Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

de glazenwasser

5 X Amnesia Haze Op Mapito

Recommended Posts

Yuca is een product welke de oppervlakte spanning van je water verlaagd op een natuurlijke manier welke ook een positieve invloed heeft voor het bodemleven.

 

Uitleg oppervlakte spanning(dikvloebaarheid):

De oppervlaktespanning van water ontstaat doordat watermoleculen (H2O) elkaar sterk aantrekken. Bij deze aantrekking worden waterstofbruggen (H-bruggen) gevormd. De elektrische lading van waterdeeltjes is niet gelijk verdeeld, waardoor de positief geladen voorkant (H’s) van het ene molecuul sterk aan de negatief geladen achterkant (O) van het andere molecuul trekt. De oppervlaktespanning is zo sterk dat het insecten en kleine voorwerpen kan dragen die zwaarder zijn dan water en dus zouden zinken.

 

Wanneer zeep wordt toegevoegd aan het water neemt de oppervlaktespanning sterk af, doordat er veel waterstofbruggen tussen watermoleculen worden verbroken. De staart van een zeepdeeltje wordt door water afgestoten (is hydrofoob), waardoor het deeltje aan de oppervlakte blijft. Nu zouden de insecten zinken als een baksteen :specool

 

ff simpel:

druppel.gif

de linker druppel is onbehandeld en de rechter is yuca/zeep aan toe gevoegd.

De waterdruppel welke is behandeld vloeit veel beter uit en kan daarom ook beter geabsorbeerd worden door de aarde.De water huishouding wordt stukken verbeterd op deze manier.

 

greetz sannie

 

Aangezien ik liever geen zeep in mn watertje gooi gebruik ik liever yuca

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk opzet zo!! :specool

 

ga je zeker volgen

even over de ph

mapito goed uitgespoeld??

 

heel belangrijk mapito altijd eerst goed spoelen en dan alleen wortelstim en beetje enzym meegeven.

 

heb bij een maat van mij ook dit probleem gehad.

 

de ph zal trouwens bij mapito altijd wel een beetje stijgen maar naarmate je de mapito vochtiger maakt gaat deze vanzelf wel stagneren en blijft deze stabiel(mits je natuurlijk geen ph stuurt van 6 of hoger.)

 

wat me trouwens ook opvalt is dat je mapito aan de boven laag wat aan de droge kant lijkt??

 

voor de rest succes glazewasser ben benieuwd!

 

Groeten van banaaniel

 

ps.

in hoeveel liters staan je dames?

Edited by Banaaniel

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie plantjes :specool

De CO2 tabs heb ik ook vaak gebruikt, bij de ene soort aan te raden & bij de andere af te raden leek het wel...zal vooral liggen aan de gevoeligheid van de plant voor PH schommelingen in je medium...Ik gebruik ze niet meer :lol:

 

Veel plezier ermee!

 

Groetjes T

Share this post


Link to post
Share on other sites

gebruik al jaren zeep in m'n [blad]voeding werkt prima om de oppervlakte spanning te verlagen.

tip voor luie kwekers :lol: ; mocht je weer eens een keer je aarde te droog hebben staan,een paar druppels op pakumbeet 10-20liter water.

zo zorg je ervoor dat je water niet langs de kluit uit de pot zeikt,maar zich sneller aan de aarde bind.

 

glazenwasser;wat een arsenaal aan voeding hebbie daar :lol:

maatje is nu met z'n tweede mapito ronde bezig[zelf geknutseld growboxsysteem]recirculatiesysteemipv losse bovenbakken in één grote bak[krijg je veul stabilere ec/ph waardes]

heeft nu ook amnesia staan,ies bijna klaar euh fokking oerwoud geworden :specool

 

we gebruiken daar alleen canna roja van begin tot eind,heeft ook wat vette ph en ec zwenkingen gehad maar had gewoon een krappe gram per watt de eerste keer[pp]

btw controlemetingen doen we in het substraat en niet in de voedingsbak[dat verschilt wel effe wat..]

