Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

da green

Gevaarlijke Beesten

Recommended Posts

Ik behandel mijn planten nu al een week of 2 met een biologisch product dat die kleine luizen enzo moet weghouden.

Mijn plantjes staan in de tuin van mijn ouders en vlak naast mijn planten staat munt en citroenmelisse.

Nu zaten er vorige week allemaal blauwe kevertjes op de munt.

Dus ik met mijn productje ook deze eens ingespoten, preventief dacht ik zo.

Nu ging ik gisteren gaan kijken en er waren verschillende plantjes gaten in gebeten.

Daarom ben ik vandaag begonnen met een kevervangst, mijn vader deed dat vroeger ook op die muntplantjes met succes maar wel met geduld.

Nu wou ik vragen of er iemand ervaring heeft met dit soort beestjes.

gallery_10991_2630_72730.jpg

 

med_gallery_10991_2630_137721.jpg

 

gallery_10991_2630_113870.jpg

 

Denk dat enkel de laatste foto duidelijk gaat zijn, ik heb ze allemaal verdronken in een bakje water.

Natuurlijk zullen er wel enkele zijn die ik gemist heb maar die vang ik deze namiddag hopelijk wel.

 

Help me als er iets efficienter is!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

wow zoveel :)

 

ik had iets gezien bij het tuincentrum hiervoor netzoiets als luizen spray een paar euro dus je kan altijd daar ff kijken succes met dat leger

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat hij hier wel bij staat.

Je kan ze zelf het best zien, dus vertel het maar, welke het is :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat het een soort loopkever is.

Is idd 10 tot 15 mm groot.

Is metalic-olie-blauw.

Is wel zo een beuzakske om te vangen wanneer je de plant licht aanraakt laat die zich op de grond vallen.

Sommige zitten al lekker te sexen ook. ;) ;) :cry :)

Heb ook al enkele baby's gevangen! :smoke

 

Sommige geef ik aan de kippen maar soms zijn mijn kippen met iets anders bezig dat ze vlug nog kunnen vluchten dus verdrinken is nog steeds de best biologische-verdelgingsmanier.B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foto is niet te duidelijk maar ik denk blauwe kever is een vraatzuchtige zak en maakt flinke gaten in je blad staan er in de buurt linde bomen.

Ik denk dat inderdaad iets stevig moet halen in een tuincenter loopkevers doen geen schade aan de plant zijn meestal insecten eters

Share this post


Link to post
Share on other sites

overigens helpt preventief spuiten vaak helemaal niet. De meeste biologische bestrijdingsmiddelen zijn contactgif, dat betekent dat ze beetjes in kwestie ermee geraakt moeten worden. Als het eenmaal is opgedroogd doet het niks meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Denk niet dat deze kever in de lijst van Soca staat, alhoewel interessante link, de blauwe kever van op de foto (in hoeverre dat de foto gedetaileerd genoeg is) staat er niet in volgens mij.

 

Misschien is dit de kever (lijkt er wel sterk op), is een 'watermunt' kever, :

Ceutorhynchus species

 

die blauw kevers zouden ook misschien wel eens het blauwe wilghaantje (Chrysomelidae Coleoptera) kunnen zijn (Phyllodecta vulgatissima). Deze kever vormt 2 generaties per jaar. Ze vreten met hun larven aan bladeren en scheuttoppen. Komt vooral voor bij wilgen (Salix), vandaar de naam.

Blauw haantje

 

Deze trekt er ook wat op denk ik:

Elzenhaantje

 

Chemische bestrijding:

Tegen larven en volwassen bladhaantjes kunnen thiacloprid (Calypso) of acetamiprid (Gazelle) en deltamethrin (diverse merken) worden gebruikt. Tegen de larven kunnen tevens diflubenzuron (Dimilin), teflubenzuron (Nomolt) en azadirachtin (Neemazal) worden gebruikt. Het beste resultaat wordt bereikt bij jonge larven. Houd uw dames daarom goed in de gaten.

