Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

de glazenwasser

5 X Amnesia Haze Op Mapito

Recommended Posts

He jongens dit loop ik de hele tijd al te zeggen. Goede drain en in de laatste weken SP erbij dan zie je ze opleven.

Maar een 2.8 EC, ik weet niet hoor, als het goed gaat wat heb ik dan te zeggen.

In ieder geval blijven meten en vang eens de drain op zoals deef al zei en kijk dan even hoe hoog alles staat.

Als er wat fout gaat met hydro is het ineens en zal dan ff tijd nodig hebben om te herstellen maar voor als nog ziet het er goed uit.

 

 

Een hoge EC hoeft geen probleem te zijn als je dit langzaam hebt laten oplopen zodat de planten eraan hebben kunnen wennen. Ik ken gasten die het de laatste weken laten oplopen tot 3.0 . Aan de foto's te zien hebben je plantjes er geen last van. De bladeren zijn lekker groen en ik zie geen paarse steeltjes e.d. zo op het oog. Dus je planten kunnen de hoge voedingsdosis wel aan. Aan het einde van de rit moet je de mapito wel eerst goed spoelen om de restwaarden van de voeding eruit te krijgen. De truuk bij hydro is om met een EC van 1,2\1,3 de kweek te beginnen en boven de 2,0 te eindigen, zonder dat je de planten strest. Zelf vind ik 2,4 het matje. :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

Feit blijft (wat ik nu bij mijn eigen kweek heb ondervonden), dat je de eerste 5 weken echt niet

je planten vol hoeft te pompen !!!!

 

Scheelt je voeding EN water!!! en dus minder rompeslomp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ deef

ik zal idd. nog eens kijken watvoor Ec m'n drain heeft, lijkt me wel interessant! Shooting Powder ga ik definitief niet gebruiken; ik heb al een (mix van) voedingslijn(en) waar ik heel tevreden over ben.

 

@ smooty

ik hou 't in de gaten hoor! :D en dat opleven in de laatste weken, dat doen ze ongeacht of je (het inmiddels befaamde) SP gebruikt of niet.... :blink:

 

@ defq

hee man. ik zit die kweken ook continue te vergelijken maar het is niet 1 op 1 he.. die aarde kweek begon met planten van een paar weken oud , bovendien waren ze veel haziger dan degenen die ik er nu in heb staan! wel deel ik je verwachting dat er minder af gaan komen dan vorige ronde. maar hoeveel minder vind ik moeilijk te voorspellen... :(

 

@ dopey

"het matje" :( ik zal ook 'ns op zoek gaan... :whistling

 

 

hoi! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee glazenwasser. wat een knalweed weer zeg, ga je dat wel de baas blijven als je rookt. dit is echt straf spul hoor.

 

planten zien er mooi uit maar wees maar voorzichtig met je ec. op mapito kan je idd de ec laag houden. hoe lager je gaat hoe meer ze verdampt en dus harder werkt.

 

 

groetjes.

 

 

ps : maak je ook dried budshots van deze knallers aub.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ghehe, ik ben benieuwd moaner! :( dat zullen we zien, ik heb deze zelf nog nooit gerookt... :whistling

 

net ff m'n drain gemeten... Ec 5,7... :blink: de planten zien er wel prima uit dus wat is nu wijsheid? ik werk dus sowiezo met een minimale drain...

 

 

 

groetels! :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Sjon,

 

Spoel je ook regelmatig?

 

Als je werkt met een hoge EC waarde van je voeding moet je oppassen voor ophoping in je mapito.

 

De drain is ook behoorlijk hoog, en je wilt niet dat de ophoping van voeding een blokkade oplevert.

 

Als ik het stuk van Moaner lees dacht ik zelf dat oorzaak en gevolg zijn omgedraaid. Dus als het warmer in je kweekruimte is, zullen de planten meer willen verdampen voor verkoeling en is het dus beter om de ec lager te houden. In plaats van dat de planten drinken naar de hoogte EC. Hmmm?

 

En de vorige soort was wel meer Haze achtig, maar de bloeiperiode was toch niet zo extreem veel langer dan negen weken of wel(beetje lui met nazoeken vandaag)

 

Wordt het trouwens niet tijd om de grootouders weer eens op te zoeken?