 

groeten en succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee jonges! :lol:

 

 

die Ph schommeling from hell lag allemaal aan die stinkende tabs! :rofl

 

gisteren een vat voeding aangemaakt met alles erop en eraan behalve tabs, afgezuurd naar 4,0, halve dag later in m'n vat gegeooid, Ph op 5,55 gebracht. kijk ik vanmorgen: Ph 5,60! :specool :lol: ben ik heel blij mee! :bier

 

 

@ sannie

klinkt logisch ja, moet er ook niet aan denken glazen te wassen zonder zeep in m'n water, dendert alles zo van de ruit af! ;) is yucca nou een soort aloë vera ofzo? :huh:

 

@ bananiel

ik heb het over de Ph in m'n vat he! ik heb ook geen recirculerend systeem dus wat er onderuit de mapito komt is in de eerste instantie minder belangrijk. op zich wordt wat er onderuit komt wel weer terug de mapito in getrokken maar dat is wat mij betreft van later zorg. Ps. ze staan in 25 liter potten op een liter of 20 mapito.

 

@ tijger

ik gebruik ze zeker niet meer in m'n vat! wat een rotzooi zeg! ik heb nu voor de gein een halve in m'n luchtbevochtiger gegooid (wel ff afgezuurd), zou in theorie ook nog eens beter moeten werken toch?

 

@ ronzor

das een geruststelling kerel. ik ga hier ook voor gram / watt maar we zullen zien. mijn doelstelling is steeds te halen wat ik de eerste keer gehaald heb (>400 gram), aangezien ik steeds nieuwe dingen doe. ben wel van plan de volgende ronde dezelfde soort te kweken dus dan stel ik m'n doelstelling wel bij! :rofl

 

 

de dametjes zien er gezond uit en zijn nu allemaal 15 cm lang. gisteren heb ik ze dus gefimd. lamp hangt op 60cm. wanneer zet ik ze het best in de bloei?

 

 

laterss :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Sjon,

 

Nou, hydro kweken vereisten een andere benadering, een bepaalde nauwgezetheid(?), maar dit is wel extreem hoor. Goed om te zien dat je zo serieus bezig bent. Het blijven nadenken over hetgeen waar je mee bezig bent is de grootste uitdaging. Niets veronderstellen, alles uitzoeken. En daarin ben je een lichtend voorbeeld.

 

Hoe hoog is je EC?

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wat betreft uitvloeien goede ervaringen met een uiterst klein druppeltje biologisch afwasmiddel. Je hebt echt maar een heel erg klein druppeltje nodig, het scheel erg veel. Ik gebruik het overigens alleen maar als het echt nodig is, als mijn aarde te droog is geworden door overmatig eh.. drankgebruik door de dames :specool. Ik meen dat BAC voeding al uitvloeier "ingebouwd" heeft overigens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ asgrow

 

ja ja, nauwgezet ben ik wel als het om kweken gaat! omdat ik nu met iets heel nieuws bezig ben doe ik uiteraard wel extra goed m'n best! is maar goed ook want anders had ik nu mss. 5 dode emnesia haze stekken in m'n kast gehad... ;) bedankt voor het compliment! :lol:

 

m'n Ec staat nu op 1,4. ik gebruik 125% N en 75% PK. straks als het licht uit gaat sproei ik nog eens lekker met bacto, wortelboost en superthrive. :specool

 

 

@ whazzup

goed idee hoor! denk dat het in mijn geval niet echt zou helpen alleen, toch? of denk je van wel?

 

 

 

laterss! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

dacht al dat ik die nieuwe stekjes herkende....stekkies van ..... dacht ik?...is ie eigenlijk hier een member glazenwwasser?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ core

hij is geen member hier. :specool

 

 

ik had wat problemen met m'n pomp, nl. dat ie niet meer pompte zodra m'n vat half leeg was... :lol: ben dus ff een andere pomp wezen halen. een zgn. "vlakzuigpomp", dit houdt in dat ie blijft pompen tot het vat bijna helemaal leeg is. :lol:

 

Pumps floor dry - to 3mm.

