Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Just4Fun

Duo Fluor Van Leafman

Recommended Posts

Ik zag net op de site van leafman de Duo Fluor armaturen waar de 80 watt groei en bloei lampen in kunnen.

LINKJE

 

 

 

Iemand toevallig al ervaring hiermee? Dit lijkt me een mooie oplossing voor de zomermaanden om mee te kweken ivm de hogere temperaturen in je hok.

 

Stel dat ik 3 of 4 van deze armaturen met elk 2 x 80 watt spaarlamp in mij hok zou plaatsen ipv de 2 x 600 watt die er nu hangen (hangt van de afmetingen af)

Zou het een merkbaar verschil worden qua opbrengst uiteindelijk?

 

Het mooie is natuurlijk dat ik de bloeilampen(4000 kelvin) in het begin ook makkelijk kan wisselen voor de groeilampen(2100 kelvin).

 

Ik heb leafman al een berichtje gestuurd ivm de afmetingen van het armatuur aangezien deze niet erbij stonden.

 

Ik hoor van jullie,

 

Greetz

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan het mis hebben, maar ik vind die prijs wel hoog voor deze lampen.

 

Als ik het niet mis heb zijn het 80 watt pll lampen van Philips. Deze zijn vast wel ergens anders goedkoper te krijgen (hoewel je dan wel even moet zoeken, want ballasten e.d. zijn best moeilijk te vinden op het internet)

 

Ik vind zelf dat je ipv deze lampen ook best 2 maal 36 watt tl-lampen kan gebruiken, scheelt je een hoop. Maar misschien zijn deze lampen wel veel beter, lijkt me alleen sterk.

 

Groet, Henkjan

 

 

Edit (las ik net even overheen):

bloeilampen(4000 kelvin) in het begin ook makkelijk kan wisselen voor de groeilampen(2100 kelvin).

Andersom, bloeilamp is 2100 groei is 4000 :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker mooi systeem,alleen is de loze ruimte waar nu een reflector zit niet echt ideaal te noemen.

Dit zijn gewoon T5 tl buisjes welke je in de betere verlichtingszaak kan verkrijgen,een stuk goedkoper en dan kun je ze fijn dicht tegen elkaar aan hangen.

Dezelfde resultaten als met hps zal een lastige klus worden,maar is naar mijn bescheiden mening wel haalbaar als de algehele kweek stijl aangepast wordt,mooi vb daarin is Miss_J.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

is misschien wel de moeite waard om in de toekomst eens mee te gaan stoeien. :specool

 

10 x 80 watt in 5 armaturen ipv de 1200 watt wat er nu hangt. Scheelt enorm in stroom en warmte

 

 

Alleen nog even wachten op de afmetingen van het armatuurtje.

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na een paar dagen antwoord gekregen op mijn vraag aan leafman.

 

kreeg het volgende (aangepaste) terug:

 

Beste Just4Fun,

 

 

De afmetingen van de armaturen zijn als volgt;

L x b x h = 60 x 20 x 5 cm

 

Wat betreft het aantal lumen is dit voor een tl lamp anders dan voor een hoge druk verlichting,

bij laatstgenoemde spreken we wel van een lichtoutput in Lumen. Voor een tl verlichting

is het gebruikelijk om het licht in de kleurtemperatuur aan te geven, dit is de K van Kelvin.

De lichttemperatuur voor de groeilamp is 2100 Kelvin, voor de bloeilamp is dit 4000 Kelvin.

 

Wat betreft de hitteontwikkeling is dit voor de Duo Fluor lampen / armaturen

gelijk aan het gebruik van tl buizen of spaarlampen.

Anders dan bij de hoge druk lampen produceert de Duo Fluor lamp geen hitte,

deze kan dan ook niet opgemerkt worden door hitte zoekende camera`s.

 

<knip>....<knip>

 

Met vriendelijke groet, Hans

 

Heb hier nog een nagezocht en het blijkt dat hun dus de kleuren van de lampen door elkaar gooien.

 

Maar voor de liefhebbers, die weten dan nu tenminste wel de afmetingen.

En voor mij, misschien ga ik deze op zijn tijd wel een keertje testen. Helaas zijn de armaturen vrij prijzig (150,00) en aangezien ik er makkelijk een 10 stuks achter elkaar krijg hier, word het een dure hobby.

