Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
masteryero

Kweken Onder Tl Met Een Schema

Recommended Posts

hallo mensen van het wietforum ik op dit topic om de volgende reden, in het mooi kweek verslag van mactrunk komt ergens aan het einde van zijn verslag een kweekschema van iemand op het tl-reflex forum

dit is het betreffende kweekschema.

 

 

1 week groei op 20 uur + groei voeding

Bloei: week 1 - 16 uur + bloei voeding

week 2&3 15 uur + bloei voeding

week 4&5 14 uur + bloei voeding

week 6&7 13 uur + bloei voeding

week 8/9/en10 12uur. + bloei voeding week 10 afzuren

 

ik vind dit een raar schema, vooral omdat je met de uren gaat zakken naar 15/9 en dat af bouwt en het niet meteen op 12/12 zet en eigenlijk pas in week 8 op de normale bloei tijd zit 12/12. zijn er mensen die onder tl ook met ongeveer zo'n schema kweken en heeft het veel nut.

 

ik zelf wil ook onder tl gaan kweken ( ook met de tl-reflex ) en ik dacht eerder aan zo'n schema

 

week1 groei op 20/4 alleen een wortelstimulator gebruiken ( mijn voorkeur heeft rhizotonic maar moet je zelf weten)

week 2 groei op 20/4 wortelstimulator en groeivoeding gebruiken wel langzaam opbouwen

week 1 en 2 van de bloei op 12/12 wel groeivoeding mee geven maar gaan afbouwen hiermee en langzaam opbouwen van de bloeivoeding en bloeistimulator.

week 3t/m5 12/12 bloei voeding geven

week 6t/m 7 12/12 bloeivoeding geven en een p.k. booster geven

week 8t/m9 12/12 afhankelijk van de staat van de plant en het soortje is het mogelijk nog een week boei en pk voeding te geven anders alleen nog water geven.

week 10 in de meeste gevallen zullen nu alle soorten wel afgebloeit zijn en rijp zijn alleen water geven.

week 11 knippen

week12 genieten van je lekkers:D

 

ik zal enige uitleg geven aan dit schema.

ik ies voor een langere groei tijd 20/4 in plaats van 18/6 omdat er in tl verlichting minder lumen zit dan in de normale lampen van 400 watt en 600 watt zo compenseer je het een beetje, je kan er ook voor kiezen om voor 23/1 te gaan zolang je plant maar een kwartier per dag de tijd heeft om te rusten.

verder gaat dit schema voor de meeste planten een weekje langer door, een normaal soortje zal onder een 600 watt lamp binen 9 weke bloei klaar zijn. maar wat ik al zeg dit is onder een 600 watt wij kweken naar alle waarschijnlijkjeid vast met minder watt onder tl :) en daarom zal de plant 9 van de 10 een langer tijd nodig hebben om af te rijpen.

 

neem natuurlijk niet klakeloos dit schema over het is een indicatie !!!!!! kijk naar de plant soms heeft een palnt zelfs in week 6 van de bloei nog wellis zin in een beetje wortelstimulator ( door kleine kweek fouten en er zo weer wat sneller tegen aan te kunnen ).

 

dan de lampen: gebruik voor het kweken onder tl altijd een groei tl en een bloei tl ( het hoef natuurlijk niet maar het is zeker rendabel je verdient het zo goed als zeker terug ) groei tl is kleur 840 bloei tl is 830.

 

 

nou mensen kom maar met eventuele verbetering toevoegingen of iets anders waarvan je zegt dat het een nuttige toevoeging heeft, het is de bedoeling om in een zo kort mogelijke tijd een ontzettend goed kweekschema neer te zetten zodat andere dit kunnen gebruiken.

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan trap ik maar af …

 

Ik vraag me af of er mensen zijn die onder TL kweken maar dan meer licht geven tijdens het bloeien varierend van 13 tot 15 uur tijdens het bloeien. Ik denk namelijk dat het schema van materyero er goed uit ziet maar je na een paar weken bloei het licht wel een uurtje langer aan kunt zetten om het tekort met vergelijking tot hps te compenseren.

 

Ben benieuwd wat er uit dit topic komt. Ik zal de eerste zijn die het kweekschema gaat toepassen/testen! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank u mactrunk :smoke

 

daar zeg je zelf ook al wat na het aanslaan van de bloei op 12/12 kan je de planten mischien wel een uur langer of 2 uur langer door laten gaan, ik denk echter wel dat je bloei dan goed door moet slaan !!!! en we het dan ook over week 5 bloei dat je de tijd pas wat gaat aanpassen.

 

ik heb om 'te beginnen' een aqarium gekregen van een vriend en ik ga is kijken of ik hier ook een reflex lamp kan inbouw mocht het zo zijn dan zou ik op een goekopen wijze kunnen zien of het werkelijk kan

 

( dat is duzz wel het mooi van tl kwekerijen je kunt vele dingen testen zonder vele euro's kwijt te raken) :) :cry

 

 

nou mactrunk heeft de aftrap genomen en hem door gepaast !!!!! WIE O WIE NEEM DE BAL AAN!!!

