Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dordia

Met Welk Bladprobleem Hebben We Hier Te Maken?

Recommended Posts

;) :cry

 

sinds enkele dagen krijgen enkele van onze dames een verdacht motiefje dat kennelijk begint in de nerf van het blad en het verspreidt zich zeer snel :)

wij kweken op aarde zaadjes geplant op 26/03 voor ze in het hok gingen kregen ze kraantjeswater en 1 x p/w een dosis vloeibare rozekorrel

nu krijgen ze vanaf 07/05 1-component aarde voeding van B'cuzZ 50ml op 10 liter kraantjeswater, de lamp (600 watt)op 12/12 op 50cm van het bladerdek

een koude luchtbevochtiger en een zwenkventilator staan eveneens in het hok

temperatuur licht aan : 26 à 29

luchtvochtigheid : 55 à 65%

temperatuur licht uit : 20 à 23

luchtvochtigheid : 65%

enkele pic's voor en achter

med_gallery_10585_2624_74630.jpg

 

 

med_gallery_10585_2624_87879.jpg

 

 

 

med_gallery_10585_2624_31840.jpg

 

 

med_gallery_10585_2624_10077.jpg

 

 

 

med_gallery_10585_2624_15712.jpg

 

 

med_gallery_10585_2624_1708.jpg

 

 

 

med_gallery_10585_2624_70020.jpg

 

med_gallery_10585_2624_47976.jpg

 

 

 

:smoke weet iemand wat dit is??? B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt mij op Calsium tekort.

 

Water goed afzuren (5,8-6,0) eventueel wat calsium toevoegen.

 

Controleer je EC waarde. Geef een paar dagen de helft van je normale dosis voeding en bouw dan weer langzaam op. Waarschijnlijk heb je teveel voeding gegeven.

 

Bladproblemen kun je hier vinden.

Klik op de naam van het probleem en je vindt ook de oplossing

 

Sterkte

 

Just4FUn

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ alle wfrs

 

we hebben heel de growguide doorgelezen en vinden niet dezelfde symptomen als bij onze plantjes ,

als we dan toch één van deze moeten kiezen vinden we dat de symptomen het sterkst lijken op een magnesium tekort

 

aangezien er ook wienig reacties komen op onze topic zullen we gewoon spoelen met afgezuurd water ph 6,0

zonder voeding en ondertussen afwachten en hopen dat het probleem zich niet verder uitbreid

 

@Just4Fun

bedankt voor je reactie :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij heb je (ook) beesjes...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dokkie

 

bedankt voor je snelle reply dokkie ,

aan welke beestjes had je gedacht? :smoke en aan wat zie je dat dan? :cry en vooral hoe kunnen we ze het beste bestrijden nu onze dames volop in bloei staan ? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@deejay : das helemaal geen spint, dit zit in het blad, niet op.

 

En zoals een eerdere reactie, dit lijkt me een magnesium tekort, en dit kan inderdaad veroorzaakt zijn door de PH waarde van de grond. Magnesium problemen komen meestal niet alleen.

 

Kijk hier maar eens naar de omschrijving van het magnesium tekort probleem.

 

Kzal eventjes snel het stukje van belang bijvoegen:

 

Magnesium tekorten komen relatief vaker voor dan andere gebreksziekten. Behalve door een tekort aan magnesium, kunnen bladproblemen ook optreden bij normale of hogere gehalten aan magnesium in het medium. Dit komt omdat de opname van magnesium dan geremd wordt door de volgende omstandigheden:

 

* Te nat, koud en/of te zuur wortelmilieu.

* Hoog gehalte aan kalium, ammonium en/of calcium (bijv. veel kalk in het leidingwater of kalkrijke kleigrond) ten opzichte van magnesium.

* Te klein wortelstelsel en zware plantbelasting.

* Hoge EC in het medium, geremde verdamping.