 

Voordeel is wel, dat ik dan 1600 watt heb hangen met waarschijnlijk maar de helft van de warmte tov een natrium lamp.

 

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

0.50 Duo Fluor 80 watt bloei spaarlamp €15.00

 

... 150?

 

Bij leafman lullen ze wel een beetje onzin, want de lichtsterkte van TL is ook uit te drukken in Lumen, en HPS heeft een kleurentemp. van 2100. Dus de groeilampen zou je voor bloei moeten gebruiken en de bloeilampen voor groei, die zijn namelijk 4000k. Erg vreemd :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, de armaturen zijn 150 per stuk. en hier komen dan nog 2 x een 80 watter in. dus totaalprijsje van 1800 euries.

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

de prijzen die ik heb gezien was 130/150E inclusief lampen (ik heb een duo fluor 2X80W) een handige harry kan het zelf waarschijnlijk goedkoper, maar voor iemand met 2 linkerhanden als ik is het wel een mooie oplossing, ballast, reflectlor en lampen, en gewoon een snoertje aanhangen.

 

mochten jullie het interessant vinden, ik heb er net de luxmeter ondergestoken, in het midden onder de armatuur geeft het 35000lux op ongeveer 11cm onder de lampen, ik probeer ook zoveel mogelijk reflectielicht te gebruiken dmv z/w folie kort op de planten te zetten en de pot af te dekken met een wit papiertje (helpt ook tegen het uitdrogen van de toplaag)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Just4Fun,

 

Bij onze lokale growshop zijn die dingen ook tevoorschijn gekomen. Het zou ook afgestemd zijn op het plaatsen boven een propagator.

 

Samen met de growshop hebben we 1 zo'n ding besteld(maar niet voor dat geld), hiermee willen we gaan testen boven een propagator. Voornamelijk voor ontkieming van zaden of het poten van stekken.

 

Zoals Sannie al aan geeft, op het gebied van licht zijn ook makkelijkere en goedkopere oplossingen te vinden. Zelf zijn we aan het zoeken voor het beste/goedkoopste adres voor tl T5 armaturen. Hiermee willen we een voorgroei en moederhok mee in elkaar zetten.

 

Van de testen zullen we je op de hoogte houden.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

In onze growshop verkopen we al 4 jaar duoFluors 2x55watt en 2x 80watt en ik ben er heel erg tevreden over.

Deze kleurcodes kloppen wel en zijn gelijk aan HPS en Kwiklampen(HPS =2100K=bloei) en (kwik=4000K=groei).

Ideaal voor moeders en scroggen, kweken zonder hoge temperatuur is veel makkelijker en geeft een betere kwaliteit en het risico op ontdekking is veel lager. Verder heb je een kleinere afzuiging nodig, dit geeft een stabielere luchtvochtigheid, ev. wel laatste 2 weken een ontvochtiger gebruiken of afzuigcapaciteit reserveren.

De geur en smaak van het eindprodukt is vaak veel beter, omdat de temperaturen laag blijven verdampen de etherische olien niet en je wiet blijft vettiger.

Wel zal je je planten moeten modeleren zodat zoveel mogelijk toppen vlakbij het licht komen. Deze lampen hebben niet de kracht om een meter verderop nog een top te belichten, minimale afstand top-lamp 3 cm.

Verder zijn er verschillende peren in omloop, voor de groei maakt het wat mij betreft niet zoveel uit, voor de bloei moet je de peren van TopGrowsystems in Weert hebben.

De prijs lijkt misschien duur, maar als het het verschil maakt tussen wel of niet kweken of wel of niet gepakt overheen te komen, vooral als je bedenkt dat je waarschijnlijk langer zonder problemen kan draaien.

Wij werken met minimaal 2x110watt /m2 tot maximaal 3x160watt/m2. De foto's zijn van een hokje van 180x100cm met 8x110watt erboven en Metrop voeding na 5 1/2 week bloei.

Heb ook foto's van eindresultaat, maar die zet ik volgende week op het forum.

IMG_0623.jpg

 

IMG_0638.jpg

 

IMG_0636.jpg

 

 

Mark

Growside

Antwoordt op Duo Fluor Van Leafman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ziet er al zeer interressant uit. flinke toppen ook.