 

vlakzuigpomp, made in USA :bier

med_gallery_8244_2436_462447.jpg

 

 

en zo werkt ie

Simer-Simo-Pump---Diagram.jpg

 

 

 

is nice! i like!

 

 

laters! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

thx glazenwasser ... :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er allemaal goed uit. Lijkt me een hele uitdaging dat mapito. Ik blijf deze zeker weten volgen. Zodat ik ook hier meer van kan gaan leren. Erg veel succes toegewenst :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

aight!

 

 

lamp op 45cm, (en voor de adjusta insiders:) stand 2 wijd, houder halverwege

med_gallery_8244_2436_321586.jpg

 

incl. omhoogstaande blaadjes tussen de 20 en 22 cm

med_gallery_8244_2436_294992.jpg

 

 

closeups

med_gallery_8244_2436_209833.jpg

 

med_gallery_8244_2436_76782.jpg

 

med_gallery_8244_2436_455292.jpg

 

med_gallery_8244_2436_130366.jpg

 

med_gallery_8244_2436_93284.jpg

 

 

nou. dat was 'm weer.

 

 

laters! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

...nog verdraaid moeilijk om de Ph en Ec op peil te houden... :smoke

 

 

de Ph blijft alsnog stijgen, dan zuur ik af en stijgt de Ec weer...

 

 

ik wil de Ec op 1,4 hebben, maar door het extra afzuren zat ik alweer op de 1,6! klote!

 

ze staan er zo te zien nog wel aardig bij maar ik vraag me af hoe lang dit allemaal goed gaat met schommelingen etc.... ;)

 

naja,

 

 

blijfuh lachuh! :) :cry B)

 

 

hoi! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ik ook last van en is al de hele trek :smoke gewoon ffies een kwartiertje de dames vertroetelen en het komt helemaal goed.

Je zal het ook nog anders om krijgen als ze het stevig op een zuipen gaan zetten. Ze zullen het maar nodig hebben denk ik maar :). In jouw geval met een extern vat zal dit wel mee vallen, maar met een gesloten systeem met pompjes is dit meer aan de orde.

Gewoon bijsturen en ze gaan dan als een speer de goede kant op. Hou wel de goede waardes een beetje aan en kijk als het kan elke dag als de lampen aan zijn, stuur dan een beetje bij en hoppa :cry

 

Komt allemaal goed, is net koken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Sjon,

 

Geen paniek in de tent.

 

Het is goed dat je zo precies met de metingen omgaat, maar laten we niet in de stress schieten.

 

Bijvoorbeeld, ik heb bij de mapitokweek deze keer de ph gewoon op 6 gehouden, geen problemen met de planten, en ik zit met de ec zo hoog mogelijk, dus nu begin derde week bloei 2,2, geen problemen met de planten.

 

Probeer ook goed aan de hand van de planten te zien hoe het met ze gaat. Tenslotte zul je veel sneller dan bij aarde de gevolgen van je kweektechnieken terug zien in de planten.

 

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

 

 

 

Noot

Scriptie is af en voldoende, dus vanavond komt het rookverslag erin en ook de start van het verslag van de mapito kweek.

 

Noot II

Ik zet de planten in de bloei als de bladeren van de planten elkaar raken. Tip van Sannie. Dan kun je ervan uitgaan dat het dek goed dicht groeit. (Ongeacht het aantal planten een bruikbare norm)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee jonges, :cry

 

 

ik was gisteren een beetje te para... had ook maar 3 uur geslapen, mss. dat dat er wat mee te maken heeft... :)

 

wellicht heb ik me vergist in het stijgen van de Ph en het bijbehorende afzuren en stijgen van de Ec; het is nl. zo dat ik m'n vat een paar dagen geleden heb bijgevuld met voeding met een groter deel N (125%), wat ik niet eerst op Ph 4,0 had laten staan... ik heb gisteren nl. een nieuw vat gemaakt, 2 uur op Ph 4,0 laten circuleren, toen op 5,5 gebracht. vanmorgen stond dit nog steeds op 5,5. op zich goed nieuws maar ik kijk nog ff of er in de komende dag(en) niet nog een plotselinge stijging plaatsvindt...

