijft alleen moeizaam een leek inzicht te verschaffen in meerdere uni. studies.

 

wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik neerkijk op mensen die deze kennis nog niet bezitten!!

 

 

 

 

 

High Regards

 

Purple buddious

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewebde bladeren zijn volgens mij recessief, omdat die plant haar ouders geen gewebde bladeren hadden. vandaar. Ik doe maar wat.

 

even tussendoor. In Hainan, Zuid-China hebben de planten lange felrode bladstelen. Prachtig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...