 

Hopenlijk geeft da wat inspiratie om de exacte te vinden. Kevers zijn moeilijk te bestrijden maar hun larves iets gemakkelijkers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet wel bijna zeker dat het het elzenhaantje is.. naderhand van de foto te vergelijken met de vormen van de kever op de onduidelijke foto aan het begin van dit topic.

 

ik denk dat gewoon eraf plukken nog steeds het beste is.. ik weet niet hoe die dingen zich voorplanten maar lijkt me via eitjes.. en de meeste kevers leggen hun eitjes in de grond!! maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

 

Maar als je hele grond dus vol met die krengen zit dan hebbie een probleem :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zou ook het zuringhaantje kunnen zijn.

 

Zuringhaantje : ( Gastrophysa viridula)

 

Deze opvallende groenkoperkleurige kevertjes zijn vooral terug te vinden op Ridderzuring (Rumex obtusifolius L.) maar ook op ander zuringsoorten, op planten uit de familie van de Duizendknoopfamilie (Polygonaceae), Rabarber, ook op keukenkruiden (o.a. Citroenmelisse en muntsoorten ). Het zijn vooral de larven die in gemeenschap de onderzijde van het blad wegvreten, waarbij ze het hele blad kunnen skeletteren. Bestrijding : de volwassen kevertjes vangen en vernietigen of bij grotere aantasting chemisch of biologisch spuiten.

 

http://www.tuinadvies.be/dieren_sneeuwbalhaantje.htm

 

Misschien de citroenmelisse weghalen??

Edited by white tooth

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het zou ook het zuringhaantje kunnen zijn.

 

Inderdaad, als je de foto bekijkt op jouw link, trekt die er zeer hard op, alleen spreken ze over groene kleur en niet blauw, maar de foto ernaast is hij toch blauw dacht ik. Eigenaardig.

 

Wat betreft bestrijding van de kevers in het algemeen kan je best de larven (engerlingen) aanpakken en ik denk voor deze kever dat dit wel geen slechte oplossing is. Probleem is meestal niet de kever maar de larven die vraatschade toebrengen. Je kan dit best zelfs biologisch bestrijden want blijkbaar zijn er niet echt afdoende insecticiden tegen deze kevers.

 

Ben even gaan zien wat biobest in het arsenaal heeft, ik denk wel dat je met Heterorhabditis bacteriophora deze engerlingen weg krijgt. Kunt best eens zelf informeren. Hier kan je alvast zelf eens zien wat ik bedoel.

 

De site opent niet juist in firefox trouwens, dus je kan best met IE proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo zie je maar dat je met een beetje zoeken er ook wel uit kan komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet iemand of deze beesten schadelijk voor de plantjes zijn?

 

med_gallery_6975_2092_4097.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee.

Ik weet wel dat het eitjes legt...

med_gallery_6678_982_163802.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wantsen

 

afmaken dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Weet iemand of deze beesten schadelijk voor de plantjes zijn?

 

med_gallery_6975_2092_4097.jpg

 

dit soort toevallig wel deze zuigt de plantensappen op uit je plant en heeft ook een vies ruikende stof daarom wordt hij ook wel Groene Stinkwants genoemd.

kijk Hier voor een uitgebreider verhaal over dit beestje.

 

je hebt ook Roofwantzen, deze zijn wel nuttig voor je planten want deze eten kleine beestjes en insecten dus eerst goed uitzoeken voordat je ze uitroeid, want sommige zijn nuttig :D :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk een beetje uit met die wantsen. Als je ze pest spuiten ze een stinkende stof. Als dat op je vingers komt zie je een bruine vlek die stinkt en het kost dagen om de stank van je handen te krijgen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja klopt dat dat stinkt, maar duurt dat zooo lang? dat wist ik niet, heb jij er soms ervaring mee white tooth?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt jongens voor de info :verrygood

 

Deze Groene Stinkwants is in Stinkwants heaven :D

 

Groeten

Emilio

Share this post


Link to post
Share on other sites

probeer het is aan te pakken met "spidermite" is een nieuw biologisch bestrijdings middel.

 

Is net nieuw dus weet niet wat het precies doet maar erg populair in the UK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...