 

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou gaan spoelen als ik jouw was en met afgezuurd water op 5.8. Door dit te doen gaat de EC omlaag in je medium en kan je gewoon weer verder met een EC van 1.8/ 2.0 . Wat je nu krijgt in je medium met 5.7 is dat de plant ontzettend zwaar moet werken, om de voedingsstoffen die ze nodig hebben naar boven te krijgen bij de toppen. Het omzetten van suikers voor een vollere top dus. Een erg hoge EC belemmert de door stroom van de stoffen omdat je voeding stroperig wordt en moeilijker te transporteren wordt. Door het harde werken gaat het ook langer duren eer dat ze voller worden en kan het ook uitlopenn in bloeitijd.

Goed spoelen en kijken hoever je drain is gezakt daarna. Weer inzetten op 1.8 / 2.0 met een PH van 5.7 / 6.0 .

Neem geen risico met hydro en zou dit gewoon doen . Ik ben bezig met hydrokorrels en heb een meter in mijn lekbak hangen zodat ik bij kan sturen als de waardes oplopen. Zo kan je het mooi op peil houden en zeker de te hoog oplopende waardes corrigeren zodat je een rustig verloop hebt naar een hogere EC. Max 2.4 in week 5 en daarna terug naar 1.8 voor de boost.

Als jouw voedinglijn een boost heeft gebruik je die toch Canna heeft een nieuwe die goed werkt '' Boost accelerator'' deze werkt goed samen met PK 13/14.

Ze geven wel het advies om een optimale kweek omgeving na te streven met als belangrijke -punten;

onjuist watergeef systeem, verkeerde voedingsdosering, klimaat en belichting en uitkijken met ziektes. Dit is bij jouw niet van toepassing.

 

Zo, ben echt te lang bezig met tikken, die Asgrow is me weer voor en ik had het nog eerder gezien ook, shitt lol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe lager de ec hoe beter de planten kunnen verdampen. of beter gezegd werken, hoe harder ze werkt hoe meer voeding dus.

 

bij een hoge ec zal je plant minder verdampen en ook minder werken, ze is bang dat de hoge ec haar zal verbranden. niets meer of niets minder. je moet gewoon aan de hand van je drain kunnen zien hoeveel ze opneemt en dan bijsturen. optimaal is een drain met startwaarde. een zeer simpele methode als je een bak hebt met je potten erin, die dan volgepompt wodt

 

meet je drain en je zal zien of ze een lagere of hogere ec bevat.

spoelen is geen optie maar een must

Share this post


Link to post
Share on other sites

...ik heb toch een ander idee van hoe dat hele opname verhaal werkt. ik denk nl.: de plant verdampt vocht door de hitte. hetgeen er aan vocht voor de wortels bechikbaar is wordt verdampt, ongeacht of het nou vers bronwater is, een gebalanceerde voedingsoplossing of pure ammonia. als de plant niet tevreden is over hetgeen aangeboden wordt via de wortels zal de plant dat laten zien aan haar bladeren, oftewel bij een te hoge Ec waarde: verbrande punten, bij een te lage Ec waarde: vergeeld blad ed. ik weet dat ik van alle mapito kwekers die in dit verlsag posten de meest onervarene ben maar toch ga ik door op de manier die ik heb gekozen. voor degenen die het er niet mee eens zijn: zie dit als een gratis experiment. :verrygood

 

 

vooraanzicht 42 dagen bloei

med_gallery_8244_2436_437839.jpg

 

 

links

med_gallery_8244_2436_335049.jpg

 

 

rechts

med_gallery_8244_2436_357059.jpg

 

 

boven

med_gallery_8244_2436_250276.jpg

 

 

...en een paar close-upjes

med_gallery_8244_2436_484430.jpg

med_gallery_8244_2436_299985.jpg

med_gallery_8244_2436_317651.jpg

med_gallery_8244_2436_319941.jpg

 

...als ik ze zo met de PP's van m'n eerste ronde vergelijk liggen ze aardig op schema. de PP's lijken op de foto wat voller maar ik denk dat dat vertekening is van de 'witheid' van de PP's, die strooien gewoon meer kristallen rond. m'n lucky reptile secondentimer is nou al bijna een week stuk en de winkel waar ik 'm heb gekocht is er niet bepaald vlot mee :) de dames krijgen du slechts 3x per etmaal te drinken dus tis niet optimaal (ook niet voor mij om midden in de nacht ff 30 seconden de stekker in het stopcontact te douwen...). ik heb maar gekozen voor een duurdere timer die langer mee schijnt te gaan. hopelijk is ie morgen binnen!

 

PK13-14 en Kalium zitten nu op 90% van hun respectievelijke maximale doseringen. de volgende voedingsbeurt op 100%.

 

 

hee laters! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Sjon,

 

Als het echt minder is deze keer, ligt het aan de plant. Het ziet er allemaal zeer gezond uit, mooi groen en al dikke toppen. Die verbrande punten heb je zo te zien ook wel onder controle.