 

ik weet dat overbezorgd zijn geen zin heeft, maar mijn manier is gewoon; eerst zorgen dat alles goed zit met de noodzakelijke dingen en daarna pas chillen! :smoke voorlopig lijkt het dus weer ok!

 

 

ze groeien zienderoge

med_gallery_8244_2436_82832.jpg

 

 

med_gallery_8244_2436_546869.jpg

med_gallery_8244_2436_486430.jpg

med_gallery_8244_2436_195502.jpg

med_gallery_8244_2436_229715.jpg

med_gallery_8244_2436_376391.jpg

 

ze hebben allemaal 5 internodes, zonder de bovenste 2 mee te tellen; die heb ik net allemaal getopt. het plan is om de lamp aan te laten tot 23:00 (cyclus is 23:00 - 17:00), dan 24 uur uit te laten en vervolgens de bloei in te gaan!

 

 

Ec is nu 1,6:

 

kraanwater: 0,35

voeding: 1,05

zuur / base: 0,20

 

is dat goed zo? of te hoog voor in de groei? B)

 

 

hoi! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

begrijp ik dat je eerst aanzuurt tot 4 en dan omhoog met pH+??

 

Overigens, zie nog wel eens een zuurstofpompje in een voedingstank staan, dat is echt af te raden als je de pH constant wilt houden.

 

Je plantjes zien er mooi uit sjon :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

...ja klopt whazzup! dat help om de Ph daarna beter op peil te houden, iets met bi-carbonaten ofzo...

 

 

...tis een circulatiepomp, niet eentje die er belletjes in blaast. zou die ook bijdragen aan stijging van de Ph? denk als ik die uit m'n vat haal, het water gaat liggen rotten, toch?

 

 

...ik vind ze er ook goed uitzien moet ik zeggen, maak me mss. over niks druk. maargoed, beter te druk dan niet druk genoeg, jatoch? :cry ik wil 't gewoon liever niet verneucken... :)

 

 

hee laters! :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

circulatiepomp is prima hoor!

 

Ben alleen niet overtuigd van het eerst afzuren en daarna weer omhoog brengen. Je stopt zo een hoop extra stoffen in je voedingsoplossing. Met zoveel verschillende stoffen er in zul je af en toe ook reacties kunnen zien. Als je nou eens een keertje om te beginnen alleen je voeding gebruikt zonder additieven en dat afzuurt naar de juiste waarde en kijkt hoe stabiel dat blijft?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat zeur je nou :) gaan lekker man, je dames zien er goed uit.

 

Alleen met je vat aanmaken moet ik wel even zeggen NOOIT, maar dan ook NOOIT eerst omlaag brengen en daarna omhoog sturen om de goede waarde te krijgen. Het is OF naar beneden brengen OF omhoog bijstellen.

Je vat vullen, je voeding erbij en eventjes laten draaien dan kijken en vervolgens op smaak brengen tot de juiste zuurgraad die je wilt hebben. Schiet je uit met je zuur dat deze ineens te laag uit komt, opwarderen met water tot de juiste waarde. Er zal dan helaas een minder goede EC te voorschijn komen. Beter zo dan +en en daarna -nen.

 

Een zuurstofpomp met belletjes is een no go in je vat of reserve voedingsreservoir, dit geld niet voor circulatie van je voeding al moet je wel er op letten dat deze goed onder gedompeld blijft zodat het er geen lucht bij mee gaat pompen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ whazzup

ja, goed idee om alleen ff voeding te gebruiken, ik heb het idee dat het de vorige ronde nl. beter op zuurtegraad bleef. ik kan evt. de substantie die de stijging veroorzaakt los, of helemaal niet toevoegen...