 

suggesties, tips of andere nuttig dingen MELDEN GRAAG

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij mij gaat het zo deze ronde:

 

stek werd gesneden

10 dagen in de propegator onder 4x 865 TL [24/0]

1-2 dagen planten in zaai en stekgrond en aanslaan onder 4x 865 TL [24/0]

 

week 1/- groei,schoon water (2x rhizotonic 1ml/L) [24/0]

week 2/- groei schoon water (2x rhizotonic 1ml/L) [24/0]

week 3/- groei,schoon water(1x rhizo 1m/L bij planten) [24/0] {Geplant in definitieve bak met light mix}

week 4/- groei,schoon water(1x rhizotonic 2ml/L) [10/14]

week 5/- groei,water met 1ml/L Vega (1x p week sporenmix)[10/14]

week 7/1 bloei, 2ml/L Flores [12/12]

week 8/2 bloei, 2,5ml/L flores [13/11]

week 9/3 bloei, 2,5 ml/L flores [13/11]

week 10/4 bloei, 3 ml/L flores (1x pk13/14 1ml/L samen met enzymenbeurt..)[13/11]

week 11/5 bloei, 3,5 ml/L flores (1x pk13-14 1,5 ml/L samen met enzymenbeurt)[13/11]

week 12/6 bloei, 4ml/L flores (2x pk 13-14 1,5 ml met enzymenspoelbeurt, dus 1 extra spoelbeurt)[13/11]

week 13/7 bloei, 4ml/L Flores [13/11]

Week 15/9 bloei, schoon water met enzymen [13/11] / [24/0]

week15/10 bloei, schoon water met enzymen [24/0]

 

*Elke zondag een Waterbeurt met alleen enzymen.. om de resten van de week te verbruiken..

 

* de laatste weken langer licht dan 12 uur heb ik getest met de bijna afgebloeide moeders.. en die knalde nog ff de laatste week.. dus ik denk dat dat wel goed is... laatste week meer dan 12 uur licht is geen probleem garandeer ik je!

ze hebben in ieder geval geen tijd meer om te regenereren en elk uurtje licht is meegenomen :blink:

dus ik denk dat ik het de laatste week/weken bij de BK wel aandurf

 

* bij temp hoger dan 24 graden geef ik co2 mee, paar miniscule brokjes per liter.. gewoon ook als aanvulling op hun dagelijkse portie co2..

 

hopelijk heb ik zo een beetje duidelijkheid gebracht..

 

Conclusie: ik heb het al een paar keer getest en bloei voortaan altijd onder 13/11.. aangezien ze niet gaan regeneren zullen ze wel net dat ene uurtje winst maken..

Dus probeer het met een gerust hart.

 

het is nou eenmaal zo.. TL kweken is mierenneuken..

bij mij zijn het 5000 lumen die ik op moet zien te vangen en dat is niet veel.. dus een uurtje extra is al wel een groot deel daarvan.

 

zo weer een hoop discussiemateriaal

 

brand maar los!

 

groet

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ beeka: grappig dat je dit vervallen topic nog heb weten te vinden het was/is oud en sloeg totaal niet aan helaas eigenlijk want er zou een hoop uit kunnen komen zeker wat betreft het opvangen van de lumen tegenover hpi en hps wat je al zegt:D

 

ik vind het apart om te zien dat je 1 week 12/12 hebt en daarna meteen overslaat op 13/11 en heb daar een paar vragen over.

 

duurt het tonen niet langer nu ze wel een uur langer ligt krijgen want na 1 week 12/12 hebben sommige planten en soorten zich nog neit allemaal laten tonen.

 

welke soorten heb je onder deze methode getest??? ik bedoel daarmee namelijk dit een early soortje zou je vanaf de omschakeling van groei fase naar bloei fase op 14/10 kunne houden dan blijven ze nog wel doorbloeien kijk maar is buiten in de natuur daar bloeien de vroeg soorten nu al een week of 2 zeker

 

maar zoals mijn jackberries die bloeien nog helemaal niet ofwel met deze soort hoef je zeker geen 13/11 te gaan geven meteen na 1 week 12/12 want dan kan het na een aantal bloei weken fout gaan !!!

 

ik denk wel dat vanaf het moment dat je 60% buine haartjes gaat zien dat je op 14/10 kan overschakelen vaak duurt het dan nog maar 2 weken voordat je planten helemaal klaar zullen zijn, bij haze achtige trouwens niet doen die willen vaak nog zeker wel een paar weken en al helemaal onder tl. bij haze achtige zou ik gewoon de week dat je alleen nog maar afgezuurd water geeft op 14/10 zetten of als j voor safe gaat 13/11

 

 

wat denken jullie ????

 

wie weet slaat het topic nu wel aan

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo jongens,

 

Een tijdje geleden is de discussie over een alternatief lichtschema voor de bloei periode ook op een andere plaats hier op het forum licht aangestipt.