 

Ben benieuwd naar de opbrengst in verhouding met de gebruikte wattage.

 

Ik houd je in de gaten :verrygood

 

Dit ziet er in ieder geval lonend uit. In mijn geval zou ik zeker een armatuurtje of 8 in het hok kunnen hangen. Zou dan in totaal 1280 watt gaan gebruiken. Bijna zelfde wattage als ik nu heb, maar alleen dan geen problemen in de zomer met de warmte.

 

De lampen hebben namelijk ook geen last van netvervuiling. Als er dan ook nog bijna 1:1 gedraaid kan worden ben ik verkocht. Detectie van buitenaf is dus nihil wat betreft de lampen.

 

Please keep me posted !!

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad heb je met deze lampen geen netwerkvervuiling en geen hoge opstartspanning. ook geen trafo, maar direct in het stopkontakt. Je hebt geen relais nodig, het is brandveilig en geen overlast van je afzuiging omdat deze minder sterk hoeft te zijn. En verder, geloof het of niet, je kan hiermee 1 gram/watt draaien.

De foto's zijn van Peacemakerplanten na 8 weken, helaas moesten ze 1 week te vroeg af vanwege budrot.

Totaal was 790gram van 880watt, maar toppen krompen erg bij het drogen omdat ze te vroeg af waren. Uit ervaring weet ik dat dit zeker 100gram kan hebben gescheeld.

DSC00021.jpg

 

 

DSC00015.jpg

 

 

DSC00014.jpg

 

 

DSC00013.jpg

 

 

DSC00011.jpg

 

 

DSC00009.jpg

 

 

DSC00008.jpg

 

 

DSC00007.jpg

 

 

DSC00006.jpg

 

 

 

 

Groeten

Mark

Growside

 

 

// edit by mikeh, foto's zichtbaar gemaakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ongelovelijk :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

jha dat ziet er al bijna uit als plantjes onder een fluo lamp, die lampen komen ook met gemak 40cm diep je gewas in zoals op deze foto te zien is.

Als dit allemaal waar was geweest, waarom o waarom hangen de tuinderkassen nog niet vol met deze fenominale lichtbakken ?

 

Ik geloof pas dat die bovenstaande fotos echt onder deze lampen zijn gegroeit als ik er zelf de hele tijd bij ben geweest, zulke diepe toppen is met hps al een kunst voor sommige.

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey ik sluit me bij het verhaal aan van de heer SSA

 

wel meot ik zeggen dat ik het brandveiligheid plaatje wel super vind en de makkelijkheid ook wel

maar ja als je het goed aanpakt met andere lampen dan is dat ook veilig.

 

verder weet ik hier ook weinig vanaf ik kwam het tegen bij leafman en verder weet ik er maar bar weinig van ik vind ze wel associaal duur daar tegen de 130 euro dacht ik zo

 

een hele investering als je hier voor aan 1200 watt wilt hebben !!!!! ik zou dan gewoon voor het hps verhaal gaan.

 

ik ga dit duo fluo is lekekr van de zijlijn bekijken :verrygood

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook ik heb m'n twijffels bij de foto's ;)

 

De opgekrulde bladranden op de laatste foto is puur een warmte probleem, wat je met duo fluor niet kan hebben :D

Ook zijn de onderliggende buds TE ontwikkelt voor duor fluor, lijkt me toch HPS achtig licht wat erboven gehangen heeft :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

:D mikeh nu je het zegt ;)

 

meneertje verklaar dit maar is ff :verrygood

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altijd het voordeel van de twijfel :nerd

 

Heb je ook een foto van het veldje met de lampen boven de toppen?

Hoe hoog hangen de lampen van je toppen af?

Is het niet een ongelijkmatig veldje zo met zo weinig diepstraling?

welke kleuren zijn er gebruikt met het groeien/bloeien?

Hoeveel water geef je nu ivm HPS lampen?

Heb je je voedings schema aangepast?(zo ja wat dan?)