 

Ik blijf erbij 513

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ok ok, jij je zin glazenwasser ;) :) :D

 

Maar ik blijf erbij, dat toen ik met een hele hoge ec en weinig drain werkte,

de verkleuring er snel insloeg. Tevens was het eindresultaat erg teleur stellend.

 

Hier vergelijkende foto's:

 

 

med_gallery_8244_2436_250276.jpg

 

 

 

gallery_8212_1392_127352.jpg

 

En het wordt

 

gallery_8212_1392_124771.jpg

 

 

 

med_gallery_8212_1392_93075.jpg

 

 

 

Ik raad je het echt 300% aan om meer drain te behouden en ff een keer met een ec van 1.2/1.5 te spoelen.

Van alle 'grotere kwekers' die ik ken, die in champignoncellen kweken (40 lampen en zoeen overdreven kwekerijen), hoor ik dat je altijd altijd altijd altijd altijd op steenwol of/met pu-vlokken substraat, gewoon GOED drain moet hebben EN goed spoelen dus...

 

Maar ik zal mijn adviezen voor me houden want je luisterd toch niet, haha :o ( no offence ;) )

 

En zoals as Grow al zegt:'Je krijgt ophopingen in je medium als je niet goed spoelt'

Kortom alles wat je plant niet zoveel gebruikt blijf jij er maar bijpompen en dit blijft simpelweg hangen

in het substraat...

 

Toedels, succes verder !!!!!!! :verrygood

 

//EDIT:

 

PS: en je moet dalijk op het eind van de bloei eerder beginnen met alleen afgezuurd water te geven,

om al de opgehoopte zooi eruit te spoelen, en je ec van 5,7 weer omlaag te halen!!!!!! :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

zien der tog goed uit,

valt wel op waar de lamp dichste hangt de bladeren precies verbranden ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

lectori salutem!

 

@ asgrow

:verrygood thx man! ik kan het op dit moment echt totaal nog niet voorspellen, mede omdat deze plant weer een heel andere opbouw heeft dan de soorten (PP, KM, NYCD, SSH) die ik tot nu toe gekweekt heb. bij de PP zagen de toppen er al vrij snel vol uit, maar die had dan ook meer een paddestoel achtige opbouw terwijl bij deze het zwaartepunt meer in het midden van de top ligt, hetgeen weer een 'puntiger' uiterlijk geeft... :D

 

@ kobuz

thx! ik doe m'n best! ;)

 

@ deef_

hee deef_ man, ieder z'n meug ( :o ) toch? ik vind ze er zelf wel goed bij staan op Ec 3,0 met verbrande puntjes en al! we zullen zien hoe de opbrengst wordt. of ie nou mee - of tegenvalt, we zullen iig. weer wat geleerd hebben!

 

@ jackass

merci! :) ja, de lamp hangt er 15cm vanaf en op de brandpunten zie je idd. wat... je raadt het al... verbranding. :smoke ik denk maar zo: als 1% van de plant verbrand is en de rest daardoor optimaal gebruik kan maken van de beschikbare lumen dan zal de plant dat wel prima vinden! ;)

 

 

een paar fototjes heb ik ook nog gemaakt

 

 

door de propellors onderin haast geen blader-sterfte

med_gallery_8244_2436_142963.jpg

 

 

boven

med_gallery_8244_2436_532313.jpg

 

 

schuin boven

med_gallery_8244_2436_494300.jpg

 

 

ze zijn toch echt aan het aanzwellen

med_gallery_8244_2436_475780.jpg

 

med_gallery_8244_2436_91550.jpg

 

 

wat een kristallen he! :o

med_gallery_8244_2436_382867.jpg

 

 

 

da' was 'm weer he!

 

 

laters! :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Innovatief bezig geweest met die fannetjes Glazenwasser!!

 

Mooi veldje budjes heb je daar (vele korrels zand vormen ook een hoop :verrygood )

 

suc7!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zekers niet verkeerd!! :verrygood

En zo mooi GROEN nog!! Helemaal geen GEEL of ROEST te zien. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de lamp zo laag hebt hangen kun je inderdaad last krijgen van verbranding, maar ook van fluffie toppen van de warmte hoe zit het daar nu mee, zijn ze deze ronde te vergelijken qua hardheid met de vorige, aangezien je de vorige ronde minder last had van verbranding aan je bladeren?