 

Zelf heb ik tijdens een cursus van Faraoc(of iets dergelijks) ook dit uitgelegd gekregen. Door langzaam tijdens de bloeiperiode lichturen toe te voegen, kun je uiteindelijk een week korter bloeien. M.a.w je kunt meer uren licht geven in dezelfde cyclusperiode.

 

Wel is daarbij aangegeven dat het toevoegen van tijd, langzaam moest gebeuren. Tijdens de cursus werd gesproken over het toevoegen van steeds een kwartier. Ook het moment van toevoegen kan van belang zijn. Maar de cursus is van te lang geleden om dit nog precies voor de geest te kunnen krijgen. Maar je kunt altijd terug rekenen, steeds per kwartier per tijdseenheid terugrekenen.

 

Als je te ruw met de lichtcyclus omgaat kun je de plant in de war brengen, ook dit heb ik wel eens ondervonden. Afgezien van regeneren kun je ook rare sprieten krijgen en andere stress verschijnselen.

 

Zoals door anderen ook is aangegeven is de fase dat de plant nog groeit, na het omzetten van de klokken, van belang voor het zo snel mogelijk laten verschijnen van het geslacht. Naar mijn persoonlijke mening zou ik voordat de bloemen ook nog niet volledig zijn verschenen ook nog niet beginnen met het toevoegen van tijd. Maar dat is persoonlijk. Dat komt ook omdat een binnenkweker rekening moet houden met zijn (beperkte) ruimte in de hoogte om mee te werken.

 

Maar het blijft gelukkig een interessante discussie.

 

Jammer genoeg missen we, vanuit Eindhoven gezien, eigenlijk de input die de tuinbouw eventueel zou kunnen leveren. Waar moeten we aansluiten zoeken en wat verteld die informatie ons?

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ beeka: grappig dat je dit vervallen topic nog heb weten te vinden het was/is oud en sloeg totaal niet aan helaas eigenlijk want er zou een hoop uit kunnen komen zeker wat betreft het opvangen van de lumen tegenover hpi en hps wat je al zegt:D

 

ik vind het apart om te zien dat je 1 week 12/12 hebt en daarna meteen overslaat op 13/11 en heb daar een paar vragen over.

 

duurt het tonen niet langer nu ze wel een uur langer ligt krijgen want na 1 week 12/12 hebben sommige planten en soorten zich nog neit allemaal laten tonen.

 

welke soorten heb je onder deze methode getest??? ik bedoel daarmee namelijk dit een early soortje zou je vanaf de omschakeling van groei fase naar bloei fase op 14/10 kunne houden dan blijven ze nog wel doorbloeien kijk maar is buiten in de natuur daar bloeien de vroeg soorten nu al een week of 2 zeker

 

kijk dat het een oud topic is maakt me geen reet uit... want de titel is goed en de inhoud nog beter.

 

ik zie dat je iets verkeerd begrijpt.. jij zegt dat ik 1 week 12/12 doe alvorens weer naar 13 uur te gaan

maar dat is niet zo..

 

om ze in de bloei te laten gaan ga ik over van 24/0 naar 10/14..

dus dan hebben ze donkerperiodes van 14 uur.. om lekker veel florigen aan te maken (bloeihormooon).

 

als ze dan haartjes tonen ga ik naar 12/12 (ik wil niet teveel lichturen verliezen want daar gaat het allemaal om) dus dit bouw ik niet op... bij een 12/12 situatie maakt de plant snachts te veel florigen aan om te regenereren dus opbouwen heeft weinig nut.

 

dan na 1 week bloei ga ik binnen 4 dagen (elke dag 1 kwartier meer) naar 13 uur licht.

ik heb dit zo gedaan bij de bubbles die ik er nu in heb staan.

en vorige ronde bij de smm ook ongeveer zo.

geen problemen gehad :blink:

 

 

 

groeten

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

een beetje late reactie misschien, maar na je uitleg begrijp ik hem hoe je dat doet met de uren.

maar net wat asgrow zei is het langzaam omhoog gooien van uren niet wat minder risico voller, begrijp me neit verkeerd hoor want als de plant echt binnen 4 dagen nieet 13/11 zou kunnen sturen dan is dat qua lichturen veel beter en in je opbrenst ook wel te zien maar ik denk dat bij sommige wiet soorten er een groot risco zou gaan vormen als je het licht in 4 dagen inees naar 13/11 doet, je hebt bewezen dat het met bubblegum wel kan en met smm ook maar zou het ook bij een volle haze kunnen ???? of andere langbloeiers ???

 

zelf denk ik dat we de lichturen pas kunnen opvoeren bij langbloeiers na een week of 5 en dan heel geleidelijk dit omdat langbloeiers een lange bloei hebben ( daaaa ) en omdat die na bloei week 5 nog wel een week of 7 en bij tl 8 weken nodig hebben,lijkt het mij heel riskant om in bloeiweek 2 het aantal lichturen langer te maken omdat je anders nog 10 tot 11 weken moet wachten en ik denk dat dan de kans groter is dat de plant stress krijgt of erger nog in de groei wilt terug schieten.

 

 

dit kan ik niet aantonen omdat ik het nog nooit geprobeerd heb maar lijkt me vrij logisch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...