 

@ smooty

kijk, de reden dat ze er goed uit zien is dat ik 2 keer op een dag de zuurtegraad bijstel.. :cry als ik dat niet deed zouden ze nu wss. d00d zijn...

 

als je zegt dat ik "NOOIT, maar dan ook NOOIT eerst omlaag moet brengen en daarna omhoog sturen", wil je vast ook wel ff toelichten wat de reden daarvoor is.. :)

 

 

ok mannen, thx!

 

 

laters :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi glazenwasser,

 

Over de Ph schommelingen:

 

Altijd als ik in de groei zit en ik voeg dus ph- GROEI (saltpeterzuur) toe,

dan moet je de eerste dagen de ph heel erg veel bijstellen. Dit heb ik ook altijd.

 

Met ph- bloei (fosforzuuranhydride) is het oplopen van de ph al iets minder erg

bij mij.

 

Toch ben ik hierover te rade gegaan bij de growshop. Hun hebben mij meteen de voedingslijn van

Ferro aangeraden, dit omdat ik op mapito kweekte. Hun hadden met deze voedingslijn met 2x400 watt, met slechts 4 planten, de 1020 gram gehaald :) (ik heb de foto's gezien)

 

Het blijkt dus ook zo te zijn dat deze voeding wat, hoe zeg ik dat, uuh... fijner met de zuurtegraad werkt.

Ik vul nu mijn vat als er nog zoeen 8 tot 10 liter inzit (dan begint de circulatiepomp te zeuren :smoke),

voeg de voeding toe en zuur het water af naar een ph van 5.62 (ec 1,73). 5 Dagen later is het

vat weer leeg en is de ph 6.06 (ec 1.74) van het beetje water wat er nog in staat.

 

in 5 dagen ph + 0.44

 

Dit was met de HESI voedingslijnl een ramp :S, iedere dag royaal bijstellen...

 

Tevens heb ik een vat wat compleet afgesloten is (met deksel dus, lucht/licht dicht).

 

In mijn vat (65 liter) zit:

 

-dompelpomp

-100 Watt verwarmings element

-1000 liter per uur circulatie pomp

-een zuurstofbal van 5 cm doorsnee die vet hard bruist

 

 

Ik weet niet of je hier wat aan hebt ik hoopt het wel :cry

 

 

Die dames gaan je nog een lekker rokertje opleveren!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee deef_, :smoke

 

 

daar heb ik zeker wat aan!

 

jouw compleet luchtdichte voedingsvat klinkt als iets wat zeker zin kan hebben! watvoor vat gebruik je en waar heb je het vandaan?

 

ik ben nu aan het testen met voeding aanmaken op Ec 1,5, Ph 5,6. ik laat het nu 12 uur staan en zuur het daarna weer af. ook heb ik in dit vat geen Hygrozyme en Superthrive gebruikt. Hygrozyme bijv. is organisch en ik ben er niet zeker van wat dat met de Ph doet, ik kan het altijd nog met de hand geven 2 keer per week ofzo...

 

 

thx,

 

laters! B)

 

 

//EDIT:

 

utdate

 

dames

med_gallery_8244_2436_506600.jpg

 

med_gallery_8244_2436_80319.jpg

 

med_gallery_8244_2436_289244.jpg

 

med_gallery_8244_2436_308794.jpg

 

med_gallery_8244_2436_273320.jpg

 

med_gallery_8244_2436_63334.jpg

 

 

 

vandaag hebben ze 24 uur licht achter elkaar gehad en zijn alle scheuten behalve de 2 bovenste getopt. ik heb ze voor het licht uitging besproeid met Masaï. de lamp is vanaf 23:00 uit. 24 uur later gaat de lamp weer aan. vanaf morgenavond 23:00 staan ze dan in de bloei. :)

 

:cry

 

latûhrs! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

amnesian heb ik keer gesmookt was lekker weedje die soort staat ook nog op me lijsje ben benieuwd wa deze gaan geve en zien der mooi uit ook mooi groen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...