 

Met deze info kunnen we een beetje gaan klankborden :nerd

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
De opgekrulde bladranden op de laatste foto is puur een warmte probleem, wat je met duo fluor niet kan hebben

 

Waarom zou je met TL geen warmteproblemen kunnen hebben? Als je niet genoeg afzuigt of als de aangevoerde lucht te warm is, kan de temperatuur wel degelijk te hoog oplopen. Sterker nog: TL's produceren per verbruikte watt minder licht en dus meer warmte dan een HPS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn planten hebben 2 dagen met hun koppies tegen de tl balken aangehangen, khad ff geen zin om het te verhangen. Totaal geen problemen, helemaal niks, spul verband echt niet onder tl hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit zet me wel weer aan het denken … Ik was van plan ook deze lampen aan te schaffen na het zien van de foto's maar nu begin ik weer te twijfelen. Maar waarom zou iemand zo'n grapje uithalen hier? Dat lijkt me ook weer een beetje raar? Je ziet de lampen er zelfs boven hangen! Waarom zou iemand al die moeite nemen puur om hier een geintje uit te halen en zich rot te lachen als we allemaal duo fluor lampen gaan kopen. Kan ik me niet voorstellen eigenlijk.

 

Tenzij... markvark = leafman :nerd

 

Ik heb bij mijn tl kweek 2 toppen gehad die tegen de tl buis aan zaten. Heb ze de hele bloei laten zitten en ze zijn gewoon verder gegroeid zonder ook maar 1 bruin blaadje. Dus verbranden is inderdaad onmogelijk. Ik zie echter geen blaadjes waarvan ik denk dat ze er anders uit zien dan bij mijn TL kweek. IDe hadden ook af en toe wel wat rare blaadjes maar nu ben ik slechts een beginner natuurlijk dus ik zeg het voorzichtig!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waarom zou je met TL geen warmteproblemen kunnen hebben? Als je niet genoeg afzuigt of als de aangevoerde lucht te warm is, kan de temperatuur wel degelijk te hoog oplopen. Sterker nog: TL's produceren per verbruikte watt minder licht en dus meer warmte dan een HPS.

 

Het blad verbrand eerder dan dat het omhoog krult :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom er mensen zijn die als een geintje dit op het topic neer zetten .... tsjaa je blijf er een stel idioten tussen houden , waarom zijn er mensen die graag een container of kliko tegen iemands duur aan zetten en aan bellen je blijft een stel idioten houden

 

plus een kleine controlle kan nooit geen kwaad ik kan de mooiste plaatjes van wietvelden halen van internet

duss

 

nou zeg ik zeker niet dat deze beste kweker dat doet maar ja ...

 

in dit vak is 1 ding zeker dat neit verkeerd is en dat is wantrouwen en intuitie ( shit zijn 2 woorden :nerd )

 

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

heyhey,

 

ondanks mn noobstatus zal ik toch proberen een kleine contributie te doen:P

 

-Heb je ook een foto van het veldje met de lampen boven de toppen?

 

nope enkel deze van mn eigen plantjes onder de duo fluor:

http://www.picoodle.com/view.php?srv=img28...uom_88577c6.jpg

ik mat 35000 lux op +- 10cm onder de rand van de duo flour bak

 

Hoe hoog hangen de lampen van je toppen af?

 

erm zie hierboven?

 

-Is het niet een ongelijkmatig veldje zo met zo weinig diepstraling?

 

mijn opstelling voor maar die paar plantjes is normaal gezien "ingepakt" in z/w folie om zoveel mogelijk reflectielicht te gebruiken, lijkt goed te werken als je nu ziet dat dit 1 van die 4 plantjes is die enkel onder de duo fluor heeft gestaan :nerd

 

http://www.picoodle.com/view.php?srv=img29...asm_3b66081.jpg

 

als je me zegt wat te meten wil ik altijd wel een beetje met de luxmeter gaan friemelen :nerd

 

 

welke kleuren zijn er gebruikt met het groeien/bloeien?

 

erm 2100K en 4200K dacht ik (cold white)

 

 

 

 

ik ben er eigenlijk wel van onder de indruk want ik merkte niet veel verschil met de plantjes die onder een 250w MH stonden (waar jabba nu ook staat want de fluor heeft nu stekjes en zaailingen te verzorgen).

 

ik kan wel moeilijk inschatten wat de impact was van al mijn geknoei om zo veel mogelijk reflectie te krijgen

 

 

ik hoop dat jullie oude rotten hier toch iets aan hebben

 

grtz

 

sly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg leuke opzet zo sly :nerd

Maar jij groeit enkel onder de T5 lampjes en dat gaat geweldig goed.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...