 

Dus de raad om EC/PH na te kijken is eigenlijk de beste die je al hebt gehad, best daarmee beginnen. Ik zou er trouwens helemaal geen calcium bij doen... Misschien gewoon tijdje stoppen met voeding geven als je bijvoed .. eerst EC/PH in orde krijgen, dan moet je misschien zelfs niks bijvoegen, dan kan magnesium terug normaal opgenomen worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zie toch beestjes... En foto 1 lijkt me toch verdacht veel op sporen van spint.

En op foto 2 zie ik precies zwarte stipjes(dus op de onderkant vh blad)

Of zie ik niet goed?

Dan kan ook...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Wat mij opvalt is dat de vlekjes zich allemaal vertonen op de nerf en niet op het vlezige deel ertussen. De meeste bladproblemen doen zich juist voor tussen de nerf.

Door de nerfen stroomt het sap, en ik denk dat dat interessant is voor beestjes. Die boren op de nerf.

Ik zit dus te hinken op twee gedachtes:

1: ik lees niets over afzuren van water, en vraag me dus af of we hier tegen ph problemen aan zitten te kijken.

2: die vlekken op de nerf doet me aan beessies denken en ik denk dat je eens op zoek moet naar een goed vergrootglas en dan een uurtje moet gaan turen onder de bladeren.

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begin hier toch soms te twijfelen aan het magnesium verhaal, Miss J merkt wel heel goed op dat het op de nerf zit in tegenstelling tot ertussen...

 

Zelf ben ik niet echt overtuigd van de beestjes, mede omdat de foto niet duidelijk genoeg is... niet elk zwart puntje is een beestje, kan een stuk aarde zijn ook.

 

Ik zou wel graag eens een foto met nog meer detail willen zien (macrozoom?), dat vergrootglas zou inderdaad wel eens van pas komen, mijten zijn in ieder geval zeer klein en amper met het blote oog te zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nogmaals, Magnesium tekort geeft als effect, De ondertse bladeren vergelen, de nerven blijven groen

,daarna wordne eerst de punten en daarna de hele bladeren bruin, d epunten krullen dan eerst op en sterven dan af...

Een calsium tekort daarin tegen geeft wel schimmel vlekken, de wortel punten verbranden en er komen schimmelvlekjes..

 

 

dit is spint of ander tuig... :verrygood

 

@deejay : das helemaal geen spint, dit zit in het blad, niet op.

 

En zoals een eerdere reactie, dit lijkt me een magnesium tekort, en dit kan inderdaad veroorzaakt zijn door de PH waarde van de grond. Magnesium problemen komen meestal niet alleen.

 

Kijk hier maar eens naar de omschrijving van het magnesium tekort probleem.

 

Kzal eventjes snel het stukje van belang bijvoegen:

 

Magnesium tekorten komen relatief vaker voor dan andere gebreksziekten. Behalve door een tekort aan magnesium, kunnen bladproblemen ook optreden bij normale of hogere gehalten aan magnesium in het medium. Dit komt omdat de opname van magnesium dan geremd wordt door de volgende omstandigheden:

 

* Te nat, koud en/of te zuur wortelmilieu.

* Hoog gehalte aan kalium, ammonium en/of calcium (bijv. veel kalk in het leidingwater of kalkrijke kleigrond) ten opzichte van magnesium.

* Te klein wortelstelsel en zware plantbelasting.

* Hoge EC in het medium, geremde verdamping.

 

Dus de raad om EC/PH na te kijken is eigenlijk de beste die je al hebt gehad, best daarmee beginnen. Ik zou er trouwens helemaal geen calcium bij doen... Misschien gewoon tijdje stoppen met voeding geven als je bijvoed .. eerst EC/PH in orde krijgen, dan moet je misschien zelfs niks bijvoegen, dan kan magnesium terug normaal opgenomen worden.

 

 

in die link van jouw staat duidelijk:Quot,

''Bij planten is magnesium een bouwsteen voor het bladgroen en dus essentieel voor de fotosynthese. Bovendien speelt magnesium een belangrijke rol bij diverse stofwisselingsprocessen.

 

Magnesium komt voor in zeewater, zoutafzettingen en mineraalwaters. Ook in leidingwater zit magnesium. Het is samen met calcium verantwoordelijk voor de hardheid van het water.