 

Ze zien er tot op heden nog mooi uit hoor :verrygood

 

gr

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ mikeh

eyy! ;) thx man, ja das scroggen he! :verrygood

 

@ riesje

merci beaucoup! helemaal geen geel of roest nee! ken jij mensen die daar last van hebben dan ofzo? :) :D

 

@ blauwe

hoezo krijg je fluffy toppen als je lamp laag hangt? ;) als je ff in m'n vorige verlsag kijkt zie je dat ik toen juist nog veel meer last had van verbranding! het komt gewoon omdat de lamp nét iets te laag hang maar...

ik denk maar zo: als 1% van de plant verbrand is en de rest daardoor optimaal gebruik kan maken van de beschikbare lumen dan zal de plant dat wel prima vinden!

dus... :o

 

 

hee laters! :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeg niet dat jij fluffy toppen krijgt/hebt als je lamp laag hangt, zeg alleen maar dat als je bladeren verbranden het er toch iets te warm is. Fluffy toppen krijg je o.a. door warmte zoals je wel weet.

 

BTW was geen commentaar maar was gewoon een vraag, ik wil straks nl ook de grens eens op gaan zoeken met mijn wing!!!!!

 

gr

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien weer een onbezonne vraag hoor, maar 2 lampen erin met hamerslagkappen die je in het midden tegen elkaar aan laat komen. Zou dit voor jouw meer rendament opleveren? Maar zou je dan je warmte ook nog eens kwijt kunnen. 2X 400 is ook nog eens zo te zien een betere verdeling van licht zou ik denken als je kijkt naar de randen waar de dames staan. Die hebben op deze plaatsen minder dan diegene die er rechtonder staan.

Ik blijf me verbazen over de EC en zie dat je aardig bezig bent. Ze staan er nog steeds lekker bij, proficiat :verrygood

Dat je toppen niet zo gaan als je eerdere draaien vind ik niet vreemd. Het is ook een heel ander soort waar ik ook in het begin mijn twijfels over had of het wel goed zou komen met de toppen, maar langzamerhand komt het allemaal toch goed.

Ben benieuwd naar de afloop en je bevindingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ blauwezand

...nee man, ik wist niet dat je fluffy toppen krijgt door de warmte. wel goed om in gedachte te houden. in mijn setup is de grens voor m'n wing 15cm van het bladerdek, je moet dan wel goed ventileren en propellors onder je wing hangen.

 

@ smooty

...ik zit wel te denken aan een upgrade, maar daar laat ik me nog ff niet over uit (moet wel een verrassing blijven he! :D ). ja, het ziet er steeds lekkerder uit allemaal, en ik denk dat het eindrsultaat nog geeneens echt tegen zal vallen! :verrygood

 

 

updateje dag 46 bloei

 

de dames dikken echt lekker aan nu en stinken de kast uit! :) de SSH invloed (toch?) in deze soort is nu goed te zien, de manier waarop de toppen 'gestapeld' worden lijkt er heel erg op iig.! de Ec staat op dit moment incl. zuur op 3,2. zo te zien kunnen de dames dat prima hebben.

 

ik heb sinds een paar dagen m'n nieuwe secondentimer binnen. dit is er een van 6 tientjes en zou gewoon betrouwbaar moeten zijn itt. de vorige die ik had die soms spontaan aan ging of zichzelf resette ;) . deze variant steek je in een andere timer waardoor je in principe met een goedkope ikea schakelklok tot maximaal ieder half uur zou kunnen wateren. ik heb 'm zo ingesteld dat ie ieder uur ongeveer 7 seconden watert, dus 11 x per etmaal.

 

secondentimer

med_gallery_8244_2436_231155.jpg

 

 

overzicht

med_gallery_8244_2436_396924.jpg

 

 

...en een paar close-ups

med_gallery_8244_2436_317919.jpg

 

med_gallery_8244_2436_249847.jpg

 

med_gallery_8244_2436_293911.jpg

 

med_gallery_8244_2436_98329.jpg

 

 

 

hier laat ik 't ff bij!

 

 

laters! ;)

 

 

de glazenwasser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Glazenwasser,

 

Lekker weer zeker om de ramen te lappen, of nie?

 

Het ziet er goed uit, lekker groen nog en een beetje krullende bladeren. Sjon to the MAX!!

 

Heb je de extra lampen set al in huis? Tenslotte kun je al bijna met verbouwen beginnen. Nog een weekje of twee?

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

shhhhh! nie' voorzeggen he! :)

 

...geen idee waar je het over hebt... ;)

 

 

maareh, nee man heb (nog) niks in huis. nog 2 weken voordat deze om gaan, dan ff vakantie en daarna weer aan de slag met evt. aanpassingen! :verrygood

 

 

 

laterrrrs! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...