 

Symptomen

 

Magnesium in de plant is mobiel. Bij een gebrek worden de bladgroenkorrels in de middeloude bladeren (onder de bloeiende top) afgebroken en wordt de magnesium naar de jonge delen getransporteerd. Je ziet dan roestbruine vlekjes en/of vage, wolkachtige gele vlekken tussen de nerven, chlorose genaamd. Uit de oudste bladeren kan magnesium moeilijker onttrokken worden. Een licht tekort heeft weinig effect op de bloei, hoewel de bloemvorming de gebreksymptomen wel verergert.

 

 

TUSSEN DE NERVEN...niet de nerven zelf..

 

ltrs... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

precies. Chlorose is heel iets anders. Nerven blijven groen, blad vergeelt.

 

gallery_5822_189_20378.jpg

 

Ik ben geen plantendokter maar dat is toch een van de duidelijkste symptomen die je kunt tegenkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk hoe hier wel 5 verschillende 'plantendoktors' zitten die allemaal weer met een andere conclusie komen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, symptoomherkenning is niet zo moeilijk, alleen waar komt het door, dat is het probleem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie er wel veel een ander zijn idee (wetenschappelijk) trachten af te breken, maar blijf nog steeds op mijn honger zitten over wat het dan wel is volgens hen ??? Geen woord over alternatieve oorzaken. Vind ik raar, als je een heel goed idee hebt wat het niet is, moet je toch een klein idee hebben over wat het wel kan zijn , niet?

 

De Complete gids vind ik...... helaas niet zo compleet, Als je kijkt welke schade trips doen bv, zie je dat deze OOK niet aan de nerf komen(zoals magesiumtekort symptoom) .. zie:

 

gallery_5319_52_69692.jpg

 

Ik zie in de gids geen enkele overeenkomst met deze foto's, meer detail is nodig. Spint in die mate zou meer honingdauw achterlaten en dat zie ik niet op het blad.

 

Ik denk dat er nieuwe foto's + vergrootglas onderzoek moet komen om een betere diagnose te maken, en ook moeten we de positie van deze aangetaste bladeren weten (onder/boven/midden?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hen?

Gids???

koop een boek....

Share this post


Link to post
Share on other sites
kijk hier eens naar : http://www.wietforum.nl/Complete-Gids-Voor...o-s-t14941.html

de 9e foto , en lees het stuk tekst erboven .

Magnesium tekort , door een calcium tekort in je bodem die ontstaat door een te lage PH van je water :verrygood.

De 9e foto is calcium gebrek, als je bij magnesiumgebrek kijkt staat er een hele andere foto (dit is dus chlorose):

 

gallery_5319_52_53523.jpg

 

De foto's die eerder in het topic getoond worden is géén chlorose, daar is het te afgebakend voor. Zoek google -> chlorose, krijg je tientallen voorbeelden.

 

Laten we nou eens ophouden met gokken in deze topics als we denken een plaatje herkend te hebben!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al da gemekker over calcium en magnesium.............Dat komt pas kijken bij hergebruikte aarde.Weten we dat al , oftie gebruikte aarde heeft??

Gewoon spint!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben geen plantendokter, maar moest ook gelijk aan spint denken. Die zitten toch wel onder (op) het blad en niet erin?

 

edit: die beestjes dan he, niet de verkleuringen...daar heb ik nog weinig kaas van gegeten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Al da gemekker over calcium en magnesium.............Dat komt pas kijken bij hergebruikte aarde.Weten we dat al , oftie gebruikte aarde heeft??

Gewoon spint!!!

 

Nee dit is verse aarde ,universele potgrond "Central Park" genaamd.

Deze potgrond had voor mij gezien de juiste EC en PH waarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Al da gemekker over calcium en magnesium.............Dat komt pas kijken bij hergebruikte aarde

ligt er maar aan hoe intensief de teelt is ... hoe groot is de plant en hoeveel waat hangt er en hoe groot is de pot :verrygood ooit is het op .........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...